Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates carbon belt gebroken: advies gevraagd. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Gates carbon belt gebroken: advies gevraagd.

Thx Mr.Z
Door dit gegeven zou een riem in de Pinion configuratie eerder kunnen knappen? Dat is natuurlijk wel voor mij een goede reden om een reserve exemplaar mee te nemen, voortaan.

@ericplan: lief dat je daaraan denkt, maar gelukkig niet. Blijkbaar had ik er toch genoeg energie ingetrapt voor de knal, dat ik niet omviel. Wel moest ik van de helling wegsturen, en helemaal ongevaarlijk met dat verkeer daar was dat niet. Afijn, alles is goed gegaan. Ik dacht in de eerste instantie dat ik die hele Pinionbak aan gort had getrapt.😄

Overigens heb ik een prima humeur, zoals al eerder aangegeven. Even de hele boel omgooien, ik vind het wel leuk.
Mr. Z schreef:
ma 10 aug, 2020 16:03
Neo-drive achterwiel motor heeft geen torq-sensor
Neodrives zelf heeft daar een andere gedachte over :wink:
Flix schreef:
ma 10 aug, 2020 16:24
Thx Mr.Z
Door dit gegeven zou een riem in de Pinion configuratie eerder kunnen knappen? Dat is natuurlijk wel voor mij een goede reden om een reserve exemplaar mee te nemen, voortaan.
Herkenbaar, ik heb ook een pinion/neodrives combinatie en de riem en tandwielen waren heel snel versleten, ik heb ze iets eerder vervangen maar schat in dat ze zo’n 7000 km mee gegaan zouden zijn. Max. Blijkbaar geen blije combinatie, riem en pinion. Waarom, geen idee. Ik heb nu e.e.a. laten ombouwen naar een ketting.
Flix schreef:
ma 10 aug, 2020 16:24
Thx Mr.Z
Door dit gegeven zou een riem in de Pinion configuratie eerder kunnen knappen? Dat is natuurlijk wel voor mij een goede reden om een reserve exemplaar mee te nemen, voortaan.

@ericplan: lief dat je daaraan denkt, maar gelukkig niet. Blijkbaar had ik er toch genoeg energie ingetrapt voor de knal, dat ik niet omviel. Wel moest ik van de helling wegsturen, en helemaal ongevaarlijk met dat verkeer daar was dat niet. Afijn, alles is goed gegaan. Ik dacht in de eerste instantie dat ik die hele Pinionbak aan gort had getrapt.😄

Overigens heb ik een prima humeur, zoals al eerder aangegeven. Even de hele boel omgooien, ik vind het wel leuk.
Ik heb het zelf nog niet gehad bij een klant maar dat hij meer te verduren heeft met Pinion is zeer waarschijnlijk.
Grandonneur schreef:
ma 10 aug, 2020 18:05
Mr. Z schreef:
ma 10 aug, 2020 16:03
Neo-drive achterwiel motor heeft geen torq-sensor
Neodrives zelf heeft daar een andere gedachte over :wink:

Sorry, niet op de trapas, dat had ik er misschien ff bij moeten zetten, zit in de motor.
Dus de quote van jou is niet van toepasing.

Grandonneur schreef:
ma 10 aug, 2020 14:19
Flix schreef:
ma 10 aug, 2020 13:30
Waarom zou een riem igv een achterwielmoter meer belast worden?
Ik kom bijvoorbeeld deze (oude) quote tegen, geen idee of die op je fiets van toepassing is,

“You have some good questions!

One of the reasons more ebikes don't use belt drives vs. chain drives, is torque sensing systems on many hub motors which is done on the axle or the drop-out. If you use a belt, it needs to be under high tension for this type of torque sensor to function properly which causes the belt to wear our more quickly then a chain. There are bottom bracket torque sensors available but they are comparatively much more expensive.

The best combo for a belt drive bike is a center motor system, like Bosch and an internally geared hub. You will see these as the eBike market continues to expand.”
Toch blijf ik het vreemd vinden dat een "meewerkende" achterwielmotor juist zorgt voor een hogere belasting van riem + tandwielen. Dat zou je dan toch ook bij het (mee)trappen moeten merken?
Fedor schreef:
di 11 aug, 2020 07:14
Toch blijf ik het vreemd vinden dat een "meewerkende" achterwielmotor juist zorgt voor een hogere belasting van riem + tandwielen. Dat zou je dan toch ook bij het (mee)trappen moeten merken?
Ik vind het even vreemd.
Stel dat we fietsen met middelmatige ondersteuning.
Fietser geeft 50W, en de motor doet er 50W bij. Dan is er bij een achterwielmotor toch al 50W die niet door de ketting/riem moet overgedragen worden.

Ik denk dat een perfecte uitlijning van riem en tandwielen bijzonder belangrijk is voor een lange levensduur. Met een scheve uitlijning ga je telkens de krachten zetten op de buitenkanten van de nokken, en dat kan niet anders dan snel slijten.

Gezien de schade aan de riem van Flix denk ik dat deze riem eens te kort geplooid werd.
De meeste riemen gaan defect aan afbrokkelende tanden, of worden vervangen samen met de tandwielen als die versleten zijn.
Knappende riemen kom je niet zo vaak tegen op het net.
Op de website van Sint Christophorus las ik de volgende reactie van Gerrit Gaastra nav een review over de Opinion Ti. Misschien heb je er iets aan . . .

Bij Pinion komen enorme krachten op de aandrijflijn wanneer je in de lage versnellingen (1,2 en 3 bv) bergop rijdt. Het kan oplopen tot wel 10.000 N! Daarom hebben wij bij idworx ook grote (geharde long life!) tandwielen ingezet met bv 39 tanden voor en 35 achter ipv het meer gebruikelijke 28 to 32. Het grotere diameter reduceert de hoge krachten enorm! En meer tanden is ook goed tegen de slijtage.

Ik adviseer ook eigenlijk daarom geen riemaandrijving in combinatie met Pinion en veel Watt in de benen en zand/modder omdat de riemaandrijving heel snel slijt. Wij hebben oPinion rijders, meestal krachtige mensen, waar de hele aandrijving naar 3.500-6.500 km geheel is versleten. Hierbij zijn de aluminium riemtandwielen zeer kwetsbaar. Op de oPinion BLT passen rvs riemtandwielen voor en achter en dat is dan iets beter. Maar nog lang niet zo slijtvast als one idworx/KMC X1 ketting in combinatie met de idworx Long Life kettingwielen. De kettingwielen uit gehard messenstaal, door het laser uitsnijden nog harder in de tanden en een oneven aantal tanden schijnt niet te slijten want wij zoeken nu al ruim 5 jaar of zijn het al 6 naar verslagen exemplaren waarbij de eerste drie gratis een nieuw tandwiel krijgen.
[/i]
Fedor schreef:
di 11 aug, 2020 07:14
Toch blijf ik het vreemd vinden dat een "meewerkende" achterwielmotor juist zorgt voor een hogere belasting van riem + tandwielen. Dat zou je dan toch ook bij het (mee)trappen moeten merken?
Waar heb jij dat gelezen? want dat is natuurlijk niet zo, wel bij een middenmotor.
Mr. Z schreef:
di 11 aug, 2020 20:16
Fedor schreef:
di 11 aug, 2020 07:14
Toch blijf ik het vreemd vinden dat een "meewerkende" achterwielmotor juist zorgt voor een hogere belasting van riem + tandwielen. Dat zou je dan toch ook bij het (mee)trappen moeten merken?
Waar heb jij dat gelezen? want dat is natuurlijk niet zo, wel bij een middenmotor.
Ik zat er ff naast dan, ging idd meer over de riemspanning vanwege de sensor.

Dat de krachten op een riem bij een Pinion (want versnellingen in BB ipv achternaaf) veel hoger kunnen zijn dan bijv. bij een Rolhloff, is wel evident. Daar had ik tot nu eigenlijk niet bij stilgestaan.
Joachim schreef:
di 11 aug, 2020 18:06
Op de website van Sint Christophorus las ik de volgende reactie van Gerrit Gaastra nav een review over de Opinion Ti. Misschien heb je er iets aan . . .

