Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Medeo Trekking - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gazelle Medeo Trekking

1000 euros is voor een reisfiets misschien niet exorbitant, maar toch een boel geld. Bovendien gaat - zeker het frame - als het goed is een hele tijd mee. Neem er de tijd voor, zou ik zeggen. Je koopt een fiets niet voor één reis. Bedenk dus wat je mogelijk op langere termijn met de fiets wilt. Door de bossen crossen? Droom je van een reis in verweggistan? Misschien toch beter 26-inch wielen. Snelle asfalt-ritten? Voorlopig alleen in Europa? Dan is 28 inch prima. Zo zijn er meer vragen te stellen en antwoorden te vinden.

Speur rond op dit forum en andere sites. Ga bij meerdere fietsenmakers kijken. Er zijn veel veel fabrikanten die fietsen maken binnen je budget. Neem eens plaats op een pasfiets om verschillende frame-geometriën te vergelijken. Maak eens een proefrit...

OP trek fietsen zitten vaak maar 28 spaken. beetje weinig voor trekking fiets, met bagage

Mario

Hoera... we zijn er weer... voor 1000 € heb je ook ruimschoots de op dit forum veelgeprezen (en door mijzelve ook bereden) oerdegelijke VSF T400... of de nog voordeliger duitse degelijkheid van Güdereit. Met wat minder toeters en bellen dan de Giant Expedition... waarvan ik overigens in de stad nog altijd een exemplaar berijd dat inmiddels ruim 15 jaar oud is.

De fietsenboer van Tidde is duidelijk niet gespecialiseerd in reisfietsen... Trek en Gazelle zijn niet bepaald het meest populair op dit forum. Ook al heeft Trek vroeger zo geroemde Zwitserse Villiger overgenomen...

Groetjes,

Astrid

Ik heb op de websites van Gudereit en Fahrradmanufaktur gekeken, en geen van de trekking modellen zijn afgebeeld met een lowrider. Is dat dan een optie waarvoor je kunt kiezen, of horen ze er niet op? Ze hebben wel allemaal meer spaken dan de Trek.

Je bent een kanjer dat je ondanks alle adviezen gewoon je uitgangspunten handhaaft. Waarom investeren in een loeidure fiets als je nog niet weet of je na x jaar reizen naar Verweggistan gaat maken?

Veel van genoemde fietsen zijn gewoon dik in orde. Let er vooral op dat je niet een fiets koopt met toeters en belen die je niet nodig hebt. Deore was overigens wel een goede tip, die hydraulische remmen heb je volgens mij helemaal niet nodig. Overweeg stalen voor- en achterdragers als je ook off-road gaat.

mario schreef:OP trek fietsen zitten vaak maar 28 spaken. beetje weinig voor trekking fiets, met bagage

Mario
En dus hebben ze ook geen Deore naven maar vermoedelijk een of andere no-name uit Taiwan. Ziet er fantastisch uit in de winkel, maar is over twee jaar een bron van ellende. Hoe meer spaken hoe groter de kans dat je bij een klein ongelukje het wiel weer recht krijgt. En een 32 of 36 gaats velg is 'altijd' te vinden, maar zo'n exotisch geval met minder gaten of een niet regelmatig verdeeld patroon valt hier al bar tegen

Trek X500 ? Google dat even en je vindt een test van Op Pad (niet alleen van de Trek...)

waarom meteen nieuw kopen? 2ehands kan ook!
je moet wel geluk hebben en goed zoeken, een fiets moet goed passen.
je moet bagger van iets geniaals kunnen onderscheiden en een beetje onderhandelen maar dat is ook leuk.
ik heb mijn lowbudget koga nu bijna 5 jaar en ben de 20000km al weer een tijdje geleden gepasseerd en kijk uit naar de 30000...
en heb niet meer dan 1200 euro uitgegeven.

misschien geen aanrader als je voor het eerst een fiets gaat kopen.
maar als je iemand kent die wel veel ervaring heeft kan die misschien helpen.

Ik wil jullie zowiezo even bedanken voor alle tips en hulp. Duizend euro geef ik idd. niet zo makkelijk uit. Dus bij deze bedankt. Ik ga meteen even kijken naar tests van fietsen. (Maar nou weet ik nog niet of er lowriders op de VSF en de Gudereit gemonteerd kunnen worden).

