Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates carbon belt gebroken: advies gevraagd. - Forum Wereldfietser

Gates carbon belt gebroken: advies gevraagd.

Even een hulpvraag, waar ik graag snel, indien mogelijk, zinnige antwoorden op krijg.

Ik heb bij het aantrappen aan het begin van de beklimming vd Splügenpas, mijn riem kapot gekregen.
Het gaat om een Gates CDX Carbon Belt Drive 122t, op een Santos Travel Lite+. Ik zit nu vast in Chiavenna, het stadje aan de zuidkant vd pas (ik was dus onderweg naar het Noorden).

Mijn fiets leverancier is op vakantie, het is zondag, dus Santos is ook onbereikbaar. Ook de lokale fietsmaker is dicht, maar die zal zo’n riem toch niet hebben, vrees ik.

Wie heeft er tips, een fris idee, of wat dan ook: schiet!
De importeur voor Europa zit in Duitsland https://shop.carbondrive.net/kontakt/ en je kan hem daar ook direct bestellen. Hij moet vervolgens nog naar jou toe, en dan is het maar de vraag hoe welwillend hij is dat proces te versnellen, hou zeker rekening met een paar dagen. Andere optie is om er weer een ouderwetse ketting aangedreven fiets van te maken, maar Rohloff is daar ook niet 1,2,3 beschikbaar. Treinen rijden niet richting het noorden en of dit in Milaan te vinden is is me niet bekend, dat lijkt me de enige grote plaats met nog een kans van slagen.
Naaien van de belt met ijzergaren is een optie, maar weet niet of je dat lukt om een naald er door heen te krijgen.
Flix schreef:
zo 09 aug, 2020 18:03

Ik heb bij het aantrappen aan het begin van de beklimming vd Splügenpas, mijn riem kapot gekregen.
Het gaat om een Gates CDX Carbon Belt Drive 122t, op een Santos Travel Lite+. Ik zit nu vast in Chiavenna, het stadje aan de zuidkant vd pas (ik was dus onderweg naar het Noorden).

Mijn fiets leverancier is op vakantie, het is zondag, dus Santos is ook onbereikbaar. Ook de lokale fietsmaker is dicht, maar die zal zo’n riem toch niet hebben, vrees ik.

Wie heeft er tips, een fris idee, of wat dan ook: schiet!
Ik zou beginnen bij de Rohloff importeur in Italië, die weten wel waar die naven naartoe gaan. Best kans dat een deel daarvan met riem wordt uitgerust. Denk dat je dan de verzendtijden tot een minimum kunt beperken.

Of iemand vanuit Nederland die 'm morgen met de snelste verzendmethode voor je op de post kan doen? De meeste fietsenwinkels zijn maandag ook dicht, zou wel leuk zijn als je die dag kunt winnen.

Hangt natuurlijk ook af van hoeveel tijd je hebt, anders misschien in een optie om thuis te komen duiken....?

En volgende keer een reserve riem op je paklijst...?
Heel veel e-bikes hebben tegenwoordig ook een CDX-riem. Kans is best aanwezig dat een locale fietsenwinkel (er zitten er een paar in Chiavenna of de directe omgeving) er aan kunnen komen of in huis hebben.

Deze is volgens Google maandag om 0900 open: https://www.ruotedentate.it/
Jurr schreef:
zo 09 aug, 2020 18:55
anders misschien in een optie om thuis te komen duiken....?
Wat staat hier eigenlijk? ;)
Fedor schreef:
zo 09 aug, 2020 19:42
Jurr schreef:
zo 09 aug, 2020 18:55
anders misschien in een optie om thuis te komen duiken....?
Wat staat hier eigenlijk? ;)
Haha, in een optie duiken om op een andere manier thuis te komen dan fietsend bedoelde ik. Was taaltechnisch een beetje apart ja, maar ach... normaal edit ik nog wel even, nu zat ik weer op de fiets na een duik in het water ;) Wel fietsend met kettingaandrijving overigens ;)
Bedankt voor de reacties zover.
Had er even bij moeten vermelden dat de gearbox een Pinion systeem is, om overbodige ruis weg te laten.

Iets specifiekere vraag dan: _Peter_ haalt het ook al aan in zijn reactie. Is iemand bekend met een manier om zo’n riem provisorisch te repareren?

Goed gevonden Fedor, die fietsenwinkel. De eigenaar vh hotel had het al over één winkel in het dorp, die morgen open zou zijn. Als ik op de Google Maps app fietsen maker oid invoer geeft ik niks, en bij bike store geeft ie allerlei stores met van alles. Vreemd.
Kan je m niet ergens online bestellen en met spoed laten leveren, zoals bij Rose?
Rose heeft hun site ook in het Italiaans, zij hebben dus ervaring met leveringen naar Italië.
Ik zou ze morgenvroeg gelijk bellen en navragen hoe lang een spoedzending onderweg is.
Ja, speelde ook met die gedachte, maar het is ook wel tricky: er zijn in dat proces een aantal schakels waarop het mis kan gaan, en dat risico is het me niet waard. Als ik nou in Timboektoe of Verweggistan zat, dan maakt een weekje in kosten en tijd niet zoveel uit. Maar nu, op deze plek, ligt dat anders.
Maar idd: even bellen morgenochtend is toch wel de moeite waard.

