Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Lauf voorvork, onze ervaringen - Forum Wereldfietser

De Lauf voorvork, onze ervaringen

Na bijna twee jaar testen kunnen we er nu wel wat over zeggen,
De Lauf voorvork.
Het complete verslag vind je op https://www.lismarq.com/post/technotip-lauf-voorvork. Daar vind je ook andere TechnoTips. Het filmpje en de foto collectie konden we niet in dit form kwijt. Daarom even kijken op onze site


TechnoTip, Lauf voorvork
De Lauf voorvork is voor veel fietsers op zijn minst een verwondering. Soms een openbaring, verbazing, onbekend, onbegrijpelijk, niet alledaags.
Dit is een vork waar best wel even bij stil gestaan mag worden. Want wie de tijd neemt komt erachter dat dit een juweeltje in het assortiment van voorvorken is.


Afbeelding

Terug naar de basis, waarom ook al weer vering in je voorvork?
Eigenlijk is dit de belangrijkste vraag. Waarom wil je vering in je fiets hebben? Wat is het doel daarvan? En wat voor soort tochten ga je rijden?
Grofweg zijn er twee redenen waarom je vering in je voorvork zou kunnen overwegen:

1. Contact met de weg houden. Erg belangrijk als je extreem met je fiets gaat ‘downhillen’ (lees: snoeihard over een onverhard pad naar beneden denderen). Vering zorg ervoor dat de hobbels en kuilen in het wegdek minder impact hebben op het verlies van bodemcontact. Nu is niet iedereen extreem aan het ‘downhillen’ maar ook bij een mountainbike parcourtje over de Veluwe is het hebben van bodemcontact ideaal als je over boomwortels raast.
2. Comfort. Vering zorgt ervoor dat je niet elke klap tot in je kruin door voelt sidderen.
Vakantiefietsers kunnen aan beide wat hebben. Voor bikepackers (fietsers die vooral onverhard willen rijden en een steenrijke track niet schuwen) is voorvering ideaal. Dat kan verkregen worden door een geveerde vork maar ook zie je bikepackers met dikke banden rond rijden met weinig lucht daarin. Heb je beide dan kun je met beide ‘spelen’ welke instelling het beste bij je past.
Comfort lijkt wellicht voor watjes maar eerlijk is eerlijk, vakantiefietsers zitten vaak van acht uur in de ochtend tot zes uur in de avond op de fiets en dat hou je nou eenmaal langer vol met meer comfort. En comfort kun je krijgen door vering maar ook door dikke banden.

Kortom: bepaal voor jezelf wat voor soort fietser je bent en kijk dan pas naar vering. Asfalttijgers hebben zelden wat aan voorvering, bikepackers des te meer.

Afbeelding

Waarom een Lauf vork?
Eigenlijk zijn er maar twee redenen:
Het ding is superlicht en je kan er helemaal niets aan onderhoud aan doen. Kortom: twee punten die elke vakantiefietser zou willen hebben voor alle onderdelen op de fiets.
De Lauf vork weegt ongeveer 990 gram en is daarmee lichter dan bijna elke reguliere voorvork, geveerd of ongeveerd. Ga maar na, een beetje reguliere verende voorvork van Rockshox weegt rond de 1600 gram. Dat is zo rond de 600 a 700 gram verschil en dat voel je snel als het om voorvorken gaat. De voorbouw van je fiets wordt lichter en daarmee kun je makkelijker je stuur optrekken.
Onderhoud? Is niet mogelijk. Kan gewoon niet. De vork is gemaakt van carbon met glasfiber veren. Het enige wat draait is je stuur. Geen bewegende delen en daardoor ook geen bewegingsslijtage. Eigenschap is wel dat je de vering niet kan instellen evenals de rebound.

FILMPJE!!!!....staat op onze site......

Hoe werkt de vork?
We gaan geen hele gedetailleerde uitleg beschrijven. Er zijn andere websites die dat prima kunnen. Maar een korte uitleg helpt je waarschijnlijk wel om voor jezelf een keuze de maken of de Lauf vork wat voor jou is.
Zoals gezegd bestaan de poten van de vork uit carbon. De vering wordt veroorzaakt door een set aan bladveren gemaakt van glasfiber. Beide zijn supersterk en wij hebben het niet kapot gekregen. Het wiel wordt gestoken in het verende gedeelte van de vork en dat geeft de vork ook zijn karakteristieke uiterlijk. Wij vinden de vork er heel stoer uitzien maar voor sommigen is het even wennen.
Aan beide kanten van het wiel zitten twee sets aan bladveren. Dat geeft de vork ongeveer een veerweg van 60 mm. De vork is niet bedoeld voor hardcore downhillers. Daarvoor is de veerweg te klein. De doelgroep is, zoals Lauf zelf schrijft, de snelle cross country rijder. Oftewel de fietsers die veel onverhard over slechte paden rijden. Dat kunnen paden met stevige boomwortels zijn, wasborden, stenen en kuilen, kortom: alles wat een reguliere moutainbiker of gravelracer tegenkomt.

MEER PLAATJES....staat op onze site....

Genoeg theorie, nu fietsen
Hierbij moeten we wel gelijk een onderscheid maken tussen fietsen met bepakking en fietsen zonder bepakking. Net zoals met alle fietsonderdelen is de werking erg onderhevig aan het gewicht dat je aan je fiets hangt. Een prima fiets kan een ramp worden zodra je hem met 10 a 20 kilo ‘dood’ bagagegewicht belast. Daarom is het bouwen van een vakantiefiets ook zo moeilijk. Er zijn zoveel variabelen die de optimale werking van een fiets kunnen tegengaan dat een designer ‘vakantiefiets’ een bijna onmogelijke opgave heeft.
Wij fietsen met een Lauf vork in combinatie met een XXXXXXXX

Maar goed, laten we beginnen met onze ervaringen zonder bagage.
En die zijn heel goed. De vork is superlicht en dat voel je enorm met fietsen. Een jump is zo gemaakt. Op slechte wegen werkt de vork subliem. Je komt gewoon veel minder vermoeid van je fiets af dan met een starre vork. Op asfalt valt ons iets op. We hadden gedacht dat de vork hinderlijk zou inveren bij het beklimmen van een berg. Je kan de vering immers niet uitzetten. Maar dat valt enorm mee. Door de aparte plaatsing van het wiel in de vork ontstaat er een tegengestelde kracht die vering op glad asfalt deels tegengaat. Die laatste zin hebben wij niet zelf verzonnen, komt van de vertegenwoordiger. Maar hoe dan ook, we merken het wel. En dat bevalt ons prima.
De Lauf vork is wel een vork voor mensen die kunnen fietsen. Oef, we weten dat we nu mensen tegen het hoofd gaan stoten maar laten we het uitleggen. Vanwege de veren aan beide kanten van de poten van de vork, is de vork niet superstijf. Dat merk je als je wat onbehouwen door de bocht gaat met weinig snelheid. Er komen dan zijwaartse krachten op het wiel die voor de fietser wat ‘bibberig’ overkomen. Maar als je wel een goede mountainbiker bent, knal je de fiets zo de bocht door en heb je een geweldige ervaring door het lage gewicht van de vork en worden de oneffenheden prima opvangen.

Afbeelding

Nu met bagage.
Tja, het heeft weinig zin om een dure en extreem lichte Lauf vork aan te schaffen en dan te belasten met veel kilo’s aan bagage aan je voorvork of aan je stuur. Gewoonweg zonde van je geld. Hou het gewicht aan je stuur en vork beperkt. Wij fietsen met rond 3 kilo voor en rond de 7 kilo achter. En dat gaat perfect. In eerste instantie reden we met een klassieke vakantiefiets-set up om uit te proberen wat dat doet. Onze ervaring was matig. De vork komt dan niet goed tot zijn recht. Door de hoeveelheid bagage achterop ging het stuur trillen als je met een hand fietste. Bidonnetje water pakken is dan niet fijn. Daarop hebben we de fiets verder aangepast. Bagage achter meer naar het centrum van de fiets geschoven en voor ietsjes zwaarder gemaakt. Probleem opgelost. Met een klassieke bikepacking setup sowieso geen problemen. Dat gaat helemaal goed.
Zoals gezegd heeft de vork 60mm veerweg. Dat lijkt niet veel, zeker niet als je met dikke banden rijdt. Maar toch is dat niet het geval. Het verschil is enorm als ik van fiets wissel en met dezelfde brede band met een starre voorvork mijn tochtje maak. Oef, dan weet je pas wat de Lauf vork echt aan werk verzet. Groot verschil.

Voor wie is de vork nu bedoeld?
Gravelrijders zijn er dol op. Snel over onverharde paden rijden zonder dat je bang bent om van je fiets te stuiteren. Bikepackers zijn hen snel gevolgd. Op menig bikepacking website zie je rijders met Lauf vorken voorbij komen. En vakantiefietsers die zin hebben in onverharde wegen en niet al teveel bagage meenemen volgen nu ook.

Blijft de vork erop zitten?
Dat wil zeggen. Voor mij wel (Marco) en Lisette twijfelt nog. Ze vindt het prettig om haar Rockshox vork uit te kunnen schakelen maar baalt ook enorm van het zware gewicht. Tussen ons gezegd, ik geef haar nog een maand:).....

Meer info?
Dat kan je terug vinden op de website van Lauf.

https://www.lismarq.com/post/technotip-lauf-voorvork
Leuk verslag zo :) Wat bedoel je met "Wij fietsen met een Lauf vork in combinatie met een XXXXXXXX"? ;)

Hoe flexibel zijn de veren eigenlijk? Kan je de velg bijv. met je handen zijdelings bewegen tussen de vorkpoten?

Nadeeltje van de Lauf: ongeveer 1 euro per gram (misschien tegenwoordig iets minder?) ;)

Oja, er kunnen normaal gezien geen cages of bidonhouders aan gehangen worden. Lijkt me dus echt iets voor zeer snelle of zeer licht beladen reizigers.
Leuk verslag!

Grappig ook om te lezen dat Lisette nog steeds bij de Rockshox blijft ;)

Met wat voor bandbreedte rijden jullie? Past er 29x2.6 in zo'n Lauf?

Fedor schreef:
di 11 aug, 2020 21:06

Oja, er kunnen normaal gezien geen cages of bidonhouders aan gehangen worden. Lijkt me dus echt iets voor zeer snelle of zeer licht beladen reizigers.
Of voor mensen die de bagage over twee fietsen kunnen verdelen ;)
XXXXX laat wat aan de verbeelding over😁. Op onze site staat het antwoord. Zo voorkom ik alle onnodige discussies.....hoop ik😳.

Het wiel kan je inderdaad wel wat heen en weer bewegen.

Aan de Lauf vork kan je wel degelijk bidons, een matje, slaapzak of iets anders hangen. Velen doen dat ook. Wij gebruikten de adapters van Twofish.
114962A8-2231-4C7E-8DD5-B49FB5B8301B.jpeg
114962A8-2231-4C7E-8DD5-B49FB5B8301B.jpeg
Natuurlijk niet een een Carbon vork gaten gaan boren. Dat doet financieel best wel pijn.

Hebben best wat bikepackers met Lauf vorken gezien die er flink wat gewicht aan hebben hangen. De vork kan dat prima hebben. Dat is geen probleem. Maar eerlijk gezegd vinden wij dat wat zonde van de werking van de vork. Maar in geval van nood, hang er gerust 3 liter water aan. Met onze setup hebben we meer dan voldoende ruimte achter. Maar bij een reguliere bikepacking setup heb je die wens wellicht wel.

Tja, vork is inderdaad geen vorkje van een paar euro. Of het duur is of niet mag iedereen zelf bepalen.