Jawel. Ik heb op mijn T400 de tubus tara lowriders gemonteerd.

Groet,
Robbert

Ik heb een tijdje geleden de Gazelle Medeo gekocht, ander zadel en stuur erop en fietsen maar. Na een ruime 5000 km is er nu 1 versnelling die het niet lekker meer doet (met de standaard groep), maar je houdt er genoeg over, op het moment heb ik geen geld om ze te vervangen... Ik vind 'm heerlijk. Zal best dat je voor het geld een 'betere' fiets hebt, maar deze fiets kon ik halen bij de lokale fietsenboer die me altijd begroet met 'Hé Hoogerwerf!'. Ook wat waard.
Ik heb bewust niet voor de trekking variant gekozen, vanwege de voorvering en zadelvering. Vond ik wat overbodig. Voor een volgende fiets ga ik misschien voor een VSF maar dat zie ik tegen die tijd wel, een jaar of 4.
Ga ergens op fietsen en kijk wat lekker fietst. Niet gelijk op een uiterlijk of merknaam iets naar beneden halen, ook niet als het een naam van 'stadsfietsen' heeft. Er zijn mensen die op een omafiets en een gazelle primeur een fietsvakantie doen, met bigshoppers als fietstas. (Familie van ondergetekende, zo'n 10 jaar geleden.)

Groet,
Maurits

Die Medeo en X500 zijn allebei slappe compromisfietsen waarmee je vast wel naar Bretagne komt, maar die je weinig bieden als je ooit wat meer wilt. Nederland Bretagne stelt geen hoge eisen aan je fiets, dus het kan misschien nog goedkoper. Als je thuis nog een goed onderhouden stadsfiets met 7 versnellingen hebt staan is die vast met weinig aanpassingen geschikt te maken: zet er een wat groter achtertandwiel op en je komt die paar heuvels vast wel op (en anders loop je een stukje). Monteer eventueel een maatje bredere banden van echt goede kwaliteit (bijvoorbeeld Schwalbe Marathon) dan die standaard 37 mm (42 mm past vaak ook wel) en je hebt net dat beetje meer comfort. Monteer een verend Brooks zadel en je zit lekker (rij het wel tevoren in). Monteer eventueel aan de voorkant een stel v brakes (als je nokken hebt op je vork) in plaats van de eventuele roller brakes.
Als je zo'n fiets niet hebt staan moet je inderdaad iets anders hebben. Een tweehands Koga kan veel geld bespraren. Doe je dat niet, dan moet je nadenken over de vraag wat je misschien op termijn wilt gaan doen. Dat is dus vooral een vraag naar wie je zelf bent en wat je leuk vindt (moeilijk dus als je het nog niet weet).
Wil je veel over wat ruwere wegen, kies dan voor 26 inch wielen met bredere banden, zoals bij de Fahradmanufaktur T 400 (een prima fiets) of wat goedkoper de Dawes Sardar: http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... 93453c7c7b. Voor 1200 euri heb je in deze categoerie mijn persoonlijke favoriet: de Avaghon Series 26: http://www.avaghon.nl/
Wil je nog meer off road, kies dan misschien voor een goedkopere mtb zoals de Cube ltd comp voor 849 euri. Zet er snellere gladde banden op zoals de Marathon Supreme en een paar beresterke Old Man Mountain dragers (Sherpa plus Red Rock: http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm) en je hebt ongeveer binnnen je budget een prima fiets waarvan je hoogstens de voorvork nog eens wilt vervangen.
Wil je daarentegen vooral snel over afalt, kies dan voor een fiets met 28 inch wielen en een racestuur, zoals de Dawes Horizon, of de legendarische Dawes Galaxy: http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... 93453c7c7b
En kies een fiets die past. Veel fietsenmakers hebben niet alleen weinig verstand van vakantiefietsen, maar verkopen je ook met een stalen gezicht een verkeerde maat als ze jouw maat niet in huis hebben. Is de juiste pasvorm echt belangrijk, denk dan (al kost dat meer) aan een fiets met een maatframe zoals van Vittorio (www.vittorio.nl).
Helaas is het dus niet vanzelfsprekend makkelijk. Niet dat er geen goede fietsen te koop zijn, maar je moet zonder ervaring beslissen wat je leuk vindt. O ja, en die lowriders passen vast wel op een gewone vaste vork (zonder oogjes halverwege de vork heb je extra beugeltjes nodig, maar dat is geen probleem. Op een verende vork ben je denk ik het beste af met de OMM Sherpa).
Veel fietsplezier,
Wim

Ik ben gisteren naar Amsterdam gegaan, en heb op een stuk of acht fietsen een proefrit gemaakt. Daar kwam uit dat ik de 26" beter vond fietsen dan een 28", ik vond het wendbaarder, en het frame is compacter. Nu heb je om naar Bretagne te gaan, niet specifiek een fiets met 26" banden nodig. Maar voor het geld wat de fiets gaat kosten, wil ik wel een zo compleet mogelijke fiets(Om eventueel in Schotland of Noorwegen te kunnen gaan fietsen). Nu is de keuze tussen een Snel of een Santos(Het gaat zowiezo wat meer kosten, maar dat heb ik er voorover).

Ook bij 26 inch is er meer onder zon dan Santos en Snel dat de moeite van het overwegen waard is. De eerder genoemde Dawes Sardar is een stalen 26 inch, LX afgemonteerd, die binnen je oorspronkelijke budget valt. Ik neem aan dat je de VSF al geprobeerd hebt.

Van Herwerden (Voorburg) en Recycle (Wageningen) maken fietsen die goed vergelijkbaar zijn met de Snel en ook de moeite van het proberen waard zijn, zeker als ze voor jou dichterbij zijn dan Snel in Utrecht of hun dealer in Amsterdam.

Waarom komt iedereen altijd uit op duurdere fietsen dan zij oorspronkelijk bedoeld hadden? Ik heb zelf ongeveer 1800 euro uitgegeven maar dat terzijde, ik vroeg het me meer gewoon af! Ik rij in het dagelijks leven op een oude batavus sprint, en die trap ik echt af (weeg 90 kilo), maar toch gaat er niets stuk. (6 versnellingen, met de meest gare derailleur ooit bedacht, duw/trek kabel ipv veer) Daarbij gingen mensen vroeger ook niet met magura's en XT groepen op pad, en hun lukte het ook. Ik snap wel dat allerlei toeters en bellen het geheel gewoon vaak eerder kwetsbaar maken dan dat het iets toevoegt (gazelle, trek etc.) , maar is er niet een heel eenvoudig alternatief voor de reisfiets?
Iets dat niet stukgaat en ook weinig kost? dan kun je misschien naar wens nog wat gemakken toevoegen.
Iets dat mij bijvoorbeeld opvalt is dat de VSF t400 bijvoorbeeld niet duur is, als je kijkt naar de afmontage, dan zal dat wel enigzins op het frame bespaard worden. Ik heb zelf nu een van herwerden (santos ging mis) en ik verbaas me over de gelijkenis met jaren 90 atb frames. Kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat ook in deze reisfiets branche wel de nodige marketing tactieken worden toegepast om je allerlei dure snufjes aan te smeren.
Maar zoals al gezegd dit is maar een vraag, omdat het me gewoon opvalt. Advies is gelijk: kijk liever naar santos of avaghon en dergelijke, vandaar. Geen aanval op de goede adviezen :wink:

PS de kritieken die vaak gegeven worden op gazelle etc ondersteun ik geheel.

frank F schreef:waarom meteen nieuw kopen? 2ehands kan ook!
je moet wel geluk hebben en goed zoeken, een fiets moet goed passen.
je moet bagger van iets geniaals kunnen onderscheiden en een beetje onderhandelen maar dat is ook leuk.
ik heb mijn lowbudget koga nu bijna 5 jaar en ben de 20000km al weer een tijdje geleden gepasseerd en kijk uit naar de 30000...
en heb niet meer dan 1200 euro uitgegeven.