Andere vraag: wie heeft er ervaring met het opleggen van zo’n ding? Zijn er bepaalde risico’s aan het openhalen, en vastzetten van het frame. Dit in geval me het lukt een nieuwe riem te bemachtigen.
Flix schreef:
zo 09 aug, 2020 21:48

Andere vraag: wie heeft er ervaring met het opleggen van zo’n ding? Zijn er bepaalde risico’s aan het openhalen, en vastzetten van het frame. Dit in geval me het lukt een nieuwe riem te bemachtigen.
Weet niet hoeveel kilometers je gemaakt hebt, anders kun je overwegen gelijk de tandwielen mee te vervangen. Mocht je niet tevreden zijn over de gekozen verhouding is dit ook een mooi moment om daar verandering in te brengen.

Verder je riemspanning in de gaten houden, al heeft Santos daar op de Pinion modellen toch die riemspanner voor gemonteerd toch?
Deze winkel verkoopt fietsen met Pinion, hij zit vlakbij Merano. Mogelijk heeft hij er eentje of weet hij of er in de buurt van Chiavenna een CDX te krijgen is en anders per snelle koerier/post naar jouw toe.
https://www.maxx-bike-eldorado.com/it/maxx-pinion.php
Hij is morgenvroeg om 8:30 open.
Succes!
Das mooi *** tijdens je vakantie!
Gates riemen breken niet zo maar..
de oorzaak kan zijn;
-fabricage fout, 1 x meegemaakt, nieuwe fiets en klant kwam na 5 minuten terug
-schade door wat dan ook, paar x gezien
-de beschadigde riemen, dus niet gebroken, die ik heb gezien kwamen door slechte uitlijning, erg versleten tandwielen, speling
op de trapas/voorblad, te slap frame.

Zie op dit moment veel Gates spul niet op voorraad, dus hoop dat jij geluk hebt, andere oplossing is idd over naar ketting aandrijving, neem tandwielen met het zelfde diameter als je Gates tandwielen, dus niet net zo veel tanden want dan krijg je een ander verzet, voor is gewoon 104 steek, achter 9 spline dat kan misschien wat problemen geven.
Heb op het werk nog een 122t riem op voorraad denk ik, tandwiel ook het een en ander, we kunnen het opsturen, bij interesse stuur een PB
Flix schreef:
zo 09 aug, 2020 20:28
Goed gevonden Fedor, die fietsenwinkel. De eigenaar vh hotel had het al over één winkel in het dorp, die morgen open zou zijn. Als ik op de Google Maps app fietsen maker oid invoer geeft ik niks, en bij bike store geeft ie allerlei stores met van alles. Vreemd.
Ik had gezocht op "negozio di biciclette Chiavenna" (lang leve Google Translate ;)). Er zit ook een fietsenwinkel in Chiavenna zelf maar volgens Google is die pas vanaf dinsdagochtend open.
Jurr schreef:
zo 09 aug, 2020 21:56
Flix schreef:
zo 09 aug, 2020 21:48

Andere vraag: wie heeft er ervaring met het opleggen van zo’n ding? Zijn er bepaalde risico’s aan het openhalen, en vastzetten van het frame. Dit in geval me het lukt een nieuwe riem te bemachtigen.
Weet niet hoeveel kilometers je gemaakt hebt, anders kun je overwegen gelijk de tandwielen mee te vervangen. Mocht je niet tevreden zijn over de gekozen verhouding is dit ook een mooi moment om daar verandering in te brengen.

Verder je riemspanning in de gaten houden, al heeft Santos daar op de Pinion modellen toch die riemspanner voor gemonteerd toch?
Tandwielen zijn denk ik moeilijker te krijgen dan een riem. Maar zo'n riem breekt niet zomaar. Als de tandwielen ook versleten zijn vreten die een nieuwe riem ook snel op.

Geen ervaring met een Santos, maar bij een andere fiets was het geen probleem (was niet nodig maar gewoon ff geoefend). Als een winkel de riem kan leveren willen die vast ook wel een momentsleutel uitlenen (of zelf ff monteren).
Bij een Santos heb je toch altijd een spanwieltje omdat wpze zweren bij een vaste achterpad.
Dan zou het vervangen niet zo spannend mogen zijn.

Heel belangrijk is dat je de riem niet knakt.

Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Tandwielen versleten? Riem beschadigd?

Heb je een idee hoe veel km je riem gelopen heeft?

In elk geval, hier is die op voorraad. Geen idee hoe snel ze naar Italie kunnen verzenden.

https://www.bike4travel.nl/onderdelen/2 ... l-122t_cdx
Frame openmaken is niet zo spannend. Vier torxboutjes losdraaien, sluitplaat uitnemen en dan heb je een mooie opening om de riem door te steken.

23D2E7F3-0354-45B1-B5D9-87A1E84A4F74.jpeg

Bijlagen

ericplan schreef:
ma 10 aug, 2020 08:32
Santos heeft een excentrisch crankstel. Dat wieltje doet niets voor de riemspanning. Frame openmaken is niet zo spannend. Vier torxboutjes losdraaien, sluitplaat uitnemen en dan heb je een mooie opening om de riem door te steken.
Er is sprake van pinion.

Neem voor het gemak aan dat TS niet naar Italië gefietst is. Transportschade opgelopen wellicht.
Grandonneur schreef:
ma 10 aug, 2020 08:43
ericplan schreef:
ma 10 aug, 2020 08:32
Santos heeft een excentrisch crankstel. Dat wieltje doet niets voor de riemspanning. Frame openmaken is niet zo spannend. Vier torxboutjes losdraaien, sluitplaat uitnemen en dan heb je een mooie opening om de riem door te steken.
Er is sprake van pinion.

Neem voor het gemak aan dat TS niet naar Italië gefietst is. Transportschade opgelopen wellicht.
Oops, wel gelezen, maar alweer vergeten, zal m’n post aanpassen.