Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur tandwielen van een riemaandrijving - Forum Wereldfietser

Levensduur tandwielen van een riemaandrijving

Over de levensduur van een riem en het vervangen ervan wordt veel gesproken. Maar hoe zit dat eigenlijk met de tandwielen. Hoe lang doe je daarmee? Vervang je de tandwielen tegelijk met de riem of gaan ze langer mee, of juist korter? Wat is jullie ervaring?
Morris schreef:
di 04 aug, 2020 00:59
Over de levensduur van een riem en het vervangen ervan wordt veel gesproken. Maar hoe zit dat eigenlijk met de tandwielen. Hoe lang doe je daarmee? Vervang je de tandwielen tegelijk met de riem of gaan ze langer mee, of juist korter? Wat is jullie ervaring?
Had je de voorgaande berichten al gelezen toen je dezelfde vraag hier stelde? Daar is namelijk al best het een en ander aan kilometrages voor de tandwielen genoemd.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
di 04 aug, 2020 01:34
Had je de voorgaande berichten al gelezen toen je dezelfde vraag hier stelde? Daar is namelijk al best het een en ander aan kilometrages voor de tandwielen genoemd.

Groetjes,

Carl
Klopt Carl, er zijn twee leden die het vervangen van de riem koppelen aan het vervangen van de tandwielen. In overige reacties wordt alleen gesproken over de riem. Vandaar dat ik me bedacht hier een nieuwe topic te wijden aan de tandwielen:
PeeKaa schreef:
vr 08 jan, 2016 10:03
Hou ook je tandwielen in de gaten, want:
Bicycle Retailer schreef: "Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year in slop and abrasive dirt. The soils in the Netherlands have a high silica content that is hard on bike parts."
Ram6 schreef:
wo 17 feb, 2016 20:20
Deze week mijn Santos Race Lite naar de fietsenmaker gebracht voor een grote controle. Hij heeft voorgesteld om de riem, maar ook beide tandwielen te vervangen.
Ik heb in 3,5 jaar ruim 28000km met het spul gereden. Volgens hem is dit een gemiddelde afstand om de boel te vervangen.
PeeKaa schreef:
wo 17 feb, 2016 20:31
Ram6 schreef:En had ik misschien eerder de riem moeten vervangen, zodat ik dan langer met de tandwielen had kunnen doen?
Zover ik weet is het gebruikelijk de hele boel tegelijkertijd te vervangen, tenzij er sprake is van mankementen die niet te wijten zijn aan slijtage.
Zelf heb ik een jaar geleden een gebruikte Cortina Blau met CDN riemaandrijving gekocht. Na een paar honderd km met plezier te hebben gefietst brak echter de riem. Dat bleek een bekend euvel te zijn en mijn hele riemaandrijving is op kosten van de importeur vervangen. Mijn geluk. Er is een ander type CDN belt met bijbehorende tandwielen gemonteerd. Sindsdien ruim 5000 km zonder problemen gefietst (woon-werk).
Een CDN riem wordt gemiddeld na 10000km vervangen, dus dat komt er voor mij ook aan binnenkort.
En dan is de vraag, ga ik alleen de belt vervangen of de hele aandrijflijn zoals PeeKaa opmerkt. Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van andere forumgebruikers met het vervangen van tandwielen. Altijd tegelijk met de belt ongeacht zichtbare slijtage of niet? Of alleen bij zichtbare slijtage?
Ik heb dit voorjaar mijn 46t voortandwiel van mijn CDC combi gewisseld. Als aangegeven in ander topic was voortandwiel was behoorlijk versleten en kreeg scherpe slijt-randjes. De belt zag er nog redelijk uit en is aanzienlijk minder versleten. Het nieuwe tandwiel past goed op de oude belt. Heb er net zo’n 1500km mee door Zwitserland en Frankrijk gereden en het valt me op dat de combi erg soepel loopt. Heb andere belts gezien waar tandjes uit waren gebroken, echter tot nu toe loopt het goed.
Morris schreef:En dan is de vraag, ga ik alleen de belt vervangen
Tenzij ze beide versleten zijn alleen dat vervangen wat versleten is, zeker bij een CDN riem kunnen de tandwielen beduidend langer meegaan, tenzij je een composiet achtertandwiel hebt.

Je kan er ook voor kiezen je CDN riem pas te vervangen als het kapot gaat, dat is wanneer hij breekt of wanneer de tanden loslaten.
Rapro schreef:
wo 05 aug, 2020 20:14
Ik heb dit voorjaar mijn 46t voortandwiel van mijn CDC combi gewisseld. Als aangegeven in ander topic was voortandwiel was behoorlijk versleten en kreeg scherpe slijt-randjes. De belt zag er nog redelijk uit en is aanzienlijk minder versleten. Het nieuwe tandwiel past goed op de oude belt.
Dus de belt heeft het voortandwiel overleefd! Of had je in een eerder stadium al eens alleen de belt vervangen?
daulagari schreef:
wo 05 aug, 2020 20:34
Morris schreef:En dan is de vraag, ga ik alleen de belt vervangen
Tenzij ze beide versleten zijn alleen dat vervangen wat versleten is
Bedankt voor de tip :D
daulagari schreef:
wo 05 aug, 2020 20:34
Je kan er ook voor kiezen je CDN riem pas te vervangen als het kapot gaat, dat is wanneer hij breekt of wanneer de tanden loslaten.
De vorige keer brak de belt op 2 uur lopen van mijn woning😢.
Morris schreef:
do 06 aug, 2020 11:48
daulagari schreef:
wo 05 aug, 2020 20:34
Je kan er ook voor kiezen je CDN riem pas te vervangen als het kapot gaat, dat is wanneer hij breekt of wanneer de tanden loslaten.
De vorige keer brak de belt op 2 uur lopen van mijn woning😢.
Niet leuk, maar ondertussen dekt de pechverzekering van mijn auto me ook op de fiets.
Als ze niet ter plaatse kunnen herstellen (en meer dan een band plakken kunnen ze waarschijnlijk niet), dan brengen ze mij en de fiets naar huis. (is eigenlijk niet eens een autopechverzekering, het zit bij mijn credit card)

En dan kan je je nog af vragen hoe dikwijls zo'n riem nu echt gaat knappen. Ik denk dat het minder gebeurt dan een ketting die breekt, maar heb geen data om het te bewijzen.

Er is wel ergens een filmpje van een wereldfietser die een snee maakte in zijn riem (had een reserve bij), en er alsnog een paar duizend km mee door kon gaan.
Blackbelt schreef:
do 06 aug, 2020 13:26
En dan kan je je nog af vragen hoe dikwijls zo'n riem nu echt gaat knappen. Ik denk dat het minder gebeurt dan een ketting die breekt, maar heb geen data om het te bewijzen.
Misschien iets off-topic maar de reden dat mijn belt brak was een fabrieksfout.🤭 Vandaar ook de kosteloze vervanging.
Flink wat CDC riemsets vervangen en een handvol CDX en CDN.
CDC tandwiel slijten harder dan de riem, vooral voor maar soms achter, bij mn vriendin was het achtertandwiel behoorlijk versleten bij 20.000km, heb het achtertandwiel vervangen en de riem omgedraaid, dat gaat nu alweer 8000km goed.
Ook bij CDX lijken de tandwielen harder te gaan dan de riem totdat de tandwielen zo scherp zijn dat ze de riem opvreten.
Mr. Z schreef:
do 06 aug, 2020 19:20
Flink wat CDC riemsets vervangen en een handvol CDX en CDN.
Heb je bij CDN ook de ervaring dat de tandwielen wel langer mee gaan dan de belt, zoals in een eerdere reactie vermeldt wordt?
Morris schreef:
do 06 aug, 2020 19:43
Mr. Z schreef:
do 06 aug, 2020 19:20
Flink wat CDC riemsets vervangen en een handvol CDX en CDN.
Heb je bij CDN ook de ervaring dat de tandwielen wel langer mee gaan dan de belt, zoals in een eerdere reactie vermeldt wordt?
Het kunststof CDN achtertandwiel sleet als een dolle, die wordt volgens mij niet meer gemaakt/gemonteerd.
De Gates riemen lijken altijd langer mee te gaan dan de tandwielen tenzij er sprake is van een slechte uitlijning van de riem [ bij betaalbare merken maar soms ook bij dure], een te slap frame [staal] of te lang door fietsen met speling op de trapas.