Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Separaat E bike forum - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Separaat E bike forum

—knip— (dubbelpost)
Omdat ik toevallig –of niet– zelf Reitsma aan het doen ben, ga ik toch nog even door...

Edwin* schreef:
di 28 jul, 2020 08:20
Je kunt de Reitsma route prima op een fiets afleggen of op een e-bike, maar de beleving is toch echt verschillend.
Het probleem in dit soort discussies is m.i. dat mensen een e-bike zien als een soort vermomde bromfiets. En dat is zo’n ding zeker niet.

Met mijn e-bike moest ik gisteren ook stoempen tegen de plotseling opgekomen tegenwind op de Po-vlakte (wel lekker verkoelend trouwens, zo’n windje, in 38°C). Als ik de berg op ga, is het ook piepen, hijgen en kreunen, en met 7 km/u slingerend omhoog gaan. Nu ben ik ook heel ‘streng’ voor mezelf, en zet ik pas iets meer ondersteuning bij als het medisch moet (hartslag), of ik een roedel honden achter me aan heb, of ik op een –te– drukke weg zit, helling op.
Ik kan je zeggen: er is weinig verschil met de ervaringen van voorheen.

Andere denk-oefening: vandaag kwam ik een koppel tegen die ook Reitsma reed. Zij op een e-bike, hij op een Koga Randonneur; alle twee stevig beladen. Zouden deze twee mensen een heel verschillend ervaring doormaken? Ik denk het niet. Wel denk ik dat de ervaring van een continue frustratie ze bespaard blijft.

Het is al eerder genoemd: verschil in hoe je zo’n reis ervaart, hangt van heel veel zaken af, waar bv het weer&wind heel bepalend zijn. Het hebben van ondersteuning maakt daar maar een gedeelte van uit, en is zeker niet allesbepalend.
En dan nu nog even een –voor sommigen van jullie – dystopische toekomstbeeld:
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.

En zeg niet: bestaat niet. In 1995 dachten we ook niet dat ruim 15 jaar later elk kind van 12+ een telefoon zou hebben, en wat we überhaupt allemaal met een telefoon zouden gaan doen.
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 17:17
En dan nu nog even een –voor sommigen van jullie – dystopische toekomstbeeld:
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.
Waarom zijn er dan nog zoveel MTB'ers, wielrenners, hardlopers etc.?

De meeste lopen of fietsen ook nog een rondje, komen ze ook weer bij het beginpunt uit :roll: . Het is natuurlijk veel logischer om dan maar op de bank te blijven liggen en dus de makkelijke manier te kiezen.
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 17:17
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.
Overigens wel grappig dat je vermeldt "Als je het niet/nauwelijks meer ziet".

Zou er dan toch iets van schaamte voor zijn als het zover is?
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 17:17
...
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen.
...
Fijn zo'n WALL-E toekomstperspectief...

wall-e-is-wildly-fat-shaming-1565787894.jpg
Toch pak ik liever de fiets dan de auto* om een heuvel of bergpas voor mijn plezier op te rijden. Het is voor mij namelijk de inspanning die voldoening oplevert. En die inspanning is nog gezond ook.

*) Een rijwiel met trapondersteuning heb ik niet.
Flix schreef:Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen.
Wie weet hoeveel er al rondrijden met zoiets ;-):

Fedor schreef:
wo 29 jul, 2020 17:46
Zou er dan toch iets van schaamte voor zijn als het zover is?
Schaamte? Had ik niet zo in gedachte, maar idd lijkt dat bij niet-ebikers wat te leven.

Het is meer in analogie met de ouderwetse GSM; met zo’n ‘koelkast’ wilde je om verschillende redenen ook niet rondlopen.

En ik zal het nog eens anders stellen, om de fantasie te prikkelen:: zo’n ebike is een echte fiets, met een ingebouwd klein rugwindje (of iets minder tegenwind). Meer is het niet. Wees aub gerust: je kunt je nog steeds het snot voor de ogen rijden.

@Kees: precies; hier is het al begonnen. Uiteraard ben ik daar ook tegen.
Sinds de vijf jaar dat ik ook een E-bike gebruik heb ik gemerkt dat de " fietsbeleving " werkelijk anders is dan op mijn gewone fiets. Minder intens en duidelijk minder inspannend. Teveel gebruik van mijn E-bike zorgde er zelfs voor dat mijn conditie achteruit ging. De laatste jaren gebruik ik voor ritten van rond de vijftig kilometer het liefst een gewone fiets. Voor langere ritten en een vakantietocht gebruik ik wel de E-bike.
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 19:32
zo’n ebike is een echte fiets, met een ingebouwd klein rugwindje (of iets minder tegenwind). Meer is het niet
Ik zou bijna denken dat je er nog nooit mee gefietst hebt ;)

