Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandendruk - Forum Wereldfietser

bandendruk

Hallo, ik heb zojuist eenSwallow Marathon Comfort band gekocht, die max. tot 6 bar opgepompt mag worden. Nu heb ik geen pomp met drukmeter, maar ik pomp ze altijd flink op, totdat ik de band met moeite een klein beetje in kan drukken. Hoe doen jullie dit? Zit je snel over de maximale 6 bar heen?

6 bar is echt veel. Dat kun je niet op het gevoel doen. Thuis heb ik een voetpomp met een manometer, onderweg gebruik ik zoveel mogelijk de pompen van benzinestations als die 5 of 6 bar halen (ik gebruik autoventielen), of mijn handpomp (Zefal HPX), in combinatie met een drukmetertje dat je tijden lang gratis kreeg bij Schwalbe binnenbanden.
Wim

Thuis hebben we ook een pomp met meter en onderweg gebruiken we zo'n rood drukmetertje wat bij de schwalbe binnenbanden zit..

6 bar is inderdaad wel veel, lijkt me minder comfortabel fietsen ook... :?

ik pomp altijd tot ie hard genoeg is... :wink:

Hard oppompen geeft inderdaad iets minder comfort, maar als je vering hebt is dat minder een probleem.
Te zacht oppompen leidt tot een hogere rolweerstand, en bovendien tot snellere slijtage (met name van de wangen van de band). En dus ook meer kans op lekrijden.

Thuis heb ik een manometer, daarmee kan je iets controleren. Op vakantie pomp ik tot ik de band nog maar net wat in kan drukken, en uit ervaring zit ik dan op ruim 3 bar. Dus die 6 bar zit daar nog een eind boven!

De ideale bandendruk hangt natuurlijk van de omstandigheden af. Op glad asfalt is het handig op of tegen de maximaal toelaatbare druk te gaan zitten. Op een ruwe en losse ondergrond kies je eerder voor wat zachter, zowel voor de grip als voor het comfort.
Normaal gesproken geeft een hogere bandenspanning een lagere rolweerstand, en dat maakt best uit. Als de band al te hard is ga je op slecht wegdek echter springen, en dan ben je nog verder van huis.
Verder geeft een harde band een hoger draagvermogen. Rij je zwaar beladen (of op een tandem), dan is het slim je banden wat harder op te pompen (veel tandemrijders rijden op een hogere dan de officieel toegelaten maximumspanning). Doe je dat niet, dan kunnen de wangen van de band het begeven. Veel fietsers geven de voorband een iets lagere spanning dan de zwaarder belaste achterband (stuurt wat rustiger).
In de praktijk verliezen banden vrij snel hun hoge druk. Je moet ze dan eigenlijk zowat om de andere dag wat bijpompen.
Wim

Heb sinds kort een fiets met Schwalbe marathon racer banden. Minimaal 4 max 6,5 bar. Nu zitten daar van die ventieldopjes op, en die verkleuren van groen naar rood , dit geeft toch de mate van juiste bandenspanning aan??
Nu heb ik mn banden dus opgepompt tot 4 bar, maar kan ze dus bijna niet meer indrukken, vraag me af ik niet een foutje gemaakt heb..... (Wijzer ingesteld op 4 bar en dan net zolang pompen tot de pijl de 4 bar bereikt tijdens het pompen.....) mn ventieldopjes zijn inmiddels wel weer volledig groen ;)

Ik heb geen idee of die verkleurende ventieldopjes nauwkeurig zijn. 4 bar is hard hoor, dat doe je niet meer op het gevoel. Meten is hier weten, en zulke banden moet je inderdaad flink hard rijden. Ik ben wel benieuwd wat je van die Marathon racers vindt. Zijn ze inderdaad erg snel is de eerts evraag, maar de tweede is natuurlijk of ze een beetje lekbestendig etc zijn (ze zullen best snel slijten, maar je kunt niet alles hebben).
Wim

Ik ben duidelijk mijn racefiets gewend...daar zet ik altijd 6 bar in.
maar wat raden jullie dan aan voor bepakte fietsen? (voor het gemak maar even op asfalt) max 5?

S@nne schreef:Ik ben duidelijk mijn racefiets gewend...daar zet ik altijd 6 bar in.
maar wat raden jullie dan aan voor bepakte fietsen? (voor het gemak maar even op asfalt) max 5?
Bandenspanning is afhankelijk van bandbreedte en karkaskwaliteit. Hoeveel er in een band mag staat op de zijkant in atmosfeer of psi (100 psi=7 bar). Hoe beter de band des te meer druk er in kan (hoeft een versleten dunne velg trouwens niet leuk te vinden) en hoe breder des te minder druk je nodig hebt.

Voor een vakantiefiets zul je achter al gauw een spanning dicht tegen het maximum kiezen.

Een racefiets (23mm banden) moet toch minimaal 7 bar hebben, voor wedstrijden hou ik meestal 8.5 aan

S@nne schreef:Ik ben duidelijk mijn racefiets gewend...daar zet ik altijd 6 bar in. maar wat raden jullie dan aan voor bepakte fietsen? (voor het gemak maar even op asfalt) max 5?
Dat hangt van het gewicht en de breedte van de band af. Mijn idee: Voor zware personen (>= 80 kg) met 20 kg bagage of meer achterop: het maximum dat op de band vermeld staat. Voor lichte mensen (60 kg) met 10 kg achterop: minimaal 75% van het op de band vermelde maximum. De rest daar tussenin. Sommige merken en type banden mogen extreem hard worden opgepompt voor hun breedte, die mogen dus eventueel iets zachter, maar niet veel want juist met extra gewicht achterop veroorzaakt de brekerlaag in de band al gauw extra weerstand.
Leon

Andrea schreef:Heb sinds kort een fiets met Schwalbe marathon racer banden. Minimaal 4 max 6,5 bar. Nu zitten daar van die ventieldopjes op, en die verkleuren van groen naar rood , dit geeft toch de mate van juiste bandenspanning aan??
Meestal is groen doorrijden en rood stoppen.:D maar ik ken die ventielen verder niet, is dat nieuw?
Nu heb ik mn banden dus opgepompt tot 4 bar, maar kan ze dus bijna niet meer indrukken, vraag me af ik niet een foutje gemaakt heb..... (Wijzer ingesteld op 4 bar en dan net zolang pompen tot de pijl de 4 bar bereikt tijdens het pompen.....) mn ventieldopjes zijn inmiddels wel weer volledig groen ;)
[/quote]

Maar 4 bar druk je ook niet in. 0,10 bar druk je al niet meer weg, laat staan 4 bar.

Andrea schreef:
Nu heb ik mn banden dus opgepompt tot 4 bar, maar kan ze dus bijna niet meer indrukken, vraag me af ik niet een foutje gemaakt heb..... (Wijzer ingesteld op 4 bar en dan net zolang pompen tot de pijl de 4 bar bereikt tijdens het pompen.....) mn ventieldopjes zijn inmiddels wel weer volledig groen ;)
Je hebt kennelijk 35-622 banden. Met 4 bar er in moet je die nog wel wat kunnen indrukken, in de orde van 5 mm als je twee duimen naast elkaar op de zijkant zet

Probeer een pomp te lenen met een manometer

Ik zelf rij altijd bij de maximale druk die op de band staat, maar bij een dikkere band op een wat smallere velg dan verlaag ik de bandenspanning om de velg te ontzien. Volgende stukje tekst kwam ik tegen op het www.
Er zijn situaties denkbaar dat een hogere druk gewenst is, bij zwaardere belasting bijvoorbeeld. Maar hoe hoog mag de druk in een band eigenlijk zijn?
De maximale luchtdruk wordt grotendeels bepaald door de velg. Bij overschrijding van de maximale luchtdruk, de zogenaamde barstdruk, speelt de velg een belangrijke rol. De band schiet over de velg heen, of de hieldraad knapt (omdat de band over de velgrand heen schiet). In sommige gevallen kan de velg zelfs uitscheuren. De krachten kunnen bij dit fenomeen zo groot zijn, dat de velg in plaats van de band bezwijkt.
Om ongelukken tot een minimum te beperken, is wettelijk bepaald dat de adviesdruk met 50% overschreden moet kunnen worden.

Racebanden (25 mm) kunnen wel tot 40 BAR gaan voor dat ze van de velg knallen. MTB-banden (50 mm) schieten soms al bij 10 BAR van de velg.
bronsite

Even een 'lucht'ige tussendoor:

Bij de incheck begon het gestress al weer. Wat zit in de doos? Een fiets! :shock:
Oh.......................de beambte voelde door een gaatje. Dat gaat zo maar niet!!!.:evil: Oh en waarom dan niet? :oops:U moet het lucht uit de band laten lopen. Oh, waarom danwel?
Dom doen en houden is één van Bob's sterkste eigenschappen.:?
Nou de fiets gaat het ruim in en aangezien daar geen drukregeling plaatsvindt, kunnen de banden ontploffen! Oh.......dan laat ik er toch effe wat lucht uitlopen! :cool: Okay. Dus 1!?! band -Pssst - leeg laten lopen. We wisten van deze fabel en theoretisch klopt de beredenering wel maar de fietsen waren op 5 bar heen gekomen naar Quito op 10 km hoogte, dus dat ontploffen zal wel meevallen. Oja waarom maar 1 band trouwens ? :?: Hoe zouden ze dat met het landingsgestel van het vliegtuig zelf doen?
Arme hond die we naast onze fiets in het ruim geladen zagen worden: :cry:

Pomp ze..........Bob
Nog even een weetje. Het is inderdaad zo dat het laten leeglopen van banden een kul verhaal is. In theorie kan de bandenddruk met max 1 Bar oplopen, dus knallen zullen ze niet
Vwb de vliegtuigbanden ,deze staan op ongeveer 12-14 bar ,en hebben overdrukventielen (inde velg) , maar deze komen alleen in werking als de temp in de banden te hoog oploopt bv met zwaar remmen. Elk wiel heeft nm zijn eigen rem in zich . Verder worden ze niet opgepomt met lucht ,maar met stikstof

m-gineering schreef:... 35-622 banden. Met 4 bar er in moet je die nog wel wat kunnen indrukken, in de orde van 5 mm als je twee duimen naast elkaar op de zijkant zet.
En hoe hard moet ze dan drukken? :shock: :?:
"Nog een beetje in kunnen drukken" vind ik een knap waardeloze omschrijving; ongeveer de helft van de mensen bij wie ik ooit de fietsbanden even op druk heb gecheckt had minder dan 1,5 bar in de (standaardbreedte) banden zitten, terwijl ze toch beweerden dat de band hard aanvoelde :roll:
Meten is en blijft het enige dat werkt.
Leon
dik5 schreef:Verder worden ze niet opgepomt met lucht ,maar met stikstof
da's waar ook, dat doen ze ook met autobanden. schijnt echt verschil uit te maken met het rijden. iemand die dat al geprobeerd heeft met de fiets?! :lol:
Volgens mij maakt het voor het rijden helemaal niets uit of je je banden met lucht of met stikstof hebt opgepompt
De belangrijksten reden dat ze dit met vliegtuigbanden doen , is het feit dat stikstof niet brandbaar is en dus bij grote oververhitting tijdens het remmen niet als (brandstof) aanjager kan fungeren. Bovendien gaat stikstof waarschijnlijk beter om met de grote temp. verschillen waar banden aan blootstaan. (+50 in de woestijn en - 60 op 10km hoogte)