Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Separaat E bike forum - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Separaat E bike forum

Ik weet het Fedor. Het ging me meer om de gedachte dat niet alle ebikes gelijk zijn, zoals dat ook geldt voor gewone fietsen.

Ook ben ik het met je eens vwb je eerdere opmerking: in de laagste stand (eco...😉) was bij mij de ondersteuning nog te stevig. Maar gelukkig laat Neodrives zich goed tunen dmv een app.; elke stand (5x) kun je de ondersteuning instellen tussen de 1 en 100% van het maximaal te leveren motorvermogen. En dat maakt idd wel een wereld van verschil.

Overigens vind ik deze discussie wel amusant, en prima te doen. Ik hoef verder niemand te overtuigen, en v.v.😇
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 09:52
Mooi camouflagemiddel om de accu te maskeren.
Hilarisch!
En niet om wat die mensen doen, maar om wat jij denkt.😁
BertKremer schreef:
do 30 jul, 2020 09:23
Als jij mijn hartafwijking overneemt kun je ook mijn E-bike krijgen.
Neem jij dan de mijne over? Maar mijn ebike krijg je niet!😆
Flix schreef:
do 30 jul, 2020 11:15
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 09:52
Mooi camouflagemiddel om de accu te maskeren.
Hilarisch!
En niet om wat die mensen doen, maar om wat jij denkt.😁
Ja natuurlijk, wat stom van mij he? Het is natuurlijk om de reserve accu's in mee te zeulen :P :P

Of zouden er airbags inzitten die in werking treden als ze het stuur loslaten en daardoor achterover vallen? :P :P

BTW: dat je je zo druk maakt op dit forum terwijl je die prachtige Reitsma route aan het rijden bent.... :?

ebike.png
E-bike prima maar ga alstublieft goed op je fiets zitten. Je houd een tennisrakcet ook niet bij de bespanning vast.
Flix schreef:
wo 29 jul, 2020 17:17
En dan nu nog even een –voor sommigen van jullie – dystopische toekomstbeeld:
Ik denk dat met het voortschrijden der techniek, zo’n beetje elke fiets een motortje ingebouwd zal krijgen. Als je het niet/nauwelijks meer ziet, en je bv dagen met één acculading (dwz, bv vele honderden km’s met bepakking en tegenwind, dan gaat iedereen om.

En zeg niet: bestaat niet. In 1995 dachten we ook niet dat ruim 15 jaar later elk kind van 12+ een telefoon zou hebben, en wat we überhaupt allemaal met een telefoon zouden gaan doen.
Ik geloof zeker in het feit dat meer en meer ebikes zullen verkocht worden, hun aandeel stijgt en zal blijven stijgen.

Dat elke fiets een motortje krijgt, dat geloof ik niet. Er zal altijd een belangrijk prijs verschil zijn (ca x2), en er zijn genoeg situaties te vinden waar een ebike geen meerwaarde heeft. Als ik woon-werk zou kunnen doen met de fiets, en de afstand is amper 5 km, dan heeft een ebike echt geen meerwaarde.
Voor afstanden daarboven, en zeker en vast om niet in het zweet ergens toe te komen heeft een ebike zeker zijn nut.
Dat fietsen een batterij gaan krijgen die dagen mee kan verwacht ik niet, tenzij er echt technologie komt die aan de huidige prijs en gewicht van de batterij bv een capaciteit krijgen van 2000 Wh. Maar laat ons eerlijk zijn, met dubbele batterij op een goede ebike (cap 1000-1125 Wh), geraak je makkelijk 150km-200km ver, en voor vakantiefietsers is dat zowat de range die je wil kunnen overbruggen. Wat wil je met meer range doen? Dagelijks laden is normaal geen probleem.
Als er meer capaciteit komt, dan zie ik het eerder stranden op een lichtere/kleinere batterij van ca 750 Wh.

Mijn redenen om voor een ebike te kiezen is gewoon het feit dat ik een lichte allergie heb aan zweet. Dus als ik in het weekend een rondje wil rijden van 30-80km, dan wil ik er niet als een rode tomaat uit zien als ik ergens ga zitten, geplaagd door continue jeuk.
Daar kan ik me over zetten, maar ik heb er geen zin in. Ik wil gewoon lekker fietsen, en geloof me, af en toe rij ik me in het zweet, maar dan vooral om naar huis te rijden. Daarna direct douchen en mijn probleem is weg.

Wel vind ik dat er te veel mensen een mening hebben over ebikes, maar nog geen 200km gereden hebben met zo'n fiets.
Dan pas begin je het te kennen met de voor en nadelen, en dan pas kan je een gefundeerde mening neer zetten.
Ik heb geen ambitie om klassieke fietsers te overtuigen, maar ben het neerbuigend taaltje meer dan beu.

Als ik dan bijdragen lees dat ebikers alleen fietstassen aan hun fiets hangen om de batterij te verbergen, dan klasseer ik dat onder kinderachtig superioriteitsgevoel.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:33
... Dagelijks laden is normaal geen probleem.
...
Dat ligt eraan. Er zijn vakantiefietsers die in prachtige gebieden fietsen en wildkamperen waar beschikbaarheid van elektriciteit om op te laden niet vanzelfsprekend is. Ik hoop dat die plekken er nog lang blijven, zodat we op een mooie bergpas in Verweggistan of op een mulle lavazandweg niet voorbij gekacheld zullen worden door fietsers op rijwielen met trapondersteuning.

P.S.
Je mag dat superioriteitsgevoel noemen. Toch heb ik juist veel respect voor mensen op een rijwiel met trapondersteuning - zolang zij fysiek beperkt zijn of dat rijwiel als vervanging voor een auto gebruiken. Maar als reden 'geen zin in zweten en jeuk' ... tja... ik krijg voldoening van inspanning, en neem het zweten en de jeuk (van de warmte-allergie) op de koop toe.
willem.m schreef:
do 30 jul, 2020 14:42
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:33
... Dagelijks laden is normaal geen probleem.
...
Dat ligt eraan. Er zijn vakantiefietsers die in prachtige gebieden fietsen en wildkamperen waar beschikbaarheid van elektriciteit om op te laden niet vanzelfsprekend is. Ik hoop dat die plekken er nog lang blijven, zodat we op een mooie bergpas in Verweggistan of op een mulle lavazandweg niet voorbij gekacheld zullen worden door fietsers op rijwielen met trapondersteuning.
Ik snap niet dat het probleem is dat iemand je voorbij kachelt. Who cares.

Maar het aantal mensen dat ambitie heeft om in verweggistan te gaan wildkamperen is sowieso klein. Hele hordes ebikers ga je daar niet tegen komen.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:33
Als ik dan bijdragen lees dat ebikers alleen fietstassen aan hun fiets hangen om de batterij te verbergen, dan klasseer ik dat onder kinderachtig superioriteitsgevoel.
Neem je dit werkelijk serieus...?? :roll:
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 15:03
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:33
Als ik dan bijdragen lees dat ebikers alleen fietstassen aan hun fiets hangen om de batterij te verbergen, dan klasseer ik dat onder kinderachtig superioriteitsgevoel.
Neem je dit werkelijk serieus...?? :roll:
Waarom schrijf je het dan?

Uit zowat al je bijdragen blijkt dat je ebikes haat. Ik vraag me dan af waarom je dit topic niet gewoon aan jezelf voorbij laat gaan.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:04
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 15:03
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:33
Als ik dan bijdragen lees dat ebikers alleen fietstassen aan hun fiets hangen om de batterij te verbergen, dan klasseer ik dat onder kinderachtig superioriteitsgevoel.
Neem je dit werkelijk serieus...?? :roll:
Waarom schrijf je het dan?

Uit zowat al je bijdragen blijkt dat je ebikes haat. Ik vraag me dan af waarom je dit topic niet gewoon aan jezelf voorbij laat gaan.
Nou, even ter verduidelijking dan:

Ik haat e-bikes niet, evenmin de berijders ervan.

Ik respecteer iedereen die vanwege een lichamelijk gebrek de keuze heeft gemaakt om een e-bike te berijden en op die manier toch in beweging te blijven, hetzij voor dagtochtjes, naar de bakker, fietsvakantie, etc. en heb daar ook empathie voor. Daarnaast respecteer ik ieders keuze die kiest voor een e-bike of speedpedelec als vervoermiddel voor woon- werkverkeer waarbij de afstand te ver is om op een fiets te overbruggen en door die keuze de auto kan laten staan.

