Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Medeo Trekking - Forum Wereldfietser

Gazelle Medeo Trekking

Hallo,
ik ben van plan om samen met een maat van mij, van Drenthe naar Bretagne te fietsen. De fiets is er nog niet, maar ik heb mijn oog laten vallen op de Gazelle Medeo Trekking.... Deze valt namelijk binnen mijn budget. De fiets is afgemonteerd met Shimano Alivio, en heeft V-brakes.
Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Hoe zijn deze onderdelen kwalitatief?
Groet Tidde.
Tidde schreef:Hallo,
ik ben van plan om samen met een maat van mij, van Drenthe naar Bretagne te fietsen. De fiets is er nog niet, maar ik heb mijn oog laten vallen op de Gazelle Medeo Trekking.... Deze valt namelijk binnen mijn budget. De fiets is afgemonteerd met Shimano Alivio, en heeft V-brakes.
Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Hoe zijn deze onderdelen kwalitatief?
Groet Tidde.
Ik zou al geen fiets willen hebben van een bedrijf dat eist dat je al je naamgegevens inklopt voor ze je de specificaties willen meedelen.

Maar vanaf het plaatje lijkt het al een vreselijke fiets. Typisch een product dat alle features van de verlanglijst van marketing meegekregen heeft, maar waar niemand ooit op gefietst heeft.

Alivio is instapkwaliteit, niet sjiek maar geen reden dat je Bretagne vv niet haalt.

Hi,

zelf ben ik van mening dat de medeo een aardige stadsfiets is... maar een reisfiets, denk niet dat ie helemaal voldoet. Voor die prijs kun je gerust een aantal andere fietsen vinden die speciaal bedoelt zijn voor dergelijke zaken.

Maar aan de andere kant, als je maar eenmalig iets dergelijks gaat ondernemen zul je denk ik wel je einddoel halen. Als je de fiets eg lekker vind fietsen en deze voornamelijk wilt gebruik als stadsfiets en een keertje voor een dergelijke trip is het een optie.

Bas

En welke opties van wat voor merken zijn er dan? Het enige andere merk dat ik ken is Koga Miyata, maar dat is ver boven mijn budget.

Hi,

zelf dacht ik gelijk aan deze:

Dawes Sardar

Dawes Horizon

of bevoorbeeld de VSF

Maar ook eem giant zou kunnen, de expedition doet ook ongeveer het zelfde, en is een bewezen model.

Succes.

Bas

Gazelle bouwt flink wat fietsen. Een ruime collectie aan uiteenlopende types, maar volgens mij snappen ze daar in Dieren echt niet wat nu precies op een goede vakantiefiets moet.
Ik zou zeker niet kiezen voor een Gazelle. De fiets mag dan wat goedkoper lijken, maar als je onderweg met pech zit, dan kan dat wel eens duur uitvallen. Ook onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden kunnen van je goedkope fiets een duurkoop maken.
Een vakantiefiets is een investering, waarbij je ook op de lange termijn moet denken. Van een goede aankoop kun je jaren plezier hebben.
Weet je het allemaal nog niet, of je na deze tocht na meerdere fietsreizen wilt ondernemen? Neus dan ook eens op Martkplaats naar iets tweedehands.

Waarin zou de Gazelle Medeo Trekking niet helemaal voldoen?
Kreeg ook te horen dat voorvork vering overbodige luxe zou zijn.
Dag Tidde,

Probeer de zoekfunctie van het forum eens... alle mogelijke merken, prijsklassen en overwegingen zijn hier de afgelopen maanden al eens de revue gepasseerd, met alle mogelijke tips en ervaringen van gebruikers...

Groet,

Astrid

hmm laat ik het zo zeggen,

Gazelle maakt stadsfietsen en de medeo trekking is een aangeklede stadsfiets, niet heel erg veel mis mee maar tis gewoon een ander concept.
Een reis fiets is in mijn optiek een geheel plaatje, het moet bij je passen en je moet zelf de fiets begrijpen (hmm klinkt wat zweverig) en vakantiefietsen zijn vaak uitgecrystaliseerde ontwerpen, zit niet te veel op maar alles is wel een dergelijke manier gemaakt dat het "hufter" proof is.

Maar zoals gezegt, een gazelle is niet "slecht" maar zelf denk ik dat je beter af bent met een fiets die meer gericht is vakantie-fietsen.

Zie het zo, vaak kom ik op de weg mtb's met 28" smalle bandjes tegen, trainende mtb-ers, en zelf rij ik dan weer met een crosshybride (nou hier dan) door het bos. Gaat prima, maar als ik echt de ganse dag in het bosch wil spelen dan sleep ik echt wel mijn mtb mee, na dag voel je het verschil echt wel.

Bas

Ik denk dat er ook niet overdreven moet worden. Tuurlijk zijn er betere fietsen te kopen, maar die zijn wel vaak een stuk duurder.

