Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw forumlid, eerste fiets kopen, koga, santos of ?? - Forum Wereldfietser

Nieuw forumlid, eerste fiets kopen, koga, santos of ??

Hallo allemaal,

zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum, na al wat topics gelezen te hebben.

Zoals in de topic titel staat ben ik mij aan het oriënteren op mijn eerste trekking fiets. Ik ben de laatste maanden steeds meer aan het fietsen, tochten van 40-60 km en ik merk dat ik dat toch wel erg leuk vind.

Dat fietsen doe ik nu nog op mijn 10 jaar oude Dahon vouw-mountainbike, maar ik heb onlangs besloten dat er toch maar eens een echte lange(re) afstandsfiets moet komen.

Aangezien mijn budget rond de 2000 euro is, heb ik nu een koga grandtourer (of een signature van Koga) op het oog, morgen ga ik in Rotterdam kijken bij Bike4travel, gezien mijn budget komt dan (denk ik) een santos travelmaster 2.8 in beeld.

Is er hier iemand die mij aan of af kan raden een van beiden te kopen, of die wellicht een andere optie heeft?

Ik kies ivm budget voor een derailleur ipv een rohloff naaf, is dit verstandig, of wellicht het budget toch maar wat oprekken?

Dank alvast voor eventuele reacties,

Groet Erik

Hieronder het ingevulde lijstje, erg handig overigens , het zette mij ook weer aan het denken.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Fietstochten, 50-80 km, wellicht ook fietsvakanties

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Relaxt de tijd nemen, ik ben ook vogelaar en knijp regelmatig in de remmen als ik iets leuks zie vliegen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Dit ben ik wel van plan, maar heb ik nog nooit gedaan. In principe vlak/licht bergachtig.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeertochten

JE LICHAAMSLENGTE
1.83

JE GEWICHT
85

JE LICHAAMSBOUW
Voor zover ik weet normaal.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik ben van plan om ook fietsvakanties te gaan doen, dus met 5 gevulde ortlieb tassen en een tent. Best veel dus denk ik..

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Provincie, ik ben bereid om te reizen naar een speciaalzaak. Morgen ga ik naar Rotterdam om bij bike4travel te gaan kijken.

WAT IS JE BUDGET?
Rond de 2000 euro

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Weinig. Ik fiets nu op mijn Dahon vouw-mountainbike rondjes van 40-60 km. Ik merk dat ik het fietsen steeds leuker vindt en dat het nu wel tijd is voor een "echte" trekking fiets.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Zie hierboven

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Enkel een oude Gazelle en bovenstaande vouwfiets

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Budget om het te laten doen, ik ben niet zo'n klusser.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Wellicht
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Koga grandtourer of een santiago van bike4travel

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ik overweeg deze optie, het lijkt mij heel erg handig, zeker omdat ik er mee wil gaan kamperen, maar van wat ik begrijp is het wel een dure optie.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
In principe voor de herfstvakantie, eerder mag altijd..
Testrijden, testrijden, testrijden.

Ik had ook ooit de keuze tussen Koga en Santos en de rij-eigenschappen van beide merken verschilden behoorlijk.

Als je overigens voor een derailleur wilt gaan (en dat kan prima gezien de geplande tochten), kan de keuze natuurlijk nog enorm worden uitgebreid.

Daarnaast zijn ook de frame-maten van belang. Maar daar kan Bike4Travel je alles over vertellen :)
Inderdaad veel testrijder en kijk ook eens naar Avaghon als je toch bij bike4travel bent.
Ik heb in 2018 gewoon een lijstje gemaakt met mijn eisen, in de trant van:
- In Nederland ge-assembleerd
- Derailleur XT
- 26'
- Aankoop in mijn eigen woonplaats

En uiteindelijk bleven er voor mij 2 opties over toen ben ik gaan proefrijden en kwam er een laatste eis bij:
- Testrit mogelijk op gewenste fiets in correcte maat
Toen was er nog maar eentje over en heb ik deze aangekocht.
Fedor schreef:
wo 29 jul, 2020 07:47
Testrijden, testrijden, testrijden.

