Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

Stuur Koga Randonneur

Ik heb een aantal jaar geleden een tweedehands Koga Randonneur (zie bijlagen voor de foto’s) gekocht waar ik inmiddels al erg veel plezier aan beleefd heb. Echter begint het stuur me steeds meer te irriteren. Het is echt een draak en ik vind eigenlijk geen van de mogelijke posities écht fijn. Tijdens langere tochten betrap ik mezelf er steeds op dat ik het stuur vasthoud met mijn handpalmen naar buiten gedraaid, waar ik vervolgens, heel logisch, last van mijn ellebogen van krijg.

Daarnaast vind ik dat de fiets wat wiebelig stuurt. Het voelt niet enorm stabiel. Ik vermoed dat dat laatste komt doordat ik het stuur erg verticaal heb staan. Of zou het gewoon een eigenschap zijn van deze fiets?

Kan ik op deze fiets een recht (en breder) stuur (met Ergon handvatten en bar ends) zetten? Of is deze fiets daar eigenlijk niet geschikt voor?

Bijlagen

Vlinderstuur vervangen door recht/licht gebogen stuur kan prima, ik zou dan wel Ergongrepen met barends nemen. En de verstelbare stuurpen vervangen door een iets langere vaste. Dit scheelt vast heel veel gewiebel (en veel gewicht).
toevoeging/voorstel: gebruik eerst nog de verstelbare stuurpen om je fijnste positie te vinden. vervang dan de verstelbare stuurpen door een vaste in de goede maat.

als je meerdere fietsen hebt: meet eens van zadelpunt naar midden stuurbocht (net naast stuurpen) en ook tot de plekken van je handen: zo heb je richtpunt voor een eerste stand van je meer rechte stuur. ('meten is weten' :D )
Het slot zou ik ook vervangen door een Axa Defender.
Dit type SL7 en SL9 is makkelijk met een loper te openen.
Dat je fiets nerveus stuurt, kan te maken hebben met een ongelijke gewichtsverdeling (te weinig gewicht op het stuur, je zit dan denk ik te ver naar achteren) maar ook een niet goed afgesteld balhoofd, als daar speling op zit, afstellen of laten afstellen (of laten vervangen)
Hartelijk dank voor jullie adviezen!
Hoi Milou, ja dat kan.
Ik heb ook een Koga Randonneur en daar heb ik direct na tweedehands aanschaf een gewoon recht stuur met ietsje backsweep op gezet. Remhandels en versnellingshandels laten zich gemakkelijk overzetten.

Afbeelding

Ergon grepen en bar-ends erop. Ik fiets er nu al twee jaar en duizenden kilometers met plezier op. De stuurpen heb ik niet hoeven vervangen. Maar het kan natuurlijk zijn dat je weer even opnieuw moet passen en dat blijkt dat je stuurpen te kort of te lang is.

Afbeelding
En het ziet er nog beter uit ook!.