Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Medeo Trekking - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gazelle Medeo Trekking

Heel veel plezier ermee!

[quote="Tidde"]Ik heb vandaag de Santos 2.6 Alu besteld. Ik kan er mee over asfalt en offroad. Bovendien vind ik het een erg mooie fiets. Erg bedankt voor alle 'tips and tricks'. Met vriendelijke groet Tjeerd Greijdanus.[/quote

goed gedaan goeie keus!]

Tidde heeft geen advies meer nodig, maar ik wil toch even een lans breken voor de Medeo, omdat mijn ervaring niet zo negatief is als hier wordt neergezet.
Ik heb er weinig problemen mee gehad en ik heb 'm niet gespaard: 9.000 km, waaronder de Benjaminse-route naar Rome (incl de Splügen-pas) en hij gaat dit jaar mee naar Noorwegen.
Tot nu toe geen serieuze mankementen gehad. Alle onderdelen draaien nog, alle versnellingen doen het nog. Kwaliteit van de belangrijkste onderdelen is goed genoeg.

Minpunten: uiterlijk (beetje teveel rondingen en tierelantijnen naar mijn smaak), veel onderdelen die specifiek voor Gazelle's gemaakt zijn (voor een gejatte koplamp en fietspomp heb ik nog geen goede vervanger gevonden) en de bagagedrager, die te kort is voor mijn Ortlieb-tassen.

Vijf jaar geleden waren fietsvakanties voor mij een nieuw fenomeen. Ik heb de Medeo toen inderdaad gekocht omdat ik niet al te veel te besteden had en ik via mijn werkgever goedkoop een fiets kon krijgen, als het maar een Gazelle, Giant of Batavus was. Ik zou nu denk ik ook voor een Santos gaan, maar voor een éérste vakantie voldoet de Medeo prima.
Hij kan echt wel wat meer hebben dan een vakantie naar Bretagne.

Ik heb enorm veel plezier in mijn en met mijn Gezelle Geneve gehad. Met de ijzerzaag een stuk van het achterlicht afgezaagd en de drager zo passend gemaakt. Een grijs Alu Agu dragertje voor en fietsen maar. Met een deore groep. Gaat prima en helemaal in het Cycletours peleton waar je alleen een foto tas aan het stuur hebt en je boterhammen in de achtertas gaan tijdens de tocht.
Afbeelding

Met tent en een paar dagen bagage wordt de fiets minder stabiel. Een zwabbertje. Dat zong ik dan ook. Daar komt zwabbertje Daar komt zwabbertje, Met zijn eigenwijze fiets. Dat lag ook aan mijn eigen gewicht. strak sturen was er niet meer bij. En dat lag niet aan (de) drank.

Bij Cycletours heb ik ook gezien hoeveel problemen er zijn met de Medeo fietsen die een paar seizoenen mee gaan. In zakkende zadelpennen. Slecht schakelen, missende versnellingen, losse sturen, wippende banden, wat stuk kan gaan gaat ook stuk. Onderdelen zijn aanwezig en dat is goed geregeld.
Afbeelding

Stevigheid en eenvoud is naar mijn ervaring belangrijk voor een vakantie, Alles wat veert kost energie. Ook lege banden. Met slingeren beweegt de fiets waardoor het buigt en eventueel vermoeid en breekt. Uiteindelijk gaat alles wat stuk kan gaan een keer stuk. De vraag is welke termijn je acceptabel vind.

Ik Re-Cycle.nl de wereld op mijn lekker simpele stijve stalen fietsje. Als ik vering wil dan laat ik de breede-banden wat leeg lopen. Wil ik snel dan pomp ik ze weer op.

Ik heb de Gazelle fiets goed kunnen verkopen. Altijd een optie. Een populair merk en model kopen, uitproberen, verkopen of meer investeren.

Succes met je plezier in het fiets(en)reizen. Daar gaat het uiteindelijk om!!

Als je maar LOL hebt!!!

http://home.versatel.nl/cycletours

Ik heb veel fietsvakanties gedaan met Cycletours. Ik heb 8 tot 12 jaar geleden totaal 4 ex-huur Medeo's gekocht van Cycletours voor alle familieleden. In die tijd allemaal met stalen frame. We hebben met z'n allen tienduizenden kilometers op de Medeo's afgelegd waaronder veel met volle bepakking (bijvoorbeeld naar Rome). Conclusie: uitstekende trekkingfiets in relatie tot zijn prijs. Frame en lak zijn uitstekend, geen enkele fiets roest en ze zien er nog steeds als nieuw uit. De Alivio derailleur is geen top maar doet zijn werk afdoende. Eigenlijk werkt het bij goed afstellen even goed als de veel duurdere XT en Ultegra groepen op mijn sportievere fietsen. De voorderailleur is na 15.000 km aan vervanging toe. De V-brakes zijn goed zonder dat je ze makkelijk geblokkeerd krijgt. Veilig dus voor minder ervaren fietsers. Cassette en voorbladen/ketting gaan bij mij (gem. 30 km/h en vaak smeren) 6000 km mee. Nadeel is het hoge gewicht van de fiets en het vele onderhoud aan de aandrijving, waardoor ik me kortgeleden verwend heb met een Cannondale Rohloff (is wel bijna drie keer zo duur). Helaas moet ik ondervinden dat het fietsplezier bij woon-werk verkeer op deze dure fiets nauwelijks hoger is dan op de Gazelle. In de bergen en bij slecht wegdek ga ik daar waarschijnlijk anders over denken.
De Shimano wielen zijn erg goed. Ik heb nog bij geen enkele fiets ooit een lager hoeven bijstellen.
Het enige echt vervelende euvel dat ik heb meegemaakt met één van de Medeo's was een vastgeroeste alluminium zadelpen in een stalen frame. Ik heb het frame moeten doorzagen, de pen er van onderaf uitgeslagen en het frame gelast. Hou die pen dus goed in het vet!
Met een relatief goedkope fiets als een Medeo kun je in landen met een goed wegdek en niet al te stijle hellingen goed op vakantie. Bij slecht wegdek/onverhard en bergen zou ik kiezen voor een lichtere fiets met voorvering. In Tibet en Canada was ik blij dat ik op een tot trekkingfiets omgebouwde mountainbike reed in plaats van op de Medeo.

Eric op de Fiets schreef: ....

Als je maar LOL hebt!!!

http://home.versatel.nl/cycletours

Leuk om die foto's weer eens terug te zien...
ja, je kunt mij op enkele foto's ook aantreffen :roll:
Hoi Tweety, Ja leuk hé. Ik ben te lui om ze eraf te halen.

Vorige week nog bij Inge geweest en gegeten. Blijft gezellig en even bij te kletsen. Marthe schreef me nog en is op zoek naar een nieuwe tent. Ik heb nog wat tips gegeven. Geen Cycletours tent. Alleen maar gebroken stokken retour nederland dat ding. Dan toch maar mijn lekke Bristol tentje uit de auto opgehaald. Kan ja dat nog herineren? Humor. Naar de super voor dat andere tentje. Ik heb ik in anderhalf jaar 6 tenten gekocht! Ik heb nu 2 Hilleberg tenten, een Nallo 4 GT en een Nallo 2 Ultra die wel voldoen. Hoop ik....

Marthe had geen last van een vast zittende zadel pen, maar een te losse pen die naar beneden zakte. Ze zat daardoor veel te laag op die cycletours fiets. Was echt geen gezicht en ze kon ook geen kracht zetten. Ze miste ook het kleine blad voor. Dat schakelde niet. Ook die achterband was niet rond. Ze bleef maar wippen op die fiets. Uiteindelijk zonder toestemming van nederland een andere band erop gedaan. Was wel een mooie vent die begeleider.

Ze nu geen last meer van een wippende,zakkende, krakende fietst met haar nieuwe koga lady traveller die ze vorig jaar gekocht heeft. Ik kwam haar toen nog bij Oerol tegen. Echt een Lady Traveler.

Er zijn toch nog aardig wat hits op die site. Altijd leuk.

Ga jij naar Twente komend weekend?

Groetje

Eric

Tja, het was wat materiaal betreft echt een vakantie waarbij veel dingen slecht waren. Ik heb toen met verschillende fietsen geholpen om ze weer rijdend te krijgen. Ook de huur/koop tenten waren geen succes, als de stokken niet gebroken waren dan kwam het water wel naar binnen stromen.

Komend weekend ga ik mee met de hemelvaart trektocht, dus kom ik niet naar twente. Met pinksteren ga ik 'natuurlijk' de elfstedentocht fietsen, maar dan wel op de racefiets en zonder bagage.

Michiel

Afgelopen week kreeg ik een telefoontje dat er een fiets voor mij klaar stond. Vanochtend ben ik naar Amsterdam gegaan en heb mijn Santos opgehaald. Ik ben er mee naar Haarlem terug gefietst. Hij fietst fantastisch. Over een maandje gaan we weg....
Groet Tidde.

Ja, toch nog eventjes over die Medeo. Laat ik niet gaan beweren dat het een wereldfiets puur sang is, maar ik ook begonnen op een medeo en heel veel plezier (in Bretagne) gehad! Nog steeds fiets ik op dat frame, verdere montage is inmiddels custom. Een medeo overigens uit 1998, toen ze nog zulke zware stalen frames maakten dat die nauwelijks breken konden.

Ga vooral genieten en kijk ondertussen wat je er allemaal aan zou veranderen. Als je gewoon voor een keer fietsen wilt, ik kocht de medeo toen van cycletours op een soort verkoopmorgen in amsterdam zuid. Bestaan die verkoopdagen van cycletours nog?

Groeten, aart
ik zou zeker geen popie jopie Giant nemen op lange tochten. Een derailleur gaat eigenlijk nooit stuk. Wat wel stuk gaat zijn lagers en wielen. En daar wordt bij Giant flink op bezuinigd om te showen met een dure derailleur.
let op goede bagagedragers, zadelpen etc.
Een luchtgeveerde voorvork moet je er rekening mee houden dat deze op wasbordwegen zeker stuk gaan. Neem dan liever een goedkopere rubbergeveerde voorvork. (ervaring in Afrika 2004)