Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil tussen dure en hele dure e-bike? - Forum Wereldfietser

Verschil tussen dure en hele dure e-bike?

Het valt me op dat er dure e-bikes zijn vanaf €3000,- (bijvoorbeeld van Gazelle) en hele dure rond €6000,- (bijvoorbeeld van DAS).
Is het verschil in kwaliteit, gebruiksgemak en alle andere zaken echt zoveel geld waard?
cisca schreef:
do 17 sep, 2020 20:27
Het valt me op dat er dure e-bikes zijn vanaf €3000,- (bijvoorbeeld van Gazelle) en hele dure rond €6000,- (bijvoorbeeld van DAS).
Is het verschil in kwaliteit, gebruiksgemak en alle andere zaken echt zoveel geld waard?
Meer specificaties of voorbeelden (zoals die van DAS) zou handig zijn.

Prijs zit het in het algemeen in de gemonteerde onderdelen (versnelllingen, remmen, accu, motor etc) en niet zozeer in de basis zoals het frame.
De duurste e-bike (speed-pedelec) kost meer dan 11.000 euro...

Het gaat inderdaad vaak om:
- betalen voor het merk;
- accucapaciteit;
- versnellingssysteem;
- remsysteem.

Het verschil tussen een (e)rohloff en een derailleur, een ketting of riem, 400 Wh accu of 1000 Wh, achterwiel, voorwiel of middenmotor, gewone velgrem of hydraulische schijfrem met vier zuigers... alles bij elkaar maakt dat het verschil.
cisca schreef:
do 17 sep, 2020 20:27
Is het verschil in kwaliteit, gebruiksgemak en alle andere zaken echt zoveel geld waard?
Neen, in mijn ogen niet.

Een goede motor en batterij (we hebben het even niet over speedpedelecs) kost ongeveer €1500. Dus een e-bike van €3000 is een goede fiets van €1500 met een goede motor. Modellen met twee accu's (een accu kost afhankelijk van de capaciteit 300-500 euro) kunnen wat duurder zijn. Een e-bike van €6000 is dus een fiets van 4000-4500 en een motor en accu. Die prijs kan prima te verklaren zijn door de duurdere onderdelen, maar het is zelden zo dat een fiets die dubbel zoveel kost ook dubbel zolang meegaat of dubbel zo goed rijdt. Er zijn argumenten om toch naar dat duurdere segment te gaan, maar de kwaliteitsverhoging per bijkomende euro neemt af naarmate dat fietsen duurder worden.
Goede vraag die ik mezelf ook voorhield toen ik een ebike kocht.

Ik heb 3300€ betaald voor een Norta met riem, enviolo, Shimano MT200 en Bosch Performance line met 500Wh accu.

Als ik met die specs ging kijken bij Koga, Velo de Ville, Stevens of R&M, dan was de prijs tussen de 500 en 1500€ hoger.
Meestal waren er wel een paar verschillen (mooier frame, geïntegreerde cockpit, CX motor, betere voorvork, beter licht ), maar dat waren dan dingen die ik minder belangrijk vond.
Daarenboven, mijn lokale FM zit 3 huizen verder en is Norta dealer.
Als die er niet was, dan was het waarschijnlijk Velo de Ville geworden, die zat het dichtsbij met een redelijke prijs.
Bij R&M schat ik toch dat je minstens 1000€ neer legt voor het logo.

Ik heb me mijn keuze na bijna 2000 km nog niet beklaagd.
Want, je wilt op reis met een dure of hele dure e-bike?
Berger schreef:
vr 18 sep, 2020 19:06
Want, je wilt op reis met een dure of hele dure e-bike?
Het hoeft helemaal geen e bike te zijn om duur te worden. Neem een fiets met Pinion of Rohloff, en je hebt een duurdere fiets dan 80% van de ebikes.

Maar ik begrijp je reactie niet echt.
Wild guess:
Misschien dat Berger wil begrijpen wat de relevantie van de vraagstelling is voor de kern van wat ons bij de vereniging en dus op dit forum verbindt: voor langere tijd reizen per fiets. Of is het de zoveelste aanleiding om weer over rijwielen met trapondersteuning te kletsen?

Overigens vind ik de reactie van EnriceV zo scherp 🧐 dat daarmee afdoende antwoord gegeven is, en het draadje dus klaar. 😉