Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskarren - Forum Wereldfietser

Fietskarren

Hallo,

Zijn er voor- of nadelen van de fietskarren met 1 wiel tov. deze met 2 wielen ?
Of is het sowieso beter van fietstassen te gebruiken ?

Alle tips zijn welkom !

Groeten,

Koen

Beste Koen,

Het grote voordeel van een karretje met 1 wiel is dat hij veel beter volgt. Scherpe bochtjes zijn daardoor beter te maken en oneffen wegdek is beter te befietsen. Met een goede 1wieler merk je bijna niet dat er wat achter je fiets hangt.
Bijna alle karfietsers die ik ken fietsen met een 1-wieler, bijv. met een Bob-yak. Die wordt bevestigt aan je achteras, dat fietst erg prettig.


Ook ik ben bezig met de afweging fietstassen/kar, zie topic elders op dit forum. De belangrijkste van de tot nu toe door mij bevonden voor- en nadelen:

Voordelen kar boven bagage:
- Het is beter voor je fiets, want je achterwiel wordt minder belast
- Je bent een stuk gestroomlijnder, dus in je eentje is het prettiger fietsen met wind tegen

Nadelen kar boven bagage:
- een kar is minder prettig voor je medefietsers als je achter elkaar fietst: de achterste moet beter opletten niet tegen je karretje aan te fietsen (vlaggetje monteren!), en hij kan minder goed uit de wind fietsen
- in drukke steden met chaotisch verkeer kan de kar sneller over het hoofd gezien worden (weer: vlaggetje!)
-...en met een kar heb je een extra band die lek kan, een klein bandje dat veel rondjes draait. En ik ben bang dat die bandjes in het buitenland een stuk moeilijker verkrijgbaar zijn, net als andere reserveonderdelen.

Ik heb via de mail nog reacties gekregen die heel positief waren over het gebruik van een karretje, ook voor langere tijd, ook op slechter wegdek.
Persoonlijk hou ik meer van fietstassen, omdat je beter overzicht hebt over je spullen en makkelijker overal bij kan. Maar dat is waarschijnlijk vooral omdat ik daar aan gewend ben. Mijn vriend is fervent fietskaraanhanger, maar op de vraag waarom komt hij ook niet veel verder dan dat het prettig fietst.


Ik hoop dat je er wat aan hebt, groet,

Wiesje

Sorry voor het dubbele bericht... :oops:
Beste Koen,

In sommige artikelen lees je dat je een BoB trailer niet voelt achter de fiets!
Nou vergeet het maar! De mensen die dat schrijven hebben er waarschijnlijk nog nooit mee gereden. Ik heb inmiddels ca. 6000km rijervaring met de BoB (o.a. 2x naar Santiago de compostela)) en je moet er wel degelijk aan wennen. Dit komt vooral omdat het zwaartepunt van de bagage zich helemaal achter de fiets bevindt. Het lijkt in het begin net of je fiets zich"verzet" tegen het sturen. Dat je achterwiel minder belast wordt is ook maar gedeeltelijk waar omdat er in het achterwiel forse torsiekrachten optreden als je b.v. plotselijg ergens voor moet uitwijken. Dit overkwam mij langs de snelweg in Spanje waar ik rakelings werd ingehaald door een vrachtwagen. Het gevolg was twee gebroken spaken in het achterwiel. Ook lastig is als je ergens de stoep op of af moet met dat kleine wieltje. Verder vind ik de rolweerstand van het kleine achterwielje op de duur (vooral op slechte wegen) hinderlijk. Natuurlijk heeft de BoB ook voordelen. Je kunt veel meenemen en de luchtweerstand is absoluut lager dan met tassen. Je zult zien dat er ongeveer net zoveel voor als tegenstanders zijn van de BoB dus dat maakt de keuze voor jou wel moeilijk. Ik rij nu in elk geval met Tubus dragers en Ortliebtassen en dat bevalt uitstekend!

Groeten, John

Ok, dat je er niets van voelt is misschien wat overdreven, maar al de kilometers in de Ardennen en Turkije, ook over slechte wegen met grote gaten, met volledige uitrusting op de Bob, zijn mij zeer meegevallen. Natuurlijk is er meer wrijving en gewicht en ga je een paar km/u langzamer, maar na een paar uur had ik het gevoel nergens meer last van te hebben!
Hallo John, en anderen,

Bedankt voor de info !
Het wordt er inderdaad niet makkelijker op, om een goeie keuze te maken.
De situatie is eigenlijk zo : mijn vriendin en ik gaan fietsen in Noord Spanje (waarschijnlijk de streek van La Rioja - Burgos - Sierra de la Demanda), maar vermits zij fysiek minder sterk is, wou ik de baggage voor mijn rekening nemen, vandaar het idee van de fietskar.
Ik vrees dat als ik de baggage van 2 personen op 1 fiets ga hangen, dat dit een iets te grote belasting zal zijn voor het achterwiel.

Ik probeer ook een beetje de prijs af te wegen, omdat deze reis voor ons een probeer-reis is, gewoon om te zien of deze manier van reizen mee- of tegenvalt.
Als ik zo de prijzen bekijk van fietstassen, dan zit je al gauw aan 100 euro per tas (klopt dit ? of is dit overschat ?). We hebben er dan ook zeker meer dan 2 nodig, want 1 fietstas per persoon lijkt me te beperkt.

Dus als ik het goed begrijp, dan is de storende factor bij de fietskar de rolweerstand ? Denk je niet dat die 'weerstand tegen het sturen' niet lager is bij karretjes met 2 wielen ? De rolweerstand is hier natuurlijk nog een stukje hoger....
Het achterwiel zal waarschijlijk minder belast worden ook.


Bedankt voor de info !

Koen
koenfaes schreef:Hallo,

Zijn er voor- of nadelen van de fietskarren met 1 wiel tov. deze met 2 wielen ?
Of is het sowieso beter van fietstassen te gebruiken ?

Alle tips zijn welkom !

Groeten,

Koen

Koen.Faes@tijd.com
Met een wiel kun je ook smalle duinpaadjes bv. befietsen, met 2 wielen wordt dat moeilijker, zo niet onmogelijk.

Groeten,
Monique

Met 1 wiel kun je makkelijker smalle (duin-)paadjes e.d. befietsen dan met 2 wielen.

Groeten,
Monique

Koen,

wat de door jou genoemde prijs van fietstassen betreft het volgende; een goede set (dus 2 stuks!) waterdichte tassen is verkrijgbaar vanaf 94,95 euro.
Je hebt ze ook een stuk duurder, maar zijn die veel beter? Eigenlijk niet. De duurdere modellen verschillen voornamelijk in uiterlijk en functionaliteit zoals zijvakken, klepsluiting i.p.v. rolsluiting. ademend zijzakje, ander ophangsysteem etc.

Hallo, Klaas heeft ervaring met tassen en met de bobkar. Ik vind de kar eindeloos. Je kan de kar `n keer proberen kijk op www.klaasgroot .nl
Dit voorjaar ben ik met de kar naar Rome geweest en vorig jaar naar Santiago ook heb ik 14 dagen door de pyreneeen gezworvwn met de bob.
Een paar keer heb ik `n kar heb ik verhuurd aan mensen die eveneens naar Santiago zijn geweest. mijn ervaring is dat je ook smaller ben.
Vriendelijke groet, Klaas.

Bij alle reacties miste ik een nadeel van de kar met 1 wiel t.o.v. een tweewielige. Je moet je fiets goed rechtop houden. Dat klinkt wat triviaal misschien, want dat geldt ook voor een beladen fiets. Maar die is vrij gemakkelijk weer overeind te krijgen. Met een fietskar erachter lukt dat veelal niet; ik heb mijn stuurpen al eens krom getrokken.
De nadelen van John herken ik ook.
Ik heb zelf veel gefietst met en zonder kar, maar geef toch de voorkeur aan zonder kar, tenzij het niet anders kan; bijvoorbeeld met een mountainbike zonder bagagedrager, met fietsen over ruwe dirtroads (de belasting is dan beter verdeeld), of zoals bij mij meestal, vanwege kinderen en de extra hoeveelheid bagage dientengevolge.
Wat je conditieverschil met partner betreft. Daar heb ik ook mee te maken gehad. Al eens over een tandem nagedacht? Met een BOB karretje erachter. Het is mij (ons dus) uitstekend bevallen. Aan het eind van de dag stapten we steeds even moe of fris van de fiets. En er valt heel goed mee door de bergen te fietsen.

Hallo,

Ik was het die deze topic over fietskarren gelanceerd had.
Uiteindelijk heb ik besloten van zelf een fietskar te bouwen. Ik rij met een mountain bike, en een frame erop bevestigen voor het plaatsen van fietstassen zag ik niet zo zitten.
Het is een tweewielkar geworden, gewoon uit praktische overwegingen. Ik heb het zeer simpel gehouden, een frame uit aluminium profielen (enkel een bodemframe), 2 wielen, een trekstang en een kniegewricht aan de fiets. Het frame was net groot genoeg voor het plaatsen van een grote sportzak, die ik erop hield met spanriempjes. Het gewicht van de kar is uiteindelijk gekomen op een 7-tal kilo. Achteraf gezien had ik daar nog wat kunnen vanaf krijgen, maar dat weet je nooit op voorhand natuurlijk.... De prijs was laag, de grootste kost waren de bandjes en wielen. Aluminium kost niet veel als je het per lopende meter koopt.

Het fietsen met fietskar is zeer goed meegevallen.
Zoals John stelde, je voelt wel degelijk dat je een kar achter je fiets heb, niet zozeer op vlakke weg, maar zeer zeker in het bergop fietsen. Maar dit was niet zo'n probleem, want zoals ik al zei, mijn condititie is een stukje beter dan die van mijn vriendin, dus stapten we 's avonds inderdaad even moe van de fiets. Ook in het bergop fietsen konden we gelijke tred houden.

Waar je ook moet op letten is dat je steeds zorgt dat je fiets stabiel geparkeerd staat, want als je fiets omvalt wordt het trekgedeelte (kniegewricht met bevestigingsplaatje en trekstang) verwrongen.
Een ander nadeel misschien is dat het soms wel sukkelen is in de stad, wanneer je een trottoir op of af moet. Ook in druk verkeer fietsen was niet echt een aanrader, maar dat geldt evenzeer zonder kar.

Achteraf gezien ben ik blij dat ik niet gekozen heb voor een Bob Yak, want deze zou te klein geweest zijn voor onze baggage (we hadden wel wat te veel bij, moet ik toegeven).

Ik had gewone bandjes gebruikt, maar ik denk dat ik deze volgende keer ga vervangen door bandjes met noppen. Ik heb namelijk 3 maal lek gereden met de kar. Met mijn mountainbike heb ik nog nooit lek gereden, en dit is volgens mij te wijten aan de bandenkeuze (noppenbanden).

Het nadeel waarover Theo spreekt heb ik niet ondervonden. Vermits de kar bevestigd was aan de fiets ter hoogte van de achteras, gaf dit geen enkel probleem met stabiliteit. De kar volgde steeds perfect, ook bij hogere snelheden.

Mijn kar heeft dus de reis overleefd, en ik zal ze waarschijnlijk volgende zomer terug gebruiken.

Groeten,

Koen

Dat nadeel (het in balans houden) speelt natuurlijk alleen als je stil staat. Nooit tijdens het fietsen. Zeker niet met grote snelheid.

Zowel naar Santiago als naar Rome heb ik gereden met slicks, banden zonder profiel of noppen. Naar Santiago Avocet slicks 26 X 1.3 met kevlar.
Naar Rome, schwalbe kevlar marathon slick dual compound 26 X 1.75.
De bredere band heb ik gemonteerd na het bestuderen van de route. Er zijn nog al wat onverharde km,s. Alle 2 de keren heb ik niet lek gereden.
Noppen banden rijden zwaarder, zuigen te veel op asfalt. Ik wil ook weten waar Koen geweest is met z`n kar met 2 wielen en hoe stabiel is die in een afdaling en hoe hard kan Je naar beneden zonder dat er `n wiel van de grond komt. Vr Groeten Klaas.

Het klopt inderdaad dat mountain bike banden een grotere weerstand hebben, daar tegenover staat wel dat je minder snel lek rijdt, vooral op asfaltwegen. De reden dat ik geen slicks gebruikt heb, is omdat ik er op dat moment geen had....

Als ik me goed herinner heb ik met mijn fietskar snelheden gehaad van 55 km/h. Ik heb nooit ondervonden dat de kar slingerde of aan het dansen was over de weg. Ik heb wel geen off-road wegen befietst..
Ik denk niet dat er in afdalingen een wiel van de grond komt, misschien wel als je eens over een steen of in een put rijdt, dat kan... maar in dat geval was dat zeker niet problematisch.

Waar we geweest zijn : Rioja en Burgos.

groeten,

Koen

koenfaes schreef:Het klopt inderdaad dat mountain bike banden een grotere weerstand hebben, daar tegenover staat wel dat je minder snel lek rijdt, vooral op asfaltwegen.
Het lijkt me eerder dat je noppenbanden minder vaak lek rijden doordat ze gewoon steviger zijn dan je aanhangerbanden, of een antileklaag hebben. Banden voor aanhangers willen nog wel eens betrokken worden uit het "standaard kwaliteit"-assortiment van de fabrikant. De meeste door wereldfietsers gebruikte banden komen uit het hoofdstukje "topkwaliteit".
Door de grotere rolweerstand en de toch wel mindere bochteigenschappen (afdalingen) zijn er dan ook weinig wereldfietsers die lang met noppenbanden over asfalt rijden. Dus misschien is het een ideetje om de volgende keer geen noppenbanden te nemen, dan kun je nog meer bagage van je vriendin overnemen :D
Groeten, Leon

Klaas heef de afgelopen 2 jaar met een MTB van eigen merk 6000 km met `n bobkar gereden en heef banden op z`n fiets gemonteerd die die er bij testen, in voor iedereen toegankelijke artikelen, als meest gunstig uitkwamen wat betreft rolweerstand en sterkte(kevlar laag) en alle km`s op slicks. De band van de kar was altijd een wat betere band die echt wel te vinden is, maar ook de standaard band heb ik op `n vakantie 1600 km mee gereden zonder lekrijden. De rolweerstand van een noppen band is haast altijd ongunstig ten opzichte van een slick. Kijk voor m`n verhaal op
www.dekaleberg.nl ik meen nr. 107, overigens zonder bobkar. Ik ben er heel positief over en zie mij nooit meer met tassen op de fiets, zou ik weer `n nieuwe moeten maken voor mij zelf en het houd èèn keer op. Nu moet er iemand wel met iets heel nieuws komen over `n kar wil ik hier weer op reageren.

O ja, probeer gewoon eens `n kar.www.klaasgroot.nl
Ik rijd nu ook al weer een aantal jaren met een fietskarretje (2 wielen).
Het eerste jaar had ik noppe banden gemonteerd en dit veroorzaakte inderdaad erg grote instabiliteiten bij hoge snelheden (>40 km/u).
Dit slingeren leidde behalve to gevaarlijke sitauties ook tot erg hoge slijtage van de banden door de vrijwing loodrecht op de rijrichting.

Sinds ik slicks heb kan ik makkelijk harder dan 50 km/u van de berg af en de banden gaan ook nog langer mee !

Hallo,
Wij fietsen al weer jaren met een bagagekar met twee wielen (een prachtig rvs exemplaar, ooit door Challenge voor Bever gemaakt, en de voorloper van de Radical kar): http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html Als je fietst met kleinere kinderen ontkom je gewoon niet aan een bagagekar, en die moet dan bij voorkeur niet eens al te klein zijn. Daarmee zit je gelijk bij een belangrijk voordeel van een kar met twee wielen: er kan veel meer in/op. Een Bob zou voor ons echt niet groot genoeg zijn, en we nemen heus niet zo veel mee. Het tweede voordeel is al genoemd: er komen veel geringere krachten op het frame en het achterwiel, omdat de kar zichzelf overeind houdt.
Het fietst eerlijk gezegd heel behoorlijk, en ik heb ook in snelle afdalingen nooit een spoor van instabiliteit gevoeld. Natuurlijk fietst mijn onbeladen racefiets lekkerder, maar het gaat zo best. Ik heb er zonder problemen mee op smalle onverharde paden gereden. Er zijn vast wel eens paadjes waar het niet makkelijk is, of misschien zelfs vrijwel onmogelijk, maar ik heb het in de praktijk nooit een hinderlijke beperking gevonden.
De rolweerstand is wat hoger, maar dat valt met goede slicks wel mee. Omhoog de berg op vraagt om heldendaden, dat zal duidelijk zijn, maar dat ligt niet aan de kar maar aan het gewicht (zoveel zou je anders nooit op je fiets kunnen laden). Wat wel gemeen kan tegenvallen is de luchtweerstand. Die is flink hoger als je tegen de wind in fietst.
Tot slot de vraag of ik een kar zou gebruiken als ik zonder kinderen op vakantie ging. Ik denk het niet. Een stevige fiets met tassen geeft toch wel een erg direct gevoel, en dat vind ik zelf wel prettig.
Veel plezier,
Wim Jongman