Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten

omdat je er geen wheelies mee kunt doen :D

keesswart schreef:De Rainbow Lyra is alleen een optie als je lichtbepakt bent, want de drager mag niet meer dan 20 kg hebben. (De drager van mijn Optima Orca, waarvoor geen gewichtsbeperking werd gegeven, begaf het al na 1300 km.)
Bob Yak erachter?

sonali schreef:omdat je er geen wheelies mee kunt doen :D
Hoezo geen wheelies? :lol:

Bob&Marguérite schreef:Dan zie ik dat de buis doorboord is net achter de breuk, maar vraag me af waarvoor? (voor meerdere uitvoeringen/modellen in gebruik?)
Er is ook een Orca onderstuur. De as waar het stuur op draait gaat door dat gat.

Het zal toch niet zo zijn dat die plek net het zwaarst belaste punt van het hele frame is?

eindgebruiker schreef:
Bob&Marguérite schreef:Dan zie ik dat de buis doorboord is net achter de breuk, maar vraag me af waarvoor? (voor meerdere uitvoeringen/modellen in gebruik?)
Er is ook een Orca onderstuur. De as waar het stuur op draait gaat door dat gat.

Het zal toch niet zo zijn dat die plek net het zwaarst belaste punt van het hele frame is?
Ik vrees van wel. En dit zou wel eens de achillespees van de Orca kunnen zijn.
Bekijk voor de aardigheid het verschil hierin tussen een Orca (met onderstuur) en een Condor: bij de laatste zit het onderstuur mijlenver van de bocht in het frame.

Afbeelding

Afbeelding

Ongeveer 15(?) jaar geleden zag ik op de Fietsvakantiebeurs (toen nog in de beurs van Berlage) een ligfiets tentoon gesteld staan waarmee iemand door de Sahara was gecrossed. Grote watertanken aan de zijkant en een lekker dik frame. Geen idee welk merk de ligfiets was. Het verbaasd me wel dat een ligfiets makkelijk zou breken. Technisch moet het geen probleem zijn om een goede wereldligfiets te maken. Maar goed, de markt moet er inderdaad wel voor zijn.

Marco Meijerink schreef:Technisch moet het geen probleem zijn om een goede wereldligfiets te maken. Maar goed, de markt moet er inderdaad wel voor zijn.
Het lijkt me inmiddels duidelijk dat de fabrikant hier de zaak verkeerd heeft ingeschat. Anders had hij
* ofwel een dikkere buis toegepast,
* ofwel de zaak plaatselijk versterkt,
* ofwel de aanlasnok niet aangelast, maar een soort klemconstructie verzonnen,
* ofwel een strenge kwaliteitscontrole toegepast,
* ofwel een limiet gesteld aan het gebruik van de fiets.
Al deze methoden hebben nadelen, maar fietsen die kapot terugkomen zijn natuurlijk ook voor een fabrikant heel vervelend.
Leon

heb ergens nog een foto van framebreuk op dezelfde plaats
ik vind die niet zo direct terug

ook bij een ander model van de fabrikant waren er problemen

Welk ander model was dat?

baron / ongeveerd > probl achteraan

huidige baron's = ok

Ahum,

ik heb niets met ligfietsen -en dit is off-topic maar misschien wel leuk om te weten-: Ortlieb komt volgend jaar met - uiteraard waterdichte- tassen voor ligfietsen. Zodra er een sample is, zal ik een foto op dit forum zetten (als ik hem mag fotograferen :cry: )

Bij de universiteit van Maastricht hebben ze onderzoek gedaan naar zit/lighouding en efficiëntie. Wat bleek daar: hoe meer een fietser ligt, hoe efficiënter het fietsen. :D
Het onderzoek is gedaan in laboratorium omstandigheden, dus de lagere luchtweerstand speelde geen rol.

Eric Schuijt schreef: Zodra er een sample is, zal ik een foto op dit forum zetten (als ik hem mag fotograferen :cry: )
Deze?
Afbeelding

Was al op de vorige pagina gemeld. Vreselijk lelijke dingen. :?

Het onderzoek is gedaan in laboratorium omstandigheden, dus de lagere luchtweerstand speelde geen rol.
Maar de luchtweerstand wordt wel een stuk hoger door het wettelijk verplichte oranje kinderfietsvlaggetje (scrabble!) aan zo'n doorbuigende stok waar alle ligfietsers toch mee moeten rijden? :lol: :lol: :lol: :wink:

Moeten? :lol:

Ik weet wel dat zo'n vlaggetje goed helpt tegen het plat rijden van een BOB die je erachter hebt hangen. :wink:

erikheijn schreef:Het onderzoek is gedaan in laboratorium omstandigheden, dus de lagere luchtweerstand speelde geen rol.
Was het lab dan vacuum gezogen? :)

keesswart schreef:
erikheijn schreef:Het onderzoek is gedaan in laboratorium omstandigheden, dus de lagere luchtweerstand speelde geen rol.
Was het lab dan vacuum gezogen? :)
Nu wil ik echt de referentie weten, want nu wordt het interessant! :wink:
Leon

keesswart schreef:
erikheijn schreef:Het onderzoek is gedaan in laboratorium omstandigheden, dus de lagere luchtweerstand speelde geen rol.
Was het lab dan vacuum gezogen? :)
De metingen werden gedaan door een persoon in de verschillende fietshoudingen (buk, recht op en lig in verschillende hoeken) op een soort 'hometrainer' steeds tegen de zelfde belasting te laten trappen en vervolgens van alles te meten. Omdat de persoon zich niet voorwaards bewwog, was er geen sprke van luchtweerstand :D Die speelt pas een rol als je voorwaarts gaat bewegen, toch?

leon

http://www.bewegingswetenschappen.org/N ... ni2002.pdf

(echt concrete gegevens ontbreken in dit artikel ... )


een andere link (english)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1513 ... t=Abstract

whave schreef:
Het onderzoek is gedaan in laboratorium omstandigheden, dus de lagere luchtweerstand speelde geen rol.
Maar de luchtweerstand wordt wel een stuk hoger door het wettelijk verplichte oranje kinderfietsvlaggetje (scrabble!) aan zo'n doorbuigende stok waar alle ligfietsers toch mee moeten rijden? :lol: :lol: :lol: :wink:
Ik ben me niet bewust dat een vlaggetje op een ligfiets verplicht is. Daarbij komt dat ieder weldenkend mens kan verzinnen dat een vlaggetje de zichtbaarheid van de fiets niet verhoogt. De zichtbaarheid moet komen dan van het dunne paaltje waar het aanvast zit. Van voren of achter zie het vlaggetje niet, door de rijwind. Als iemand in staat is om dat dunne paalte te zien, dan ziet hij de fiets er onder ook niet over het hoofd. Als je het vlaggetje echt kan zien, zit de fiets al ergens onder de auto.
Laten we er nu maar van uit gaan dat de zichtbaarheid van een ligfiets niet afhangt van de fiester maar van degene die de fiets zou moeten zien. Elke poging om de verantwoordelijkheid bij de fietser neer te leggen is een disqualificatie van het eigen waarnemingsvermogen.
:shock: