Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verende voorvork vervangen - Forum Wereldfietser

verende voorvork vervangen

Mijn zoon (12) begint uit zijn huidige fiets te groeien, nu heb ik nog een ouder model 26 inch koga worldtraveller staan met verende voorvork. De maat komt precies goed uit als opvolger, en ik heb liever 26 inch voor hem, maakt het net iets makkelijker om zijn fiets met bagage onder controle te houden. Hij houdt van klimmen, dus zou liefst de voorvork vervangen. Nu heeft deze fiets schijfremmen, wat ik nog niet zo gek vindt, maar het blijkt dat vaste 26inch voorvorken voor schijfremmen moeilijk te vinden zijn. Heeft iemand tips?
Uitkijken dat het geen 1 inch vorkbuis is die er nu in zit, die zijn wat lastig te vinden. Al is het met schijfremmen vast gewoon 1 1/8.

Voordeel van schijfremmen en de voorvering laten vervallen is dat je misschien wel een starre 28 inch vork kwijt kunt. Even de axle-to-crown inbouwhoogte opmeten, en je komt vaak best in de buurt met een 28 inch vork. Wel opletten dat je de beoogde bandbreedte ook kwijt kunt.

Zo heb ik een tijd met een Avaghon S28 vork in mijn 26 inch fiets met schijfremmen gereden.
Dat denk ik ook. Goeie kans dat je geen stock 26” vork nodig hebt maar een suspension corrected variant. Zou me niets verbazen als een 28” versie mooier uit gaat komen.

Bel b4t even. Die hebben veel vorken hangen in allerlei varianten.
Kijk eens bij Surly, naar bijvoorbeeld de Ogre, Troll of Packrat vork, wellicht zit er daar eentje tussen met de correcte axle-to-crown lengte.
ik heb laatst een verende door een vaste voorvork vervangen en dat pastte qua maat van het balhoofd en ook qua geometrie heel goed:
https://www.bikeinn.com/fiets/xlc-a-hea ... 36819436/p

of hier: https://www.bike24.com/p2149841.html

Afbeelding

zoek alsjeblieft vooraf uit hoe het zit met diameters en passing van je balhoofdstel (=voorvorklager). dus met de schuifmaat langs de oude verende vork.

ik kreeg het lager (onderste lagerschaal) er voorzichtig af door het scherpe randje van een stanleymes tussen de conus en vorkkroon te tikken. zo rond om en zo kwam er ruimte. voor de punt van een dunne schroevendraaier. conus bleef heel en rond (niet krom)
Afbeelding
Dank voor de waardevolle tips. Ga morgen eerst eens goed meten. Een 28 inch heb ik misschien zelfs nog wel liggen....
blokdoorn schreef:
ma 27 jul, 2020 22:36
Ga morgen eerst eens goed meten.
Vergeet met meten niet om rekening te houden met de 'sag', de mate waarin een verende voorvork inveert door er alleen al als berijder op te gaan zitten. Kan je nog best wat inbouwhoogte schelen.

blokdoorn schreef:
ma 27 jul, 2020 22:36
Een 28 inch heb ik misschien zelfs nog wel liggen....
Dat zou een goedkope modificatie zijn =)
Behalve met de lengte van de vork moet je ook rekening houden met de vorksprong.
Afwijking van de bestaande vork beïnvloedt de besturing.
Er is genoeg over te lezen.
Het blijkt een 1 inch te zijn. Dat leek eerst van niet, maar er zat een opvul buisje om de 1 1/8 voorbouw te kunnen monteren. Als ik zo rondkijk betekent dit wel dat er erg weinig kandidaten zijn.
Als je op zoek gaat bij bijvoorbeeld bike24 dan vindt je er 2 met een 1 inch vorkbuis (en een lange levertijd), maar als je kijkt naar wat er aan 1 1/8 is dan is dat een stuk meer.

Ik zou eens kijken of 1 1/8 niet ook past desnoods met nieuwe balhoofdlagers.
Op de Duitse Ebay staan er genoeg, direct leverbaar, ook met schijfrembevestiging.
Je moet wel even opletten of vorkbuis met of zonder schroefdraad moet zijn.