Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zó moeilijk kan het toch niet zijn?. Verlichting - Forum Wereldfietser

Zó moeilijk kan het toch niet zijn?. Verlichting

Hoi
Handen in ‘t haar.
Vandaag batterij achterlicht vervangen door B+M toplight Line Small.
Er zal al een koplamp B&M Lumotec iq CYO N op de Shimano DH-3n72 Naafdynamo.

Bedrading koplamp doorgeknipt en achterlicht bedrading ingevoegd. Goed op de polariteit gelet.
Niks werkt. Koplamp ook niet meer!
De dynamo doet het wiel enorm bibberen. Als ik de stekker los trek is t over.
Zo moeilijk kan toch niet zijn om een lampie te laten branden?

Wat kan er mis gegaan zijn

Gr Dirk
ik weet niet precies wat er gebeurd. ik zou alleen het achterlicht aansluiten en kijken of het achterlicht werkt op de naafdynamo. daarna? geen idee :oops:
Haal het achterlicht eens los en laat het gewoon los bungelen en geef een zwieper aan het voorwiel.
Doet ie 't dan wel dan maakt het achterlicht massa via de boutjes en moertjes en moet je de twee draden verwisselen.
Waarom denk je dat er zoveel mensen zonder licht rijden. Je groeid op en je weet niet beter je licht doet het toch niet. Er zijn 100.000 instituten om iets op kwaliteit te keuren. Fietsverlichting daar hebben nooit is aan gedacht.
maar da's positief nieuws: de fietsindustrie is dus ergens consequent in :D
DaVinci schreef:
za 12 sep, 2020 20:20
Haal het achterlicht eens los en laat het gewoon los bungelen en geef een zwieper aan het voorwiel.
Doet ie 't dan wel dan maakt het achterlicht massa via de boutjes en moertjes en moet je de twee draden verwisselen.
Zal ik proberen
Hier de handleiding van de CYO N+, ik weet niet of die +versie verschilt van de gewone N. https://www.bumm.de/files/Produkte/Anle ... Cyo_RZ.PDF
Uit de lamp komen twee draadjes met stekkertjes voor de aansluiting van het achterlicht. als je deze draadjes niet gebruikt dan brandt het achterlicht continu.
Je kunt dus niet zomaar de bestaande draden knippen en het achterlicht parallel op de koplamp zetten.
Als deze draden er niet zijn dan moet je eens kijken of er niet twee stekkertjes op de koplamp zitten die nog vrij zijn.
waarom kun je het niet via de bedrading (na doorknippen) aansluiten? is dat misschien omdat de dynamo wisselspanning levert en er pas in de koplamp gelijkstroom voor de led van gemaakt wordt? (misschien is dit het antwoord, maar ik noem ook maar gewoon wat ik denk, op een mogelijk helder moment :roll: :wink: )
Ik heb ook een B&M koplamp op mijn ligfiets. Die wordt gevoed door een 12V accu. Werkt dus absoluut niet op een wisselstroom-naafdynamo. In de B&M koplamp moet een gelijkrichter en een spanningsbegrenzer ingebouwd zitten.
Welke draad heb je doorgeknipt, want zo te zien komen er 2 uit de koplamp 1 die naar/van de dynamo loopt en 1 die bedoeld is voor het achterlicht.
Overigens wordt of werd er geen Cyo N gemaakt maar allerlei varianten ervan.
_Peter_ schreef:
zo 13 sep, 2020 11:25
Welke draad heb je doorgeknipt, want zo te zien komen er 2 uit de koplamp 1 die naar/van de dynamo loopt en 1 die bedoeld is voor het achterlicht.
Overigens wordt of werd er geen Cyo N gemaakt maar allerlei varianten ervan.
Mijne heeft één +- aansluiting. Vandaar dat ik deze knipte en achterlichtbedrading aftakte.
PietV schreef:
zo 13 sep, 2020 10:57
Ik heb ook een B&M koplamp op mijn ligfiets. Die wordt gevoed door een 12V accu. Werkt dus absoluut niet op een wisselstroom-naafdynamo. In de B&M koplamp moet een gelijkrichter en een spanningsbegrenzer ingebouwd zitten.
Geeft een naafdynamo dus 6v 3w wisselstroom??
Je voorlamp moet wel geschikt zijn voor ook een achterlicht.

Wat je nu volgens mij gedaan hebt is je draad doorgeknipt vanaf je naafdynamo naar je voorlamp.
Dan daar je draad voor de achterlamp samen het je draad van je voorlamp weer op vast gezet.
Hierdoor heeft je achterlicht geen aan / uit schakeling. En staat dan dus altijd aan.
Hierdoor loopt de naafdynamo zwaar omdat hij denkt dat er stroom geleverd moet worden voor verlichting.
PietV schreef:
zo 13 sep, 2020 10:57
Ik heb ook een B&M koplamp op mijn ligfiets. Die wordt gevoed door een 12V accu. Werkt dus absoluut niet op een wisselstroom-naafdynamo. In de B&M koplamp moet een gelijkrichter en een spanningsbegrenzer ingebouwd zitten.
Dan heb je een koplamp voor e-bike op jouw ligfiets. Deze branden op een gelijkspanning (de accu van de e-bike) van bijvoorbeeld 6-42 V, dit hele bereik omdat er geen standaardisatie wat betreft accuspanning van e-bikes is.
B&M hebben een hele range koplampen voor e-bikes https://www.bumm.de/de/produkte/e-bike-beleuchtung.html.
Net zoals een hele range voor naafdynamo's die op een standaard 6V/3W wisselspanning naafdynamo worden aangesloten.
Dirk483 schreef:
zo 13 sep, 2020 19:44
PietV schreef:
zo 13 sep, 2020 10:57
Ik heb ook een B&M koplamp op mijn ligfiets. Die wordt gevoed door een 12V accu. Werkt dus absoluut niet op een wisselstroom-naafdynamo. In de B&M koplamp moet een gelijkrichter en een spanningsbegrenzer ingebouwd zitten.
Geeft een naafdynamo dus 6v 3w wisselstroom??
Juist
Niet alleen een naafdynamo, een banddynamo geeft ook wisselstroom. Verlichting voor dynamo's heeft dan ook een gelijkrichter aan boord met een spanningsbegrenzer. Bepaalde achterlichten zullen direct op de dynamo kunnen en andere alleen op de aftakking van de koplamp waar gelijkstroom uit komt.
WimB schreef: Waarom denk je dat er zoveel mensen zonder licht rijden. Je groeid op en je weet niet beter je licht doet het toch niet. Er zijn 100.000 instituten om iets op kwaliteit te keuren. Fietsverlichting daar hebben nooit is aan gedacht.
De Duitse STVZO heeft anders een goede naam in het opstellen van richtlijnen en keuren van fietsverlichting.
Ben eigenlijk wel benieuwd of het achterlicht van TS al werkt.