Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork verwijderen - Forum Wereldfietser

Voorvork verwijderen

De voorvorkvering van de fiets van mijn vrouw is kapot en ik wil deze repareren. Nu weet ik over het algemeen wel hoe ik een vork uit de fiets moet halen, maar bij deze Giant weet ik het echter niet. Wie kan mij uitleggen hoe dit moet? Ik heb wat foto's toegevoegd. Hier kun je ze bekijken:

http://wordpresstester.tk/2020/07/18/69/

Alvast bedankt.
Rustig boven op de vorkbuis tikken, zakt hij er zo uit, de bus met groeven die er op zit is om een kinder zitje te kunnen monteren zo te zien.
Of heb je zelf die spacer zo toegetakeld?
Shadow schreef:
zo 19 jul, 2020 19:58
Of heb je zelf die spacer zo toegetakeld?
Ik ben voorzichtig te werk gegaan en heb niets toegetakeld, er is ook niets te zien wat is toegetakeld trouwens.
Mr. Z schreef:
zo 19 jul, 2020 18:44
Rustig boven op de vorkbuis tikken, zakt hij er zo uit, de bus met groeven die er op zit is om een kinder zitje te kunnen monteren zo te zien.
Ok, ik ben alleen bekend met een voorvork met schroefdraad, dus dit is allemaal een beetje nieuw voor mij. Moet ik die bus van dat kinderzitje niet eerst verwijderen?.Hoe is deze bevestigd en hoe moet deze los?
Dunne, donkergekleurde buis met kleine diameter is zgn. Vorkbuis. Chroom gekleurde bus met groef is losse bus die over eerstgenoemde vorkbuis geschoven is, deze bus moet los zitten. De groef die je ziet lijkt er met een haakse slijper in geslepen te zijn, alsof iemand alles wou afslijpen en zich bedacht. Door die groef lukt het niet de chromen bus eraf te schuiven. Je kan proberen de chromen bus voorzichtig los te wrikken door hem te draaien rond de vorkbuis. Als die chromen bus eraf is, kan je vork er ws. uit, door voorzichtig, met blok hout ertussen, op vorkbuis te tikken. Ben benieuwd!
rickie schreef:
ma 20 jul, 2020 09:34
Dunne, donkergekleurde buis met kleine diameter is zgn. Vorkbuis. Chroom gekleurde bus met groef is losse bus die over eerstgenoemde vorkbuis geschoven is, deze bus moet los zitten. De groef die je ziet lijkt er met een haakse slijper in geslepen te zijn, alsof iemand alles wou afslijpen en zich bedacht. Door die groef lukt het niet de chromen bus eraf te schuiven. Je kan proberen de chromen bus voorzichtig los te wrikken door hem te draaien rond de vorkbuis. Als die chromen bus eraf is, kan je vork er ws. uit, door voorzichtig, met blok hout ertussen, op vorkbuis te tikken. Ben benieuwd!
Dank je voor je reactie. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik er vrijwel zeker van ben dat deze groeven erin horen. Aan de andere kan zit namelijjk een identieke en ze zien er mooi geslepen uit. Ik zie wel de vorkbuis door de groef en ziet er verroest uit. Dus ik ga er eerst maar eens wat kruipolie in gooien. Ik ga er nl. dinsdag weer mee verder. Wordt vervolgd!
Ja die buitenste buis moet zeker verwijderd kunnen worden, ik zocht even naar plaatjes van de FSA HeadSet en dan zie ik dat die zwarte afdekplaat bovenaan vlak ik dus daar moet die buis op rusten.
Die inkepingen vind ik erg apart en ik ben bang dat die mede veroorzaker zijn van het vastzitten.
lucarnhem schreef:
ma 20 jul, 2020 16:16
rickie schreef:
ma 20 jul, 2020 09:34
Dunne, donkergekleurde buis met kleine diameter is zgn. Vorkbuis. Chroom gekleurde bus met groef is losse bus die over eerstgenoemde vorkbuis geschoven is, deze bus moet los zitten. De groef die je ziet lijkt er met een haakse slijper in geslepen te zijn, alsof iemand alles wou afslijpen en zich bedacht. Door die groef lukt het niet de chromen bus eraf te schuiven. Je kan proberen de chromen bus voorzichtig los te wrikken door hem te draaien rond de vorkbuis. Als die chromen bus eraf is, kan je vork er ws. uit, door voorzichtig, met blok hout ertussen, op vorkbuis te tikken. Ben benieuwd!
Dank je voor je reactie. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik er vrijwel zeker van ben dat deze groeven erin horen. Aan de andere kan zit namelijjk een identieke en ze zien er mooi geslepen uit. Ik zie wel de vorkbuis door de groef en ziet er verroest uit. Dus ik ga er eerst maar eens wat kruipolie in gooien. Ik ga er nl. dinsdag weer mee verder. Wordt vervolgd!
Kruipolie gaan je balhoofdlagers niet leuk vinden..
Heb je al boven op gemept met een rubberhamer? Die bus met de 2 mooi geslepen groeven is voor het monteren van een Bobike kinderzitje, die past anders niet om de vulringen van een 1 1/8 inch A-head stuurpen.
dat de boel klemt komt door de conische centreer ring [ een doorgeslepen ring met aan de buitenkant schuine kant] die onder de spacer in het bovenste balhoofd lager valt.
Gewoon een goede mep boven op geven, als hij 2 cm gezakt is de vork omhoog duwen en wat olie onder de spacer gieten en dan helemaal er uit meppen.
Op Bobike-site ziet zo’n bevestiging er toch heel anders uit :?
Vroeger zagen er veel dingen er anders uit :roll:
Heb nog even een foto toegevoegd die laat zien dat de inkepingen in de bus inderdaad voor bevestiging van een beugel van een kinderzitje zijn. Zie hier laatste foto:

http://wordpresstester.tk/2020/07/18/69/
lucarnhem schreef:
ma 20 jul, 2020 07:42
Shadow schreef:
zo 19 jul, 2020 19:58
Of heb je zelf die spacer zo toegetakeld?
Ik ben voorzichtig te werk gegaan en heb niets toegetakeld, er is ook niets te zien wat is toegetakeld trouwens.
Waar kijk ik dan naar? ik zie toch echt slijpsporen in die spacer?
Iedereen beetje gelijk; groeven zijn er tbv een kinderzitje ingeslepen, door het materiaal van de bus heen, tot in de vorkbuis. Vandaar dat bus met groeven 'vastgevreten' zit aan vorkbuis.
Voorzichtig loswrikken, die bus, geen kruipolie. :idea:
rickie schreef:
di 21 jul, 2020 08:32
Iedereen beetje gelijk; groeven zijn er tbv een kinderzitje ingeslepen, door het materiaal van de bus heen, tot in de vorkbuis. Vandaar dat bus met groeven 'vastgevreten' zit aan vorkbuis.
Voorzichtig loswrikken, die bus, geen kruipolie. :idea:
Ik denk inderdaad dat ik die bus er eerst af moet zien te krijgen en tikken op de voorvorkbuis niet veel zal helpen op dit moment.
Goed nieuws! Ik ben erin geslaagd mbv waterpomptang de bus los te wrikken en te verwijderen. Ik heb even een nieuw fotootje geplaatst:

http://wordpresstester.tk/2020/07/18/69/

Nu ga ik nog even verder kijken om de vork definitief te verwijderen.
Het kan zijn dat je die zwarte ring van je balhoofd er ook nog even af moet halen, dat bruine is hopelijk vet en geen roest. Het is of een beschermring of een lager (met beschermring)
Gefeliciteerd zover!
Geduld, gezond verstand en logica hebben voorkeur boven 'meppen' bij mij; dat laatste doe ik vnl. bij vliegen en muggen :)
Succes met vervolg, ben benieuwd!
Rickie
rickie schreef:
di 21 jul, 2020 17:33
Gefeliciteerd zover!
Geduld, gezond verstand en logica hebben voorkeur boven 'meppen' bij mij; dat laatste doe ik vnl. bij vliegen en muggen :)
Succes met vervolg, ben benieuwd!
Rickie
Bij mij precies hetzelfde, ook met de vliegen en muggen :-) Al kost het soms wel wat moeite om voorzichtig te blijven werken.
Het is gelukt om de vork en alle onderdelen er heelhuids uit te krijgen. Heb alles schoongemaakt. Er was wel wat roestvorming onder die bus ontstaan, dit heb ik met een beetje waterproof schuurpapier erafgekregen. E.e.a. ingevet en teruggeplaatst. Nu heb ik in ieder geval toegang tot de vork, die nog nader bekeken moet worden. Maar dit volgt later. Was een hele leerzame exercitie.

Allen heel erg bedankt voor de input!