Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe Wielen bouwen - Forum Wereldfietser

nieuwe Wielen bouwen

Hello allemaal,
Ik ben op zoek naar een goeie fietsenmaker omg
Eindhoven, Ik heb twee velgen nodig Son Rohloff combinatie, alle tips welkom.

Cheers Leigh
Ernie Frieke zit in Eindhoven. Dat is wel een vakman.
even goegelen 'wielen handgespaakt eindhoven': http://www.bikeboosting.nl
ha ha dubbel :D
Wat is zijn ervaring met rohloff wielen?
Goede vraag, Rohloff spaken doe je met race spaken van DT of Sapim, gekruist over 2 en links het kruis niet over de bouten van de flens.
Laat ook de verstevigings ringen over de flens er opzetten :wink:
Ow en geen gebuste velg maar 1 specifiek voor een brede naaf zoals de Ryde Andra 30
Rohloff zal toch eerder makkelijker zijn om te spaken? De naaf wordt symmetrisch geslaakt.

Maar on topic: ik heb positieve ervaringen met Andless Cycling in Vlaardingen en ForceWheelz in Friesland. Beide leveren goed werk.
En anders naar Elan in Nijmegen. Hans is de importeur van Rohloff en vindt het maken van goede wielen een therapeutische aangelegenheid.
Ernid, heeft veel wielen met rohloff naven gespaakt en veel spaak clinics gegeven, ook aan ervaren wielbouwers.
Mr. Z schreef:
zo 23 aug, 2020 10:55
Goede vraag, Rohloff spaken doe je met race spaken van DT of Sapim, gekruist over 2 en links het kruis niet over de bouten van de flens.
Laat ook de verstevigings ringen over de flens er opzetten :wink:
Ow en geen gebuste velg maar 1 specifiek voor een brede naaf zoals de Ryde Andra 30
Enkel de Rohloff spaken zijn toegelaten, als je nog wat van de garantie wil genieten (speciale versie van de Sapim Race, met buiging specifiek voor Rohloff).
Goede ervaringen met HplusSon velgen (voor de wat snellere fiets-met-Rohloff). Ik heb recent enkele setjes Rohloff/Son met deze velgen (type Arch) gemaakt, erg onder de indruk. Voor het echt zware werk alles van de Ryde Andra reeks (met liefst de juiste diameter nippelgaten).
Alleen daarom al geen Rohloff voor mij :roll:
Dat gedoe met die flenzen, een versnellingsbak ontwerpen die z’n weerga niet kent kunnen ze wel, maar flenzen die heel blijven is lastig en het moet allemaal met speciale spaken? Kom op zeg.
En over Sapim spaken kan ik kort zijn - ik gebruik ze niet en dat heeft een reden.
Shadow schreef:
zo 23 aug, 2020 16:51
Alleen daarom al geen Rohloff voor mij :roll:
Dat gedoe met die flenzen, een versnellingsbak ontwerpen die z’n weerga niet kent kunnen ze wel, maar flenzen die heel blijven is lastig en het moet allemaal met speciale spaken? Kom op zeg.
En over Sapim spaken kan ik kort zijn - ik gebruik ze niet en dat heeft een reden.
Flenzen die heel blijven: kan zover ik weet (neen, ik heb niet alle naven van alle merken in handen gehad) niemand tot nu toe
Welk reden heb je om geen Sapim spaken te gebruiken? (oprecht benieuwd)
Shadow schreef:
zo 23 aug, 2020 16:51

En over Sapim spaken kan ik kort zijn - ik gebruik ze niet en dat heeft een reden.
Denk dat ik rustig honderden wielen heb gestaakt met Sapim race spaken en nooit problemen mee gehad.
www meldt wel (al jaren) dat sapim wel eens een slechte batch heeft geleverd. Mogelijk dat shadow die gebruikt heeft.

Ook hier nog nooit problemen met sapim gehad (evenmin met DT :wink: ). Ga voor een volgende set eens kijken of ik aan Pillar kan komen, gewoon omdat het kan https://nippelshop.de/wing_de.html
Just Koen schreef:
zo 23 aug, 2020 17:27
Shadow schreef:
zo 23 aug, 2020 16:51
Alleen daarom al geen Rohloff voor mij :roll:
Dat gedoe met die flenzen, een versnellingsbak ontwerpen die z’n weerga niet kent kunnen ze wel, maar flenzen die heel blijven is lastig en het moet allemaal met speciale spaken? Kom op zeg.
En over Sapim spaken kan ik kort zijn - ik gebruik ze niet en dat heeft een reden.
Flenzen die heel blijven: kan zover ik weet (neen, ik heb niet alle naven van alle merken in handen gehad) niemand tot nu toe
Welk reden heb je om geen Sapim spaken te gebruiken? (oprecht benieuwd)
Ik spaak specifiek voor zware mensen / mensen die veel bagage mee nemen, Sapim zit voor mij meer in de lichte-spulletjes hoek, niet voor wat ik wil maken. Ik vind ze makkelijk breken, heb het idee dat een vergelijkbare spaak van DT Swiss taaier is.

Wat betreft de flenzen; het kan gebeuren dat klanten de boel zwaarder belasten dan de fabrikant voorzien had - maar net zoals het tandwiel - wat helemaal geen probleem was - is er een beetje een halve oplossing gekomen in de vorm van versterkingsringen. Mijn gok; Als je het ontwerp van de naaf wijzigt passen alle zelfgemaakte special tools niet meer en moet je die ook mee veranderen, daarom hebben ze er geen zin in en verzonnen ze de ringen.
Jammer dat we weer kampen hebben met voor- en tegenstanders.
Zonder dat er harde meetresultaten zijn waarop de verschillende opvattingen kunnen worden herleid.
Van deze discussie wordt ik niet veel wijzer.

De stijfheid van velgen, de elasticiteit van spaken, enz kunnen worden gemeten, en in verband gebracht met het spaakpatroon.
Dan kunnen we iets leren.

Onderstaand wiel is het resultaat van een combinatie van te stijve spaken, te hoge spaakspanning, te slappe velg voor de gekozen spaakspanning en type spaken, spaakpatroon, en belasting.
Image1.jpg
Image1.jpg (23.25 KiB) 5896 keer bekeken
https://bicyclewheel.info/instructions/
Shadow schreef:
ma 24 aug, 2020 12:29
Ik spaak specifiek voor zware mensen / mensen die veel bagage mee nemen, Sapim zit voor mij meer in de lichte-spulletjes hoek, niet voor wat ik wil maken. Ik vind ze makkelijk breken, heb het idee dat een vergelijkbare spaak van DT Swiss taaier is.

Wat betreft de flenzen; het kan gebeuren dat klanten de boel zwaarder belasten dan de fabrikant voorzien had - maar net zoals het tandwiel - wat helemaal geen probleem was - is er een beetje een halve oplossing gekomen in de vorm van versterkingsringen. Mijn gok; Als je het ontwerp van de naaf wijzigt passen alle zelfgemaakte special tools niet meer en moet je die ook mee veranderen, daarom hebben ze er geen zin in en verzonnen ze de ringen.
Mijn ervaringen zijn goed. Heb dit jaar al zo'n 10.000 Sapim spaken verwerkt (voornamelijk Strong en een klein deel E-Strong). Nadruk in de meeste gevallen ook op zware belasting: zware mensen, tandems, cargo-bikes, high-speedbikes ... met alle mogelijke naven. In het verleden ook vaak met DT Alpine III gewerkt, was ik ook tevreden van. En wat betreft je gok: zoals je zegt, een gok. Ik ben blij dat de de meeste veranderingen bij Rohloff retrofittable zijn. En het ging hier over wielen en spaken. Discussie over de tandwielen is weer wat anders.
Mijn gok ging niet over de wijzigingen die doorgevoerd zijn aan de Rohloff naaf Koen, ze gaat juist over de wijziging die ze niet doorgevoerd hebben; het verbeteren van de flenzen, als ze de buitenkant van de naaf wijzigen moet er ook een hoop gereedschap aangepast worden.
Just Koen schreef:
ma 24 aug, 2020 16:14


Mijn ervaringen zijn goed. Heb dit jaar al zo'n 10.000 Sapim spaken verwerkt (voornamelijk Strong en een klein deel E-Strong). Nadruk in de meeste gevallen ook op zware belasting: zware mensen, tandems, cargo-bikes, high-speedbikes ... met alle mogelijke naven. In het verleden ook vaak met DT Alpine III gewerkt, was ik ook tevreden van.
Ah, ik heb vooral een afkeer van de Race.