Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur carbon voorvork? - Forum Wereldfietser

Levensduur carbon voorvork?

Hallo.

Een vriend van mij heeft een fiets van 15 tot 20 jaar oud met een voorvork van carbon. Omdat hij nu van plan is weer regelmatig met deze fiets een stukje te gaan trappen vroegen we ons af of het carbon waar zo’n vork van gemaakt is nog een bepaalde levensduur heeft, dus, of dat er nu in het materiaal door ouderdom bijvoorbeeld (haar)scheurtjes kunnen ontstaan, of een breuk of zo bij het opnieuw in gebruik nemen?
Je bent, vermoed ik, met deze vraag aan het verkeerde adres. WF's zijn qua technische innovaties de meest conservatieve fietsersgroep die ik ken. Pas sinds enkele jaren worden carbon onderdelen hier voorzichtig geaccepteerd , bv. wel zadelpennen maar geen frames. Bovendien zijn de meeste ervaringen van het type N=1.
Je kunt het antwoord beter zoeken op internet bij de technische redacties van fietsbladen die al decennia lang carbon-onderdelen testen. Bv. https://www.velonews.com/gear/road-gear ... n-forks-2/

De carbon voorvork van mijn racefiets uit 1998 lijkt nog steeds in goede conditie, maar ik heb geen zin om dat destructief te testen.

Naast fietsen zijn er natuurlijk nog heel veel andere technische toepassingen (vliegtuigen?, boten?, vishengels?) waar ervaringen over eventuele degradatie zijn opgedaan.
zo lang je er niks geks mee doet (blijft binnen de toegestane belasting) lijkt me de levensduur erg lang.
ik heb er dit beeld bij: gemaakt van lappen taaie 'textiel' (carbonvezels) en met een hars tot een vast geheel 'uitgebakken'.
aan de vezels verweert niks. de hars zou ook intact moeten blijven ( de hars kunnen 'verweren', zoals plastic verweert doordat de weekmiddelen er uit gaan (verdampen en het plastic van je emmertje of afwasteiltje wordt bros: einde bruikbaar product). dit verweren kan geen amper een rol spelen want de vork is uitgebakken, dus de oplosmiddelen zouden helemaal uit de hars moeten zijn. )
belangrijk is wel om te kijken of de vork qua opbouw één geheel is: vaak zitten er aluminium of andere delen (balhoofdbuis) in zo'n vork en die zitten op één of andere manier vast aan de carbon. dat moet wel blijven hechten. dat lijkt me lastig om te beoordelen met het blote oog. en uiteraard kijk je eerst goed naar beschadiging en of de vork recht is/de goede vorm heeft.
en inderdaad: betere kennis op andere forums. :D
@hoogframe stipt de belangrijkste zwakke eigenschap van deze vork aan.
Het gaat niet om de sterkte van de carbon scheden.
Het gaat om de verbinding van de scheden met de metalen vorkbuis en de metalen padden.
En de levensuur van die verbinding is eindig.
Omdat de lijm bovenop het metaal ligt, en het metaal niet in lijm is "gevangen"

Ik kan de onderbouwing helaas niet meer terugvinden op internet.

Een nieuwe carbon vork is niet meer de duurste uitgaaf.
Er is voldoende aanbod.
Het moeilijkste is de geometrie van je huidige vork bepalen.
Ik heb altijd begrepen dat er twee soorten carbon voorvorken bestaan: volledig carbon of Carbon vork gelijmd aan aluminium stuurbuis. Die laatste is wel bekend vanwege het mogeljke falen van de verbinding tussen Carbon en aluminium.

Verder vraag ik me af in hoeverre de techniek op het gebied van de toepassing van composieten in frameonderdelen vooruitgang geboekt heeft de afgelopen twintig jaar. Ik vermoed veel.

Uiteindelijk is een voorvork een kritiek onderdeel van een fiets waar je met je leven en gezondheid op moet kunnen vertrouwen. Daar zou ik eens goed over nadenken.