Bijlagen

Marco Meijerink schreef:
di 11 aug, 2020 22:05
Wij gebruikten de adapters van Twofish.
Deze kende ik niet. Bouten op bidonhouderafstand (zal wel denk ik)?
Leuk om te lezen die review, de Lauf voorvork staat wel op mijn wensenlijst (net als zoveel spullen of nog een n+1 fiets), maar voor dit jaar wel weer even genoeg geïnvesteerd.

Of de vork uiteindelijk echt zo duur is vraag ik mij af, want onderhoud voor een "standaard" voorvork is ook zeker niet goedkoop (en wel nodig voor een juiste werking). Hoe lang gebruik jij deze voorvork al Marco? En misschien ervaringen van anderen gehoord over de levensduur?
Ook op marktplaats komen ze nog wel eens voorbij. Wel opletten dat je de gewenste versie hebt dan :)
Twee jaar Thomas. Redelijk intensief gebruikt.

2.6 lijkt me geen probleem. Meer dan voldoende ruimte. Wel de brede versie van de vork kopen.
709ED44B-320B-47E9-BEB3-F439D043B914.jpeg
F5143D2D-71B7-4A14-92A2-7568FB90A788.jpeg
Lisette heeft inderdaad een eigen mening 😳😁. Daarom hou ik ook van haar😍. Maar waarschijnlijk stapt ze ook snel over.

Bijlagen

Bedankt voor je eerlijke review!
Het is een coole vork, maar als hij nog minder stijf is dan een gewone verende voorvork dan vind ik dat wel een nadeel, XXXXX heeft in het verleden ook een Lefty als optie gehad, voor het extra gewicht van een medium size gevulde bidon heb je dan de stijfste en soepelste voorvering die je met lucht kan afstellen op je gewicht en een lock-out heeft, goed er kan 1 koel tasje/bidon minder aan om dat die maar 1 poot heeft maar je kan meer gewicht aan je stuur hangen en hem naar wens afstellen met luchtdruk.

De Lefty kost gok ik ongeveer het zelfde, is ook cool, is zo stijf dat ze de laatste versie expres 14% minder torsie stijf hebben gemaakt en blijft goed veren in een bocht, de nieuwe versie met hun normale balhoofd inbouw standaard past volgens mij zo in je XXXXX dus kijk uit naar je vergelijkende test :wink:
Marco Meijerink schreef:
di 11 aug, 2020 18:27
......Grofweg zijn er twee redenen waarom je vering in je voorvork zou kunnen overwegen:

1. Contact met de weg houden. ....
2. Comfort.;;;
Verschillende fabrikanten hebben (ooit) een eenvoudig veersysteem in de balhoofdbuis ingebouwd.
Mag ik de Lauf vergelijken met die systemen?
ik denk dat deze voorvork met vulstukken of 'shims' tussen de veerbladen verder af te stellen is. Zo zou je de veerconstante kunnen beïnvloeden. (ik weet niet of dat ook de veervoorspanning zou vergroten (dus minder inzakken vanuit hoger gewicht bij rijden met bagage).)
deze vork lijkt me nu ongeschikt is voor zwaardere fietsers, als ik je verslag lees.
tndmbkr schreef:
wo 12 aug, 2020 08:23
Marco Meijerink schreef:
di 11 aug, 2020 18:27
......Grofweg zijn er twee redenen waarom je vering in je voorvork zou kunnen overwegen:

