Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore LX schakel probleempje - Forum Wereldfietser

Deore LX schakel probleempje

Hallo,

Ik heb een ca. 25 jaar oude MTB Giant Cadex CF-M3 met Deore LX schakel systeem met een DX (achter-)derailleur. Hoewel ik er niet veel op fiets vind ik het nog een fijn ding om af en toe wat op trappen.

De laatste tijd schakelt hij niet goed. Bij het opschakelen (naar het kleine tandwiel) schakelt hij niet netjes per tandwiel maar gaat hij ineens volledig naar het kleinste tandwiel. Ook wanneer ik vanuit het grootste tandwiel nog één versnelling lager wil (wat natuurlijk niet gaat) en ik laat de shifter los dan hat hij ook ineens naar het kleinste tandwiel.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Waar moet ik het zoeken? Derailleur of shifter?
Er tussen in, als die kabels ook al 25 jaar oud zijn dan is dat mogelijk de oorzaak, dat en wat onderhoud zo nu en dan (als je dat niet al doet) doet wonderen.
Dus check eerst even of de kabels wel soepel door de buitenkabels lopen en anders vervangen, die hebben helaas niet het eeuwige leven.
Wat is de staat van de voorbladen, cassette en ketting? Anders doet soms een nieuw setje binnenkabels al wonderen....
jwkeij schreef:
za 12 sep, 2020 16:21
Wat is de staat van de voorbladen, cassette en ketting? Anders doet soms een nieuw setje binnenkabels al wonderen....
Als de binnenkabel slecht is dan is de binnenkant van de buitenkabel dat naar alle waarschijnlijkheid ook, dus gewoon beide vervangen.
Bronsky schreef:
za 12 sep, 2020 16:09
wanneer ik vanuit het grootste tandwiel nog één versnelling lager wil (wat natuurlijk niet gaat) en ik laat de shifter los dan hat hij ook ineens naar het kleinste tandwiel.
Het smeervet in je shifter is verhard.
Leon schreef:
za 12 sep, 2020 16:50
Het smeervet in je shifter is verhard.
Dat denk ik ook. Oplossing: shifter schoonmaken met allesreiniger of wasbenzine of... Als je niks in die aard hebt lukt het ook wel door ruime hoeveelheden WD40 in de shifter te spuiten. De shifter open maken heeft geen zin want er zitten geen vervangbare onderdelen in.
bdr schreef:
za 12 sep, 2020 16:58
Dat denk ik ook. Oplossing: shifter schoonmaken met allesreiniger of wasbenzine of... Als je niks in die aard hebt lukt het ook wel door ruime hoeveelheden WD40 in de shifter te spuiten. De shifter open maken heeft geen zin want er zitten geen vervangbare onderdelen in.
Inderdaad, een pufje WD-40 in de shifter en het probleem is verholpen. Thanks allen voor de reacties.
Ik heb nog een aanvullende vraag over deze shifters...

Kan ik de functie van de kleine en grote shifter ook omdraaien? Nu is de kleine opschakelen naar een hoger versnelling en de grote shifter terugschakelen naar een lagere versnelling.

Ik zou dit graag andersom willen zodat dit gelijk is aan mijn Koga Randoneur.
Dat hangt van je derailleur af. De ene schakelt op, de andere af. Wil je dat omdraaien, dan moet je je derailleur vervangen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je beide systemen snel gewoon wordt.
ik sluit me aan bij de vorige spreker (m/v) :wink:
je derailleur heeft zeg maar een parallelogram. als ze de veer er 'over de andere diagonaal' ingezet hebben, dan schakelt 'ie andersom. (eigenlijk is dit moeilijk te beschrijven en schreeuwt dit om een plaatje, sorry)

je merkt/ziet het vrij snel: bij montage staat deze derailleur bij/onder het grootste kettingblad, aan de kant van de spaken.

ik heb er eentje tweedehands voor je: een XT, die 8-speed of 9-speed prima schakelt. 25 euro en da's inclusief opsturen als PostNL-pakje. (gezien ook je leuke onderschrift :D ) mocht je dit willen, wil je me dan een pb of mail sturen?

