Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet

Ik behoor tot de categorie pluimgewichten: 73 kg voor 1m91. Daar zal het dus niet echt aan liggen.
Die Schwalbe Marathon Supreme banden zijn (net zoals de Big Apples) net ontworpen om half opgepompt mee te rijden; zij vormen de vering van de fiets. Vandaar het opschrift 'air suspension' op het kader. Maar blijkbaar kan dit niet meer met volle bagage gebruikt worden.
De Easy Rohler zonder bagage is inderdaad een droom van een fiets; rijdt, stuurt, remt en schakelt enorm smooth. Daarop geen commentaar, integendeel.

Inderdaad! Zonder bagage (of met lichte bagage, zoals ik meestal rondrij voor woon-werk verkeer of boodschappen) werkt dit helemaal prima. De dikke banden veren alles weg en het rijdt comfortabel zonder veel rolweerstand.

merlinki schreef:Ik behoor tot de categorie pluimgewichten: 73 kg voor 1m91. Daar zal het dus niet echt aan liggen.
Die Schwalbe Marathon Supreme banden zijn (net zoals de Big Apples) net ontworpen om half opgepompt mee te rijden; zij vormen de vering van de fiets. Vandaar het opschrift 'air suspension' op het kader. Maar blijkbaar kan dit niet meer met volle bagage gebruikt worden.
De Easy Rohler zonder bagage is inderdaad een droom van een fiets; rijdt, stuurt, remt en schakelt enorm smooth. Daarop geen commentaar, integendeel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts heb gelezen....
Wij hebben in het verleden de Marathon Supreme getest en hebben bij onze fietsen absoluut geen problemen ondervonden met het trillen van de fiets bij lage en/of hoge bandenspanningen. Maar goed, er spelen hier waarschijnlijk veel meer factoren mee.
Ik ken je situatie niet maar ik ben wel van mening dat elke fiets die als vakantiefiets wordt verkocht zonder problemen jou configuratie aan zou moeten kunnen. Zo niet, dan zou ik er zelf geen tijd in steken maar terug gaan naar de zaak waar je de fiets hebt gekocht. Voor die prijs moeten zij zonder meer in staat zijn jou een degelijk advies te geven.

Maar al met al wel gek. Ik denk nooit na (afgezien van de testtrajecten) wat ik aan mijn fiets hang en met hoeveel bar ik mijn banden oppomp. Gewoon spullen in de tassen, wind in de banden en gaan. En dat moet met jou fiets ook zeker kunnen.

Misschien een hele domme vraag, maar hangen je tassen wel strak genoeg tegen het frame aan? Of kan het slingeren ontstaan doordat de tassen van en naar het frame schommelen? Ik had namelijk hetzelfde met mijn krantentassen als ik een beetje te hard ging fietsen.

Je tassen met extra riempjes vastsjorren helpt vast (doe ik ook meestal, en met succes), maar er is vast meer aan de hand.
W
gerardw schreef:Wat een prachtig uitzicht naar alle kanten op de omgeving.
Maar we moeten verder en dat lokt. Dalen! Daarbij moet ik vol in de remmen. Mijn Idworx zwiebelt en zwabbert, is verre van stabiel en bijna niet in toom te houden. Dit is beslist niet leuk.

Uit;
http://www.hennyswereld.nl/Hispania/030 ... 0Marie.htm

Uiteindelijk zo lezen we bij de inleiding is het probleem naar tevredenheid opgelost door Rein Veenendaal in samenspraak met de ontwerper.
Helaas staat er niet bij wat uiteindelijk de boosdoener bleek te zijn en wat de oplossing was.
Was een fout in de naafdynamo!
idje schreef:
gerardw schreef:Uiteindelijk zo lezen we bij de inleiding is het probleem naar tevredenheid opgelost door Rein Veenendaal in samenspraak met de ontwerper.
Helaas staat er niet bij wat uiteindelijk de boosdoener bleek te zijn en wat de oplossing was.
Was een fout in de naafdynamo!
En wat was dan wel de fout?
Leon
Leon schreef:
idje schreef:
gerardw schreef:Uiteindelijk zo lezen we bij de inleiding is het probleem naar tevredenheid opgelost door Rein Veenendaal in samenspraak met de ontwerper.
Helaas staat er niet bij wat uiteindelijk de boosdoener bleek te zijn en wat de oplossing was.
Was een fout in de naafdynamo!
En wat was dan wel de fout?
Leon
Ik meende dat iets niet goed was met de spoel. Dat veroorzaakte een shimmy die werd 'opgedekt' door een te lage bandenspanning.

De band is het zwakke schakel in een stijf geheel. Natuurlijk is een brede band met relatief weinig druk niet stijf zo stijf als een smalle met veel druk. Dan kan het frame nog zo stijf zijn (bv een idworx trekking frame heeft in de balhoofd meer dan 100 Nm per graad!).

Om de band weer stijver te maken kun je of het karkas stijver maken of de luchtdruk verhogen. Ik heb liever een brede, soepele band die met relatief weinig druk zeer comfortabel is en licht rolt.

Ik moet dan wel wanneer ik b.v. bagage meeneem de druk iets verhogen om het geheel weer stijver te maken. Je verliest dan wel weer een stukje comfort.

Net als bij een terrein auto waar je in het zand met weinig lucht een goede tractie hebt, maar dan met dezelfde druk op hard wegdek totaal geen wegligging meer hebt.

De shimmy heeft altijd een oorzaak, bv de naafdynamo maar het kan ook aan het wiel zelf liggen, zoals hier al vermeld. Een vriend van mij lijnt zijn wielen altijd uit door een klein gewichtje op de velg te plakken, zoadat na het ronddraaien het wiel niet steeds op dezelfde plaats blijft staan. Maar er kunnen meerdere oorzaken van de shimmy zijn op de fiets. Losse tassen, slappe dragers, etc.

Ook belangrijk is de gewichtsverdeling van de bagage: ca. 50:50 voor en achter en voor laag. Stuurtassen maar met max. 1 kg. Gewicht naar voren brengen reduceert het merkbaar worden van de shimmy duidelijk. En laag natuurlijk.

Veel randonneurs die in de Alpen onderweg zijn hebben de bagage hoofdzakelijk voor op de low-riders om de shimmy tegen te gaan.
Hoi idje,
Jij (b)lijkt er veel te weten en een groot fan te zijn van idworx. Hoe komt dat zo?
Leon
Leon schreef:Hoi idje,
Jij (b)lijkt er veel te weten en een groot fan te zijn van idworx. Hoe komt dat zo?
Leon
:roll:

@Merlinki: laat via jouw idworx dealer even contact met ons opnemen indien een verhoogde bandenspanning niet helpt. Dan moeten we jouw idworx eens goed onder de loep nemen.
Leon schreef:Hoi idje,
Jij (b)lijkt er veel te weten en een groot fan te zijn van idworx. Hoe komt dat zo?
Leon
Veel berichten ondertekent de beste persoon met "GG" --> Gerrit Gaastra zelf :wink:.

Hoi Schlaugh (als dat je echte naam is),
Verder wie is nou wie in welke post ? En waarom gebruikt iemand de naam van een fietsmerk als gebruikersnaam. Dat brengt mij in ieder geval in verwarring.
'idje' gebruikt de naam van een fietsmerk omdat het zijn fiets is. Idje (oftewel Gerrit Gaastra) heeft ze ontworpen en geeft zelfs feedback op dit forum. Dat is toch geweldig! Dat betekent dat dit forum serieus genomen wordt.

Wat jouw verwarring betreft, die zal als het bestuur dat wil in de toekomst alleen maar groter worden. Met de toekomstige regels voor dit forum (zie agenda voor de eerstvolgende vergadering) moet iedereen die iets met fietsen doet, een alias gaan gebruiken, zodat je nooit weet waar je aan toe bent.
Doe je dat wel, dan wordt je in de toekomst door Jarno, Frank, Bose, El en El en Fedor eraf geknikkerd. Big Brother is watching you :twisted:

Maar dat is een andere discussie die op de vergadering wordt gevoerd. De agenda staat hier ergens op de site, maar hij is lastig te vinden :lol:

verplaatst naar voorstel vergadering.

Eric Schuijt schreef:De agenda staat hier ergens op de site, maar hij is lastig te vinden :lol:
Inderdaad het kostte moeite, maar toch gevonden. Ook de motie-Bert Sitters. Bert, ik machtig je hierbij om namens mij tegen het bestuursvoorstel en vóór de motie Bert Sitters te stemmen.

Gerd Caarls (lidnr. 2004.03397)

Hallo Merlinki,
Na alle reacties heb ik nog wat vragen:
1. Had ze bij Idworx het vermoeden dat de spoel van de SON-naafdynamo wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem?
2. Blijkt dit zo te zijn, wat is er dan met deze spoel aan de hand en hoe lossen ze dit op?
3. Adviseren ze je de bandenspanning iets te verhogen als je met bepakking fiets?
4. Heb je dit al uitgeprobeerd en zo ja, wat is resultaat?
5. Mocht dit niet afdoende werken, gaan ze je fiets nog eens onder de loep nemen?
Groetjes, Roger.

Dit voorjaar monteerde ik Schwalbe Supremes 50 mm op mijn Cannondale tandem.
Ongeladen rijden wij met 3 en 3,5 Bar, beladen 4 en 4,5 bar.


Bepakt: Bij snelheden van ca 20 km/u leek er een onrondheid voelbaar, echter niet verontrustend. Boven de 25 km/u begon de tandem te schudden, niet leuk tijdens afdalingen.
Met de vorige banden, Conti travelcontact, 47, konden we moeiteloos met 60 km/u dalen.

Na thuiskomst is dit opgenomen met dealer en Schwalbe. Inmiddels is duidelijk geworden dat de achterband "onrond" is geweest, en is een nieuwe geleverd.
Voor ik weer beladen op stap ga, ga ik eerst een beladen proefrit maken. Als het probleem zich weer voordoet gaan de Supremes er definitief af.

Hoi HJ,
Is het niet zo dat het comfort effect van deze ballonband teniet word gedaan bij 3,5 bar?
Onbeladen fiets ik met 2,5 bar. Bij 3 bar of meer wordt bij mij duidelijk meer trillingen door gegeven aan zadel en stuur.
Ik ben erg benieuwd of de nieuwe band nu voldoet. Wil je dit even laten weten op dit forum?
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Hoi HJ,
Is het niet zo dat het comfort effect van deze ballonband teniet word gedaan bij 3,5 bar?
Onbeladen fiets ik met 2,5 bar. Bij 3 bar of meer wordt bij mij duidelijk meer trillingen door gegeven aan zadel en stuur.
Ik ben erg benieuwd of de nieuwe band nu voldoet. Wil je dit even laten weten op dit forum?
Groetjes, Roger.
Dikke banden hebben ook voordelen als je ze hard oppompt. Fiets maar eens met 28mm-bandjes over klinkerbestrating.
Leon

Ik fiets bij een zwaar beladen vakantiefiets altijd met de maximaal toegestane druk in het achterwiel, en 1 bar minder dan dat in het voorwiel. Met de tandem ging ik er zelfs nog wat overheen.
Door het grotere gewicht met belading veert zo'n hard opgepompte band vaak ongeveer net zover in als een minder zwaar opgepompte band die minder hoeft te dragen. Ook dan geeft een brede band dus heel wat meer comfort dan een smalle band.
Hier zitten twee nadelen aan. Het eerste nadeel is dat je zulke banden vaker moet bijpompen (banden met hoge druk verliezen die druk ook weer sneller, en in een brede band moet ook nog eens veel lucht). Dat is een van de redenen waarom ik autoventielen gebruik, en verder heb ik een drukmeter en een goede pomp bij me. Het tweede nadeel van zulke harde banden is dat je wel wat oncomfortabeler rijdt als je ineens zonder bagage boodschapen gaat doen of een tochtje maakt. Het verschil is dan opmerkelijk groot. Je zou ze dan wat leeg kunnen laten lopen, maar ik ben echt te lui om ze daarna weer te moeten oppompen.
Maar hoe gaat het nu met de IDWORX?
Wim