1. Contact met de weg houden. ....
2. Comfort.;;;
Verschillende fabrikanten hebben (ooit) een eenvoudig veersysteem in de balhoofdbuis ingebouwd.
Mag ik de Lauf vergelijken met die systemen?
Ik denk van niet maar ben eerlijk gezegd geen expert op het gebied van vering in balhoofdbuizen. Heb daar maar eenmaal mee gefietst en dat was niet een bijster positieve ervaring. Dat zijn twee totaal verschillende systemen. Naast dat een veer in een balhoofdbuis waarschijnlijk wel onderhoud nodig heeft, zit de vering veel hoger en dat heetf waarschijnlijk impact op de ervaring. Maar je merkt het al, ik ben daar geen expert in. Ik denk dat de vergelijking net zo op gaat met reguliere vering.
hoogframe schreef:
wo 12 aug, 2020 09:35
ik denk dat deze voorvork met vulstukken of 'shims' tussen de veerbladen verder af te stellen is. Zo zou je de veerconstante kunnen beïnvloeden. (ik weet niet of dat ook de veervoorspanning zou vergroten (dus minder inzakken vanuit hoger gewicht bij rijden met bagage).)
deze vork lijkt me nu ongeschikt is voor zwaardere fietsers, als ik je verslag lees.
Nee, sorry, dat is echt een verkeerde aanname. Extremen uitgesloten, maar ook boven de 80 kilo kan je er prima mee fietsen. Wat ik beschreven heb is mijn mening dat het niet veel zin heeft om heel veel zwaar gewicht aan een voorveer te hangen. Dat doet elke vering niet goed. De werking wordt gewoonweg minder effectief. Dat geldt voor elke veersysteem. Mijn mening is dat ik dat zonde van het geld vind. Maar dat is puur een subjectieve mening. Technisch kan de veer dat prima hebben.
Marco Meijerink schreef:De Lauf vork weegt ongeveer 990 gram en is daarmee lichter dan bijna elke reguliere voorvork, geveerd of ongeveerd.
Afbeelding
geveerd en in de prijsklasse van de lauf, 1300 gram,

https://www.velozine.nl/reviews/review- ... eme-keuze/

(Hier de review van de lauf van dezelfde auteur https://www.velozine.nl/reviews/langlau ... -voorvork/)
Ik liep al enige tijd te denken over een Lauf.
Geinspireerd door de leuke bijdrage van @Marco, ben ik eens aan het rekenen geslagen.

Mijn gravelbike heeft een balhoofdshoek=73 grd, en een vork=390 mm (rechtstreeks gemeten van pad tot kroon)
De fiets wordt standaard uitgerust met banden 622*28
Dat levert een naloop=52mm op, en een wheelflop=14

Een vork van Lauf is, volgens hun gegevens, 395mm lang, en een sprong=45mm
Als ik deze vork op mijn fiets monteer, met dezelfde wielen en banden, wordt de naloop=59, en de wheelflop=17

Om een fiets met hetzlefde rijgedrag terug te krijgen, zou ik voor racebandjes moeten monteren.
Of in ieder geval banden met meer risico op een stootlek.

https://www.laufcycling.com/product/lau ... =eur#specs
De vraag is ga je die 7mm extra naloop merken, misschien wordt het stuurgedrag er nog wel beter door, maar om dat te weten is moet je dus wel zo'n voorvork hebben.
tndmbkr schreef:
wo 12 aug, 2020 14:06
Ik liep al enige tijd te denken over een Lauf.
Geinspireerd door de leuke bijdrage van @Marco, ben ik eens aan het rekenen geslagen.

Mijn gravelbike heeft een balhoofdshoek=73 grd, en een vork=390 mm (rechtstreeks gemeten van pad tot kroon)
jwkeij had er eentje op z'n Wind gravelbike zitten, die meldt zich hier vast nog wel. In de laatste setup van z'n fiets zat er wel weer een vaste voorvork in, misschien wil 'ie de Lauf wel kwijt? ;)
_Peter_ schreef:
wo 12 aug, 2020 23:24
De vraag is ga je die 7mm extra naloop merken, misschien wordt het stuurgedrag er nog wel beter door, ....
De extra naloop zal niet het probleem zijn.
De extra wheelflop is wel een probleem.

Bij elke stuurbeweging gaat het frame van de fiets een beetje omhoog.
Bij een wheelflop<10 moet je voortdurend opletten in welke richting je rijdt.
Bij een wheelflop >20 is elke stuurbeweging hard werken. De fiets wil alleen nog maar rechtdoor.

Geen probleem bij hoge snelheden.
Wel een probleem bij de (trage) snelheid waarmee mensen op een gravelroad plegen te rijden.