Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velotraum - Forum Wereldfietser

Velotraum

Beste Fietsers,

Kent één van jullie het duitse merk "Velotraum"? Heeft iemand ervaringen met deze fietsen? Elke reactie is welkom.

www.velotraum.de

Groeten,
Marco
Hallo,

Het bovenstaande berichtje van Marco is al heel erg oud....

Maar ik wil de vraag eigenlijk weer een keer herhalen:
Kent één van jullie het duitse merk "Velotraum"? Heeft iemand ervaringen met deze fietsen? Elke reactie is welkom.

http://www.velotraum.de
Groeten, Gerco.
Ik heb er vorig jaar één gekocht. Grote voordeel is dat je 'm zelf grotendeels kunt samenstellen, tot de kleur van de spaken aan toe. Hij bevalt mij erg goed. Heb er inmiddels zo'n 5000 op gereden. Enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat ik de remblokjes achter (ik heb schijfremmen) al twee keer heb moeten vervangen. Zou niet mogen.
Wilko
Wilko schreef:Enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat ik de remblokjes achter (ik heb schijfremmen) al twee keer heb moeten vervangen. Zou niet mogen.
Gebruik je de originele Magura remblokjes? Probeer eens de imitatieblokjes van BBB of Jagwire. Gaan over het algemeen een stuk langer mee.

Grtjs, Walter
Bovenstaande berichten zijn al van enige tijd geleden. Ik ben benieuwd naar ervaringen met Velotraum. Ik ben van plan om door Vietnam en Laos te gaan fietsen. Ik hoor graag ervaringen. Dank alvast.
Duitse recensies zijn er meestal lyrisch over.

Ik kom ze soms wel tegen. Zien er ERG degelijk uit. Vergelijkbaar met de "zware" fietsen van Santos. Wel iets minder hi-tec op sommige fronten maar meer gericht op robuustheid.
Mooie degelijke duitse fietsen. Er is een tamelijk uitgebreid leverprogramma echter altijd 26 inch. Sinds niet zo heel lang is daar 27,5 bijgekomen. Een 28 inch of, daarvan afgeleid, een 29er zul je bij Velotraum niet aantreffen. Zie de pagina over de bandenmaat https://velotraum.de/system/reifenformat/

Frank
Ik ben namelijk 1,95 m en stevig. Ik zocht een racefiets die mij en mijn bagage kon houden, ook bij kuilen. Ook wilde ik er dagelijks op fietsen voor en tijdens werk. Dus had ik een rekje, spatborden en verlichting nodig. Mijn voorkeur ging naar een riem en een rohloff naaf, omdat ik een hekel had gekregen aan het regelmatig geklieder met olie.

Het werd een Velotraum Speedster met extra groot frame. In Duitsland dachten ze mee met de wensenlijst die was ingestuurd door de verkoper in Utrecht. De 26 inch wielen zijn sterker en ik heb er almotion 55 mm op zitten. Verder heb ik gekozen voor Rohloff, riem, grote schijfremmen, Son en Edelux. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om hem als kale racefiets af te monteren met derailleur en velgremmen voor bijv. backpacking. Verder zitten er veel oogjes op voor 3 bidons of fleshouders, maar ook nog nokjes voor velgremmen. Ook schroef je er zo een standaard tegen aan. Alle onderdelen zijn van andere merken. Op de site is een hele configurator waar het meeste in staat. Horizon Bicycles kan nog specifieker leveren, door een half afgemonteerde fiets te bestellen en dan zelf onderdelen erop te zetten.

Het frame is zeer stijf en de demping, ook met beperkte bagage, moet uit de banden komen. Je kan dus veel bagage meenemen. Er zit geen stuuruitslagbegrenzer op en de kabels gaan buiten om door soort krimpkousen en klemmetjes, soms met een klein ti-wrapje. Het zijn 'platform frames' en door de verschillende configuraties die mogelijks zijn zie je dat de afwerking wat basaler is. Dus geen geavanceerde kabelboom, zoals bij Idworx of de stuuruitslagbeperker van Santos.

Ik heb achteraf de remkabels laten vervangen door betere, omdat hij sponzig remde. Ook zaten er de standaard grijze trapaslagers op die al snel vervangen moesten worden.

Ik ben ontzettend blij met de fiets en hij doet wat ik er van verwachtte. Ik hoef niet meer op te letten waar ik overheen fiets. Ik fiets even gemakkelijk over gras, zand, gravel, kasseien of asfalt. Alleen de snelheid veranderd door de andere rolweerstand. Door de 26 inch banden met 55 mm (omtrek gelijk aan 28 inch racebandjes) voelt hij veel sportiever aan dan de 4.29 van Santos in vergelijkbare opbouw. Hij fietst heerlijk rechtdoor en met losse handen lukt, maar erg safe voelt het niet. Nu de Almotion banden zijn ingereden kan je heel lekker 'hoeken' met de fiets en als er een verassing op de weg staat sta ik snel stil met de grote remschijven. De fiets houdt je actief en maakt het niet saai. Maar nerveus vind ik hem zeker niet. Ik ga er 1 km/u langzamer mee dan op mijn racefiets en als de conditie goed is, word ik raar aangekeken als ik de strakke boys voorbij kom met mijn 'traktor racefiets' met spatborden, verlichting en een heus rek.

Ik heb net een groot deel van de 100 cols tocht gefietst, waarin veel geklommen en gedaald moet worden. De fiets klimt heerlijk rustig met 2 handjes bovenop het (beach)stuur. Het voorwiel blijft gewoon op de grond bij 20% stijging, als je 2 achterassen + tent hebt en alleen een licht gevulde stuurtas. In de afdalingen was het vaak hard en lang remmen, maar de fiets gaf geen krimp. Ook niet als je door een gat stuiterde op bijv. een route forrestiere. Ik voelde mij erg veilig met die grote banden en grote remmen, omdat ik merkte dat ik veel grip had. Wel was het oppassen voor dikke lagen losliggend split. De fiets was heel stabiel en geen shimmy. Erg leuk is om net zo makkelijk een bospad of karrenspoor op te kunnen fietsen naar het hoogste punt of de picknickbankjes.

En dan op maandag er gewoon weer mee naar je werk.....(inclusief al het Franse stof).
Foto er van? Ben wel benieuwd!

Hoe is de Rohloff op het stuur gemonteerd?
Fedor schreef:
ma 23 jul, 2018 05:59
Foto er van? Ben wel benieuwd!

Hoe is de Rohloff op het stuur gemonteerd?
Shifters met Gebla Rohbox. Maximaal 2 versnellingen per keer. Soms in bergachtig gebied kom je in een hoge versnelling tot stilstand en wil je wegrijden tegen een heuveltje op. Dan moet je een paar keer schakelen, wat gelukkig in stilstand kan. Je kan ook niet zien in welke versnelling je fietst en in heuvels moet je dan maar ff proberen of er nog wat te schakelen valt. Hier in Nederland heb ik dat niet, omdat je altijd binnen de range blijft.

Ik moest ff uitvogelen hoe je een foto plaatst, maar nu weet ik het. :D

Afbeelding
Mooie fiets op een mooie plek.
Met zo's framemaat en 26 inch hou je nog eens ruimte over voor een pompje :wink:

Frank
groverr schreef:
ma 23 jul, 2018 10:14
Fedor schreef:
ma 23 jul, 2018 05:59
Foto er van? Ben wel benieuwd!

Hoe is de Rohloff op het stuur gemonteerd?
Shifters met Gebla Rohbox.
Fiets ziet er fraai uit. Onverwoestbaar en toch sportief (en met een flink ingezeten leren zadel zo te zien).

Dus met gecombineerde rem/schakelgrepen (SRAM dan waarschijnlijk)? Ook met hydraulische schijfremmen (welk type) zo te zien. En bevalt het verder goed (het remmen en schakelen)?

Wil de optie open houden om evt. mijn WT-S met Rohloff en schijfremmen te voorzien van een racestuur. Vandaar de vraag.
Volgens mij zijn dit mechanische schijfremmen, ik vermoed TRP Spyre ofzo. Proven technology 8)
Sram Apex met betere kabels naar de Tektro cx Spyre. Daardoor remmen ze nu niet sponzig meer en grijpen beter. Niet hydraulisch dus. In Nederland zijn de remmen een overkill en de organic blokjes slijten vlot. In de lange afdalingen in de bergen had ik sintered blokjes. Dat was fantastisch. De eerste seconde gebeurde er niets, maar dan gingen de remmen echt aan door de warmte. Ik heb geen bocht gemist, ondanks al het gewicht en de hoge snelheden. Ook vaak slepend moeten remmen en geen centje pijn. Ik heb ze niet eens hoeven vervangen.

Nu piept het weer bij het stoplicht, maar ik denk dat ik het zo laat. Wachten tot het laatste moment en dan hard remmen scheelt ook verl lawaai. Of ik maak toch nog ff de organic op.

Het schakelen is prima, maar niet subliem. De gewone draaiknop is soepeler. Ook moet je een grote slag maken, maar je kan de hendeltjes wat naar je stuur trekken waardoor de slag kleiner wordt. Ik vind het een prima consessies om een beach/racestuur te kunnen hebben.
Travelmaster schreef:
ma 23 jul, 2018 11:07
Volgens mij zijn dit mechanische schijfremmen, ik vermoed TRP Spyre ofzo. Proven technology 8)
:oops:

Als die qua remkracht in de buurt komen van hydraulische zou het ook nog een optie zijn ;)
Zie wat groverr schrijft. Moet geen probleem zijn, hoewel hydraulisch nog wat mooier remt ook, denk ik.... Zeker een prima alternatief voor V-brakes, ook.
Mooie fiets, mijn vrouw d’r Kona heeft ook Tektro mechanische schijven, maar die verdwijnen eerdaags in de kliko, wat een brol, komen Avid BB7’s op, net als op m’n Surly.