Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude fiets upgraden, wat zijn jullie ervaringen? - Forum Wereldfietser

Oude fiets upgraden, wat zijn jullie ervaringen?

Hallo,

Voor een artikeltje in het tijdschrift willen we jullie ervaringen weten om een fiets zelf te upgraden.
Uitgangspunt voor het artikel is de vraag: je hebt een fiets van tien jaar oud en je wil deze wel ’s een keer een update geven. Nieuwe derailleurs, wielen, andere remmen, enzovoorts. De fietstechniek schrijdt immers voort. Maar je wilt dit doen met een schappelijk budget, dus kijk je goed op internet naar goedkope aanbieders en voordeeltjes zo her en der. Echter: er doemen vermoedelijk ook problemen op. Is een nieuwe derailleur nog wel aan te sluiten op oude shifters? Hoe zit het met het aantal tandwielen achter? Passen schijfremmen op oude vorken? Kortom: wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden bij zo’n update?

Marco
Toen ik vorig jaar rond deze tijd besloot 5 maanden naar azie te gaan om daar te fietsen stond ik voor de keus nieuw of reanimeren.
Een eenvoudige rekensom leerde mij dat reanimeren veel goedkoper is.
Voor mij ook niet onbelangrijk het massale comsumeren.
mijn koga terraliner van oorsprong al geen echte reisfiets heb ik al een keer geupgrade met spatborden en tubus dragers. dit was geen enkel probleem omdat alle nokjes en bevestigingsdingetjes hiervoor op mijn frame zitten.

Voor deze lange tocht wilde ik vooral veel vervangen en wat meer op safe spelen. Zo werd het tijd om een keer alle draaiende onderdelen te vervangen, balhoofd, trapas en naven (nieuwe wielen omdat de oude velgen erg dun werden)
verder een nieuwe achter derrailleur, nieuwe tandbladen voor en natuurlijk nieuwe ketting en tandwiel krans
8 speed wordt steeds lastiger te vinden in lx/xt kwaliteit
het enige waar ik echt tegen aan liep is dat er geen dikkere banden dan 37 mm op mijn fiets passen omdat mijn voor en achtervork te smal gebouwd zijn.
tijdens de reis merkte ik dat met 20 kg bagage en een snelheid boven de 40 de fiets wat zwabberd.

De reis is zonder technische problemen verlopen echter terug in Nederland, op de Coolsingel in rotterdam onder het toeziend oog van het winkelende publiek brak er een stuk van mijn frame waardoor het achterwiel blokkeerde en ik automatsch een noodstop maakte.
het plaatje net achter de trapas waar de standaard en het achterspatbord aan bevestigd zijn was afgebroken. hierdoor werd het spatbord om het wiel getrokken en gleed ik op mijn spatbord nog een stukje door.

dit kan natuurlijk nog iets uitgebreider maar als ik nu alles al verklap hoeft het niet meer in dat mooie tijdschrift van jullie.

Ik ben mijn 6 jaar oude Koga Terraliner ook langzaam aan het upgraden. Inmiddels 26000 km mee gereden, het rijdt nog heerlijk!

Remmen heb ik vervangen door Magura HS33, de originele wielen vervangen door XT naven met Exal velgen. Aandrijflijn vervangen door XT en LX onderdelen.

Alleen het balhoofd en trapas zijn nog origineel, maar deze worden uiteraard ook vervangen bij slijtage.

Af en toe zit ik te likkenbaarden op de Koga en Santos site , maar of zo'n nieuwe fiets zo veel lekkerder zal fietsen is maar zeer de vraag.