Ik had ook ooit de keuze tussen Koga en Santos en de rij-eigenschappen van beide merken verschilden behoorlijk.

Als je overigens voor een derailleur wilt gaan (en dat kan prima gezien de geplande tochten), kan de keuze natuurlijk nog enorm worden uitgebreid.

Daarnaast zijn ook de frame-maten van belang. Maar daar kan Bike4Travel je alles over vertellen :)
Dank voor je reactie! Je geeft aan dat de rij-eigenschappen verschillen tussen die twee merken. Waar merk ik dat aan en waar moet ik op letten bij het testrijden? Mijn enige fietservaring is nu dus op de Dahon..
Inge1 schreef:
wo 29 jul, 2020 08:36
Inderdaad veel testrijder en kijk ook eens naar Avaghon als je toch bij bike4travel bent.

Ga ik zeker doen, ik vertrek zo richting Rotterdam.
egopro schreef:
wo 29 jul, 2020 09:33
Ik heb in 2018 gewoon een lijstje gemaakt met mijn eisen, in de trant van:
- In Nederland ge-assembleerd
- Derailleur XT
- 26'
- Aankoop in mijn eigen woonplaats

En uiteindelijk bleven er voor mij 2 opties over toen ben ik gaan proefrijden en kwam er een laatste eis bij:
- Testrit mogelijk op gewenste fiets in correcte maat
Toen was er nog maar eentje over en heb ik deze aangekocht.
Dank voor je reactie!

Ik heb door jullie reacties het testrijden inmiddels ook toegevoegd aan mijn wensenlijstje, wat betreft het type derailleur heb ik nog geen idee.
Prima budget voor een prima nieuwe of een fraaie gebruikte.

Al overwogen om een 26 inch fiets te nemen om zo met je vouwfiets uit te kunnen wisselen, zoals bijvoorbeeld een voorwiel met naafdynamo?

Ook kun je vaak nog wat breder qua banden.

Waar het bij 28 inch soms al ophoudt bij 42mm (Santos 2.8 fabrieksopgave) of 50mm (Santos 2.8 met iets minder marge maar wel mogelijk met spatborden), kun je bij bijvoorbeeld een Santos 2.6 naar 60mm banden.

Een Avaghon 2.8 zal je wat meer ruimte bieden in 28 inch, voor nog meer ruimte kun je naar een x29, maar die red je niet binnen het budget uit de startpost.

dins1 schreef:
di 28 jul, 2020 20:05

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik ben van plan om ook fietsvakanties te gaan doen, dus met 5 gevulde ortlieb tassen en een tent. Best veel dus denk ik..
Dat kan wel, maar hoeft niet ;)

Kijk maar eens naar verschillende voorbeelden:

viewtopic.php?f=21&t=35033
Er staan net 2 koga's te koop op dit forum.
Best wel een uitstapje waard om te gaan kijken, lijkt mij een goede deal voor een mooie prijs
Staan ook op Marktplaats
dins1 schreef:
wo 29 jul, 2020 09:45
Dank voor je reactie! Je geeft aan dat de rij-eigenschappen verschillen tussen die twee merken. Waar merk ik dat aan en waar moet ik op letten bij het testrijden? Mijn enige fietservaring is nu dus op de Dahon..
Het ging toen tussen een Santos 3+ en een Koga WT-S. (volgens mij heeft de Grandtourer ongeveer dezelfde geometrie). beide fietsten heerlijk maar ik vond de rechtdoorstabiliteit van de Koga iets beter (de Santos was weer wat makkelijker de bocht om te gooien). Persoonlijke voorkeur gaat dan een rol spelen.
Let erg goed op met testrijden, er zijn zoveel afhankelijkheden die het rijdgedrag beinvloeden en daardoor een vertekend beeld kunnen geven.
- Bandenspanning
- Breedte van banden en type
- Type stuur/voorbouw
-zadel

Dit zijn allemaal zaken die je zelf nog kan aanpassen als je de fiets al hebt en die heel veel invloed hebben op het rijgedrag.

