Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting en casette vervangen:wat is de gemiddelde levensduur - Forum Wereldfietser

Ketting en casette vervangen:wat is de gemiddelde levensduur

Hallo,

Wij brengen onze fietsen altijd weg voor de vakantie om na te laten kijken. Dit jaar zijn we verhuisd en dus een andere fietsenmaker, en tevens moest er ineens heel veel vervangen worden. Onder andere de ketting en casette.
Vorig jaar zijn deze echter ook al vervangen, dus klopt dit wel?
Vorig jaar vlak voor de vakantie zijn op beide fietsen nieuwe kettingen en nieuwe casettes gezet.

In de vakantie hebben we op asfalt gereden, en hebben we droog en warm weer gehad (geen regen) Fiets heeft 's nachts bijna altijd binnen gestaan. We hebben vorig jaar weinig gefietst, ongeveer 1200 kilometer.

Het verbaasde mij een beetje dat nu de ketting en de casette alweer vervangen moeten worden, wat denken jullie, kan dit kloppen? (ik wil met een goed verhaal naar de fietsenmaker, vandaar)

Tevens moest het voorblad vervangen worden, weten jullie wat hier de levensduur van is?

Alvast bedankt voor het antwoord.

anouk

http://www.patrickenmaureen.net/Content ... etails.php

Zelf doe ik 2000-4000km met een ketting en pakweg na 2-3 nieuwe kettingen mag je de casette en de voorbladen ook laten vervanegn. Hoeveel km doe je op een jaar?

Voorblad moet zo'n 10000km meegaan, cassette en ketting toch wel 3000km, mits gesmeerd wat sommige mensen nogal eens vergeten ;)
Mijn fietsenmaker gaat uit van zo'n 5000 km voor de ketting.
Hij kijkt de bladen bij de jaarlijkse beurt altijd na en vervangt indien nodig. Ditzelfde geldt voor de voorbladen. Gisteren heb ik hem weer aan mn fiets laten sleutelen; de ketting is nu, na 6000 km, vernieuwd, de achterbladen eveneens. De voorbladen vond hij nog in goede staat dus heeft hij ze alleen schoongemaakt.
Ter info: de ketting is van het merk Connex.. wat hij een betere kwaliteit vind dan die van Shimano.....

Misschien is het handig om te vermelden om hoeveel vernellingen het gaat, Hoe minder versnellingen hoe sterker de ketting, hoe langer die mee gaat. Je kunt in de winkel voor 10 euro een goede ketting meter kopen , waarmee je zeer nauwkeurig kunt meten wanneer het tijd is om te vervangen.

Koop een goede ketting de beste zijn Rolof en kmc kettingen, kost wel veel geld, maar gaat stikken lander mee.

Mario

PS uit een groot onderzoek v/d fietsersbond bleekt dat van de 100 bezochte fietsenmakers er 98 niet eerlijk waren.

Hallo,

Mijn fiets heeft 27 versnellingen. Het is een Snel Savanne.

Groet Anouk
Nelet schreef: Ter info: de ketting is van het merk Connex.. wat hij een betere kwaliteit vind dan die van Shimano.....
Connex => Wippermann??

Zelf rijd ik rond met een combi van LX cassette met een KMC X9 en stalen voorbladen. De voorbladen zijn nogsteeds de originele die bij de cranks kwamen en denk dat ik met een ketting ergens tussen 2000 a 5000 km rij. Gaat dus ongeveer een jaar mee. Maar de slijtage licht dan ook weer aan het aantal offroad Km's. En ja met een beetje geregeld onderhoud en smeren valt er idd best een boel km te rijden met je ketting. Zelf gooi ik bij slijtage tussen de 0.75 en 1 een andere ketting erop, zodat ik maar eens in de 3 kettingen ook de cassette vervang.

Wil je echt langdurig zonder problemen trappen dan investeer je in een ketting met titanium nitride coating. (is wel aan de prijs).

Heb hiervoor een aantal pc68 kettingen van Sram opgereden en die reden ook lekker, maar de KMC lijkt in mijn bevindingen net wat lekkerder lopen.

Gewoon een slijtage metertje aanschaffen, kun je het zelf ook bekijken.

Bas

mario schreef: PS uit een groot onderzoek v/d fietsersbond bleekt dat van de 100 bezochte fietsenmakers er 98 niet eerlijk waren.
'k Ben toch wel benieuwd of 'mijn' fietsenmaker ertussen staat. Is de fietsersbond DE FIETSERSBOND? Op hun website kan ik alleen niets vinden over de test......

hoi,

mijn vriendin en ik zijn in 2005-2006 naar China gefietst. We hebben shimano XT cassettes. Om de 1000km hebben we de ketting verwisseld. we hadden elk 2 kettingen mee SRAM (geloof ik). Nu na ruim 17000km wordt het tijd om de cassette te vervangen. Ook is volgens mijn fietsenmaker mijn middelste voorblad aan vervanging toe. Mijn vriendin zet minder kracht en kan nog wel even voort. 1200km lijkt me dus wel snel.

Groet
Joris

Hoe langer je met een uitgerokken ketting rijdt, hoe sneller de tandwielen slijten. Je kan je voorste bladen makkelijk checken door te voelen hoeveel speling erop zit als je de ketting erop opzij tracht te duwen. Ik rijd met shimano XT ketting, al de rest zijn LX onderdelen.
anouk schreef:Het verbaasde mij een beetje dat nu de ketting en de casette alweer vervangen moeten worden, wat denken jullie, kan dit kloppen?
Lijkt mij te vroeg. Als ik even vlug kijk dan komen de reacties hier gemiddeld op 3500km voor een ketting, en 9000 voor een cassette. Wat echter vervelend is dat ketting en cassette op elkaar inslijten. Zoals hier al gezegd, een slechte ketting verhoogt de slijtage van de cassette, maar een nieuwe ketting op een gesleten cassette wordt door die cassette ook zo uitgetrokken. Dus een goeie nieuwe ketting op een half ingesleten cassette zetten zal ervoor zorgen dat de ketting sneller slijt. Tip van mijn fietsenmaker die mij wel logisch klinkt en ik volg: neem een goede ketting met een wat goedkopere cassette. Zo rij ik met een XTR ketting op een Sram 570. Geschatte levensduur ongeveer 5000 km voor mij, 7000km voor mijn vriendin. Ik vervang dus ketting en cassette tegelijkertijd.

Een truckje om zelf vlot te kijken hoe het met de ketting staat: Op het grootste blad voor schakelen (mits in orde), en dan de ketting van de voorkant van het blad af proberen te trekken. Als er weinig beweging in zit is de ketting nieuw, zie je de zijkant van de tanden kan het nog, zie je de toppen van de voorblad dan is het foute boel.
anouk schreef:Tevens moest het voorblad vervangen worden, weten jullie wat hier de levensduur van is?
2 á 3 cassettes is denk ik gemiddeld. Fiets je voornamelijk op het middenblad dan is vervangen na 2 cassettes denk ik niet vreemd.
anouk schreef:In de vakantie hebben we op asfalt gereden, en hebben we droog en warm weer gehad (geen regen) Fiets heeft 's nachts bijna altijd binnen gestaan. We hebben vorig jaar weinig gefietst, ongeveer 1200 kilometer.
Het verbaasde mij een beetje dat nu de ketting en de casette alweer vervangen moeten worden, wat denken jullie, kan dit kloppen?
Tenzij je nauwelijks gesmeerd hebt lijkt me dit wel snel. Ik vervang meestal na 2000 km de ketting en doe dan een stuk of vier kettingen met een set kransjes, waarbij het middelste kransje dan wel een keer extra vervangen wordt omdat dat bij de derde ketting de ketting doet overslaan. Zo gaat het gemiddeld, soms gunstiger en soms ongunstiger.
Het ongunstigste heb ik gehad met een te goedkope set kransjes (HG30) en/of te goedkope kettingen (PC31). De kransjes versleten snel, waardoor de laatste nieuwe ketting na 1000 km sterk versleten was.
Desondanks waren dat 4805 km met 3 kettingen (1671+2044+1090km)
Het gunstigste is het geval waar ik na 14.456 km nog steeds met hetzelfde set kransjes rij, maar de middelste 2 (van de acht) zijn wel al vervangen en eentje twee keer.
Ik bepaal met een rohloff kaliber of een ketting versleten is. Zie http://www.m-gineering.nl/shoptool.htm Zonder Caliber kun je de ketting aan de muur aan een spijker hangen samen met een nieuwe ketting. Als de oude meer dan 4 à 8* mm langer is dan is het tijd ...
Op de genoemde pagina zie je ook een apparaatje om te bepalen of je kransjes versleten zijn. Zonder zo'n ding is het een kwestie van proberen met de nieuwe ketting. Net zo goed, iets meer werk.
Overigens rekken kettingen niet, ze slijten. Op http://www.supremeblack.nl staat een vrij diepgaande uitleg over kettingslijtage en -onderhoud. Het waxspul is voor vakanties niet zo geschikt omdat je vrij vaak moet smeren en geen natte ketting kunt smeren. Voor droog en stoffig of zanderig fietsen is het weer erg fijn.
En ik houdt inderdaad een spreadsheet bij van mijn fietsonderhoud :D
Leon

*: daarover bestaat altijd discussie.

Ik vervang mijn ketting wel regelmatig. Mijn casette heb ik eigenlijk nog bijna nooit vervangen.
Op mijn oude fiets heb ik daar zeker 15.000 kilometer mee gefiets. Nu op mijn nieuwe fiets heb ik ook al weer 6500 kilometer gereden dit jaar. Ook mijn vriendin heeft met haar cassete zo'n 15000 kilometer gereden.

Het is niet zo dat we alleen maar met mooi weer fietsen, in noorwegen is het vaak erg nat geweest en ook in Nederland regenen we geregeld nat.
Onverhard schuwen we ook niet en zelfs in bossen in NL wordt alles flink smerig.

Ik zou dus ook pas vervangen als het vervelend begint te fietsen. Als het zaakje door gaat trappen is het tijd voor iets nieuws, of zie ik nu wat over het hoofd?

mario schreef:PS uit een groot onderzoek v/d fietsersbond bleekt dat van de 100 bezochte fietsenmakers er 98 niet eerlijk waren.
Interessant! Waar kan ik de resultaten van dat onderzoek bekijken?

robt schreef:
mario schreef:PS uit een groot onderzoek v/d fietsersbond bleekt dat van de 100 bezochte fietsenmakers er 98 niet eerlijk waren.
Interessant! Waar kan ik de resultaten van dat onderzoek bekijken?
Ja.. hier ben ik ook wel benieuwd naar, temeer daar mijn fietsenmaker van het zuiverste soort is!!!!
Waar is die ene andere???? :wink:
Leon schreef: Ik bepaal met een rohloff kaliber of een ketting versleten is. Zie http://www.m-gineering.nl/shoptool.htm Zonder Caliber kun je de ketting aan de muur aan een spijker hangen samen met een nieuwe ketting. Als de oude meer dan 4 à 8* mm langer is dan is het tijd ...
Eenvoudiger en goedkoper is een stalen lineaal met inchverdeling. Ligt over het algemeen in de betere rommelbak. De lengte van een schakel is 1/2 inch. Meet je over 10 inch dan zie je direkt of de ketting veel langer is geworden. Bij 1/16 langer wordt het tijd om aan vervanging te gaan denken.
gartnl schreef:Eenvoudiger en goedkoper is een stalen lineaal met inchverdeling. Ligt over het algemeen in de betere rommelbak. De lengte van een schakel is 1/2 inch. Meet je over 10 inch dan zie je direkt of de ketting veel langer is geworden. Bij 1/16 langer wordt het tijd om aan vervanging te gaan denken.
Dat is toch veel onhandiger en onnauwkeuriger dan een spijker? 1/16" is 1,5 mm, dus je zit te turen of de over de tafel draaiende ketting die niet recht wil liggen 1 of 2 mm langer is...
Leon

MiaV schreef:Waar is die ene andere???? :wink:
In de W......straat in A.....dam.

Gerd
Leon schreef:
gartnl schreef:Eenvoudiger en goedkoper is een stalen lineaal met inchverdeling. Ligt over het algemeen in de betere rommelbak. De lengte van een schakel is 1/2 inch. Meet je over 10 inch dan zie je direkt of de ketting veel langer is geworden. Bij 1/16 langer wordt het tijd om aan vervanging te gaan denken.
Dat is toch veel onhandiger en onnauwkeuriger dan een spijker? 1/16" is 1,5 mm, dus je zit te turen of de over de tafel draaiende ketting die niet recht wil liggen 1 of 2 mm langer is...
Leon
Ik haal de ketting er dan ook niet af. Gewoon meten op de fiets. Staat de ketting meteen mooi strak ook. Welke methode je ook neemt, ze meten trouwens toch nooit de sluitage van de rollen. Het blijft een indicatie.

Henk
gartnl schreef:Ik haal de ketting er dan ook niet af.
Dat is inderdaad handig.
gartnl schreef:Welke methode je ook neemt, ze meten trouwens toch nooit de sluitage van de rollen. Het blijft een indicatie. Henk
Bij meten met een Rohloff Caliber meet je wel degelijk twee rolletjes mee, en meet je zowel de verdunning aan de buitenkant als aan de binnenkant ervan.
Leon