Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura rem:mag je deze permanent (24/24h) ingeknepen houden? - Forum Wereldfietser

Magura rem:mag je deze permanent (24/24h) ingeknepen houden?

Op mijn vorige fiets had ik aan mijn stuur bij mijn voorremhandel een stevig stuk elastiek. Parkeerde ik mijn fiets ergens, dan trok ik met dat elastiek de remhandel stevig in. De voorrem stond dan geblokkeerd: wiel en fiets konden zo niet, na een haakse zwieper van het voorwiel, wegrijden en omvallen: iedereen kent dat vervelende verschijnsel wel. Zo zette ik 'm ook 's nachts op een camping weg.

Nu heb ik een fiets met Magura remmen en doe je daarmee het zelfde, dan staat natuurlijk wel je hydraulisch systeem permanent onder druk. Kijk, op een normale fietsdag wordt zo'n rem per 24 uur nog maar hooguit 1 of 2 minuten ingetrokken, maar ik kan me voorstellen dat het na een paarhonderd minuten onder volle druk (= 1 nacht) toch gaat lekken, als is het alleen maar rond de remcylinders.

Zie ik beren op de weg, of kan je dit ongestraft doen? Wie zet wel eens op deze manier zijn/haar Magurarem op de 'handrem' en weet meer...?

André
Ik denk beren, want zoveel druk wordt er niet op de leidingen en verbindingen uitgeoefend, je kan er altijd een mailtje naar Magura aan wagen natuurlijk.
Ik heb er geen ervaring mee.
Maar, IK denk:

De remmen van een fiets zijn fragiel uitgevoerd.
Als je het systeem lange tijd onder druk zet, gaat het ergens (een beetje) lekken.
Geen probleem als je zelf olie kan bijvullen.

Verder stel ik me voor dat er in deze een verschil is tussen zgn open, en gesloten systemen.
Je kan ook het stelwieltje (de officiële naam weet ik niet) aan de remgreep aandraaien. Zo draai je de remblokjes tegen het wiel. Ik doe dat wel eens als m'n fiets in de trein of op een boot staat. Op die manier komt er verder geen druk op de leidingen.
Soetens doet een t-wrap om de remgreep tijdens vervoer van Frankrijk naar Nederland om het wiel te blokkeren. Ik heb geen lekkage waargenomen, na inmiddels meerdere transporten. De t-wrap zit er dan vaak meerdere dagen op. Gaat hier om een Santos en een Koga met Magura hs33 velgremmen.
bij motorfietsen is dit en bekend middel om de rem 'hard' te houden. kan het systeem tegen.

als het systeem dit niet aankan, hoe moet het dan bergaf (als je (wat niet perse goed is) veel redelijk hard remt) of bij een flinke remmanouvre (noodstop met heel hard knijpen, hoge druk)?

ik zou dit niet doen als het niet nodig is. en wel tijdelijk als het handig is. ' alles met mate' :D
Eden schreef:
vr 24 jul, 2020 19:14
Je kan ook het stelwieltje (de officiële naam weet ik niet) aan de remgreep aandraaien. Zo draai je de remblokjes tegen het wiel. Ik doe dat wel eens als m'n fiets in de trein of op een boot staat. Op die manier komt er verder geen druk op de leidingen.
Vanzelfsprekend komt er wél druk op de leidingen, of je de remblokjes nu aanspant via de remgreep of via de stelschroef. Magura HS33 en HS11 zijn gesloten systemen. Het is precies de inwendige druk die de remwerking op de velgen uitoefent. De druk zal niet erg hoog zijn. Zou je aan een elastiek een gewicht van 1 kg (=10N) kunnen optillen? Een kracht van die orde zul je dus ook met elastieken op de remgreep uitoefenen. Via de hevelwerking van de greep (factor 5-6) wordt de kracht op de zuiger in de remgreep overgebracht. Bij remgrepen wordt vaak uitgegaan van handkrachten tussen 200-450N.

Onbelast is het hydraulisch systeem intern precies op omgevingsdruk.

Of het systeem een langdurig lage belasting uithoudt kun je inderdaad het beste aan Magura vragen. Remmen bij een afdaling is in totaal hoogstens enkele tientallen minuten ; dat is qua tijd een orde verschil met 24h en zeker met 24/7.
Kan zeker geen kwaad, maar een heel klein lek is niet uitgesloten.

Dat is de reden waarom in een auto de handrem altijd mechanisch moet zijn. Je wil niet een auto ergens parkeren en die de volgende dag ergens onder de helling vinden.
Helemaal mee eens. Het kan zeker geen kwaad voor de materialen. Er even vanuit gegaan dat je remgreep 'normaal' ingedrukt houdt en niet onder extreme druk. en het is gelijk een mooie test om te zien of het ergens lekt.
Ik heb dat probleem ook en ook opgelost met een elastiek, echter aan mijn bovenbuis, errond, ene kant door het oog, en de lus over de rechtse handlebar. Gaat vlug op en af. Bij af draai ik de lus naar voren en haak die over de bel.