Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets

Hallo wereldfietsers,

Zeer binnenkort ga ik een trekkingfiets kopen. Ik heb al veel gekeken in catalogi en winkels. Mijn eerste impuls ging naar een Koga Miyata Traveller (LX-afmontage), eigenlijk omdat ik hem er erg mooi uit vond zien. Maar hij is toch 1600 euro, en dat is niet niks! Nu is mijn oog gevallen op de Cube Dehli die in de V-brake uitvoering 950 euro kost met XT/LX afmontage.

Mijn vragen: heeft iemand ervaring met de Cube Delhi? En: hoe komt het dat de Dehli met (in theorie) betere afmontage, bijna de helft goedkoper is dan de Koga?

Ik overweeg overigens ook de Santos Travelmaster 2.8 alu. Heeft iemand ervaring met deze bike?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren in mijn keuze.

Groet,

DutchTaco

Hoi DutchTaco,

Wij hebben net een Santos TravelMaster 2.6 alu gekocht en ik (Ellen) heb er nu pas een ritje op gemaakt... echt super!! Hiervoor fietsten we op een Koga.

Waarom wil je trouwens 28"?

Enne.. tjsa, Koga is gewoon duur! Je betaalt ook voor de naam wellicht. Maar je hebt gelijk, ze zien er vaak erg mooi uit! Ook hun racefietsen... maar dat terzijde.

Succes met je beslissing!

Heb je trouwens ook een FahradManufaktur overwogen? Goede prijs-kwaliteit heb ik begrepen.

Hoi fietsjunk,

Tja, ik weet niet waarom ik voor een 28" kies... Men zegt dat je met 26" minder oppervlakte rijdt in dezelfde tijd, maar scheelt dat echt zoveel? Mijn vriend heeft inmiddels een fiets gekocht met 28" wielen. Straks is hij veel sneller dan ik! :wink: Of is dat onzin?

Bedankt voor je reactie trouwens, ik zal eens kijken voor Fahrrad Manufaktur (had ik nooit van gehoord).

Groet,

DutchTaco

Dan kan je zien bij www.bike4travel.nl. Maar de santos travelmaster was bij oppad de beste keuze.

Gebruik de zoekfunctie maar eens op deze site over het precaire onderwerp 26# contra 28# wielen.
Volgens mij maakt het nauwelijks iets uit, qua snelheid/afstand....

Het verhaal dat je met 26 inch minder ver komt is een rare mythe die voortkomt uit verkeerd begrepen sommen. Natuurlijk kom je per omwenteling van een kleine band minder ver dan per omwenteling van een grotere band. Dan zegt echter niet zoveel, omdat je voor die kleinere band je ook minder hoeft in te spannen. Waar het om gaat is wat er gebeurt als je de geringere diameter van de 26 inch band compenseert door een iets groter voortandwiel (of een wat kleiner achtertandwiel). Zodra je dat doet zijn de verschillen erg klein geworden.
28 inch wielen hebben in principe een iets lagere rolweerstand. Daar staat tegenover dat bredere banden een lagere rolweerstand hebben dan smalle, en dat een brede band bij een kleiner wiel minder zwaar is dan bij een groter wiel. Kortom, de ervaringswijsheid is dat als je veel met weinig bagage en tamelijk hoge snelheid over asfalt rijdt, 28 inch de beste keus is. Als je vooral met nogal veel bagage bij wat lagere snelheid over slecht wegdek of onverhard rijdt, dan is 26 inch een beter idee.
Daar komen nog twee argumenten bij, die soms simpelweg doorslaggevend zijn. In veel landen zijn banden en velgen voor 26 inch makkelijker te krijgen dan (brede) 28 inch spullen. Tot slot hangt ook wel iets af van je lengte. Als je klein bent, lukt het eigenlijk niet om een lekker passend 28 inch frame te maken. Eerlijk gezegd is voor misschien wel een derde van de vrouwen geen echt passend 28 inch frame te maken omdat ze gewoon te klein zijn. Het is schandelijk, maar je ziet helaas grote drommen kleine vrouwen rijden op veel te grote frames. Dat gaat zeer doen.
Wim

Jippie! Ik heb vandaag de Santos Travelmaster 2.6 alu in het blauw metallic gekocht!

Gefeliciteerd.
Een goede keuze.
Over een week of vier, vijf krijg ik mijn Santos TravelMaster 2.6 Alu (XT-HS33), Santos-zwart.

Willem Jongman schreef:...Daar staat tegenover dat bredere banden een lagere rolweerstand hebben dan smalle...
Grotere rolweerstand toch juist: ze hebben een groter contactoppervlak (waardoor ze betrer grip hebben) en daardoor grotere rolweerstand.

Groet,
Maurits

Dat is dus ook deel van die mythe waar Wim het over heeft. Wetenschappelijk is onderhand aangetoond dat van een gelijk type band op gelijke druk, de dikkere lichter rijdt dan de dunnere.
Die dunne heeft minder vering, kan minder indrukken, waardoor je als het ware met je gehele gewicht over ongelijkheden heen moet, terwijl de dikke band gewoon wat indeukt. Dat is ook de reden dat b.v. massief rubberen banden niet werken: ze rijden te zwaar!
Bij dit alles hebben we het dan nog niet eens over het feit dat je met dikke banden meer ontspannen rijdt waardoor je minder vermoeid raakt en dus misschien wel verder komt... :D