Toen ik zelf mijn eerste nieuwe "reisfiets" ging kopen had ik ook niet een erg groot budget. Ik kwam uit op een "giant custom super light" met allemaal idiote onderdelen (meganische schijfremmen etc.) Maar de fiets was wel goedkoop. Voor 799 euro was ik helemaal klaar. Deze fiets heeft me jaren overal naar toe gebracht. (Noordkaap, Rome, Parijs, Praag etcetc.)

Ik denk dat je met deze gazelle medeo ook prima op vakantie kan!!

ps. Ik verbaas me juist over al die mensen die direct een fiets van 2000 euro kopen, voor de eerste tocht! Zonder te weten of ze reizen met de fiets leuk vinden.

giantus schreef:
Ik denk dat je met deze gazelle medeo ook prima op vakantie kan!!

ps. Ik verbaas me juist over al die mensen die direct een fiets van 2000 euro kopen, voor de eerste tocht! Zonder te weten of ze reizen met de fiets leuk vinden.
Hi, heb je daadwerkelijk naar een van de fietsen gekeken die ik aandroeg? zijn nl. van bijna dezelfde prijs als de gazelle maar wel echt reisfietsen...

Maar idd denk dat je op de medeo best een eind komt (zoals ik al eerder schreef) maar ofdat dit het summun is?

apropos, zelf fiets ik op een omgebouwd stalen raleigh kader rond met een prettige mix van alivio/ deore...

Bas

Cycletours gebruikt Gazelle Medeo's als huurfiets voor hun fietsvakanties, zo slecht zullen ze daarom niet zijn. Er wordt echter geen bagage op meegenomen.

Als er iets beters te koop is voor hetzelfde geld, dan zal ik dat doen.
De Giant fietsen zien er idd. niet slecht uit. Ik had een paar jaar geleden gehoord over Giant fietsen dat als de tandwielen achter versleten waren, dat je beter het hele achterwiel kon vervangen, omdat de tandwielen los slecht verkrijgbaar zijn. Is dat nog steeds zo?
Ik heb verleden jaar de Medeo Trekking gekocht en heb er meteen 500 km mee gefietst naar Frankrijk. Zonder problemen.
Ik ben er enkele maanden later ook mee over de meest onherbergzame wegen van Mongolië getrokken (meer dan 1.100 km) en ik heb werkelijk niets voor gehad aan mijn fiets, zelfs geen platte band. Ik ben dus uiterst tevreden van deze fiets.
Vermits ik niet zeker was of fietsreizen wel mijn ding zouden zijn, heb ik geopteerd voor de Medeo trekking, en dus niet meteen de duurste trekkersfiets gekocht.
Alleszins, dit jaar vertrek ik weer met deze Medeo op fietsvakantie!

Had je er ook bagage voor en achter erop?

Hi,

je hebt mij ook nooit horen zeggen dat een Gazelle Meeo geen goede fiets is, alleen maar dat je voor eenzelfde budget nog een boel andere goede opties hebt.

Maar Giant wielen vervangen??????

grapjas die je dat heeft verteld, de wielen hebben "standaard" aansluitingen voor pignon's/ casettes... dus dat zou wel goed moeten gaan... zou wel een mooie truc zijn, krijg je een beetje een Redmon idee bij.

Bas

Ik zou ook niet kiezen voor de Gazelle. Niet dat het ene slechte fiets is, maar voor dat geld heb je betere fietsen en dna vooral vakantiefietsen. Ik heb een bijna 10jaar oude Giant Expedition en buiten banden, remmen, versnellingsgroep en goed onderhoud, heb ik er geen kosten aan gehad. Al 30000km op gefietst, niet alleen door mij.
Een van de vereisten is toch wel een Deore groep, Alivio is niet slecht maar als je veel kilometers doet, dan slijt deze sneller en komt na een tijd duurder uit. Een echte reis kan 1000'en kilometers zijn en dan wil je toch dat je versnellingsgroep nog als nieuw blijft. Daarom zou ik ook kiezen voor hydraulische velgremmen die moet je niet meer opnieuw afstellen na slijtage van de remblokjes, wel natuurlijk remblokjes vervangen als ze versleten zijn.
Die fietsen die B@se aanraadde, zijn zeer degelijke fietsen en beter geschikt dan een Gazelle. Zoek eens rond op het forum, er zijn zoveel fietsers die een goede fiets hebben gekozen en ervaring hebben in keuzes maken.
bij beide fietsreizen had ik bagage voor én achter
zeker bij de laatste reis waren dat soms behoorlijk zware tassen als er een voorraad eten en drinken voor 3 dagen in zat...

Ik ben vanmiddag naar een fietsenhandelaar geweest, en die raadde mij een Trek X500 aan(999,- Euro). Deze is afgemonteerd met Shimano Deore, en er zit alles op. Lowriders, slot, licht, etc. En ze zijn bereid er een vlinderstuur op te zetten...

Giant Expedition kan een goed alternatief zijn in deze prijsklasse. Heb er zelf één en ik zie geen enkele reden waarom deze Bretagne niet zou halen... ook als de weg er naar toe onverhard zou zijn :)

Overigens kan de cassette achter gewoon vervangen worden ;)