Bij Pinion komen enorme krachten op de aandrijflijn wanneer je in de lage versnellingen (1,2 en 3 bv) bergop rijdt. Het kan oplopen tot wel 10.000 N! Daarom hebben wij bij idworx ook grote (geharde long life!) tandwielen ingezet met bv 39 tanden voor en 35 achter ipv het meer gebruikelijke 28 to 32. Het grotere diameter reduceert de hoge krachten enorm! En meer tanden is ook goed tegen de slijtage.

Ik adviseer ook eigenlijk daarom geen riemaandrijving in combinatie met Pinion en veel Watt in de benen en zand/modder omdat de riemaandrijving heel snel slijt. Wij hebben oPinion rijders, meestal krachtige mensen, waar de hele aandrijving naar 3.500-6.500 km geheel is versleten. Hierbij zijn de aluminium riemtandwielen zeer kwetsbaar. Op de oPinion BLT passen rvs riemtandwielen voor en achter en dat is dan iets beter. Maar nog lang niet zo slijtvast als one idworx/KMC X1 ketting in combinatie met de idworx Long Life kettingwielen. De kettingwielen uit gehard messenstaal, door het laser uitsnijden nog harder in de tanden en een oneven aantal tanden schijnt niet te slijten want wij zoeken nu al ruim 5 jaar of zijn het al 6 naar verslagen exemplaren waarbij de eerste drie gratis een nieuw tandwiel krijgen.
[/i]
Klopt.
Eigenlijk betekent dit dat een fiets met Pinion niet veel voordelen biedt.
Wat ben je met een versnellingsbak die onverslijtbaar is als je daarnaast kettingen en tandwielen eet als ware het warme broodjes.
En als wereldfietser naast het extra gewicht van de Pinion zelf nog eens ketting en tandwielen mee sleuren maakt het geheel in realiteit wel echt zwaar.
Ik kon het me (tot het lezen van dit draadje) al alleen bij elektrische fietsen voorstellen dat voor een Pinion gekozen zou worden. De Pinion is erg zwaar vergeleken met Rohloff en derailleur, het gewichtsverschil is aanzienlijk. Dat de Pinion een groter versnellingsbereik heeft geldt alleen voor de zwaarste types.

Hans
Als ik zie wat de gemiddelde (wereld-)fietser allemaal meesjouwt, is die 900 gr die de Pinion (P1.18) zwaarder is dan een een Rohloff (en 1300 gr zwaarder dan een XT derailleur), m.i. het punt niet.
Want met dat hogere gewicht neem je ook ontegenzeggelijk voordelen mee (gewicht is beter geplaatst (centraal/laag), grotere schakelrange met kleine stappen, ongevoelig voor schade bij bv transport, behoorlijk onderhoudsvrij).

Afijn, dat ik dit draadje oppik, is omdat ik morgen, met nieuwe riem, meelift naar Milaan, door met de trein naar Chiavenna, en dan donderdag Benjaminse naar huis weer oppak. Heerlijk! 8)
Heel goed. Veel plezier.

Hans
Dank Hans.

En nogmaals ook dank aan iedereen die de moeite heeft genomen om mee te denken; wordt gewaardeerd. 👍🏻


Ik kwam onderlaatst ook nog dit draadje tegen; het laat wel zien dat de ervaringen (vreemd genoeg) behoorlijk uiteen lopen met Gates riemen icm Pinion aandrijving: Slechte ervaring met Gates Carbon drive CDX Pinion review
TS Mitech komt er gem. 1500 km(!) mee, en bv Jan_R, op ongeveer dezelfde fiets als ik, vervangt de zaak preventief na 27k km.

Inderdaad is voor mij de onontkoombare conclusie dat ik altijd een reserveriem mee moet nemen. Vooralsnog geen big deal natuurlijk in kosten en moeite.

NB: is het niet mogelijk om de titel van een draadje aan te passen (bv door er 'Opgelost' bij te zetten) door de TS?
Fiets ze weer :D
Veel fietsplezier verder. Ben wel benieuwd of je twee riemen mee hebt, één voor op de fiets én een reserve. Iets met Murphy of zo.
Haha, Eric, goede vraag.
Nee, ik vind het wat gek om met 2 riemen die kant op te gaan.
Nog 1200 km of zo te gaan, dat moet wel lukken op één –nieuwe– riem, denk ik.
Maar je punt is duidelijk (en terecht): met Murphy weet je nooit...