Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe (stads)fiets kopen: iemand tips? - Forum Wereldfietser

Nieuwe (stads)fiets kopen: iemand tips?

Dit is de eerste keer dat ik een fiets koop. Ik heb bijna geen fietservaring, het is al zo'n 2 jaar geleden dat ik nog heb gefietst, dus ik weet er niet veel over. Ik heb een stadsfiets nodig voor dagelijks gebruik (Leuven). Ik heb nu niet veel tijd meer (anderhalve week) voordat de lessen beginnen, en zou ervoor ook al wat vertrouwd willen geraken met de fiets. Ik overweeg geen tweedehands fiets. Nu zoek ik iets van goede kwaliteit, dus comfortabel om mee te rijden en het toch wel minimum een 5 jaar meegaat, maar niet al te duur is. En liefst een damesfiets of lage instap fiets, waar ik rond de 5-10 kg bagage op kan dragen. Ik heb na lang zoeken twee modellen gevonden die ik goed vind, maar nu twijfel ik toch tussen:

Cortina U1 3V damesfiets 2017 (https://hollandbikeshop.com/nl-be/fiets ... mat-zwart/)

Cortina Common Active 3V 2020 (https://www.mantel.com/be/cortina-commo ... spec[]=186).

De U1 vind ik mooier en heeft ook goede reviews. De Common Active lijkt op de foto toch wel minder comfortabel (de zadel en het stuur...), maar deze had een prijs gewonnen in 2019 van beste fiets, dus misschien is die toch beter? Bovendien is de Common Active op een goede korting :D . Heeft iemand hier ervaring mee? Welke van de 2 is beter?

Tips voor een ander model/merk is ook welkom, liefst onder de €500.
Hoi Jasmine,
Weet je dat je deze vraag stelt op het forum van ‘De Wereldfietser’?
Misschien de verkeerde plek voor zo’n vraag?
Oke bedankt, ik zoek dan maar verder :)
jasmine555 schreef:
wo 09 sep, 2020 17:41
Ik heb een stadsfiets nodig voor dagelijks gebruik (Leuven). Ik heb nu niet veel tijd meer (anderhalve week) voordat de lessen beginnen, en zou ervoor ook al wat vertrouwd willen geraken met de fiets. Ik overweeg geen tweedehands fiets.
Ik zou als student in Leuven nooit met een nieuwe fiets rondrijden. Ten eerste durven de fietsen in Leuven makkelijk van eigenaar te wisselen en ten tweede moet je die nieuwe fiets vaak in overbevolkte fietsenrekken parkeren tussen allemaal "kotfietsen" waarvan de eigenaars het niet zo nauw nemen.

Bij Velo kan je als student van KU Leuven voor 75€ een jaar een fiets huren.
In de Nederlandse (studenten)steden is dat niet anders.
Onze studerende meiden hebben allebei een oude Batavus en Gazelle (een ander ouderwets degelijk merk is ook goed) zonder versnellingen van Marktplaats. Deze hebben ze een beetje opvallend geschilderd en ik heb er een Axa Defender slot opgezet en er een insteekketting bijgedaan. Slot en ketting was bijna net zo duur als de fiets. Ook nog een voordrager en krat erop.
Als ze de fiets afsluiten gebruiken ze altijd de ketting om deze ergens aan vast te zetten.
Één fiets gaat nu al 6 jaar mee, er zijn wel wat lekke banden geweest en een krom voorwiel, maar verder niet veel bijzonders.
Omdat de fiets altijd buiten staat en wat roestig werd heb ik deze twee weken geleden vervangen door een betere, die ze ook eerst wat geschilderd heeft. Nieuwe voordrager erop, een nieuwe krat erop, Axa slot overgezet en zij is weer helemaal tevreden met een fiets van alles bij elkaar 80 euro.
De oude fiets heb ik wat aan opgeknapt en die is weer voor Marktplaats.
Met andere woorden: koop een oude degelijke fiets, schilder deze in een kleurtje (ook makkelijk terug te vinden in de stalling) en zet er een goed slot op met insteekketting (eerst had zij een los kettingslot maar bij regen en vorst ging dat niet meer open) en met een beetje geluk heb je er jaren plezier van.
Ik denk dat Jasmine hoegenaamd geen zin heeft in geknoei met tweedehandsfietsen, vandaar dat ik haar naar Velo verwijs want dat is een lovenswaardig project dat ondertussen al meer dan 20 jaar oud is. Velo is een organisatie voor sociale tewerkstelling die tweedehandsfietsen opknapt, verhuurt en onderhoudt.
bdr schreef:
do 10 sep, 2020 00:02
Ik denk dat Jasmine hoegenaamd geen zin heeft in geknoei met tweedehandsfietsen, vandaar dat ik haar naar Velo verwijs want dat is een lovenswaardig project dat ondertussen al meer dan 20 jaar oud is. Velo is een organisatie voor sociale tewerkstelling die tweedehandsfietsen opknapt, verhuurt en onderhoudt.
Dan is Velo een goed alternatief om voor niet te veel geld te kunnen fietsen.
Bedankt iedereen voor de goede tips! Ik heb inderdaad al gehoord van velo en zal het dus zeker ook eens overwegen!! Ik vind het ook gewoon handig om een eigen fiets te kopen, om deze dan ook na het afstuderen noch eventueel te kunnen gebruiken. Voor 5 jaar komt de velo toch al neer op €375 euro, dus kan ik evengoed een eigen fiets aanschaffen dacht ik. Mijn campus ligt net buiten Leuven, een beetje een plattelandsomgeving. Maar ja veel ervaring heb ik daar nu ook niet mee. Ik ben niet echt een doe-het-zelver dus om een oude fiets kopen en deze wat op te knappen... is niet echt iets waar ik veel vertrouwen in heb!
Naast Velois er ook nog Swapfiets.
Wat je betaalt is natuurlijk niet enkel huur, maar ook een diefstalverzekering, en alle onderhoud is inbegrepen.

