Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heiligenblut - Lienz - Forum Wereldfietser

Heiligenblut - Lienz

Wie heeft de weg tussen Heiligenblut (Oostenrijk, voorbij de Grossglockner; aanlooproute: Hochalpenstrasse) naar Lienz via Dollach, Mortsebach en Winklem wel eens gereden? Hoe is de conditie van de weg? Verhard bergpad (zo ziet het er op de kaart uit) of geasfalteerd? Stijgingspercentage? Is het in een dag te doen? Zo nee, zijn er onderweg overnachtingsmogelijkheden. Plan is om in juni een paar dagen in Oostenrijk te fietsen en de Hochalpenstrasse in een dag te doen, tot aan Heiligenblut en daar te overnachten. Vandaar dan verder naar Lienz.
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit, als 12-jarige (oeps, da's al lang geleden...) op vakantie in Oostenrijk was en dat we toen de Hochalpenstrasse per auto hebben gedaan. Tot aan het punt waar je de gletsjer van de Grossglockner op kon. Daar weer terug. Want verderop lag Heiligenblut en daar liep het dood. Er was alleen dat ene weggetje naar Heiligenblut. Verder liep de weg niet door. Dat is me altijd blijven intrigeren. Moderne (?) kaarten geven nu een mooi geel (en zelfs niet al te slingerend) lijntje te zien, met onderweg een stuk of vier, vijf dorpjes.

En wat dit item op 'fietstechniek' doet? Tja, foutje. Excuus.
Ik heb 'm andersom gefietst, dus bergop naar Heiligenblut. De weg is gewoon prima asfalt, en niet al te druk. Vanaf de Grossglockner naar Linz is het dus bergaf tot Winklern. Tussen Winklern en Linz ligt nog een colletje.
In Heiligenblut is een prima camping. De afstand tussen Heiligenblut-Lienz is 40 km.