Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 32 tands voortandwiel Shimano LX vervangen - Forum Wereldfietser

32 tands voortandwiel Shimano LX vervangen

Mijn 28 Inch fiets is afgemonteerd met Shimano LX 9 speed, de 4 arm uitvoering, 22 / 32 / 44 tands. Achter 34 t/m 11 tands.
Probleem is nu als je rond de 20 Km/uur fietst, en je de ketting op het middelste voortandwiel laat, dat je al snel op het kleinste achtertandwiel zit. Wil je nog sneller, dan moet je ook het op het voorblad schakelen. Kortom, als je tussen de 20 en 25 Km/uur fietst, dan ben je druk bezig. Dan moet je ook nog eens op de ideale kettinglijn letten.....
Slijtage dreigt voor je dure onderdelen..
Ik wil het lichtste verzet houden, het zwaarste vind ik niet zo belangrijk.
Het mooiste zou zijn als ik pakweg van wegfietsen tot 25 Km/uur, allemaal op het middenblad kan doen.....

Ik denk er over om een groter middenblad te kopen, 34 of 36 tands. Zijn hier ervaringen mee, en waar moet ik op letten. Moet ik voor optimaal schakelgemak kiezen voor Shimano, of schakelt TA minder trefzeker?

Ik had hetzelfde probleem, maar mijn lbs kon maar moeilijk aan een 34 tands te kunnen komen. Nu rij ik met een 36 middenblad en kan lekker peddelen tussen de 20~25km/u met een mooi rechte ketting.
Als buitenblad heb ik een 40, want de 44 is mij ook te groot.

TA maakt ongeveer elke steek tandwielen met ongeveer elk ook maar enigszins zinnig aantal tandjes. Kortom, je kunt krijgen wat je wilt. De TA kwaliteit is ook nog eens echt beter dan Shimano.
Wat dus resteert is de vraag wat een zinnige combinatie is. 32 t is inderdaad wat weinig voor wie zo snel fietst als jij. Als je meer tandjes op je middenblad neemt loop je echter al snel tegen het probleem aan dat mtb voorderailleurs het liefst stapjes van 12 t nemen. Je zou dan op 34 (midden) en 46t buiten uitkomen (een traditionele combinatie voor crankstets meteen steek van 110 mm, vaak gecombineerd met 24 t op het binnenblad, of zelfs 20 of 22 bij de oude TA Zephyr cranks), of zelfs 36 en 48t. Dat laatste levert in combinatie met 11t achter een erg zwaar verzet op. Om je zwaarste verzet ietsje lichter te maken kun je achter daarom een wat andere cassette nemen met bijvoorbeeld 14 tandjes als zwaarste verzet. Dat levert dan mooi wat kleinere stappen op, en geeft ook nog ietsje minder slijtage.
Het slimste is om voor jezelf eerst te ontdekken welke combinatie nu voor jou ideaal is, en reken vervolgens het verzet uit. Je hebt dan je ideale gemiddelde. Probeer vervolgens een tandwiel combinatie te berekenen voor dit verzet met het middelste voortandwiel en bij voorkeur het middelste achetertandwiel. Het is een heel gerekenen, maar er staan op het web diverse rekenhulpen.
Denk er wel aan dat als je ouder wordt of avontuurlijker klimwerk zoekt, je juist weer lichtere verzetten wilt.... Zodra je echt veel en stevig met bagage gaat klimmen begin je op een andere manier te rekenen: het lichtst noodzakelijke/mogelijke verzet wordt dan je begin punt, en daarvandaan reken je verzer binnen de capaciteiten van de derailleurs.
Wim