Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietswiel draaid zichzelf vast. - Forum Wereldfietser

Fietswiel draaid zichzelf vast.

Dag, gaat om een fiets met 7 versnellingen en zo'n soort beweeg elleboogje met wat tandwielen erin.
Wiel eraf gehad vanwege spaak vervangen. Zet alles zoals volgens mij hoort weer terug (ook andere variant van terugplaatsen geprobeerd, maar zelfde euvel, lang verhaal). Dus alles gemonteerd weer, stukje luchtfietsen met fiets nog op de kop, om een keer te proberen. Slaat het wiel na een paar omwentelingen gewoon vast, en as begint zichzelf uit het frame te draaien, als je maar genoeg kracht zet. Geprobeerd wat losser te zetten, en inderdaad, probleem lijkt over, maar heb dan te veel speling op het wiel. Zit al "klein" slagje in (sinds heugenis) dus schaaft dan aan tegen het frame. Maar of het aan het te vast draaien inderdaad ligt, leek mij raar, lagers wel maar aan één kant. Of moet er extra vet gesmeerd aan de andere kant of iets, zodat draaien geen greep op borgring (dacht dat zo heette) krijgt. Of ,of. dus misschien iemand die die wat kan verduidelijken.
Klinkt alsof de conus en contramoer niet goed tegen elkaar aangedraaid zijn. Dat staat bijvoorbeeld hier: https://www.fietsenmakendoejezelf.nl/fi ... -servicen/ bij "Naaf monteren en speling vrij afstellen" beschreven:

Om het achterwiel speling vrij af te stellen draai je de conus hand vast. Voel vervolgens of er speling op zit en of hij nog soepel loopt. Zit er speling op? Draai de conus een halve slag vaster. Loopt hij nog wat stroef? Draai de conus dan iets losser. Zodra het wiel perfect afgesteld is monteer je de contramoer. Houd de conus vast en draai de contramoer er tegenaan. Zorg dat het geheel goed vergrendeld zit. Controleer nogmaals of er geen speling op het wiel is ontstaan en of hij nog steeds goed soepel loopt.
Setje conus sleutels is wel handig, de meeste kun je zonder niet goed borgen.
Heb je de asborgplaten ook weer gemonteerd? https://www.internet-bikes.com/148429-s ... xus-zwart/
Geen onderdelen overhouden is altijd fijn. :wink:
Weed het niet
Scheed het ook niet 8)
zo'n soort beweeg elleboogje met wat tandwielen erin
ik geniet van deze prachtige omschrijving voor een derailleur! :D
... of je gaad naar de fietsenmaker.
hoogframe schreef:
vr 17 jul, 2020 17:17
zo'n soort beweeg elleboogje met wat tandwielen erin
ik geniet van deze prachtige omschrijving voor een derailleur! :D
Ik zit ook bikehub.co.za en die mannen praten meestal Engels maar af en toe glipt er wat Zuid-Afrikaans doorheen, die hebben ook heerlijke benamingen voor sommige dingen :D
DaVinci schreef:
vr 17 jul, 2020 13:34
Heb je de asborgplaten ook weer gemonteerd? https://www.internet-bikes.com/148429-s ... xus-zwart/
Ja, andere fiets waar die wel op zitten, deze ze nooit op gezien. Maar dan is probleem van vastdraaien wiel waar me eerste plaats om gaat.....eigenlijk niet mee opgelost.. Elke input welkom, daar niet van (me geraden, gegeven goedbedoelde aandacht, altijd meerwaarde.......zegt mijn swamie)..
Ik wordt alweer voor de eerste (nu tweede dus) van mijn leven in verband gebracht met zuid Afrika. Van mijn leven niet geweest, of behalve een enkel gezegde er van verder niet bekent met land of cultuur (ja, de apartheid van gehoord 'tuurlijk). Mij raar dat mensen een verband leggen met mij en zuid afrika. Maar kijk ondertussen van weinig ook meer op eigenlijk, ergens vermakelijk, dat wel.

Ps En apartheid, tja, alsof daar huidskleur voor nodig is, daar waag ik me verder maar niet aan.
Nee ik bracht je niet in verband met ZA, maar je bloemrijke omschrijving van een derailleur (want zo heet het beweeg elleboogje) deed me glimlachen :D
Gewij schreef:
vr 17 jul, 2020 19:29
DaVinci schreef:
vr 17 jul, 2020 13:34
Heb je de asborgplaten ook weer gemonteerd? https://www.internet-bikes.com/148429-s ... xus-zwart/
Ja, andere fiets waar die wel op zitten, deze ze nooit op gezien. Maar dan is probleem van vastdraaien wiel waar me eerste plaats om gaat.....eigenlijk niet mee opgelost.. Elke input welkom, daar niet van (me geraden, gegeven goedbedoelde aandacht, altijd meerwaarde.......zegt mijn swamie)..
Ik dacht even dat de fiets een naafversnelling had, maar er zit een derailleur op en dan heb je deze asborgplaten niet.
Gewij schreef:
vr 17 jul, 2020 12:41
Wiel eraf gehad vanwege spaak vervangen. [...] Zit al "klein" slagje in (sinds heugenis) dus schaaft dan aan tegen het frame.
Als je alleen die ene spaak vervangen hebt, is de kans groot dat je binnen de kortste keren het wiel er weer opnieuw uit kunt halen om de volgende gebroken spaak te vervangen. Misschien even iemand met verstand van wielen richten naar laten kijken?

Carl
Als je Zuid-Afrikaans wiel niet draait zijn er niet zoveel opties waar het mis kan gaan. Je hebt een as, in een frame, met daartussen een stel lagers. Als het wiel niet draait heb je waarschijnlijk iets verkeerd gedaan tijdens 'Zet alles zoals volgens mij hoort weer terug'. Een ringetje vergeten, wiel scheef, stukje metaal tussen de balletjes?
verkeerde knopje
ErikB81 schreef:
za 18 jul, 2020 10:54
stukje metaal tussen de balletjes?
Lijkt me pijnlijk, maar je hebt overal liefhebbers voor tenslotte :shock:
Shadow schreef:
vr 17 jul, 2020 20:06
Nee ik bracht je niet in verband met ZA, maar je bloemrijke omschrijving van een derailleur (want zo heet het beweeg elleboogje) deed me glimlachen :D
Wat heet "in verband brengen" het zat in een antwoord dat ik kort terug hier ook kreeg, degene snapte miet echt waar ik het over had, en zei voor de gein dat het wel Zuid Afrikaans leek. Zat in uw/je antwoord ook (misschien was eerste keer ook wel door u, weet niet meer) vond het wel toevallig, dat was het eigenlijk, meer ook niet.

Ps heb u opmerking per ongeluk gemeld, toen ik wilde reageren. Dus mod misschien die wel ongedaan wil maken even, a.u.b.. Al heeft het misschien weinig om het lijf.
Als je de fiets op zijn kop hebt staan is het altijd weer even anders dan als je hem hebt staan of opgehangen, ik kan me maar zo voorstellen dat de loop van de ketting nu niet zit zoals dat zou moeten, want als het enige wat je gedaan hebt de cassette of freewheel (dat is body en cassette in een) er af om de spaak te vervangen en dan het freewheel of cassette er weer op, er eigenlijk niets voor zou moeten zorgen dat je wiel vastloopt.
Plaats eens een foto van de situatie zoals die nu is.