Tuurlijk is een e-bike een fiets, maar al vanaf eco-stand voel je duidelijk de ondersteuning. En dan heb je nog drie extra niveau's waarbij de turbo-stand vrijwel alles doet, je hoeft alleen de pedalen te bewegen.
Ooit werd het fietsen met versnellingen als valsspelen gezien...
Wie op een E-bike wil fietsen moet dat vooral doen. Ooit had ik een motor en een fiets, ik heb toen de motor de deur uitgedaan omdat ik toch echt veel meer voldoening heb als ik met de fiets boven kom als wanneer ik dat met de motor doe. Ik weet: de mens is liever lui dan moe, echter geldt dat niet voor iedereen en vooralsnog niet voor mij. Vooralsnog vind ik het onbegrijpelijk dat de mens de auto of de elektrische fiets pakt om vervolgens zich in de sportschool in het zweet te werken. Aanstaande zaterdag gaan wij met een "vrienden"-clubje een stukje fietsen. De opdracht aan de routemaker is maximaal 35 km en met ten minste 2 pauzes . Gemiddelde leeftijd 60 jaar en de helft op een E-bike. 1x per jaar kan ik dat wel verdragen.
Na vier weken vakantie op mijn E-bike ben ik het gevoel van gewoon fietsen eigenlijk al helemaal kwijt. Het heeft volgens mij niets met valsspelen te maken, maar het fietsen op één van mijn stalen fietsen geeft mij meer plezier en voldoening. Ook met versnellingen.
Gaat lekker, hier...🤪

@BertK: ga dan op je ‘stalen’ fiets fietsen!

@BertvS: je vergelijkt een ebike met een motor of auto? Reallly?! Bovendien zullen fietsers die max 35 km willen fietsen, met twee pauzes, nooit mijn fietsvrienden zijn, ook als het op een gewone fiets is. Ik zou dan gelijk in de kroeg blijven wachten.

@Fedor: ik ben toch onderweg met zo’n ding, heb ik eerder gemeld. Santos/Neodrives.
Eco stand? Ken ik niet. Niet alle ebikes komen van Stella of zo. Net als de meeste fietsers hier niet op reis gaan met een Gazelle (ook prima fietsen hoor). Overigens: met die door jou genoemde turbostand zul je niet ver komen, en zal deze onbruikbaar zijn om te fietsreizen.
Bert van Sprang schreef:
wo 29 jul, 2020 21:56
Wie op een E-bike wil fietsen moet dat vooral doen. Ooit had ik een motor en een fiets, ik heb toen de motor de deur uitgedaan omdat ik toch echt veel meer voldoening heb als ik met de fiets boven kom als wanneer ik dat met de motor doe. Ik weet: de mens is liever lui dan moe, echter geldt dat niet voor iedereen en vooralsnog niet voor mij. Vooralsnog vind ik het onbegrijpelijk dat de mens de auto of de elektrische fiets pakt om vervolgens zich in de sportschool in het zweet te werken. Aanstaande zaterdag gaan wij met een "vrienden"-clubje een stukje fietsen. De opdracht aan de routemaker is maximaal 35 km en met ten minste 2 pauzes . Gemiddelde leeftijd 60 jaar en de helft op een E-bike. 1x per jaar kan ik dat wel verdragen.
Hier ook (ooit) de motor weggedaan en nu ook mijn auto (wel nog steeds één in de familie over maar twee was nu echt overbodig).

Ik rij regelmatig samen met iemand op een e-bike. Voor mij een erg goede training ;)
Ze rijdt altijd eco-stand maar dan nog is het tempo hoog (daarom ook ooit mijn vraag of een Bosch-motor teruggetuned kon worden), langzamer fietsen is gewoon lastig vanwege de ondersteuning.
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 17:17
En dan nu nog even een –voor sommigen van jullie – dystopische toekomstbeeld:
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.

En zeg niet: bestaat niet. In 1995 dachten we ook niet dat ruim 15 jaar later elk kind van 12+ een telefoon zou hebben, en wat we überhaupt allemaal met een telefoon zouden gaan doen.
Een licht motortje in het voorwiel, dat zowel als dynamo en elektrische rem kan werken om weer stroom op te wekken, met een aansluiting om je telefoon op te laden, dat je meestal uitlaat maar er is op het moment dat je fysiek het even niet kan bijhouden.
Even een opmerking voor "Flix": Als jij mijn hartafwijking overneemt kun je ook mijn E-bike krijgen. Die zou ik dan niet meer nodig hebben.
Hans Keesom schreef:uitlaat
Op een elektrische fiets? :D :D sorry, kon het niet laten.

Ook deze discussie die start met een algemene vraag eindigt weer in heel veel welles-nietes-ik-probeer-je-te-overtuigen-van-mijn-gelijk-berichtjes over elektrische fietsen. Het is vrij kansloos,het is wel duidelijk dat het meestal dezelfde mensen zijn die de discussies voeren. Ik denk dat alles wel gezegd is en dat jullie niet tot elkaar komen. Een separaat welles-nietes forum over elektrische fietsen lijkt me zeer nuttig.
Fedor schreef:
wo 29 jul, 2020 17:46
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 17:17
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.
Overigens wel grappig dat je vermeldt "Als je het niet/nauwelijks meer ziet".

Zou er dan toch iets van schaamte voor zijn als het zover is?
Je slaat hier wat mij betreft de spijker op de kop.

Hoeveel mensen zie je wel niet op een e-bike rijden waarbij de bagagedrager behangen is met (lege) fietstassen? Mooi camouflagemiddel om de accu te maskeren.
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 23:57
Eco stand? Ken ik niet. Niet alle ebikes komen van Stella of zo.
Deze heeft/had er ook één: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/power_rohler-nl
Of deze: https://signature.koga.com/#/5/nl/nl/conf/1