misschien geen aanrader als je voor het eerst een fiets gaat kopen.
maar als je iemand kent die wel veel ervaring heeft kan die misschien helpen.
Inderdaad! Waarom moet het nieuw? Ik heb ooit een tweedehands Gazelle Medeo gekocht voor 150 euro. Niet die nieuwe met stalen frame, verende voorvork en al die andere onhandige dingen, maar gewoon een goed stalen frame, catilever remmen en Alivio spullen. Deze Alivio deralleurs doen het na ruim 35.000 kilometer nog steeds perfect dus alivio hoeft echt niet slecht te zijn. Ketting en tandwielen slijten natuurlijk maar dat doet LX of XT ook en als het Alivio spul versleten is zet je er gewoon Deore, LX of als je dat wilt XT op.
Maar mijn advies is, zorg eerst dat precies je weet wat je wil (wat betreft stuur, framemateriaal en groep) en ga dan gericht op zoek. Met een klein beetje aanpassen kun je van een goedkope tweedehandsfiets een prachtige reisfiets maken.
Succes ermee!
Samuel

bombetter schreef:
frank F schreef:waarom meteen nieuw kopen? 2ehands kan ook!
je moet wel geluk hebben en goed zoeken, een fiets moet goed passen.
je moet bagger van iets geniaals kunnen onderscheiden en een beetje onderhandelen maar dat is ook leuk.
ik heb mijn lowbudget koga nu bijna 5 jaar en ben de 20000km al weer een tijdje geleden gepasseerd en kijk uit naar de 30000...
en heb niet meer dan 1200 euro uitgegeven.

misschien geen aanrader als je voor het eerst een fiets gaat kopen.
maar als je iemand kent die wel veel ervaring heeft kan die misschien helpen.
Inderdaad! Waarom moet het nieuw? Ik heb ooit een tweedehands Gazelle Medeo gekocht voor 150 euro. Niet die nieuwe met stalen frame, verende voorvork en al die andere onhandige dingen, maar gewoon een goed stalen frame, catilever remmen en Alivio spullen. Deze Alivio deralleurs doen het na ruim 35.000 kilometer nog steeds perfect dus alivio hoeft echt niet slecht te zijn. Ketting en tandwielen slijten natuurlijk maar dat doet LX of XT ook en als het Alivio spul versleten is zet je er gewoon Deore, LX of als je dat wilt XT op.
Maar mijn advies is, zorg eerst dat precies je weet wat je wil (wat betreft stuur, framemateriaal en groep) en ga dan gericht op zoek. Met een klein beetje aanpassen kun je van een goedkope tweedehandsfiets een prachtige reisfiets maken.
Succes ermee!
Samuel
Precies, heel veel gedateerde onderdelen zijn een stuk geschikter voor een vakantiefiets dan de huidige trendy concepten. 25 jaar geleden had Shimano een echte 'touring' groep, maar het fietsvakantiegebeuren is op het technische vlak nogal gemarginaliseerd. Om het even zwart-wit te stellen: Shimano verkoopt alleen aan fabrieken, fabrieken verkopen alleen aan fietsenmakers, en fietsenmakers fietsen niet en verkopen alleen wat ze denken te snappen

De keuze van een fiets hangt dient naar mijn mening ook af te hangen van je gewicht en hoe je fietst. ben je zwaar (zoals ik) en trap je goed door (zoals ik) en ben je ook nog wel eens geneigd op kracht te fietsen ipv souplesse, dan zou mijn keuze op een stevig reisfiets vallen.

Ik zelf constateer, en dat betreur ik, want er is genoeg deskundigheid daar in huis, bij merken als gazelle en batavus dat daar veel middle of the road fietsen gemaakt worden. Marketing technisch ook een interessante doelgroep denk ik, want dat betekent veel verkopen.

Bijna de gehele goldline van gazelle is ook geent op de gemiddelde fietser. Bij dat soort fietsen moet je afremmen voor een kuiltje en er niet met volle kracht doorheen fietsen, want dan zit je weer na verloop van tijd met zo'n ellendige slag in je wiel.

Fiets je zo (afremmen voor kuiltjes en zo), ook al ga je naar Bretagne, dan kan je dat mi. goed doen op een gazelle. Fiest je niet zo maar ben je een "doordouwer" dan zou mijn keuze vallen op een degelijke reisfiets, en....zonder Rohloff maar met een derailleur zijn die goed betaalbaar!!!

gr Walter

Precies, en alle bruikbare merken en alle alternatieven zijn zo ongeveer wel genoemd, dus fietsen maar.
Wim

Ik heb vandaag de Santos 2.6 Alu besteld. Ik kan er mee over asfalt en offroad. Bovendien vind ik het een erg mooie fiets. Erg bedankt voor alle 'tips and tricks'. Met vriendelijke groet Tjeerd Greijdanus.