Ik heb een beetje het idee dat het standaard rijtje vakantiefietsen allemaal een redelijk vergelijkbaar gedrag hebben. De geometrie is misschien het meest interessant.

En ook nog de kanttekening dat (in mijn geval) de Santos Travelmaster 2.6 best leuk fietst maar hij veranderd echt in een superfiets nadat je er tassen aan hebt gehangen. (met gewicht)
dins1 schreef:
di 28 jul, 2020 20:05
Hallo allemaal,

zojuist heb ik mij aangemeld op dit forum, na al wat topics gelezen te hebben.
Welkom op dit forum, leuk dat je (meer) plezier bent gaan beleven aan het fietsen en plannen hebt voor fietsvakanties!

Fedor schreef:
wo 29 jul, 2020 11:25
dins1 schreef:
wo 29 jul, 2020 09:45
Dank voor je reactie! Je geeft aan dat de rij-eigenschappen verschillen tussen die twee merken. Waar merk ik dat aan en waar moet ik op letten bij het testrijden? Mijn enige fietservaring is nu dus op de Dahon..
Het ging toen tussen een Santos 3+ en een Koga WT-S. (volgens mij heeft de Grandtourer ongeveer dezelfde geometrie). beide fietsten heerlijk maar ik vond de rechtdoorstabiliteit van de Koga iets beter (de Santos was weer wat makkelijker de bocht om te gooien). Persoonlijke voorkeur gaat dan een rol spelen.
Ik kan dit en de opmerking "testrijden testrijden testrijden" alleen maar onderschrijven.

Bij ons ging het om dezelfde twee fietsen. Mijn vrouw en ik hadden allebei Koga's (lichte toerfietsen) en wilden allebei een Koga WT-S. Beiden hebben we op zowel Koga's als Santossen gereden. Mijn vrouw vond de Koga fijn fietsen en koos voor een Koga en ik koos toen in eerste instantie toch ook voor een Koga, maar bij thuiskomst ging ik twijfelen. Terug naar de dealer en de keuze viel voor mij alsnog op een Santos TM3+ (ik kende het merk nog niet, dus vandaar in eerste instantie mijn keuze voor een Koga).

Inderdaad gaat persoonlijke voorkeur dan een rol spelen (bij mij misschien door het vele mountainbiken in het verleden een gevoel wat beter aansluit op de Santos TM3+??). We zijn na een aantal jaren nu allebei nog steeds super tevreden over de keuze die we toen gemaakt hebben. Eenmaal de fietsen in ons bezit was het wel even een zoektocht naar het juiste zadel, maar die hebben we nu ook allebei gevonden (en weer op basis van uitproberen en persoonlijke voorkeur).

Succes en veel plezier met het kopen van je nieuwe fiets!

Ik ben benieuwd wat het straks uiteindelijk geworden is, waarbij een fotootje in dit topic de nieuwsgierigheid van velen met mij bevredigt.
Zoals Egopro al aangeeft, heeft testrijden vlgs mij alleen zin als je de variabelen zoveel mogelijk uitschakelt. En ik verwacht dat de verschillen dan minimaal zullen zijn.
dins1 schreef:
di 28 jul, 2020 20:05