Mijn beleving/mening (*) is echter dat de bovengenoemde categorie slechts een minderheid is in de gebruikers van met name e-bikes en wellicht in mindere mate speedpedelecs.

Mijn beleving/mening (*) is dat het overgrote deel van de berijders van een e-bike prima op een fiets hadden kunnen fietsen en dat geldt m.i. voor jong en oud. Voor de categorie gezonde mensen zie ik de keuze voor een e-bike als de weg van de minste weerstand.
Als ik in mijn directe omgeving kijk zie ik namelijk met name mensen in elke leeftijdscategorie, die wat gezondheid betreft prima hadden kunnen blijven fietsen, maar uit gemakzucht uiteindelijk zijn gezwicht voor een e-bike.

Ook voor ouderen die nog gezond zijn snap ik de keuze niet. Een beetje fit en soepel blijven door te fietsen kan denk ik geen kwaad. De snelheid die je op een fiets bereikt is voor een oudere vaak prima controleerbaar. Bij e-bikes worden door ouderen steeds meer ongevallen geconstateerd, waarbij je de conclusie kunt trekken dat de te hoge snelheid één van de oorzaken is van die ongevallen.

Ik zie jonge moeders met kinderzitjes op een e-bike rijden. Een collega van mij bijvoorbeeld ook. Ze mankeert niets, maar vindt het zo lekker gemakkelijk zo'n e-bike.

Mijn antipathie is niet zo groot als het lijkt. Ik vind het wel leuk om af en toe een karikatuur van het fenomeen te maken.
Als je de emoticons ziet en de soms aangedikte teksten leest (stuur op wenkbrauwhoogte) moet dat toch wel duidelijk zijn..... toch?


(*) beleving/mening ≠ waarheid
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 15:26
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:04
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 15:03


Neem je dit werkelijk serieus...?? :roll:
Waarom schrijf je het dan?

Uit zowat al je bijdragen blijkt dat je ebikes haat. Ik vraag me dan af waarom je dit topic niet gewoon aan jezelf voorbij laat gaan.
Nou, even ter verduidelijking dan:

Ik haat e-bikes niet, evenmin de berijders ervan.

Ik respecteer iedereen die vanwege een lichamelijk gebrek de keuze heeft gemaakt om een e-bike te berijden en op die manier toch in beweging te blijven, hetzij voor dagtochtjes, naar de bakker, fietsvakantie, etc. en heb daar ook empathie voor. Daarnaast respecteer ik ieders keuze die kiest voor een e-bike of speedpedelec als vervoermiddel voor woon- werkverkeer waarbij de afstand te ver is om op een fiets te overbruggen en door die keuze de auto kan laten staan.

Mijn beleving/mening (*) is echter dat de bovengenoemde categorie slechts een minderheid is in de gebruikers van met name e-bikes en wellicht in mindere mate speedpedelecs.

Mijn beleving/mening (*) is dat het overgrote deel van de berijders van een e-bike prima op een fiets hadden kunnen fietsen en dat geldt m.i. voor jong en oud. Voor de categorie gezonde mensen zie ik de keuze voor een e-bike als de weg van de minste weerstand.
Als ik in mijn directe omgeving kijk zie ik namelijk met name mensen in elke leeftijdscategorie, die wat gezondheid betreft prima hadden kunnen blijven fietsen, maar uit gemakzucht uiteindelijk zijn gezwicht voor een e-bike.

Ook voor ouderen die nog gezond zijn snap ik de keuze niet. Een beetje fit en soepel blijven door te fietsen kan denk ik geen kwaad. De snelheid die je op een fiets bereikt is voor een oudere vaak prima controleerbaar. Bij e-bikes worden door ouderen steeds meer ongevallen geconstateerd, waarbij je de conclusie kunt trekken dat de te hoge snelheid één van de oorzaken is van die ongevallen.

Ik zie jonge moeders met kinderzitjes op een e-bike rijden. Een collega van mij bijvoorbeeld ook. Ze mankeert niets, maar vindt het zo lekker gemakkelijk zo'n e-bike.