Bijlagen

nicolevelo schreef:
zo 05 sep, 2021 20:22
Uit ervaring kan ik zeggen dat je beide systemen snel gewoon wordt.
Mijn reis-fiets en stadsfiets schakelen tegengesteld, en ik moet zeggen: de muscle-memory zit me behoorlijk in de weg, en daadoor schakel ik heel regelmatig verkeerd. In mijn ervaring went het dus niet, helaas.
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 10:10
nicolevelo schreef:
zo 05 sep, 2021 20:22
Uit ervaring kan ik zeggen dat je beide systemen snel gewoon wordt.
Mijn reis-fiets en stadsfiets schakelen tegengesteld, en ik moet zeggen: de muscle-memory zit me behoorlijk in de weg, en daadoor schakel ik heel regelmatig verkeerd. In mijn ervaring went het dus niet, helaas.
Ik denk dat Nicole het heeft over één fiets niet over een flagellant zoals jij die het op twee fietsen verschillend heeft :lol:
loknor schreef:
ma 06 sep, 2021 12:18
Flix schreef:
ma 06 sep, 2021 10:10
Mijn reis-fiets en stadsfiets schakelen tegengesteld, en ik moet zeggen: de muscle-memory zit me behoorlijk in de weg, en daadoor schakel ik heel regelmatig verkeerd. In mijn ervaring went het dus niet, helaas.
Ik denk dat Nicole het heeft over één fiets niet over een flagellant zoals jij die het op twee fietsen verschillend heeft :lol:
Maar de vraagsteller heeft dus ook twee fietsen die verschillend schakelen, dus de ervaring van Flix lijkt me behoorlijk relevant.

Groetjes,

Carl
Zou je de shifter willen smeren draai de bout los waarmee die op je stuur geklemd zit. Haal het dekseltje los en draai de shifter in de stand zodat de olie even in het huis van de shifter blijft hangen en alle draaipunten beter kan bereiken.
loknor schreef:
ma 06 sep, 2021 12:18
Ik denk dat Nicole het heeft over één fiets niet over een flagellant zoals jij die het op twee fietsen verschillend heeft :lol:
Ik vermoed dat nicolevelo de vraag juist begrepen heeft aangezien vraagsteller het heeft over een stadsfiets en een reisfiets.
Je hoeft maar één ding te onthouden per fiets: opschakelen met zelfde vinger, of opschakelen aan zelfde kant. Fietsen houdt ook het brein jong :-). Maar ik kan me voorstellen dat sommigen dat liever anders hebben.
sinds een paar dagen heb ik ook een schakel probleem, ook met een shimano lx.
zodra ik schakel op het achterblad vanaf 4 richting 1 (groter achterblad) verspringt de versnelling continue. Opschakelen naar kleiner tandwiel lost het probleem op.
Bijstellen van de kabel spanning lost het niet op. Ik denk dat het begonnnen is nadat ik door de regen op zand heb gefietst, verdenk de derailleur. Het lijkt er op dat wanneer je je vingers als een vuist balt, je niet meer terug kunt qua spanning.
tips? (ik heb alleen olie bij me om te smeren, en wat standaard gereedschap)
hoogframe schreef:
zo 05 sep, 2021 20:59

ik heb er eentje tweedehands voor je: een XT, die 8-speed of 9-speed prima schakelt. 25 euro en da's inclusief opsturen als PostNL-pakje. (gezien ook je leuke onderschrift :D ) mocht je dit willen, wil je me dan een pb of mail sturen?
Bedankt voor het aanbod. Ik zal het nog even bekijken.
JandeFietser schreef:
ma 06 sep, 2021 20:34
zodra ik schakel op het achterblad vanaf 4 richting 1 (groter achterblad) verspringt de versnelling continue. Opschakelen naar kleiner tandwiel lost het probleem op.
Dit wil toch zeggen dat de positie van de derailleur niet juist staat ten opzichte van de tandwielen. Als het probleem plots is opgetreden zou ik eerst nakijken of de derailleur nog recht staat, misschien is het derailleurpat verbogen? Derailleurproblemen oplossen gaat het makkelijkste als je de fiets kan ophangen zodat je de achterderailleur op ooghoogte hebt, dan zie je direct of hij mooi uitlijnt met de tandwielen.
Kijk ook de lagering van de derailleurwieltjes eens goed na. Soms zit daar rommel tussen. Met name het bovenste derailleurwieltje heeft een ingebouwde speling die er moet zijn.
nicolevelo schreef:
ma 06 sep, 2021 18:03
Fietsen houdt ook het brein jong :-).
Rechterduim is lichter trappen, rechterwijsvinger is harder trappen. Moeilijker kan ik gewoon niet aan :lol: