Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugpijn - Forum Wereldfietser

Rugpijn

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe fiets. Mooie fiets die ook nog eens heel goed fietst. Maar na vandaag een flink stuk gefietst te hebben krijg ik last van mijn rug. Hoe kan ik dit oplossen.
I0k denk zelf dat het door de houding op de fiets komt. Ik heb namelijk ook een racefiets en daar heb ik nooit geen last van pijn in mijn rug.
De maten van mijn fakantiefiets en mijn racefiets zijn het zelfde aleen de stuurpen is bij de racefiets recht en bij mijn fakantiefiets loopt hij scheef naar boven. Zou dit de oorzaak van mijn pijn kunnen zijn?

Graag hoor ik jullie ervaringen en evantuele oplossingen

Staat je zadel goed ten opzichte van de pedalen?
Zadelhoogte?
Ondanks dat de maten het zelfde zijn kan er toch iets niet kloppen.
Probeer een verstelbare stuurpen.
sterkte, niko

Rugpijn heeft vrijwel altijd te maken met de stand van het zadel ten opzichte van het stuur. Daar moet je op twee dingen letten: De afstand tussen stuur en zadel en het hoogteverschil tussen die twee. Wat voor jou de beste maat is, kun je alleen zelf bepalen. Probeer het eens met je zadel een tikje hoger of lager, het stuur iets rechterop, of juist iets verder van je af. Proefondervindelijk moet je daar uit kunnen komen. Een andere optie: Laat je zelf en je fiets nameten (bij een goede fietswinkel kan dat). Het verkregen resultaat is overigens niet meer dan een indicatie, want ieder lichaam is anders en reageert anders. Is je fiets het meest optimaal afgesteld, dan nog kan het zijn dat het voor jou, in jouw specifieke situatie, net iets beter is om stuur of zadel een tikje te veranderen. Wees daar niet bang voor. Maar begin met kleine stapjes.

Er zit helaas geen verstelbare stuurpen op mijn fiets.
Dus ik kan het stuur niet verstellen. Wel heb ik al wat met het zadel gespeeld. Ik ben er achter gekomen dat ik het gevoel heb dat ik met mijn achterwerk meer naar achetr wil. Dit is alleen niet mogelijk omdat het zadel dit niet toelaat. (staat op de achterste positie.)
Vandaar dat ik er aan dacht om de stuurpen te vervangen. Zodat ik wat een diepere zit krijg en daar door niet met zo'n gekromde rug zit. Ik denk dat ik de stuur pen maar eens van mijn racefiets haal en die ga proberen.

Geef je lichaam ook de kans om te wennen aan een nieuwe houding. Je spieren "kennen" de houding van je racefiets, maar nog niet die van je vakantiefiets. Adaptatie heet dat, toch? Het kan zijn dat je na enige weken helemaal nergens meer last van hebt.
Kwestie van goed aanvoelen waar het 'em in zit!

Ik ben net nog even een klein blokje om geweest. Ik heb als test het zadel wat verhoogt. Maar helaas de pijn komt na een stukje fietsen gewoon weer terug. Wel heb ik het idee dat ik zo mijn trap beweging beter afmaak, dus het zadel blijft zo staan.
Maar wanneer ik op mijn remmen leun dan voel ik de pijn wat weg ebben. Dit komt door dat ik mijn rug dan beter strek. Mijn stuurpen zou dan iets langer mogen en wat meer naarbeneden. Vandaar dat ik dacht aan een rechte stuurpen.

@ sironski: Zou het echt beter worden na een paar weken?
SenM schreef:Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe fiets. Mooie fiets die ook nog eens heel goed fietst. Maar na vandaag een flink stuk gefietst te hebben krijg ik last van mijn rug. Hoe kan ik dit oplossen.
I0k denk zelf dat het door de houding op de fiets komt. Ik heb namelijk ook een racefiets en daar heb ik nooit geen last van pijn in mijn rug.
De maten van mijn fakantiefiets en mijn racefiets zijn het zelfde aleen de stuurpen is bij de racefiets recht en bij mijn fakantiefiets loopt hij scheef naar boven. Zou dit de oorzaak van mijn pijn kunnen zijn?

Graag hoor ik jullie ervaringen en evantuele oplossingen
begin met je racefiets op te meten: zadelhoogte, terugstand (horizontaal gemeten afstand zadelneus loodlijn door bracket) zitlengte (horizontaal zadel nr stuur) en het hoogteverschil zadel stuur.

Begin met het zadel correct te stellen (waterpas, hoogte en terugstand), en bekijk vervolgens hoe je de positie van het stuur oplost.

Lijkt er inderdaad op dat de afstand tussen stuur en zadel de boosdoener is. Dat is ook het meest voorkomende euvel bij rugklachten. Behalve een nieuwe stuurpen zou je eventueel een 'adapter' (het ding heeft een naam; ben ik even kwijt) kunnen aanschaffen. Een soort opzetstukje dat je op je stuurvoorbouw zet en waarop het stuur dan weer wordt gemonteerd. Rose Versand heeft (had?) het in haar collectie en ik heb het vorig jaar ook eens bij Snel in Utrecht gezien. Dat ding was iets van 15 euro.
m-gineering schreef:
begin met je racefiets op te meten: zadelhoogte, terugstand (horizontaal gemeten afstand zadelneus loodlijn door bracket) zitlengte (horizontaal zadel nr stuur) en het hoogteverschil zadel stuur.

Begin met het zadel correct te stellen (waterpas, hoogte en terugstand), en bekijk vervolgens hoe je de positie van het stuur oplost.
Ik heb mijn vakantie fiets precies zo afgesteld als mijn racefiets.
Alle maten zijn het zelfde. Het enige wat anders is het stuur. Wanneer ik een verstelbare stuurpen (ahead pen?) haal ben ik denk ik van het probleem af. want deze zijn over het algemeen wat langer en dan kan ik hem wat naar beneden doen (horzontaal) zodat ik nagenoeg de zelfde houding als mijn racefiets krijg. Maar ik hoor allemaal slecht dingen over verstelbare stuur pennen.

Het zou kunnen dat het na een tijdje beter wordt! Spieren moet je trainen en het zou kunnen zijn dat je lichaam gewoon moet wennen. Daarom schreef ik ook dat je goed moet aanvoelen waar het hem in zit, dus of het een kwestie is van gewoon wat spierpijn van het wennen aan een andere houding, of dat het probleem serieuzer is en je houding echt verkeerd. Ik denk dat alleen jijzelf dat kan aanvoelen.
SenM schreef:
m-gineering schreef:
begin met je racefiets op te meten: zadelhoogte, terugstand (horizontaal gemeten afstand zadelneus loodlijn door bracket) zitlengte (horizontaal zadel nr stuur) en het hoogteverschil zadel stuur.

Begin met het zadel correct te stellen (waterpas, hoogte en terugstand), en bekijk vervolgens hoe je de positie van het stuur oplost.
Ik heb mijn vakantie fiets precies zo afgesteld als mijn racefiets.
Alle maten zijn het zelfde. Het enige wat anders is het stuur. Wanneer ik een verstelbare stuurpen (ahead pen?) haal ben ik denk ik van het probleem af. want deze zijn over het algemeen wat langer en dan kan ik hem wat naar beneden doen (horzontaal) zodat ik nagenoeg de zelfde houding als mijn racefiets krijg. Maar ik hoor allemaal slecht dingen over verstelbare stuur pennen.

precies afgesteld
wat langer
wat naar beneden
nagenoeg

bij mij gaan nu alarmbellen rinkelen.

Oke laat ik wat duidelijker zijn.

Als je de racefiets en de fakantiefiets naast elkaar zet dan zit alles op de zelfde positie. (hoogte v/h zadel, terugstand, enz, enz).
Alleen het stuur is anders.
Het stuur is natuurlijk een race stuur en de stuurpen is recht (90 garden). Dit is bij de vakantiefiets niet zo. Dit is een atb stuur en de stuurpen loopt scheef naar boven. (graden zal ik nog even opmeten.)
Wanneer in op mijn racefiets fiets, fiets ik meestal op de remhendels. Hierdoor kom ik al snel een cm of 4 meer naar voren als mijn fakantie fiets. Dit is de reden dan ik een wat langer stuurpen wilde aanschaffen.
Of is dit nou juist een verkeerde redenering omdat ik nu een racefiets vergelijk met een hybride.
[/i]

De logische volgende stap lijkt te zijn om ook op je vakantiefiets een racestuur te zetten. Het probleem is natuurlijk dat dat niet goedkoop is omdat je dan andere remgrepen (en remmen?) en schakelaars nodig hebt (behalve een andere stuurbocht). Let bij de keus van een stuur ook op de vorm van de racebocht. Er zijn er die een heel diepe zit geven, maar ook die een veel comfortabeler zit geven (traditionele randonneur bochter als van Nitto, of bijvoorbeeld een moderne variant als de 3TTT Morphe). Als je nog een stel oude cantilever remmen hebt liggen zou je als experiment het stuur etc van je racefiets af kunnen halen, om te zien of het dan echt beter is.
Je schreef dat je vakantiefiets dezelfde maat is als je racefiets, maar er zitten behalve de zadelsbuis lengte nog heel veel andere maten aan een fiets. De lengte van de bovenbuis is vaak het belangrijkste voor de zit.
Eigenlijk vind ik overigens dat het aan de leverancier van je vakantiefiets is om dit probleem op te lossen. Laat hem maar eens proberen met behulp van zijn doos van oude onderdelen de zit van je racefiets na te bootsen. Als dat gelukt is kun je praten over wat een redelijke prijs is om je vakantiefiets om te bouwen met nieuwe onderdelen.
Wim

Voor een *in de lengte* verstelbare Ahead stuurpen zie:
http://www.sjscycles.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=631
De naar voren stekende pen en de eigenlijk stuurpen zijn aparte onderdelen, zodat het samen 50 pond kost. Goedkoop is anders, maar rugpijn is ook niets. Je kunt ook een stuurpen op maat laten maken (bijvoorbeeld www.m-gineering.nl)
Wim

Ik ga in het weekend naar de fietsmaker. Ik heb overlegd en we zetten er een verstelbare pen op.
Dan kan ik proberen wat de beste stand is.

Maar als ik de juiste stand heb gevonden is het dan beter om de stuurpen op maat te maken, aan de hand van de verstelbare pen of kan ik zonder moeite de verstelbare pen gebruiken.
De meningen zijn nog al verdeeld over het gebruik van een verstelbare pen.
We fietsen over het algemeen over goede wegen dus veel zal het wel niet te verduren krijgen.

SenM schreef:Wel heb ik al wat met het zadel gespeeld. Ik ben er achter gekomen dat ik het gevoel heb dat ik met mijn achterwerk meer naar achetr wil. Dit is alleen niet mogelijk omdat het zadel dit niet toelaat. (staat op de achterste positie.)
Over alarmbellen: dat je zadel in de achterste positie staat lijkt al niet optimaal, maar is uiteindelijk natuurlijk wel afhankelijkheid van de steilheid van de zitbuis in combinatie met de al dan niet-terugstand van de zadelpen.
Ik heb zelf wel eens acute rugpijn gekregen toen ik de punt van het zadel eens een kleine cm naar beneden bracht; dus de hoekstand van het zadel is ook interessant om mee te spelen.
BTW: Zit op beide fietsen hetzelfde type zadel?
Groeten,
Leon

Op bijde fietsen zit een verschillend zadel.
Op mijn racefiets zit een racezadel van het selle royal (geloof ik)
En op mijn vakantiefiets zit een zit een B17.
Als ik mijn zadel naar voren schuif komt het niet meer goed met het verhaal van het loodlijn wat van je knie naar de voorkant van het pedaal moet lopen. Dus pedaal op 2 uur dan een lijntje van de knie naar beneden.

Een B17 is een prima zadel voor een vakantiefiets met (min of meer) recht stuur (ik heb zelf op de tandem een Champion Flyer, dat wil zeggen een geveerde B17). Een verstelbare stuurpen is meestal toch iets minder stijf en sterk. Op onze tandem heb ik de (inmiddels krakende en wat bewegende) verstelbare pen na enkele jaren toch door een vaste moeten vervangen. Dat is een stuk stijver, en de tandem stuurt daardoor met bagage merkbaar beter. Op een solofiets zijn de eisen natuurlijk veel minder zwaar. Eerlijk gezegd denk ik dat je er met een goede verstelbare pen wel mee zult wegkomen, tenzij je erg groot en zwaar bent, en erg veel bagage meeneemt. Misschien is het slim als je fietsenboer je eerst een oude uit de onderdelen doos meegeeft. Dan kun je ook nog eens kijken welke lengte bij je past. Dat lijkt minstens zo belangrijk als de hoogte van het stuur.
Het verhaal over de plaats van de knie wordt overigens tegenwoordig door velen met een korrel zout genomen.
Wim

De pijn is voorbij.
Ik ben naar mijn fietsmaker gegaan en daar hebben we een verstelbare pen op mijn fiets gezet. Ik heb de hoogte nu aanzienlijk verhoogt en mijn pijn is weg.

Gelukkig! Fietsen met pijn maakt het er niet leuker op!