Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets reparatiestandaard of? - Forum Wereldfietser

fiets reparatiestandaard of?

Beste lezer,

Voor het onderhoud van onze fietsen ben ik opzoek naar een prettige werksituatie.

In het verleden heb ik een standaard gebruikt waar ik de fiets aan op hing maar dit was geen succes. Wellicht was het geen goede. Het ding viek om, viel uit elkaar, klemde niet goed, voorwiel niet goed vast te zetten, etc. Was gewoon teveel gedoe.

Ook heb ik een ophangsysteem gebruikt, maar ook dit was veel gedoe, wellicht ook omdat het een B-merk was. Touw constant van de catrollen af, haken aan de fiets glijden er af...nouja,

Daarnaast zie ik mensen ook wel eens wielen (voor het werk aan de as) of frames in een bankschroef plaatsen. Ik heb wel een bankschroef.

Inmiddels hebben we een schuur waar wel ruimte is om fatsoenlijk aan een fiets te werken. Wat is nu werkelijk een goede setup? En wat zijn nu wel fijne producten om mee te werken, zodat ik dat gedoe niet of minder tegenkom?

Dankje
Ik heb begin deze maand een katrollensysteem gemaakt met paracord en Harken Micro katrollen, dat is scheepsbeslag en een stuk beter dan bouwmarkttroep. Kleine dingetjes maar kunnen veel gewicht aan. Ik heb dubbele katrollen gebruikt, dat tilt minder zwaar en loopt met deze katrollen nog steeds heerlijk soepel.
Soms zijn haken inderdaad lastig. Ik heb daarom aan het hondsvot van de onderste katrol een karabijnhaak gehangen zodat ik er van alles in kan clippen (touw, haak etc etc).

Verder heb ik een Tacx T3000 standaard. Heel stabiel, veilig voor je lak, in twee standen te verstellen, gereedschapsplateautje, je kunt werken aan je derailleur op ooghoogte wat erg fijn is. Enige nadeel: je vloer is niet vrij.
Ik gebruik er eentje als deze: https://www.mantel.com/trivio-reparatiestandaard-pro en die bevalt mij goed.
Deze is er ook met opklapbare poten, dan staat deze niet in de weg als je hem niet gebruikt.
Verschillende online-fietsenwinkels verkopen deze onder eigen merk en zijn weleens goedkoper.
Ik heb de standaard van Lidl (25€) en één van Conrad (49€). Beide bevallen even goed. Ik kan mij niet voorstellen om zonder standaard aan een fiets te werken.
Er is op dit forum de afgelopen jaren al heel wat geschreven over dit onderwerp. Google maar eens "wereldfietser montagestandaard".
Ik gebruik de Tacx Spider Prof voor de vakantiefiets, racer en mtb, en dat bevalt prima (= erg stabiel).

https://www.mantel.com/tacx-spider-prof ... estandaard
Ik heb een behoorlijke goedkope van de Decathlon, los ervan dat hij niet super stabiel is, is hij wel erg fijn. De luxere, zoals de Park Blue, zullen vast en zeker stabiel zijn, maar voor 't werk wat ik er mee doe (3 fietsen onderhouden) vind ik 't best.
Ik heb gewoon een ketting in het plfond geschroefd en aan het eind een haak met plastick omhulsel.

Werkt goed. Ongeveer €5
Ik werk tegenwoordig als fietsenmaker en ben blij met de elektrische takel op mijn werk, maar twee haken aan het plafond en een stuk touw werkt ook prima als je niet tien keer per dag van fiets hoeft te wisselen. Als je de fiets op een andere hoogte wil hebben hoef je alleen maar een knoop te verschuiven. Wel twee haken, want dan hangt je fiets wat stabieler dan aan één haak.
Vroeger nog gewerkt met een paar koorden en haken.
Nadeel is toch dat fiets af en toe slingert en te makkelijk beweegt.

Recent voor mijn zoon een standaard gekocht die klemt rond de zadelbuis of de horizontale buis.
Werkt een pak stabieler, en zeker bij een lichte fiets kan je die makkelijk draaien en kantelen zodat je bv. makkelijk aan de derailleur of ketting kan.
En het hoeft geen fortuin te kosten.
Ik heb een redelijke collectie workstands, maar omdat ik vaak sleutel aan fietsen waar decennia lang niets aan is gedaan, en dus nogal eens kracht wil kunnen zetten (bracketcups!), kom ik altijd weer terug bij mijn Tacx T3075:

Afbeelding

Voor een fiets met spatborden is hij echter niet ideaal, en daarvoor heb ik dit oude beestje:

Afbeelding
bedankt voor de reacties.

Ik heb twee katrollen opgehangen die ik had liggen en mijn fiets hangt inmiddels een metertje boven de vloer. Helemaal top is het niet maar alle keuzes hebben voor- en nadelen denk ik. Nu kan ik denk ik wel goed kracht (naar beneden) uit oefenen wat ik nog wel eens nodig heb. Die standaard die ik voorheen had is hetzelfde als dat ik hier voorbij zag komen, bij mij was dat absoluut een teleurstelling.

Aanvullend een vraag over die haken waar je de fiets aan kunt ophangen. Weet iemand hoe je zoiets zou kunnen noemen of nog handiger waar je dat spul koopt? Bij de bouwmarkt vind ik het niet in ieder geval.

Een andere vraag is wat men gebruikt in een bankschroef. Als ik het goed gezien heb plaatst men er een extra onderdeeltje in waar je vervolgens je wiel in kunt plaatsen. Weet iemand wat ik bedoel? Ik zou graag met gemak bezig kunnen gaan met de assen schoonmaken en afstellen.
Reparatiestandaard
Kun je het ding niet zelf maken of laten maken naar je eigen zin?
Dat zou de oplossing zijn?


Veel hobbyplezier
Soldeermens