Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorderailleur - Forum Wereldfietser

voorderailleur

Het zal vast de zoveelste keer zijn dat iemand dit vraagt...

Ik krijg het gewoon niet 100%. Kabels zijn nieuw. Het liep. Na een week net niet meer en liep de ketting aan de binnenkant er af. Maar als ik het net iets aandraaide schakelde die niet meer naar het kleine blad. spanning 2 mm strakker. Schakelde niet meer terug.
Alles opnieuw. Klein voorblad en groot achterblad. Kabel even op lichte spanning en vast draaien. Schroefjes controleren. En testen. Lijkt okay. Schroefje beetje draaien zodat die de ketting net niet raakt. Schakelt vervolgens naar middenblad. Even de juiste afstemming zodat die heen en weer gaat. Alles lijkt in orde. Tijdens fietsen weer niet.

En wederom krijg ik het niet goed. De derailleur lijkt er goed boven te staan. Nu schakelt die niet naar kleine blad en draaien aan de schroefjes heeft na wat draaien ook geen effect meer. In principe draai ik per half rondje. Iemand wat advies op afstand?

Ja, als we een fietsenmaker passeren die open is loop ik even binnen. Maar tot dan moet het ook werken en ik wil begrijpen wat ik niet goed doe. Dankje.
Hoe kan ik zeker weten wat de juiste kabelspanning is? Als ik die wijzigverandert het effect van de schroefjes. Nu lukt het mij niet om middels die schroefjes de deralleur voldoende naar links of rechts te doen bewegen.
Niet meer aan die schroefjes zitten als je de kabel hebt vastgezet.
gios schreef:
do 30 jul, 2020 18:29
Niet meer aan die schroefjes zitten als je de kabel hebt vastgezet.
Ik moet toch de uiterste standen instellen?

Wat mis ik dan?

Okay, ik heb met de kabel los de deralleur net niet tegen de ketting geplaatst. Daarna de kabel lichtjes aangetrokken en vast gedraaid. Dan schakelt die mooi naar het middenblad maar niet terug.

Hoe krijg ik de ketting dan weer op het kleinste blad?

Nu is het zo dat de drie schakelt momenten gezamenlijk 3 mm teveel naar rechts zitten. Ik kan drie keer omhoog schakelen maar mis het kleinste blad.

Aanvulling. Heb met het draaien aan de rechter schroef de ketting eenmalig op het kleine blad gekregen. Toen ik weer naar het grote blad wilde lukte dit niet omdat de ketting tegen het blad gedrukt wordt.

Kan het zijn dat de kooi te laag hangt?
Zoek de handleiding van de desbetreffende voorderailleur en volg de stappen. Let op limiet schroeven, verticale plaatsing, kooi parallel aan ketting en dat je de kabel op de juiste manier onder de bout vast zet. Zelfs fietsenmakers doen dit laatste wel verkeerd.
Met stelschroefjes de uiterste standen bepalen (voor binnen en buitenblad) dan shifter op positie binnenblad zetten, kabel vast zetten en klaar. Nu niet meer aan die schroefjes zitten...
Zo doe ik het ook maar theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde helaas.
Precies zo heb ik het nu gedaan. Alles wordt bereikt nadat ik bij de schakelaar de kabel iets meer op spanning heb gedraaid.

Maar het loopt net niet lekker. Heeft een paar rondjes nodig om te wisselen. Is dit enkel een kwestie van samenspanning of nog iets anders?

Aanvulling. Op zich loopt het toch wel. Net weer een slagje terug gedraaid. We zullen zien. Maar dit heb ik wel vaker goed gekregen, met het fietsen wil het nog wel eens anders uitpakken.

Tijdens het prutsen net zag ik wel dat er een verkeerde deralleur op zit. Ik heb laatst een ander frame moeten kopen tijdens de vakantie en mijn eigen deralleur paste niet, toen gebruikte ze de gene die op het frame zat. Nu zie ik een stickertje met 8 speed... nou ja.

Hopelijk schakelt het voldoende zo. Was wel weer leerzaam. Dankje
Het complex maar ook simpel, kabel zonder spanning [ los ] ketting op klein voor en groot achter, ketting raakt de derailleur net niet [instellen met schroef op derailleur] kabel iets aan trekken met je vingers en vast draaien, opschakelen, pakt hij het blad niet stelschroef van de shifter uit draaien, pakt ie goed naar het grote blad, ketting op het kleine blad achter en moet net vrij lopen [ draaien aan stelschroef op de derailleur eerst te strak en dat wat losser en evt ook kabel strakker.

Dan kijken of de buitenkant van je derailleur parallel loopt met je voorblad, lopen ze niet recht maar staat de kooi schuin de derailleur verdraaien, hoogte recht boven het grote blad moet +- 2 a 3mm zijn.
Die hoogte moet ongeveer de gelijk zijn in de hele boog van de kooi, is er een groot verschil klopt de derailleur niet met de hoek in graden van je zadelbuis[ ja daar zijn verschillende derailleurs van afhankelijk van de hoek in graden]

Klopt alles maar werkt het nog niet goed?
-kabel gaat stroef
-trapas te lang of te kort
- of derailleur kan niet ver genoeg terug of ver genoeg uit, daar doe je weinig aan behalve misschien wat buigen in de kooi

8v kan prima werken op 9 of 10v maar zie hier boven :wink: