Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Travel Contact - Forum Wereldfietser

Travel Contact

Ik overweeg op mijn nieuwe (overigens niet vakantiefiets) cross hybride Continental Travel Contact banden te leggen. Idee is dat ik er voornamelijk mee op verharde weg fiets, maar incidenteel ook onverhard mee wil rijden. Dus ik zoek een combinatie van licht lopen en toch grip als het nodig is. Is dit dan een goeie keus band, wat is jullie ervaring?


Roef

PS: Nu liggen er contintal Doublefighters op (ik heb de fiets nog niet, is in bestelling)

Hallo,

ik heb ze sinds vorig jaar op mijn fiets en heb zo'n 5500 km gereden nu (meestal onbepakt), ze zien er nog goed uit en bevallen me prima. Ik weet niet of er lichter lopende banden zijn, heb nog geen andere 26 inch banden geprobeerd.

Groetjes,
Frank

ha Frank,

Rijd jij dus ook wel eens offraod met deze banden, en hoe bevallen ze daar dan?

Roef

PS: het gaat overigens over 28 inch wielen...

Hallo Roef,

als je met off-road ploegen door het zand waar de weg weg is bedoeld, dan is het antwoord nee. Ik heb wel ervaring met het rijden op onverharde wegen (in Ladakh) en dat gaat goed, zolang het niet al te zanderig is.

Groetjes,
Frank

Het belangrijkste is dat je zo breed mogelijke banden monteert. Als er standaard 37 mm op zit past 42 mm waarschijnlijk ook wel. Dat geeft meer comfort, een rustiger stuurgedrag, en meer off road vermogen.

Travel contact?!? NEE, NO, NON, NEIN, NIET DOEN!!!! :o De band rolt en fietst prima MAAR... is niet echt slijt vast. Ik en mijn vriend hadden deze banden toen we naar Israel zijn gefietst, bij mijn vriend die zwaarder is dan ik, sleten ze al na 2000 km (hij weegt 95 en dan nog bagage) en dat betekende vanaf dat moment bijna elke dag een lekke band, daardoor wel geinige dingen beleefd maar echt irritant. Bij mij sleten ze na 4000 km. Mijn vriend had in Turkije Schwalbe marathons erop gedaan en toen heeft ie nog 3500 kilometer zonder 1 lekke band gefietst!!

We hebben nog een mail naar de fabrikant gezonden (eenpaar x zelfs) maar kregen nooit iets te horen.

Nu al weer tijden met Marathons en weinig slijtage en nooit meer lek gereden.

Groet Marieke

En als je wel op zanderige wegen fietst en toch niet van die noppenbanden wilt gebruiken, is er dan een goed alternatief?

Overigens rijd ik nu 1500 km met Travel Contact en ze bevallen prima, ook overhard, behalve op zand. Over dik (ik ben licht) 500 km gaan ze lek weet ik nu. Of ik er mee op IJsland moet gaan fietsen, ach...

Marathon XR??

groetjes marieke

Ik zie hierboven dat Frank er toch al 5500 km mee op heeft zitten..... dus is dat misschien gewoon een geval van pech? om de banden nou helemaal af te branden..

Ik vind ze in ieder geval 1000000 keer beter fietsen dan marathons *de gewone* , die fietsen alsof je continu 2 lekke banden hebt... :lol:

ik kreeg in een ander forum advies om Marathon Supreme banden te nemen, zouden met name ook door 'wereldfietsers' erg gewaardeerd worden. Iemand ervaring?

Roef

PS: het is niet mijn bedoeling om door mul zand te gaan ploegen, meer om incidenteel over onverharde paden te rijden....

Jest_one schreef:Ik zie hierboven dat Frank er toch al 5500 km mee op heeft zitten..... dus is dat misschien gewoon een geval van pech?
Dat zou je kunnen zeggen, maar...mijn vriend fietste zijn nieuwe Travel Contacts ook na 2000 kilometer lek met als gevolg een flink diepe scheur in z'n voorband...

Aan de andere kant fiets ik nu ruim 12.000 kilometer zowel verhard als onverhard met Schwalbe Hurricanes; banden die volgens de dealer niet langer dan een km. of 4.000 mee zouden moeten gaan...

Op asfalt schijnen Marathon XR banden overigens niet heel lekker te lopen...Probeer af te wegen hoeveel je onverhard zult fietsen.
Succes!

Gudrun

Jest_one schreef:Ik zie hierboven dat Frank er toch al 5500 km mee op heeft zitten..... dus is dat misschien gewoon een geval van pech? om de banden nou helemaal af te branden..

Ik vind ze in ieder geval 1000000 keer beter fietsen dan marathons *de gewone* , die fietsen alsof je continu 2 lekke banden hebt... :lol:
Inmiddels al weer 200 km erbij, nog steed geen lekke banden of andere problemen. Ik zorg altijd wel dat de bandenspanning in orde is, zo'n 3,5 á 4 bar. Als ze versleten zijn, dan denk ik dat ik misschien Big Apples ga proberen.

Groetjes,
Frank

Gisteren nog een testje gedaan; Ik heb Schwalbe Marathon Plus, vriendje Marathon XR. Beide van heuveltje ons naar beneden laten rollen. Bij paaltjes snelheid gemeten; vriend is zwaarder maar ging behoorlijk langzamer; meestal zo'n 2 km per uur.
Hij vindt altijd dat ik te hard fiets nu weten we waarom :wink: :wink:

Ik vind de marathons plus ook wel meevallen op onverhard, mul terrein. Heb er eigenlijk geen problemen mee, voor mtb-en zou ik echter wel andere bandjes monteren.

Ben meerdere mensen tegen gekomen met versleten zijkanten van travel contact. Maar ach, ontgetwijfeld kennen de pro's van deze band weer mensen die er nooit problemen mee hebben. Zo debatteren we vrolijk verder :D

haha inderdaad, ik moetr ook zeggen dat bij mij rolweerstand vrij zwaar weegt, als dat niet zo was zou ik denk ik blindelings voor de schwalbe gaan. De XR zou ik nooit nodig hebben, de supreme heeft imo iets te weinig profiel, dus dan zou het toch de gewone marathon worden :)

Spinnetje schreef:Ben meerdere mensen tegen gekomen met versleten zijkanten van travel contact. Maar ach, ontgetwijfeld kennen de pro's van deze band weer mensen die er nooit problemen mee hebben. Zo debatteren we vrolijk verder :D
Misschien een slechte partij van die banden, dat heb ik in het verleden ook met Vredestein "Perfect" banden gehad. Die banden hielden het ook niet lang vol, ongeveer hetzelfde probleem. Vredestein heeft toen geloof ik wel die foute banden omgeruild, maar daar heb je weinig aan als je op fietsvakantie in Canada bent. Gelukkig had ik een vouwbandje bij me en daarmee heb ik een paar honderd mijl gefietst, totdat ik een fietsenwinkel vond die zowaar een goede 28 inch buitenband had.

Groetjes,
Frank

vredestijn mag ik zowiezo niet... binnen en buitenbanden, de keren dat ik ze had: altijd gezeur mee, en zo dat heb ik van meer mensen gehoord...

Ik heb geen idee hoe het zit met de Travel Contact, wel weet ik dat het verhaal van de scheurende wangen ook de ronde deed over de Conti Top Touring 2000.
Ik fiets al jaaaaren op de Top Touring (en er hangt nog een reserve in de garage).
Een beetje bandengeschiedenis: De Schwalbe Marathon, de "gewone", heb ik gebruikt tot 4 jaar geleden (ik had toen genoeg gewerkt :wink: ) voor woon-werkverkeer, ongeveer 6000 km. per jaar. In 12000 km 3 x lekgereden, fietsten prima! Levensduur: 3 banden versleten, maar lang niet tot op de draad.
Toen de achterband vervangen door een Marathon XR. Natuurlijk verslijt je die niet: die vervang je omdat je ze zat bent! Lopen zwaar, maken herrie, leuk als je van "zoemend" asfalt houdt....
Eind 2003 overgestapt op Conti Top Touring 2000 en sindsdien nooit meer anders! Nu 16000 km verder nooit een lekke band gehad (afkloppen :!: ), géén scheurende wangen (maar wél goed op spanning gehouden..!) en ze zijn nog behoorlijk slijtvast ook! Op onverhard rijden ze goed, maar met bepakking in los zand is het, net als de meeste 37 mm banden, niets. Rul zand mijd ik dus bij voorkeur of ik monteer een rupsband.. 8)

Dick Schuurman schreef:... Top Touring (en er hangt nog een reserve in de garage).
Wees er zuinig op. Sinds vorig jaar maken bandenfabrikanten alle ervaringen die wereldfietsers opdoen elk jaar opnieuw waardeloos door een complete range niewe banden of uitvoeringen van banden uit te brengen zodat wij ons weer met veel lekke banden en lange discussies kunnen bezighouden.
Leon
Spinnetje schreef:Travel contact?!? NEE, NO, NON, NEIN, NIET DOEN!!!! :o De band rolt en fietst prima MAAR... is niet echt slijt vast. Ik en mijn vriend hadden deze banden toen we naar Israel zijn gefietst, bij mijn vriend die zwaarder is dan ik, sleten ze al na 2000 km (hij weegt 95 en dan nog bagage) en dat betekende vanaf dat moment bijna elke dag een lekke band, daardoor wel geinige dingen beleefd maar echt irritant. Bij mij sleten ze na 4000 km. Mijn vriend had in Turkije Schwalbe marathons erop gedaan en toen heeft ie nog 3500 kilometer zonder 1 lekke band gefietst!!

We hebben nog een mail naar de fabrikant gezonden (eenpaar x zelfs) maar kregen nooit iets te horen
Nu al weer tijden met Marathons en weinig slijtage en nooit meer lek gereden.

Groet Marieke
Hallo Marieke,

Ik heb, na een gesprek met de importeur, zelfs 2 nieuwe banden gekregen!
(wel de band opgestuurd)

Na 3800 km waren de "wangen" van de achterband zo slap geworden dat je als het ware een grote slag in je achterwiel had.

Maar geen lekke band gehad.

Wil.