Voorlopig blijf ik lekker fietsen op mijn stalen ros :)
Marco de Wit schreef:Uitgangspunt voor het artikel is de vraag: je hebt een fiets van tien jaar oud en je wil deze wel ’s een keer een update geven.
Misschien de eerste vraag, voldoet je frame nog? Als dit niet een 'vakantiefiets' frame was en je hebt er telkens veel bagage aan gehangen en ragt elke keer de berg op kan dat frame wel eens behoorlijk wat slapper zijn (geworden) dan een huidige nieuwe variant.
Als de oude afmontage nog goed loopt zou ik er dan eerder voor kiezen het precies andersom te doen, ik vindt een stijf frame erg belangrijk.
Als je niet zo graag sleutelt zou je bv een nieuw frame met een nieuwe bottombracket en balhoofd kunnen kiezen en de rest later naar (het vrijkomen van) budget vervangen.
Torching Vark schreef:... en je hebt er telkens veel bagage aan gehangen en ragt elke keer de berg op kan dat frame wel eens behoorlijk wat slapper zijn (geworden) dan ...
**BROODJE AAP ALERT**
Frames en vele andere metalen dingen worden niet slapper door gebruik of misbruik. Zie ook http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4928 met de fantastische uitleg van Marten G: "Materiaaleigenschappen (soortelijk gewicht, stijfheid etc) veranderen niet met de tijd. Daarom staan de Eiffeltoren en het Empire state Building er ook nog zo goed bij :wink: De enige mechanismen waardoor een frame slapper wordt zijn scheurvorming of corrossie."
Leon

Hoi Leon,
Goed dat je dat aan de orde stelt. Klopt helemaal.
Natuurlijk worden frames wél slapper......precies op het moment dat je een nieuwe fiets wilt kopen :lol: Bij mij in ieder geval wel. Totdat ik er na een tijdje achter kom dat er met dat oude frame eigenlijk niks aan de hand is. Maar goed, dan heb ik al wel een nieuwe fiets :D
Leon schreef:Frames en vele andere metalen dingen worden niet slapper door gebruik of misbruik. Zie ook http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4928 met de fantastische uitleg van Marten G: "Materiaaleigenschappen (soortelijk gewicht, stijfheid etc) veranderen niet met de tijd. Daarom staan de Eiffeltoren en het Empire state Building er ook nog zo goed bij :wink: De enige mechanismen waardoor een frame slapper wordt zijn scheurvorming of corrossie."
Leon
Hmm, ik doelde ook meer op het verschil in stijfheid van nieuwe frames t.o.v. oude frames, maar dat is er niet zo uit te lezen. Mijn punt was dat het verschil vooral bij flinke belasting te merken zal zijn.

De kennis van Marten staat zeker niet ter discussie. De vergelijking met de Eiffeltoren is echter wel wat krom en vervelend voor het vak ontwerpen. Dat gebeurt namelijk met fietsen en gebouwen, met compleet verschillende materialen en eisenpakketten.

Even een ballonnetje: zijn stalen frames niet gehard? Volgens welk proces? Volgens mij heb je in 10 jaar wel veroudering (dislocaties verdwijnen) waardoor de Elasticiteitsmodulus daalt.

Afbeelding

Mijn veloke staat er nu zo bij.... is nu in een renovatie/ upgrade proces belandt.

Op dit moment zit er een nieuwe drive-train op, achter-derrie geupgrade naar LX, LX 7 sp cassette (yep nog steeds goed te krijgen via inet, in bv Duitsland) nieuwe ketting ed.

Hier en daar zat wat roest, dus de meeste onderdelen maar van de fiets gehaald en de boel opnieuw in de lak gezet (helaas blijk ik toch niet zo een goede schilder..) en alles opnieuw voorzien van een likje vet ed. Nu ist nog wachten op een nieuw wielsetje en dan kan die der weer even tegen. Di twas de eerste echte "grote beurt" in zes jaar, dus das wel ok.

En de meeste parts via een webshop in Duitsland gehaald (laten komen dus) en dat scheelt erg veel met nederlandsche prijzen... (lx derrie voor de prijs van een alivio met tax en post)

is zelfs ietsje goedkoper geworden dan ik had gedacht.

Zit nu nog te wachten op een wielsetje met mavic velgen en 105 naven.

Bas