Dat fietsen doe ik nu nog op mijn 10 jaar oude Dahon vouw-mountainbike, maar ik heb onlangs besloten dat er toch maar eens een echte lange(re) afstandsfiets moet komen.
Sorry voor de off-topic:
Wanneer die Dahon een model Cadenza is, voel ik me moreel verplicht je te waarschuwen en die fiets snel te laten staan. De vork breekt plotseling met alle (levenslang blijvende) gevolgen van dien voor je gezicht en gebit. Oorzaak: inferieur aluminium met als gevolg vermoeingsbreuk. Bron: TNO rapport. Helaas eigen ervaring met mijn zoon.
Koga, Santos of..... Avaghon X27,5 met derailleur!
Bert van Sprang schreef:
wo 29 jul, 2020 14:05
Zoals Egopro al aangeeft, heeft testrijden vlgs mij alleen zin als je de variabelen zoveel mogelijk uitschakelt. En ik verwacht dat de verschillen dan minimaal zullen zijn.
+1

Ik rij al 15 jaar naar tevredenheid op een vakantiefiets (niet Santos of Koga, maar wel te koop bij Bike4travel). Destijds bij Recycle gekocht nadat ik zorgvuldig opgemeten was; proeffietsen was er niet bij, en voor mij ook niet nodig. Ook latere fietsen (race, mtb, ww) heb ik niet uitgeprobeerd: gewoon opmeten en kopen. Ik zal vast de uitzondering op de 'testrijden testrijden'-regel zijn...
Velotraumer schreef:
wo 29 jul, 2020 15:27
Koga, Santos of..... Avaghon X27,5 met derailleur!
Is inderdaad wel om te smullen :wink:

(deze is weliswaar met Rohloff/riem, maar een derailleur zal 'm ook vast niet misstaan).
sjefke schreef:
wo 29 jul, 2020 14:31
dins1 schreef:
di 28 jul, 2020 20:05

Dat fietsen doe ik nu nog op mijn 10 jaar oude Dahon vouw-mountainbike, maar ik heb onlangs besloten dat er toch maar eens een echte lange(re) afstandsfiets moet komen.
Sorry voor de off-topic:
Wanneer die Dahon een model Cadenza is, voel ik me moreel verplicht je te waarschuwen en die fiets snel te laten staan. De vork breekt plotseling met alle (levenslang blijvende) gevolgen van dien voor je gezicht en gebit. Oorzaak: inferieur aluminium met als gevolg vermoeingsbreuk. Bron: TNO rapport. Helaas eigen ervaring met mijn zoon.
Dank voor je reactie! En nee, het is een Dahon jack, ik krijg geen afbeelding geplakt, maar via onderstaande link zie je hem ook.

https://www.futurumshop.nl/dahon-jack-d ... 2011.phtml
Edwin* schreef:
wo 29 jul, 2020 16:36
Velotraumer schreef:
wo 29 jul, 2020 15:27
Koga, Santos of..... Avaghon X27,5 met derailleur!
Is inderdaad wel om te smullen :wink:

(deze is weliswaar met Rohloff/riem, maar een derailleur zal 'm ook vast niet misstaan).
Kun je mij uitleggen waarom deze voor jou de voorkeur heeft boven de santos travelmaster 2.8. Ik weet dat de Santos een alu frame heeft en de avaghon een stalen (toch?) maar zijn er nog andere zaken waarom die beter is.?

Ik ben overigens vanochtend in de winkel geweest, mijn voorkeur gaat nu uit naar de santos, maar kan nog veranderen. Ik zit nu echt nog even in de oriëntatiefase.
dins1 schreef:
wo 29 jul, 2020 17:15

Kun je mij uitleggen waarom deze voor jou de voorkeur heeft boven de santos travelmaster 2.8. Ik weet dat de Santos een alu frame heeft en de avaghon een stalen (toch?) maar zijn er nog andere zaken waarom die beter is.?
Zomaar een aantal verschilen:

- Staal in plaats van aluminium
- Bredere banden mogelijk
- Schijfremmen in plaats van velgremmen mogelijk (geen velgremmen bij X29)
- Verwisselbare achterpatten (voor in de toekomst? Zo kun je naar een andere naafbreedte zoals bijvoorbeeld Boost met steekas)
- Rohloff met riem compatible (voor in de toekomst?)
- Geometrie van het frame staat gebruik van een verende voorvork toe (bij X29)