Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke Hybride fiets en ja...met welke remmen, graag advies - Forum Wereldfietser

welke Hybride fiets en ja...met welke remmen, graag advies

Ben nieuw in deze groep en stel wellicht een vraag die al heel veel malen is gesteld.
Heb mijn oog laten op een Stevens crosshybride X8, volledig deore xt.
Wil de fiets gebruiken om normaal te touren in NL en een enkele keer mee naar de alpen te fietsen. Licht tentje etc. mee op de bagagedrager die je er dan op moet monteren.
Kan momenteel nog Stevens X8 kopen voor 1099 euro met normale remmen (V brakes). De uitvoering met hydraulische (HS33) en schijfremmen is uitverkocht. Medio nov/dec weer leverbaar, kan daar op wachten, heb geen haast.
En daar begint het probleem......aiiii! Weet te niets over die nieuwe remmen die je tegenwoordig hebt en wil een verstandige keus maken.
Vandaar mijn vraag:
1. Hoe denken jullie over de Stevens X8 voor wat ik er mee wil gaan doen 2. Welke remmen zou je er opnemen en zo ja waarom?
Al vast bedankt voor jullie advies.
gr Peter

Ik ben erg tevreden over de hs33, wil eigenlijk niet meer terug naar v-brakes.
Als ik een nieuwe fiets koop zet ik die hs33 zo weer over.

Dit is natuurlijk een behoorlijk scherp geprijsde goede fiets. Wel heb ik enkele vragen bij je keus waarvan ik me afvroeg of je die jezelf al gesteld hebt:

1 Waarom kies je voor een alu frame? Zelf geef ik voor een tourfiets de voorkeur aan staal, omdat het niet zo stijf is en dus net dat beetje meer comfort geeft. Een goed stalen frame is nauwelijks zwaarder dan een alu frame. Niet iedereen deelt die voorkeur, maar het is iets waar je een keus in moet maken.
2 Waarom kies je voor een geveerde voorvork? Goedkope geveerde voorvorken zoals hier doen niet bijster veel (zie het onderzoek van de fietsersbond), behalve je fiets zwaarder en kwetsbaarder maken. Brede soepele banden zoals de Schwalbe Big Apple geven vast meer comfort, net als een geveerd Brooks zadel of een goede verende zadelpen (Thudbuster of Airwings).
3 Waarom kies je voor een recht stuur? Zelf vind ik een racebocht veel prettiger, omdat ik dan meer posities heb.
4 Waarom kies je voor 28 inch banden met noppen? Die rijden stroef op asfalt. Volgens mij heb je de keus uit twee richtingen. Een frame met 28 inch wielen en niet al te brede banden (Marathon 37 of zelfs 32 mm?) voor het snelle fietsen over vooral asfalt zonder veel bepakking, of een frame met 26 inch wielen met brede banden (50 mm Big Apple in - grote delen van - Europa, maar zwaardere banden zoals de 50 mm Marathon of zelfs de Marathon XR voor ruwere werk) voor als je wat langzamer met wat meer bagage over de kleine en soms onverharde weggetjes rijdt.

Alternatieven in jouw prijsklasse zouden zijn de legendarische en klassieke Dawes Galaxy randonnneur voor het wat snellere werk, of bijvoorbeeld de Fahrradmanufaktur T 400 voor het stevige werk over de kleine paadjes. Voor iets meer geld is de keuze zelfs nog veel groter, waarbij je kunt denken aan Avaghon, Santos, Vittorio, Snel, van Herwerden, M-gineering etc. Als je goed op dit forum kijkt zie je dat pasvorm erg belangrijk is, en dat veel fietsers uiteindelijk met de verkeerde maat of het verkeerde model bij de fietsenmaker vandaan komen. Dat pleit voor een maatframe of een heel goede fietsenmaker.

Het is niet mijn bedoeling je te zeggen wat goed voor je is, maar je aan te moedigen iets meer na te denken over de vraag wat je nu echt wilt, en iets verder te kijken dan de standaard keus van een 28 inch alu hybride met een recht stuur. Het type fiets en kwaliteit van het frame, en de kwaliteit van de (bij voorkeur handgebouwde) wielen zijn daarbij belangrijker dan de afmontage. Gebruik de zoekfunctie van dit forum ook eens om eerdere discussies hierover op te halen.

Tot slot wil ik wel iets over remmen zeggen. Goede V brakes zoals Shimano XT remmen prima. Magura velgremmen werken echter nog weer heel veel fijner. Ik wil nooit meer anders. Helaas is de HS66 uitvoering voor racestuur niet meer leverbaar dus als je dat nu nog wil hebben moet je op ebay zoeken. Schijfremmen zijn prachtig als je veel in de modder speelt. Combineren met racegrepen is een enkele keer mogelijk (bij mechanische schijfremmen). Voor een vakantiefiets vind ik schijfremmen een minder goed idee omdat er net teveel mee mis kan gaan. De remkracht heb je bovendien echt niet nodig, want ook bij goede velgremmen zoals de XT/XTR V brakes of de HS33 is de frictie van de band op de weg veelal de beperkende variabele.

Veel fietsplezier,
Willem