Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Storing draadloze fietscomputer - Forum Wereldfietser

Storing draadloze fietscomputer

Ik gebruik al jaren een Cateye Velo Wireless draadloze fietscomputer.

De laatste tijd geeft deze problemen: je ziet dat er even geen contact is (knipperende symbool verdwijnt) en de snelheid daalt naar 0, of soms naar (ongeveer?) 1/3 of 2/3 van de huidige werkelijke snelheid op de fiets. Dit duurt enkele seconden en daarna wordt de draad ( ;) ) weer opgepakt.

De magneet staat goed t.o.v. de sensor, batterijen van computer en sensor zijn recent vervangen. Ik heb getest met en zonder RVS bidons op de voorvork (maakte niet uit, de RVS bidonhouders zijn wel blijven zitten). Heb een stuurtas met magneten, maar die zat er altijd al op, ook toen er nog geen problemen waren.

Soms gaat het tijden goed, soms komt het probleem meerdere keren achter elkaar (en dan begint het wel irritant te worden).

Mensen die dit probleem ook hebben gehad, en vooral: iets hebben gevonden om dit op te lossen?
Da's altijd een moeilijke. Wat ik nog ondervond in het verleden: LED-verlichting kan die draadloze overdracht storen, maar dat zal allicht niet plots optreden als je niet recent iets wijzigde aan de fiets (nieuwe verlichting).
Ik had het destijds op mijn woon/werkroute bij hoogspanningsmasten. Dan viel de verbinding even weg. Uiteindelijk vervangen voor een bedrade versie.
Ondanks dat er geen bewegende delen in de computer zitten kan die door de leeftijd natuurlijk wel een keer op zijn, ook al wijzigt er eigenlijk niets. Misschien dat condens of vocht toch zijn weg naar binnen heeft weten te vinden.
Het kan nog gekker. Mijn fiets stond geparkeerd naast een auto. De bestuurder opende zijn deur op afstand op dat moment sloeg de draadloze cateye op hol. Ik had er zo in stilstand 30 km bij, Zo krijg je natuurlijk forse dagafstanden..........


Ben
Na meerdere pogingen ben ik gestopt met draadloos. De combi met een naafdynamo en een omvormer voor de stroomvoorziening gaf altijd teveel storing.
Daarnaast gebruik je met draadloos ook meer batterijen, dus daar werd ik ook niet blij van.
Ik heb altijd soortgelijke problemen gehad met oudere modellen hartslagmeters van Polar.
Het heeft te maken met de frequentie van de dataoverdracht tussen sensor en meetinstrument.
Garmin bijvoorbeeld heeft een ander protocol, met minder risico op verstoring van de dataoverdracht.

Als ik met mijn Polar langs een raffinaderij fietste, viel de verbinding tussen borstband en horloge steevast weg.
Eerst gebeurde dat alleen bij een raffinaderij.
Maar naarmate meer boeren hun koeien gingen monitoren met electronische halsbanden, viel de verbinding ook bij boerderijen steeds vaker uit.