Een nieuwe fiets in Leuven.... slecht idee.
Zelfs als je het doet en die fiets wordt niet gepikt, dan zal die na 5 jaar gewoon afgeschreven zijn.

2de hands in België staat vol met fietsen die je voor 100-150€ kan vinden, en dikwijls heel erg weinig gebruikt zijn. En vermits half België dit jaar een neiuwe ebike heeft gekocht is het aanbod enorm.
Blackbelt schreef:
do 10 sep, 2020 07:49
Een nieuwe fiets in Leuven.... slecht idee.
Zelfs als je het doet en die fiets wordt niet gepikt, dan zal die na 5 jaar gewoon afgeschreven zijn.
Inderdaad, het heeft zelfs niet noodzakelijk met Leuven te maken, als je een nieuwe fiets 5 jaar in weer en wind buiten laat staan wordt die er echt niet beter van.
Beide Cortinafietsen bieden veel waar voor hun geld. Enige tijd terug ook een Cortinafiets voor mijn dochter gekocht en ze is er nog steeds tevreden mee. Weet wel dat je voor deze prijzen niet de hoogste kwaliteit mag verwachten, sommige onderdelen zijn bijvoorbeeld roestgevoelig. Ik zou altijd gaan voor een fiets met naafdynamo.
bdr schreef:
do 10 sep, 2020 09:23
Inderdaad, het heeft zelfs niet noodzakelijk met Leuven te maken, als je een nieuwe fiets 5 jaar in weer en wind buiten laat staan wordt die er echt niet beter van.
Ik zie daar nergens iets over staan in de vraag, lees ik er nou overheen?

Groetjes,

Carl
Trakteer jezelf op een goede fiets van bij een goede fietsenmaker. Zo zijn er genoeg van in Leuven. Neem eventueel een diefstalverzekering voor de gemoedsrust. En geniet van de (steeds meer) fietsvriendelijke stad Leuven.
Carl schreef:
do 10 sep, 2020 12:00
bdr schreef:
do 10 sep, 2020 09:23
Inderdaad, het heeft zelfs niet noodzakelijk met Leuven te maken, als je een nieuwe fiets 5 jaar in weer en wind buiten laat staan wordt die er echt niet beter van.
Ik zie daar nergens iets over staan in de vraag, lees ik er nou overheen?
Nee maar ik heb zelf in Leuven gestudeerd en op kot gezeten dus meen ik de situatie correct te kunnen inschatten. Op kot heb je zeer waarschijnlijk geen fietsenstalplaats, op de campus in Heverlee kan je je fiets nergens overdekt wegzetten. Ik kan Just Koen bijtreden dat er in Leuven heel fijne fietsenmakers zijn zoals kuch kuch Fietsen Koen maar binnen ons klein Leuvens gravelclubje zijn er al twee fietsen voor de deur gestolen, een Kona gravelbike en een Koga Myata-damesfiets.
[/quote]
Nee maar ik heb zelf in Leuven gestudeerd en op kot gezeten dus meen ik de situatie correct te kunnen inschatten.
[/quote]

Dat was nog deze eeuw? ;-)

[/quote]
dat er in Leuven heel fijne fietsenmakers zijn zoals kuch kuch Fietsen Koen.
[/quote]

Bestaat niet meer. Is overgenomen door een nog betere ;-)

[/quote]
maar binnen ons klein Leuvens gravelclubje zijn er al twee fietsen voor de deur gestolen, een Kona gravelbike en een Koga Myata-damesfiets.
[/quote]

Gaan die nu dan gravelen op een opgeknapt fietsje van Velo?
Just Koen schreef:
do 10 sep, 2020 15:05
bdr schreef:
do 10 sep, 2020 13:42
Nee maar ik heb zelf in Leuven gestudeerd en op kot gezeten dus meen ik de situatie correct te kunnen inschatten.
Dat was nog deze eeuw? ;-)
Nee, in een vorige millennium zelfs. Wrijf het er maar in ;-)

Just Koen schreef:
do 10 sep, 2020 15:05
Gaan die nu dan gravelen op een opgeknapt fietsje van Velo?
Er is een nieuwe dure carbon graveler in de plaats gekomen die nooit buiten staat.
In Nederland vind ik de degelijke stadsfietsen van Azor een goede koop en het is ook een sympathiek bedrijf.
Van de Cortina van mijn zoon werd ik niet heel vrolijk. De banden waren echt brak en het balhoofd was evenzeer totaal onder de maat. Voorvork was bouwmarkt staal.
Hoe lang is dat geleden, Wim? Ik heb het idee dat Cortina een kwaliteitsslag heeft gemaakt.
Bert van Sprang schreef:
vr 11 sep, 2020 09:30
Hoe lang is dat geleden, Wim? Ik heb het idee dat Cortina een kwaliteitsslag heeft gemaakt.
En Azor ook, dacht ik even, maar dan de andere kant op. :( Op de website staan onder 'collectie' alleen nog frames met een niet vooruit te branden zithoek. Maar in de folder (als pdf op de site) staat zo te zien nog heel wat meer. Azor heeft ook dealers in België.

Groetjes,

Carl
Binnen een week een nieuwe Azor voor minder dan €500 wordt wel een uitdaging :roll: