Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chris King balhoofd, Magura HS-33 remmen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Chris King balhoofd, Magura HS-33 remmen

HarryG schreef:Marten, dank, is me helemaal duidelijk. Relatief veel reserveonderdelen dus buiten "Magura-gebied". Ik hou het bij de gewone remmen denk ik, heb ik het de afgelopen 25 jaar ook mee gered.

Nu ik toch aan het vragen stellen ben: als optie op de Avaghon zijn o.a. ook leverbaar
- een xt trapas i.p.v. een lx. 85 euro. Zinvol? Veel langere levensduur?
gezien de prijs bedoel je een compleet crankstel en niet de trapsas. Als het allebei hollowtech 2 is (externe lagers) is het extreem gesteld allebei pet voor een robuste vakantiefiets. Als je extra geld wil uitgeven zou ik voor een klassieke trapas en cranks gaan. Ja dat is zwaarder, minder stijf, minder cool blahblah maar de lagers gaan veel langer mee.


- een externe schakelbox voor de Rohloff, 93 euro. Is me duidelijk dat dit handig is als de kabel breekt, maar kan me niet herinneren wanneer er bij mij voor het laatst een derailleurkabel gebroken is. Maakt het verder nog verschil met schakelen als je zo'n box hebt?
de eerste boxen schakelden erg zwaar, nu schijnt dat te zijn opgelost. Als de kabels netjes recht uit de naaf komen gaat de standaard oplossing lang genoeg mee, wordt echter het extra dunne kabeltje scheef over de uittredepijpjes getrokken dan gaat het gauw stuk. Het vervangen van dit kabeltje is niet te vergelijken met het vervangen van een derailleurkabel.
Als je heel handig bent neem je het kabeltje op reserve mee, heb je geen geduld dan investeer je in een easyset. De bewering dat je met een 10mm sleutel de naaf in een versnelling kan zetten is beperkt waar, dat zijn namelijk de zelfde handelingen als de naaf repareren ;)
Wat ik in alle verhalen mis is praktijk ervaring. Magura remmen zijn gevoeliger dan kabel remmen moeilijker te reparen je moet ze ontluchten en nog meer van die zuchten :-)
Zondag een leuk stukje praktijk ervaring op de fietsbeurs, een manneke van Vitorrio ( Sory dat ik je naam niet heb meegekregen) met een fietsje dat 23 maanden onderweg was geweest 20.000 had afgelegd. in een rivier was terecht gekomen en na een paar dagen weer werd gevonden door de berijder.Na terugkomst in Nederland een paar nieuwe remblokjes erin en nog wat verslijt onderdelen en dat was het!!
Zelf rij ik NOG met een paar van die houtje touwtje dingen die ook nooit kapot zijn gegaan maar in 10.000 km heb ik al wel een handvol remblokjes verbruikt, mijn kabels weer gangbaar gemaakt en de handel ettelijke keren bijgesteld.
Kortom het kan kapot maar gaat het dan ook kapot? In bovenstaande geval duidelijk niet.

Opa Leen

Hoi Marten, zo leer ik nog eens wat. Duidelijk geen extra uitgave voor een trapas dus, het gaat me inderdaad veel meer om degelijkheid dan om gewicht. Maar wat is een easyset voor de Rohloff, dat is weer iets nieuws voor me. Is dat iets waarmee ook een leek een gebroken kabel kan vervangen op een fiets zonder schakelbox? Of die kabel recht uit de naaf komt weet ik zo niet, mag je er niet vanuit gaan dat ze dat bij een Avaghon een beetje netjes doen? In Kiel-Windeweer zal daar vast wel op gelet worden, maar ja, mijn budget is beperkt.

Opa Leen, die fiets uit de rivier, had die ook Magura’s? Zelf rij ik ook al mijn hele leven met kabelremmen, en vergeleken met die van mijn eerste vakantiefiets uit 1980 zijn de huidige type’s een wonder van effectiviteit. En sinds de uitvinding van de rvs remkabel gaat er ook weinig meer kapot

Dat is niet wat Marten zegt. Hij zegt dat je beter een traditioneel crankstel met een vierkante as kunt nemen dan de modieuze rommel met externe (slecht afgedichte) lagers. Bij zo'n traditioneel crankstel kun je voor weinig geld (15 euro?) een goede trapas krijgen (de Shimano UN53 of hoe hij nu ook maar heet), maar als je wat (maar niet eens veel) meer uitgeeft heb je echt nog wel wat beters.
Wim
Harry G
Die fiets had inderdaad Magura's vraag me niet naar het type.
Wat me ten zeerste verbaasde dat na 20.000 km alleen en paar remblokjes moesten worden vervangen, en , als ik het goed heb begrepen schuif je die er zo in en klaar niks afstellen!!
Het enige probleem dat de bereider na de zwempartei had, dat was dat na enige tijd freewheel weigerde, dat sloeg door en hij niet wist hoe dat ding in het engels of japans heette.

Voor mij was het een heel leerzaam lesje

Groetjes

Opa Leen

Willem, je hebt helemaal gelijk, ik was nog niet goed wakker gistermorgen. Bij aankoop van de fiets zal ik nog eens over de trapas beginnen. De standaard trapas is een LX, standaard crankset Truvativ isoflow, tegen meerprijs XT incl trapas. Heb even op Truvativ isoflow gegoogeld maar niet echt kunnen vinden of dit iets goeds is.

Truvativ Isoflow is een redelijke kwaliteit niet erg dure (+/- 40 euri) crankset met verwisselbare bladen die meestal een vierkante trapas gebruikt. Hij is naar ik begrijp nu uit het assortiment (vervangen door een model met externe lagers). Het mooie was dat hij ook leverbaar was in 160mm en 165 mm lengte, en dus geschikt voor bijvoorbeeld jeugdfietsen. Ik heb zo'n 160 mm exemplaar op de fiets van mijn dochter gezet, samen met een Shimano UN53 trapas. Zij in elk geval krijgt dat niet kapot.

Het volgende kwaliteitsniveau omhoog in cranks met vierkante assen is denk ik de Sugino XD, ook weer leverbaar in flink wat lengtes. Helaas in Nederland erg moeilijk te krijgen denk ik (wel via het web in bijvoorbeeld Duitsland of de VS). Steek 110/74 mm, ideaal voor vakantiefietsen. Ze zien er mooi klassiek uit.

Het niveau daarboven in cranks met vierkante as wordt schat ik gevormd door de nieuwe cranks van M-Gineering.

Ik ben benieuwd wat Recycle van deze alternatieven kan leveren. Ook zij zitten in de tang van een Shimano dat steeds meer op de wegwerptour gaat met spul dat geoptimaliseerd is voor hardcore racers of mtb'ers.

Ik weet niet hoe het komt maar misschien komt het wel juist omdat Nederland zo'n fietsland is dat het onderdelenaanbod zo middle of the road is. Verder hebben wij natuurlijk vergeleken met andere landen weinig traditie van postorderwinkels, zodat echt gespecialiseerde winkels maar moeilijk een voldoende grote markt kunnen vinden.

Wim
Hallo Leen,
Leen Verkerk schreef:Harry G
Die fiets had inderdaad Magura's vraag me niet naar het type.
Wat me ten zeerste verbaasde dat na 20.000 km alleen en paar remblokjes moesten worden vervangen,
Ik heb mijn blokjes al na ruim 8000 km moeten vervangen, misschien kwam dit doordat ik in de bergen gefietst heb.
en , als ik het goed heb begrepen schuif je die er zo in en klaar niks afstellen!!
Klopt, het vervangen is zo gebeurd.

Groetjes,
Frank

Laatst hoor ik veel over Middleburn cranks, Wippermann kettingen (kijk ook eens naar hun kleine, universele kettingspons) en SKF brackets. Ook crankbrothers is het vermelden waard.

Phil wood is voor zijn Naven waarschijnlijk al sinds jaren de beste. Maar ik denk dat de meeste wereldfietsers voor Rohloff / SON gaan...

Over de HS33 is voor mijn part geen discussie mogelijk. Als je beter wilt gaan, zou je het met een schijfrem moeten doen. Maar dat heeft dan ook zijn nadelen voor het onderhoud...

Onder andere Wiesman bicycles - zowat de elite van de (o.a. titanium) reisfietsen - monteert ze. Zeker eens checken!

Ik sta ook niet meer ver van mijn grote aankoop, daarom dat ik al die research heb gedaan. Ik twijfel nu tussen Avaghon - Vittorio - Snel - Santos - Toutterrain als frameset.

Maar de vraag was niet wat het beste is als geld geen rol speelt, maar wat zinvol is binnen een nog niet al te idioot budget. De antwoorden waren dus dat Chris King in Nederland geen waar voor je geld geeft, en dat er goede alternatieven zijn, dat Magura velgremmen erg lekker zijn (ik wil niet meer anders), maar dat goede v brakes een prima goedkoper alternatief zijn (75 euri voor LX remmen en LX grepen, 125 euri voor LX remmen en XT of XTR grepen), en dat XT cranks met buitenboordlagers weggegooid geld zijn.
Wim

Harry schreef:
Zelf rij ik ook al mijn hele leven met kabelremmen(1), en vergeleken met die van mijn eerste vakantiefiets uit 1980 zijn de huidige type’s een wonder van effectiviteit(2). En sinds de uitvinding van de rvs remkabel gaat er ook weinig meer kapot(3)
(1) Er zijn mensen die hun hele leven met een T-Ford gereden hebben. Perfecte auto, zijn er maar liefst 15 miljoen van gemaakt, dat wil wel wat zeggen natuurlijk. VW-Kever, zelfde verhaaltje. Toch kwamen later betere auto's :oops: .
(2) De laatste Kevers hadden ook 'wonderen van effectiviteit': langere neus voor meer kofferruimte, een grotere achterruit en een veel betere achteras waardoor hij niet zo snel meer omviel.
(3) Dat is zo. In feite zijn kabelremmen idd gewoon goed. Maar dat neemt niet weg dat het beter kan, veel beter zelfs. Net zoals je een goede baan hebt of een goede fiets........

Het belangrijkste van de hydraulische remmen is m.i. niet het al dan niet problematische onderhoud maar de veel betere werking :idea: .
De maximaal haalbare fietsremvertraging wordt beperkt door het relatief hoge zwaartepunt/over de kopslaan. Deze max.vertraging ligt hierdoor op ongeveer de helft van wat bij een auto haalbaar is :oops: .
Daardoor maakt het vwb max.remvertaging dus niet uit of je mechanische of hydraulische, trommel-/schijf-/velg-remmen hebt. Zo lang deze remmen maar ruim genoeg bemeten zijn en op zich goed functioneren.

Grootste bezwaar van kabelremmen is de kabel stick-slip = de interne wrijving vanuit stilstaande kabel naar bewegende kabel (+ remmechn.draaipunten). Bij rustig remmen allemaal geen probleem.

Echter, wil (moet!) je een keer maximaal remmen dan wordt het oppassen. Het is de bedoeling dat je net voordat je over de kop slaat (vanwege hard remmen, = voorwiel remt veruit het meest) je rem lost.
Bij een kabelrem moet je dan tot wel 50% van je handkracht op je remhendel lossen vanwege die interne wrijving.
Ofwel: je moet tot 50% van je handkracht verminderen voordat de remmen wat open gaan, minder remmen. Ik weet zeker dat als kabelremmen nu uitgevonden zouden worden deze absoluut verboden zouden worden.

Bij hydraulische remmen is de interne wrijving slechts een fractie van handkracht :idea: . M.a.w. je hebt bij hydraulische remmen (meetbaar) vele malen meer gevoel in de hendels. Dat is ook 1 van de redenenen waarom deze kabelremmen al 1 mensen leven lang uit auto's zijn verdwenen :lol: .

Kortom: Hydraulische (schijf- of velg-) remmen maken de op zich onveilge fiets wat minder onveilig :lol: .

Willem, dat heb je heel goed samengevat! Als ik alle reacties bekijk denk ik dat ik met de standaard Avaghon al prima af ben, op twee dingen na:
- de externe schakelbox lijkt me toch wel veiliger als je geen techneut bent
- en de trapas moet ik navragen: je schreef dat de as die ik noemde niet meer gemaakt wordt maar vervangen is door een model met externe lagers. Is het verstandig dat ik in ieder geval een exemplaar met interne lagers laat monteren, eventueel tegen meerprijs? Het gaat me, zoals je al begreep, niet om gewicht maar om levensduur en afdichting. Je noemde wat voorbeelden van trapassen maar als ik in de winkel sta en de verkoper zegt "die jij noemt lever ik niet maar deze wel" kunnen ze me vrij veel wijsmaken.

Je haalt as en crankstel door elkaar. Vroeger had je een crankstel en een aparte as, die met zo'n vierkante verbinding aan elkaar vast zaten. Trapassen voor die ouderwetse standaard worden nog steeds geleverd, en dat zal vast heel lang zo blijven. Tegenwoordig zijn er ook geintegreerde systemen van crank en trapas, en die hebben dan ook nog de lagers buitenboord. Dus je kunt niet een ouderwetse crankset nemen met een "moderne" trapas, of omgekeerd.
De Isoflow wordt dacht ik niet meer gemaakt, maar dat soort cranks nog wel (zie de door mij genoemde alternatieven).
Zelf heb ik voor de Rohloff met interne schakelbox gekozen. Die is goedkoper en lichter. Bovendien vond ik die externe box lelijk. Als de zaak goed gemonteerd is en je op tijd preventief onderhoud doet gaat het vast wel goed. Als je echt op safe wilt spelen: er zijn voor dit doel voorgemonteerde binnenkabelsetjes te koop, waarmee het een eitje is de kabels te vervangen.
Wim

Wim, nogmaals dank voor je uitleg, bij nadere bestudering van de prijslijst blijkt de as een LX en de cranks Isoflow. Is dat volgens jou goed genoeg qua levensduur etc? Heb trouwens nog nooit problemen met cranks gehad, al wel eens een naaf kapotgereden.

De voorgemonteerde binnenkabelsetjes voor de Rohloff die jij noemt, neem aan dat dat hetzelfde is als de easyset die Marten noemde? Is het vervangen (onderweg in de “rimboe”) ook nog steeds een eitje als de kabel inderdaad binnenin de naaf gebroken is? Is het aan te bevelen regelmatig (jaarlijks?) de kabel preventief te vervangen om die kans te verkleinen? Wat een vragen hé, hoop toch dat je nog enig geduld met me hebt
:)