Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 of 8 voor mijn Vittorio - Forum Wereldfietser

Alfine 11 of 8 voor mijn Vittorio

Ik heb een oude mooie Vittorio met horizontale achterpadden en die wil ik ombouwen voor trekking fiets bij slecht weer en alleen in de lage landen. Daarvoor zou ik de ketting in een kettingkast willen hebben. Nu ben ik alleen maar vertrouwd met derailleurs, daarom zit ik met een reeks vragen over naven.

1 Trapt een Alfine 8 soepeler dan een Alfine 11 (de 2018 versie S7001-11)? UPDATE daarmee bedoel ik rendement.
2 Hoeveel lichter is het lichtste verzet van de 11?
3 Beide naven worden volgens mij alleen geleverd met een disk brake bevestiging. Klopt dat?
4 Welke van de twee naven rijdt stiller?
een ding is gewoon kwestie van data vergelijken: de lichtste versnelling is bij Alfine 8 en 11 gelijk.
mooie insteek om je fiets zo aan te passen.
en er is natuurlijk de onvolprezen site van Sheldon Brown: https://www.sheldonbrown.com/alfine-11.html

een voorname vraag lijkt me of je het ruimere bereik (van lichtste tot grootste verzet) van de 11-speed naaf nodig hebt. of dat het juist prettig is om bij een iets lichter verzet wat kleinere stappen tussen de versnellingen te hebben. (het zijn overigens, voor de puristen, geen versnellingen, maar overbrengingsverhoudingen :roll: :wink: )
en kies je basisverzet goed.

als ik even naar de schema's kijk, dan zou ik voor de 11-speed gaan. in principe is 8-speed voor NL voldoende (ja, ook voor (Zuid-)Limburg),maar met meer gelijkmatige stapjes en een groetre stap naar het lichtste verzet... dat zou mijn voorkeur hebben.

heb je al bedacht welke crank en kettingkast je gaat nemen? (want in de fiets-wereld/-industrie is maatvoering echt... als je denkt dat iets past of samengaat... :evil: )
hoogframe schreef:
za 25 jul, 2020 18:14
als ik even naar de schema's kijk, dan zou ik voor de 11-speed gaan. in principe is 8-speed voor NL voldoende (ja, ook voor (Zuid-)Limburg),
Dan moet je voor wel een klein blad zetten. Met voor een 38 en achter een 20 (daarboven zit je op High Torque) rij je in zijn 1 (althans Alfine-11 maar hierboven stond dat de kleine versnelling van de 8 en 11 gelijk zijn) rij met met een cadans van 90/min nog 12km/h. Dan kom je in Limburg niet overal boven denk ik.

Gebaseerd op https://www.ritzelrechner.de/
maar omhoog fietsend zakt de cadans bij mij al snel naar 60 omwentelingen/min. da's ongeveer 8 km/u.
ik kwam vroeger (zonder buikje, jong(er) en nog onbevangen) met 6 km/u de Eyserbosweg fietsend (zittend) boven. dan zullen vele andere (korte) hellingen ook lukken, toch? :D
Voor het verschil in rendement zie het grafiekje in dit artikel. Ik zou zeggen dat de Nexus-8 over het algemeen iets efficiënter is.

Wat betreft onderhoud moet bij de Alfine-11 de olie gewisseld worden, iets dat je makkelijk zelf kan doen (met de juiste spullen), de Nexus-8 kan je ook zelf doen maar is lastiger.

Ik heb wel eens gehoord dat de Alfine-11 minder robuust is dan de Nexus/Alfine-8 maar of dat waar is?

Zover ik weet maken zowel de Alfine-11 en Nexus-8 geen hoorbaar geluid, op mijn twee fietsen met Nexus-8 in ieder geval nooit wat gehoord behalve bij schakelen en achteruit trappen.

De naven zijn ook verkrijgbaar voor velgremmen.