Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke remmen? - Forum Wereldfietser

Welke remmen?

Hey,

Ik vroeg me af welke remmen ik het best op mijn fiets installeer, aangezien ik de neiging heb veel en krampachtig te remmen bij afdalingen. Het is namelijk zo dat ik onvoldoende zicht heb (nachtblindheid) om tegen 50 km per uur of sneller af te dalen. Maar bij mijn remmen (de klassieke) raken mijn velgen oververhit met de bekende gevolgen. Hoe zit dat met hydraulische remmen? Of zijn er andere mogelijkheden om veilig te remmen?

Greetz,
Vienna

Hydraulische velgremmen zijn weliswaar prachtig (veel remkracht en veel modulatie), maar hebben hetzelfde probleem als cantilevers of v brakes dat de velgen heet worden. Zelf heb ik alleen V brakes op onze tandem, en daar speelt dit helemaal sterk. De remedie is af en toe stoppen om de velg af te laten koelen. Als je nieuwe velgen nodig hebt heeft het zin bredere en hogere velgen te nemen.
Op tandems zijn oververhitte velgen een echt probleem, en daar wordt vaak een Arai sleeprem gebruikt. Dat is een speciale trommelrem die er tegen kan om heel heet te worden. Je zet hem vast, en je remt alleen in de bochten en op erg steile stukken nog wat bij met je gewone velgremmen. Het probleem is dat je er een speciale tandemnaaf voor nodig hebt met schroefdraad aan de linkerkant (en een frame waar zo'n naaf in past). Het alternatief is schijfremmen. Het nadeel is ook hier dat je er andere naven voor nodig hebt, alsmede een geschikt frame. Schijfremmen kunnen zelf warmlopen, maar dat is meer een tandem dan een solofietsprobleem.
Wim

Hydraulische zijn beter omdat je minder kracht moet uitoefenen en veel minder onderhoud aan hebt. Je hebt velgremmen en schijfremmen. Als je vindt dat je velgen te snel warm worden kan je vooraan een schijfrem plaatsen en achteraan een velgrem. Een magura louise vooraan en een Magura hs33 vanachter. Je wiel vooraan moet wel geschikt zijn voor een schijfrem. De velgremmen gebruiken gewoon de nokken en als je iets meer kracht wil kunnen zetten, plaats je brakeboosters.
Dus als ik het goed begrijp is er niet echt een 'oplossing' voor het probleem van de 'oververhitte velgen'?
Hier in België is het nog te doen, maar een afdaling van de Simplonpas of zo, kan toch knap lastig worden, als je om de zoveel tijd moet stoppen om je velgen te laten afkoelen!
Of is het toch al veel beter met hydraulische remmen of een combinatie? Wat kost dat dan?

Greetz,
Vienna

oververhit :?:

Zo'n 50 kilometer lang van 3000 naar 1000 meter in de Andes met standaard Shimano V brakes, nergens last van. 8)
Natuurlijk stop je onderweg om van het uitzicht te genieten :)
Tegen welke snelheid dalen jullie dan af?

Tot 80km/u maar ik rem enkel als het echt moet.
Met velgremmen of het nu cantilever, v-brakes of hydraulische zijn gaan je velgen altijd warm worden. Schijfremmen op zich worden ook warm.

Tegen welke snelheid dalen jullie dan af?
Nou bij 60 km/h gaan de remmen er op!!
Maar veelal haalde we dit niet want je gaat namelijk "bochtig" langs bergruggen naar beneden. De aangehaalde daling was hoofdzakelijk haarspeldbochten en onbetrouwbaar wegdek.........dus veel remwerk!!!
Afbeelding

Schriftelijke remles is ook een optie: er is op dit forum wel een paar keer over remmen in de bergen geschreven. Als ik me niet vergis door Marten. Om en om remmen. Voor afwisselen met achter. Vooral niet constant remmen. Op de rechte stukken koelen. Ver vooruit kijken. Voor de bocht kort heftig remmen. Dóór de bocht kijken. Niet vlak voor je wiel blijven kijken. Afdalen moet je leren.
Kan me voorstellen dat je met dunne banden eerder problemen krijgt dan met dikke. Want meer volume.
Veel in Bergen afgedaald. Record was 78 kilometer in Noorwegen. Geen problemen met oververhitte velgen gehad. We haalden auto's in en remden ze eruit. Alleen motorrijders konden ons bijhouden. Plat op de fiets. Geweldige bochten. Mooiste afdalingen zijn in Noorwegen vind ik. We waren stapelgek! Zou het nooit meer doen.
Er waren ook afdalingen in onverlichte tunnels. Niet stijl. Wel bloedlink.
Je remt ook door rechtop te gaan zitten, je breed te maken, benen wijd, jas open. Dat scheelt al 10 kilometer.
Velomobilisten gebruiken een remparachute in de bergen. Misschien is dat een idee.
niko
Ja, allemaal wel zeer bruikbare ideëen. Die remparachute, daar had ik nog nooit van gehoord, daar ga ik toch eens informatie over zoeken, op het net.
Misschien heeft het ook veel met 'durven' te maken. Sinds ik een serieuze val gemaakt heb, zit ik nog krampachtiger op mijn fiets en heb ik steeds krampen in mijn vingers en polsen. Maar boven de 40 km/u durf ik me niet meer laten gaan.
Misschien is een combinatie van goeie remmen, een remparachute en wat techniek in mijn geval de oplossing?

Je hebt ook van die kleine bergruggetjes van maar 400 meter hoog in Zuid-Frankrijk die bij niemand bekend zijn maar wel behoorlijk pittig remwerk vergen. Ik fietste er eens een die volgens mijn hellingmeter ruim 20% was, maar ik kon vanwege het bobbelige wegdek niet harder dan 35 km/u. Met één rem remmen was echt geen optie. Niet constant remmen ook niet. En ik had geeneens bagage bij me.
Bij zo'n steile afdaling is het van belang de remkracht gelijkelijk te verdelen over voor- en achterwiel zodat beide wielen even warm worden. Meestal betekent dat dat je de achterrem harder aan moet spannen omdat de kabel daarvan langer is. Daarbij is een klapband achter ook minder erg, want bij een klapband voor lig je met grotere zekerheid en sneller plat.

Overigens zijn er wegen waar ik niet harder dan 25 km/u naar beneden durf, terwijl ik op brede, gladde en zijwegloze wegen graag met 60 naar beneden zoef. De 80 die ik eens haalde vond ik echter wel spannend, met een motor moet je voor zoveel adrenaline een stuk harder!

Leon
Vienna C. schreef:Hey,

Ik vroeg me af welke remmen ik het best op mijn fiets installeer, aangezien ik de neiging heb veel en krampachtig te remmen bij afdalingen. Het is namelijk zo dat ik onvoldoende zicht heb (nachtblindheid) om tegen 50 km per uur of sneller af te dalen. Maar bij mijn remmen (de klassieke) raken mijn velgen oververhit met de bekende gevolgen. Hoe zit dat met hydraulische remmen? Of zijn er andere mogelijkheden om veilig te remmen?

Greetz,
Vienna
Schijfremmen hebben geen grotere warmtecapaciteit als velgremmen. Ze gaan alleen lulliger stuk, hoewel een loslatend plakkertje natuurlijk ook zeer slecht kan aankomen.

Als je meer remcapaciteit nodig hebt zou je er voor dus een schijfrem bij kunnen zetten, of achter een Arai bandrem. DAt ligt aan je fiets wat er mogelijk is.

Om en om remmen zou ik niet doen. Met dat soort grappen hou je geen balans in de fiets en dat is slecht voor het zelfvertrouwen.

De laagste velgtemperaturen krijg je door
-of zolangzaam mogelijk te dalen, dan hebben de velgen de meeste tijd om af te koelen
- of zo hard mogelik naar beneden te knallen, dan raak je de meeste energie kwijt aan de luchtweerstand en hou je zo min mogelijk over om in de remmen te verstoken
Vienna C. schreef:Ja, allemaal wel zeer bruikbare ideëen.

Misschien is een combinatie van goeie remmen, een remparachute en wat techniek in mijn geval de oplossing?
Voor je tecniek: Klinkt misschien gek, maar als je gaat staan op je trappers heb je meer controle over je fiets.

Leon schreef:Je hebt ook van die kleine bergruggetjes van maar 400 meter hoog in Zuid-Frankrijk die bij niemand bekend zijn maar wel behoorlijk pittig remwerk vergen. Ik fietste er eens een die volgens mijn hellingmeter ruim 20% was, maar ik kon vanwege het bobbelige wegdek niet harder dan 35 km/u. Met één rem remmen was echt geen optie. Niet constant remmen ook niet. En ik had geeneens bagage bij me.
Ja, die ken ik. Werd tijdens zo'n 'afdalinkje' eens achtervolgd door een roedel rothonden. Die konden me dus makkelijk bijhouden. En 35 km/u was niet eens mogelijk ivm de bochten en stenen.
niko

Jongens jongens... of je nu conventionele of hydraulische remmen hebt: belangrijk is dat je voorafgaand aan een bergfietsvakantie nieuwe remblokjes plaatst en niet als een bezetene gaat afdalen.

Ik heb echt nog nooit van iemand persoonlijk gehoord dat velgen zo heet werden dat de banden er bij wijze van spreken van af vlogen. Broodje aap categorie, staat in hele oude boekjes over hele oude fietsen.

Kortom: geen issue als je van tevoren remmen controleert.

Overigens kun je met bepakking lekker hard van de bergen. Mijn vriendin haalde 83 km/uur op de Wurzenpass (2x1km 17%) op onze honeymoon. Kwam er pas beneden achter dat ze haar helm was vergeten op te zetten. :oops: Niet voor herhaling vatbaar.

willem.megens schreef:
Overigens kun je met bepakking lekker hard van de bergen. Mijn vriendin haalde 83 km/uur op de Wurzenpass (2x1km 17%) op onze honeymoon. Kwam er pas beneden achter dat ze haar helm was vergeten op te zetten. :oops: Niet voor herhaling vatbaar.
Dus moest ze dat hele stuk terugfietsen om hem weer op te halen? :D

Bij 83 km/h zou ik me van de beschermende werking van 2 cm piepschuim geen overdreven voorstelling meer maken :roll:

door blijven trappen tijdens het remmen geeft ook een betere beheersing van de fiets. Het voorkomt mede het blokkeren van je achterwiel. Moest eerst wel aan het idee wennen, maar het wordt steeds meer een natuurlijke beweging.

Hoe ik aan deze wijsheid kom? Een dagje fietsen met Henk Lubberding leert je veel over de beheersing van je (race)fiets.

Inderdaad: een helm maakt niet meer zoveel uit als je met zo'n snelheid tegen de vlakte of een bergwand gaat.

Oja, dit topic gaat over goede remmen, maar voor een veilige afdaling is het natuurlijk ook belangrijk dat je fiets niet gaat zwabberen boven een bepaalde snelheid. Kan bijvoorbeeld aan de 'uitlijning' van je wielen liggen (al heb ik daar geen verstand van).

willem.megens schreef: Overigens kun je met bepakking lekker hard van de bergen. Mijn vriendin haalde 83 km/uur op de Wurzenpass (2x1km 17%) op onze honeymoon. Kwam er pas beneden achter dat ze haar helm was vergeten op te zetten. :oops: Niet voor herhaling vatbaar.
Dan ging ze sneller dan wij op die plaats. Ik haalde daar in de zomer van 2005 'amper' 79km/h en dat was al ruim voldoende om mijn minder waaghalzige fietscompanen achter mij te laten. Bovendien vormde het, zelfs met simpele canti-remmen, geen enkel probleem om het gevaarte op tijd tot een beschaafdere snelheid terug te brengen. Het was dan ook met die wetenschap dat ik enkele dagen later nog 10 km/h sneller ging op de Gaisberg in Salzburg. Dat was er dan ook echt de ideale locatie voor: goed steil (laatste twee kilometers voor de top 12 en 10,8% gemiddeld), ideaal asfalt, rechtdoor en nauwelijks verkeer wegens doodlopende weg.

Allemaal mét helm, stel ik mijn moeder dan gerust :D

Dat is dus 89 km/u ?? Klopt je kilometerteller wel, of is die snelheid zonder bagage gehaald? Met bagage lukt het mij tot nu toe niet om sneller te gaan dan 72 km/u, en dan zit ik nog erg aerodynamisch gunstig op mijn fiets! Gewoon teveel luchtweerstand van mijn tassen, denk ik. Zonder tassen heb ik ook wel eens meer dan 80 km/u gehaald, ja. En dat zonder helm, overigens.