Mijn antipathie is niet zo groot als het lijkt. Ik vind het wel leuk om af en toe een karikatuur van het fenomeen te maken.
Als je de emoticons ziet en de soms aangedikte teksten leest (stuur op wenkbrauwhoogte) moet dat toch wel duidelijk zijn..... toch?


(*) beleving/mening ≠ waarheid
Ik denk dat je jouw beleving/mening net iets te veel wil opdringen aan anderen.
Ik ken ook veel mensen die fit genoeg zijn om op een normale fiets te rijden, maar de keuze maken voor een ebike.
Waarom.... gaan mij en jou geen zak aan. Het is toegelaten, ze doen er niemand kwaad mee, en laat de mensen nu eens de keuze maken die ze ZELF willen maken.

Als er door het fenomeen ebikes ook maar 100km minder met de auto gereden wordt, dan is het winst voor het milieu, de maatschappij,....

Over de redenen waarom er meer ongevallen zijn met ouderen (veelal zonder tegenpartij) is er nog onvoldoende studie gebeurd om echt conclusies te trekken. Komt het doordat ze meer rijden, of doordat ze sneller rijden, of doordat die ebike zwaarder is ... we weten het niet.
Daarom ben ik voor het dragen van een helm (en ik doe het zelf ook). Hebben we dat al gewonnen.
In elk geval ben ik er tegen om bv 75+ mensen het fietsen te ontzeggen en ze maar achter de geraniums te houden.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:51
...het aantal mensen dat ambitie heeft om in verweggistan te gaan wildkamperen is sowieso klein. Hele hordes ebikers ga je daar niet tegen komen.
Van mij mogen mensen met een rijwiel met trapondersteuning daar komen hoor. Maar liever niet met als reden dat ze lui zijn of niet willen zweten.
Hoe dan ook, met of zonder ondersteuning is e wereldfietser wel bedoeld voor fietsreizigers.
Mi zijn er voor de dagtochtje mensen andere sites.
Scheelt veel gezeur, straks zijn de wereldfietsers in de minderheid :shock:

Deze bijvoorbeeld: https://defietssite.nl/
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40
Ik denk dat je jouw beleving/mening net iets te veel wil opdringen aan anderen.
Daar zijn we het niet over eens. Want ik vind dat jij je mening net zo goed iets teveel opdringt aan anderen.

Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40
Als er door het fenomeen ebikes ook maar 100km minder met de auto gereden wordt, dan is het winst voor het milieu, de maatschappij,....
Dan heb je mij op dat punt waarschijnlijk (eindelijk) begrepen en zijn we het daar over eens.

Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40
In elk geval ben ik er tegen om bv 75+ mensen het fietsen te ontzeggen en ze maar achter de geraniums te houden.
Ook daar zijn we het erover eens.

Echter, ik zeg dan tegen deze categorie zonder gezondheidsklachten: blijf lekker fietsen en laat de e-bike voor wat hij is.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40

Ik ken ook veel mensen die fit genoeg zijn om op een normale fiets te rijden, maar de keuze maken voor een ebike.
Waarom.... gaan mij en jou geen zak aan. Het is toegelaten, ze doen er niemand kwaad mee, en laat de mensen nu eens de keuze maken die ze ZELF willen maken.

Als er door het fenomeen ebikes ook maar 100km minder met de auto gereden wordt, dan is het winst voor het milieu, de maatschappij,....
Toch lees ik hier wat tegenstrijdigheden. Als mensen namelijk voor de auto kiezen gaat dat jou en mij geen zak aan. Het is toegelaten, ze doen er niemand kwaad mee(*), en laat de mensen nu eens de keuze maken die ze ZELF willen maken.

(*) ja het is beter voor het milieu om de auto te laten staan. Maar ook: ja, het is beter voor het milieu om te fietsen i.p.v. een e-bike kopen waar een accu op gemonteerd is met een beperkte levensduur, die geproduceerd is, waarbij schade aan het milieu toegebracht is.

Zie: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe- ... ijk-accus/

Het schijnt dan weliswaar "mee te valllen", maar lees dan de conclusie: "Maar natuurlijk blijft fietsen op pure spierkracht het allerallergroenst."

Deze site is ook interessant: https://duurzaamheidskompas.nl/blogs/ho ... che-fiets/

Zij schrijven o.a.:

Vergeleken met een personenauto is de hoeveelheid C02-uitstoot minimaal, namelijk slechts 3% van de gemiddelde personenauto. Een kilometer afgelegd op de e-bike is dus dertig keer schoner dan een kilometer met de auto!

