Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates carbon belt gebroken: advies gevraagd. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gates carbon belt gebroken: advies gevraagd.

Ik ben benieuwd hoe snel het opgelost is. Waarschijnlijk sneller dan je had kunnen bedenken.

Overvallen door zelfgenoegzaamheid en liefde: En toch ben ik dan steeds weer gewoon verliefd op mijn ouderwets derailleurtje. Hoe ouder en ervarener ik wordt, hoe meer ik "simpele" fietsen weet te waarderen. (Maar goed, een goed vakantiewiel gespaakt krijgen in de Atlas is ook een uitdaging.) Heb overigens ook 2 fietsen met een Gates belt :oops: . Staan te roesten in de schuur (ware het niet dat ze van titanium zijn....). Ik fiets mijn "reizen" tegenwoordig gewoon of op mijn 20+ jaar oude stalen Avighon (nog in guldens, 10 duizenden km's oud, alleen 1x wiel doorgeremd (te laat vervangen) in Marokko en de rest gewoon slijtage onderhoud) of mijn stalen Genisis Croix de fer (1180 euro) Mijn "gadgets" blijven thuis.
ericplan schreef:
ma 10 aug, 2020 08:58
Oops, wel gelezen, maar alweer vergeten, zal m’n post aanpassen.
Haha :)

Ik was vanmorgen een boterham voor mezelf aan het maken. Toen ik me bedacht dat ik al een bak muesli had klaargezet. Tja :D
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 09:17
Heb overigens ook 2 fietsen met een Gates belt :oops: . Staan te roesten in de schuur (ware het niet dat ze van titanium zijn....). ...Mijn "gadgets" blijven thuis.
Wat doe je er dan mee? Dagtochten en/of WW-verkeer? Zonde om ze niet te gebruiken.
Dagtochten (sporadisch, want ik vind zo'n rohloff voor geen meter fietsen) en af en toe WW. Tegen het schuldgevoel. Bovendien houd ik mezelf voor dat mijn vrouw de van Nicholas weleens gebruikt voor een tochtje. Pijnlijk onderwerp. Ik vind verkopen nog pijnlijker omdat het me confronteert met al dat weggegooid geld. Nu kan ik het nog ontkennen.
Boven een bepaald bedrag is duurkoop in mijn ervaring gewoon te duurkoop. Maar ja geld moest toen nog rollen.
geelfietsje schreef:
ma 10 aug, 2020 11:00
Dagtochten (sporadisch, want ik vind zo'n rohloff voor geen meter fietsen) en af en toe WW. Tegen het schuldgevoel. Bovendien houd ik mezelf voor dat mijn vrouw de van Nicholas weleens gebruikt voor een tochtje. Pijnlijk onderwerp. Ik vind verkopen nog pijnlijker omdat het me confronteert met al dat weggegooid geld. Nu kan ik het nog ontkennen.
Boven een bepaald bedrag is duurkoop in mijn ervaring gewoon te duurkoop. Maar ja geld moest toen nog rollen.
Gewoon verkopen die hap. Met de fiets verdwijnt het schuldgevoel ;)

*Wacht op verkooptopic :D :wink:
Bedankt voor het meedenken en de zinnige antwoorden. De niet-zinnige antwoorden (o.a. geelfietsje) horen blijkbaar bij dit forum als tegenwind bij het fietsen.

Ik ben bezig met een op-en-neertje Rome, dus geen vervoersschade. Tandwielen lijken me oké. Het apparaat heeft er denk ik maar 13k km opzitten, dus volgens mij is het nog geen tijd voor versleten tandwielen en riem.
Zal nu toch vermelden, voor de volledigheid, dat er een Neodrives achtermotor op zit (had dit niet gemeld om bekende off-topic gelul te vermijden; als je iets van vind van ‘e’, ga maar in een ander topic over zeuren).

Maar inmiddels heb ik een plan in werking gezet: ik pak de trein en het vliegtuig naar huis. De fiets laat ik staan in Chiavenna. Thuis in overleg met m’n leverancier en/of Santos. Met riem en voldoende kennis over e.e.a., en misschien wat relevant gereedschap, vlieg en trein ik weer naar Chiavenna. Ik vermoed begin september. Ga ik alsnog die pas op, en verder met de route. Dan is het ook niet meer zo warm, want gisteren was het toch nog 35°, en dan is de berg op fietsen niet zo’n goed idee voor iedereen, en zeker voor mij niet ivm beperkte hartcapaciteit. Grappig genoeg was net het moment waarop ik besloot niet verder te gaan, het moment waarop de riem knapte. Eigenlijk beschermde de riem mijzelf tegen een intern knappen.🙂

Het gebeurde trouwens op het moment dat ik vanuit stilstand een steil stuk moest nemen, en niet mocht omvallen vanwege verkeer, dus de kracht moet idd enorm zijn geweest ( want ook de hele combinatie fiets, berijder en bagage is niet heel licht te noemen).

En idd: voor de riem spanning heeft Santos een eigen wieltje toegepast. Geen andere fratsen.

PS: zit al in de trein, dus ga plan niet meer veranderen...
Belt gebroken, Flix gevlogen.

Geen goede reclame voor Santos / Gates. Ik hou het voorlopig bij een old-school ketting.

/edit:
Overigens heb ik niet zoveel kracht en kan dus geen enorm koppel produceren, zoals dat wel met een elektrisch ondersteund rijwiel kan. Ook zal ik uit stilstand nooit veel kracht zetten - liever dan even 'horizontaal' fietsen of een stukje lopen. En alles bij elkaar blijf ik bij een vakantie in Europa onder de 100 kg, zelfs al rij ik op een tractor. Dus de kans dat ik een riem aan gort zal rijden is misschien niet zo groot.

Ik ben het met de mensen in dit topic eens die adviseren om een reserveriem mee te nemen- zeker gezien jouw gebruik (elektrisch, veel gewicht, heuvels/bergen). Maar goed, dat is achteraf gepraat - misschien wel bij een volgende reis?
Sorry, dat ik het zeggen moet maar van enige zelfredzaamheid is tegenwoordig ook geen sprake meer. Als het even tegenzit pakken we het vliegtuig naar huis.
Flix schreef:
ma 10 aug, 2020 11:48
Ik ben bezig met een op-en-neertje Rome, dus geen vervoersschade. Tandwielen lijken me oké. Het apparaat heeft er denk ik maar 13k km opzitten, dus volgens mij is het nog geen tijd voor versleten tandwielen en riem.

Zal nu toch vermelden, voor de volledigheid, dat er een Neodrives achtermotor op zit (had dit niet gemeld om bekende off-topic gelul te vermijden; als je iets van vind van ‘e’, ga maar in een ander topic over zeuren).
Tjongejonge. Reden gevonden om ineens onaardig te gaan doen? Zonde. Eerlijk; ik ken weinig plekken op het www waar zó inhoudelijk over efietsen gepraat wordt als hier.

Over cdx wordt divers gesproken, bijvoorbeeld 12go heeft het over een levensduur van 10k-15k voor gewone trekkingfietsen. Lijkt erop dat dat realistisch is.
Zelfredzaamheid? Ik zoek gewoon uit wat de opties zijn, met de eventuele risico’s als het bedoelde niet lukt, en ook wat mijn -persoonlijke- mogelijkheden zijn en de kosten. En dan ik voor mij beste route. Dat terug fietsen uit Rome was al een bonus.

Dat je iets vind, alla, maar dat je dit durft op te schrijven, zonder dat we ooit samen geknikkerd hebben, en mij dus niet kent.

@Grandoneur: omdat ik weinig fora ken waar mensen zo makkelijk off-topic gegaan, en elkaars draadjes kapen, als hier.
Gelukkig heb je wel een les geleerd:

Alttijd een reserve beld/ketting /spaak meenemen.
Bovendien: een leuk tochtje in de trein, en vanavond weer de familie zien.
En het vooruitzicht dat ik over een paar weken nog een leuk tochtje in het verschiet heb.
Of mag dit allemaal niet van de fietsers hier?!
Waarom les geleerd? Zoiets zeg je als iemand onverstandig is geweest. En die zie ik hier niet.
Misschien dat ik volgende keer wel een reserve meeneem, omdat ik me misschien wat eerder kapot trap dan gemiddeld. Maar dat weet je nog niet.
Flix schreef:
ma 10 aug, 2020 13:09
Bovendien: een leuk tochtje in de trein, en vanavond weer de familie zien.
En het vooruitzicht dat ik over een paar weken nog een leuk tochtje in het verschiet heb.
Of mag dit allemaal niet van de fietsers hier?!
Die vraag wil ik best beantwoorden maar dat gaat niet over advies over een gebroken riem.
willem.m schreef:
ma 10 aug, 2020 12:39
Belt gebroken, Flix gevlogen.
Haha, like!

willem.m schreef:
ma 10 aug, 2020 12:39

Geen goede reclame voor Santos / Gates.
Met zware belading op een e-bike toch 10.000km+ weten te klokken... dat valt toch wel mee? Ik vind het vooral reclame voor het meenemen van een reserve riem.

Met een reserve riem mee was het gewoon slijtage geweest en had oplossen niet langer geduurd dan het eten van een flink Italiaans ijsje...

willem.m schreef:
ma 10 aug, 2020 12:39

Ik hou het voorlopig bij een old-school ketting.
Ik ook ;)
Waarom zou een riem igv een achterwielmoter meer belast worden?

Het gehalte ‘gelukkig heb IK een ...’ (naar keus in te vullen) hier vandaag wel weer hoog. Geniet ervan.
supermario schreef: Gelukkig heb je wel een les geleerd:

Alttijd een reserve beld/ketting /spaak meenemen.
Of een goed gedekte creditcard natuurlijk. Je koopt er alleen geen avontuur mee, wel gemak.
Nee, een achterwielmotor kan id niet tot een grotere belasting leiden. Wel benieuwd waarom de riem gebroken is, ik overweeg ook de aanschaf van een fiets met belt. Als de levensduur onbetrouwbaar blijkt, moet ik dat misschien heroverwegen. Maandagmorgenproduct - scheve belasting - blokkade door takje oid?
supermario schreef:
ma 10 aug, 2020 13:07
Gelukkig heb je wel een les geleerd:

Alttijd een reserve beld/ketting /spaak meenemen.
Ik geloof niet dat ik die les zou trekken. Als je op vakantie gaat heb je altijd het risico dat er iets kapot gaat. Vaak kan dat ter plekke worden opgelost: een nieuwe ketting of buitenband is overal in Europa wel te krijgen. Kost je hooguit een paar dagen en wat geld voor een taxi. Ik volsta dus met wat gereedschap, een reserve binnenband en een missing link schakel. Alleen voor problemen waardoor je vakantie echt niet verder kan kun je nadenken over een preventieve oplossing. Gebroken riem, kapotte tent etc. Mijn uitgangspunt is dat ik dat soort problemen niet wil verzekeren. Mocht het zover komen en er is echt geen oplossing, dan is het einde vakantie. Jammer, maar geen onoverkomenlijk probleem. Dat levert mij veel ruimte in mijn hoofd op en heb ik veel minder problemen om over na te denken.