Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Superbrede banden - Forum Wereldfietser

Superbrede banden

En wie dacht dat Big Apples voor breed kunnen doorgaan? Uit het land van de monster trucks hier een Surly voor banden van zo'n 10 cm breed:

http://sheldonbrown.com/harris/surly-pugsley/

Wim

Dat is wat voor John Telleman!!!

Mooi hoor!

Lijkt me van weinig nut voor een vakantiefietser, en je moet een aangepast frame hebben.....

Groeten, John.

Wellicht iets voor Marco "Siberië" Geurts :D
Die heeft al een breeeeeeeed frame.
Leon

Kijk goed naar het frame, het heeft een flinke assymetrie, zodat de ketting langs de brede band kan lopen. Positief gevolg is een symetrisch gespaakt achterwiel!

Waarom heb ik dit nog niet eerder gezien??? Het lijkt mij de ideale truuk om achterwielen hufterproof te bouwen.
Misschien een stap in de goede richting om een Marco Geurts bestendige fiets te creeren!

Groeten, John.

johntelleman schreef:Kijk goed naar het frame, het heeft een flinke assymetrie, zodat de ketting langs de brede band kan lopen. Positief gevolg is een symetrisch gespaakt achterwiel!

Waarom heb ik dit nog niet eerder gezien??? Het lijkt mij de ideale truuk om achterwielen hufterproof te bouwen.
Misschien een stap in de goede richting om een Marco Geurts bestendige fiets te creeren!

Groeten, John.
Omdat je niet gekeken hebt? Komt wel vaker voor, maar als je het overdrijft ziet het eruit alsof de fiets onder de bus gelegen heeft. En op kleine fietsjes kon de offset van de cranks wel een probleem vormen.

Marco is uiteraard ook asymmetrisch, en over spaakbreuk (v/a 36H !) heb ik hem niet gehoord. Maar Marcoproof bestaat niet, je kunt hoogstens tijdrekken :D
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de grote meester in Amerika gewezen op de Arctic fiets van Marco (verwezen naar de foto's op Marten z'n site).
Ben benieuwd wat 'ie ervan vindt :lol:.

Kijk zo wordt het leuk. Asymmetrisch zijn inderdaad bijvoorbeeld de touring fietsen van het Engelse Orbit. Zo'n Surley is vast geen ideale vakantiefiets, maar tegelijk dacht ik dat het leuk zou zijn eens na te denken over wat er bij komt kijken als je enkele recentere trends verder doortrekt. Zou dit ook met een ROhloff naaf kunnen (om nog maar eens wat geks te bedenken)?
IK ben benieuwd of de grote SheldonBrown zich ook in de discussies op ons forum zal gaan mengen! Wat een geweldige site heeft die man, en wat een grappig eigenzinnig heerschap.
Wim

Willem Jongman schreef:Kijk zo wordt het leuk. Asymmetrisch zijn inderdaad bijvoorbeeld de touring fietsen van het Engelse Orbit. Zo'n Surley is vast geen ideale vakantiefiets, maar tegelijk dacht ik dat het leuk zou zijn eens na te denken over wat er bij komt kijken als je enkele recentere trends verder doortrekt. Zou dit ook met een ROhloff naaf kunnen (om nog maar eens wat geks te bedenken)?
De Rohloffnaaf is te smal voor echt brede banden. Je moet of het tandwiel naar buiten zetten (met een extra lager?) of de linker flens verhuizen

die gast die de Canning Stock route fietste, had ook van die brede bandjes;
heeft een tijdje geleden al op dit forum gestaan:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3826

dus onder bepaalde omstandigheden kan het toch nut hebben :D