Echter, er zitten ook minder schone kanten aan de elektrische fiets, die voornamelijk te maken hebben met (de productie van) de accu. Dit is niet alleen het duurste, maar ook het meest milieubelastende onderdeel van de fiets.

Bij de productie van li-ion batterijen komen schadelijke stoffen in de atmosfeer en daarbij moeten grote hoeveelheden kobalt en grafiet gewonnen worden. Ook leggen de accu’s vaak enorm grote afstanden per vliegtuig af voordat ze op de plaats van bestemming aankomen.

De fietsaccu heeft een gemiddelde levensduur van vijf jaar en is hierna door slijtage toe aan vervanging. Door op een goede manier om te gaan met de accu kan deze levensduur iets verlengd worden
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 15:57
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40
Ik denk dat je jouw beleving/mening net iets te veel wil opdringen aan anderen.
Daar zijn we het niet over eens. Want ik vind dat jij je mening net zo goed iets teveel opdringt aan anderen.

Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40
Als er door het fenomeen ebikes ook maar 100km minder met de auto gereden wordt, dan is het winst voor het milieu, de maatschappij,....
Dan heb je mij op dat punt waarschijnlijk (eindelijk) begrepen en zijn we het daar over eens.

Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 15:40
In elk geval ben ik er tegen om bv 75+ mensen het fietsen te ontzeggen en ze maar achter de geraniums te houden.
Ook daar zijn we het erover eens.

Echter, ik zeg dan tegen deze categorie zonder gezondheidsklachten: blijf lekker fietsen en laat de e-bike voor wat hij is.
Jij vindt heel veel.
Ik vind dat mensen mogen kiezen waar ze mee rijden, ook al is dat de auto.
Als overheid wil je autogebruik af raden, en fietsgebruik promoten.

Ik heb helemaal niks tegen mensen die gewoon fietsen, ik heb er wel iets tegen als ebikers worden afgeschilderd als lui, omdat ik er van overtuigd ben dat door het fenomeen ebike er gewoon meer gefietst wordt, en dat is alvast toepasbaar op mezelf.

Ik ben gezond en 52, en ik heb echt geen zin om me te verantwoorden waarom ik een ebike heb. Feit is, ik heb in 4 maanden nu meer gefietst dan de laatste 4 jaar.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 16:53
Ik heb helemaal niks tegen mensen die gewoon fietsen, ik heb er wel iets tegen als ebikers worden afgeschilderd als lui, omdat ik er van overtuigd ben dat door het fenomeen ebike er gewoon meer gefietst wordt, en dat is alvast toepasbaar op mezelf.
En daar is jouw beeld dus vertroebeld geraakt en maak je geen onderscheid tussen het één en het ander.

Door het fenomeen e-bike wordt er absoluut niet meer gefietst, maar juist minder gefietst, omdat er steeds meer voor een e-bike gekozen wordt door een bepaalde categorie mensen.

Er wordt misschien wél meer bewogen (op een e-bike) door mensen die om gezondheidsredenen de fiets moesten laten staan en nu plezier beleven aan een e-bike. En dat is een goede zaak!
Maar dat is in de meeste gevallen helaas niet de reden om een e-bike te willen berijden.
Op een e-bike fiets je niet, dat doe je dus op een fiets.

Ergo: hoe meer e-bikes, hoe minder fietsen... vind ik 8)
Overigens ben ik voor handhaving van de huidige situatie en zie veel inbreng als off topic.
Blackbelt schreef:
do 30 jul, 2020 14:33
met dubbele batterij op een goede ebike (cap 1000-1125 Wh), geraak je makkelijk 150km-200km ver, en voor vakantiefietsers is dat zowat de range die je wil kunnen overbruggen. Wat wil je met meer range doen? Dagelijks laden is normaal geen probleem.
Waarom zou je dagelijks dit soort afstanden af willen leggen (zolang je geen Endurance-racer bent ;)).? Je benen kunnen het dan wel aan maar je kont waarschijnlijk niet. Of je moet continue 25km/h willen rijden zodat je in 6-8 uur klaar bent. maar of dat leuk is...