Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nexus 3 in achteras - Forum Wereldfietser

nexus 3 in achteras

Goedemiddag,

Voor mijn prachtige fiets heb ik een nieuw achterwiel (shimano 3 naafversnelling) en een nieuwe nexus versnelling aangeschaft die ik "alleen" nog maar hoef in te bouwen. Mijn vraag: Wat voor smeerspul dien ik te gebruiken voor de pin die van de clickbox in de naaf loopt?
Met heel veel dank voor jullie hulp en antwoorden.
Groet,
Louis
Komt niet nauw; gewoon lithiumvet (kogellager vet) is prima geschikt, maar als je fancy zoutwaterbestendig vet hebt liggen mag dat ook. Geen anti-seize compound gebruiken, dat heeft de neiging om uit te drogen en kruimelig te worden (hangt van het merk af btw)
Gezien mijn Nexus 3 wat stroever liep/meer weerstand begon te geven (ook bij vrijloop), het onderdeel maar eens een onderhoudsbeurt gegeven. Het bad met motorolie stond al klaar om de naaf een nachtje te laten “inweken”. Echter eenmaal uit de body zag het er nog zo mooi gesmeerd en goed onderhouden uit dat ik eerder denk dat de vorige eigenaar de naaf niet helemaal juist heeft gemonteerd.
Ik dus de naaf weer ik de body gezet en schroeven etc aangedraaid. Terug in de fiets lijkt de vrijloop nog meer te ratelen. Alsof de vrijloop voeten/veren tegen de body aankomen met een bepaalde frequentie.

Weten jullie zo of het uitmaakt of de positie van het binnen werk over de as heel nauw ligt? Als de conusmoer aan de tandwiel-kant is losgedraaid, kan het geheel wat naar die kant gaan.
De afstelling aan de driveside kun je beter niet wijzigen. Voor de afstelling gebruik je de linkerkant.