Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietswiel draaid zichzelf vast. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietswiel draaid zichzelf vast.

Alles nog eens uit elkaar, weer in elkaar, logisch kijken, nu dingen me wat duidelijker die eerst zomaar verkeerd zou kunnen hebben gedaan, maar weet niet meer hoe in elkaar zat, lijkt nu goed te zijn. Afwachten hoe lang het zo blijft eerst maar weer. Heb het zelf kunnen dit keer dus, maar bedankt voor de geboden hulp. Mazzelssss.

..... Dat had ik gedacht, Op zijn kop leek het perfect, kon maar doorgaan met de trapper, ga stukje proberen en slaat even later weer vast. weer het zelfde, draait gewoon, gaat dan wat stroever, kan dan nog 20 keer zwengelen, gaat heel langzaam iig stroever en stroever, en slaat dan vast, draai andere kant op en gaat weer los, dan op gegeven moment ook speling op het wiel, en veel ook, Met draairichting die je fietst gaat tijdje goed, dan het hele steeds stroever lopen gebeuren dus, slaat dan vast, en ook geen honderdste millimeter speling meteen ook niet meer . Ik moet toch eens op zoek naar een handleiding voor dit ding eerst maar eens.
_Peter_ schreef:
za 18 jul, 2020 17:18
Als je de fiets op zijn kop hebt staan is het altijd weer even anders dan als je hem hebt staan of opgehangen, ik kan me maar zo voorstellen dat de loop van de ketting nu niet zit zoals dat zou moeten, want als het enige wat je gedaan hebt de cassette of freewheel (dat is body en cassette in een) er af om de spaak te vervangen en dan het freewheel of cassette er weer op, er eigenlijk niets voor zou moeten zorgen dat je wiel vastloopt.
Plaats eens een foto van de situatie zoals die nu is.
[/quote Alles zit nu dicht, ketting zit er wel goed op, dat is het niet, haal je die eraf en draai je alleen aan het wiel dan slaat het wiel ook vast. ps deze ff gemist.
Gewij schreef:
vr 17 jul, 2020 12:41
Zet alles zoals volgens mij hoort weer terug
Naast de vraag om foto's: wat heb je precies weer teruggezet? Die cassette waarvan je de spacers hebt opgestookt bijvoorbeeld en waar je met een hamer tegen gemept hebt? Of heb je nog dingen nieuw aangeschaft? viewtopic.php?f=8&t=35010

Carl
Misschien kan forumlid dat dit leest en in de buurt woont langs gaan om te helpen?
Waar woon je, Geweij?
Carl schreef:
zo 19 jul, 2020 09:52
Gewij schreef:
vr 17 jul, 2020 12:41
Zet alles zoals volgens mij hoort weer terug
Naast de vraag om foto's: wat heb je precies weer teruggezet? Die cassette waarvan je de spacers hebt opgestookt bijvoorbeeld en waar je met een hamer tegen gemept hebt? Of heb je nog dingen nieuw aangeschaft? viewtopic.php?f=8&t=35010

Carliet
Die cassette provisorisch weer gemaakt, vraag niet hoe, nog proberen hoe dat uitpakt, maar daar ligt (lag dit niet aan). Denk dat nu toch klaar heb, lang verhaal, nog proberen of ook werkelijk geval is. Een paar keer ipv koontje eerst verleng stuk geplaatst, nu pas door hoe principe werkt en hoe onlogisch dat was, ook niet raar dat toen meteen te scheef hing bij een beetje speling dus, nog een wonder haast dat die op die manier het even gewoon recht heeft gedaan. Eerst nu maar eens kijken hoe het uitpakt hoe ik het nu heb. Zal ook even moeten (alsof iemand daar op zit te ....) wachten daarmee, zal eerst nog ander onvoorzien iets moeten verhelpen, voordat echt kan proberen. Maar denk dat nu goed is.

Ps vergeten bij te melden eerder, maar geen lager er in, maar kogels gewoon los. Na tip dat dat ook gewoon kon, zou betrouwbare iemand moeten zijn lijkt me, en stond me bij eerder wat van gehoord te hebben. Denk dat dat ook wel kan, maar je dan wel goed moet weten wat je doet, waar je wat, en hoe strak welke bout tegen welke bout aandraait.



.
Toch de losse kogeltjes ipv een lager. Met de oude lager wat halfslachtig vasthouden om te proberen, lijkt het niks aan de hand, hoe vast ik de conetjes ook draai. Dus haast zeker wel opgelost. Kan dicht om mij.

Ps Had nog een idee, misschien zie ik het fout, maar volgens mij zou 't handig zijn een soort buisje tussen de conussen te plaatsen precies de lengte die nodig is om ze ver genoeg uit elkaar te houden om de as vrij te laten draaien, zit dan een hapering in de lager, draait die de conus niet meteen een stuk aan, zodat nooit het wiel kan worden vastgezet, niet gezond voor lager in sommige gevallen misschien, maar een kleine blokkade of frictie komt dan op de lager aan, en misschien zal die met een klein haperingetje, gewoon doordraaien. Beter dan een vast draaiend wiel. Als wat doms zeg dan horen we het wel. Misschien dat iemand er wat mee kan, je weet maar nooit. Als heeft gelezen zover, dan iig bedankt daarvoor.

Was 'm wel. Doeg.
Tjonge jonge, nog niet geprobeerd, maar eerste paar antwoorden waarschijnlijk oplossing voor het probleem, geen conus sleutel gebruikt om de borgmoer (zo heet die bout dus, er strak tegenaan te kunnen draaien, begrijp nu de inkepinkjes die er op zitten (al was dat sowieso handig om met tang wat greep te krijgen, dus dacht dat daarvoor was bedoeld, maar zijn speciale sleutels voor dus). Hoe ik dit nou weer zo vreemd over het hoofd heb gezien. Maar bedankt, na weer misgaan vandaag als eerst volgende in de planner gezet..
Als de werkzaamheden net zo chaotisch zijn als het taalgebruik: ga toch naar een fietsenmaker!
Of eigenlijk was de situatie eerlijk gezegd meer: "Oh, moeten daar contra moeren tegenaan" , mee bezig nu dus eerst, maar zal het mee opgelost zijn, lijkt me haast.
Kom 't zelden tegen maar toch maar melden ; Ik heb eens m'n freewheel niet vast genoeg gemonteerd en tot 3 keer toe in de afdaling spatte m'n snelspanner in een knal stuk. Nog net voor de Russische grens een Poolse fietsenmaker er naar laten zoeken en uiteindelijk met een Chinese Chinamo-snelspanner de weg vervolgd . Zelfde avond de eerste Eland en Wolf gezien,...... dus het moest zo zijn blijkbaar.
Dus; Freewheel meer dan handvast !
Groet'n uut Grou.