Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chris King balhoofd, Magura HS-33 remmen - Forum Wereldfietser

Chris King balhoofd, Magura HS-33 remmen

Binnenkort wil ik een nieuwe Avaghon 26" Rohloff kopen. Ik zit nog even met twee van de opties die daarop verkrijgbaar zijn, namelijk een Chris King balhoofd en Magura HS-33 remmen. Beide relatief dure opties, en rijk ben ik helaas niet. Hoe zinvol zijn deze zaken? Ik zal de fiets vooral gebruiken voor fietsvakanties in Scandinavië, vrij veel onverhard wegdek. Mijn huidige fiets is een Giant mtb, niet zo'n hele dure, waarmee ik de afgelopen 3 jaar dit soort vakanties gedaan heb. Nooit problemen gehad met balhoofd of remmen. Hoe zinvol zijn dit soort dure zaken als we eens uitgaan van een gebruiksduur van de fiets van max 7 jaar?

Beste Harry,

Ik heb een jaar geleden een Avaghon Rohloff 26 inch gekocht. Met een standaard balhoofd en Magura remmen. Heerlijke fiets!

Dat balhoofd, tja, volgens mij hoef je daar geen dure optie te nemen.

En de remmen? Ik heb voor de Magura gekozen omdat ik bijna elk jaar wel een weekje naar de Alpen ga en dacht dat ik dan wel goede remmen kon gebruiken. En de hydraulische remmen doen het erg goed. Er zitten echter 3 nadelen aan: de kosten, de schadegevoeligheid en de reparatie. De prijs behoeft geen toelichting. Met zo'n olieleiding is het allemaal wat gevoeliger, gaat eerder kapot. En als het dan kapot gaat is het vrij omslachtig om te repareren. Je moet er een (vrij duur) reparatiesetje voor meenemen. Begrijp me niet verkeerd: het voelt allemaal heel zeker zo'n rem, maar ik ben er nu niet meer helemaal zeker van of ik nu ook nog voor de Magura zou gaan. Zeker als je veel met de fiets gaat vliegen, zou ik voor gewone (velg)remmen kiezen.

willem.megens schreef:Beste Harry,
Met zo'n olieleiding is het allemaal wat gevoeliger, gaat eerder kapot.
juist niet...daarom zijn ze ook zo populair
willem.megens schreef:En als het dan kapot gaat is het vrij omslachtig om te repareren. Je moet er een (vrij duur) reparatiesetje voor meenemen.
Integendeel, als je weet wat je doet is het juist veel simpeler om te verhelpen. Nieuwe kabel monteren, olie erin spuiten en gaan. Afstellen hoeft niet. Duur reparatiesetje? Stukje buitenkabel, een mes en een steen om de koppeling in de leiding te persen.
Dat vind ik niet duur...


Met het balhoofd kan ik wel meegaan :D

Dus zo'n leiding gaat minder snel kapot? En het meenemen van een extra flesje, leiding en instructie is bij nader inzien niet extra?

:roll:

Op zijn best is het evenveel werk, evenveel gevoeligheid, evenveel spullen. Dan is het de vraag of je de meerkosten er voor over hebt.

Het is wel mooie techniek.

Marco Meijerink schreef: Duur reparatiesetje? Stukje buitenkabel, een mes en een steen om de koppeling in de leiding te persen.
Dat vind ik niet duur...
:D
En wat wil je daarmee? ik mis nog tonnetjes, 8mm steeksleutel, injectiespuit, olie, klemblok voor de leiding......

Magura's zijn prima dingen en gaan niet gauw kapot, maar als je iemand suggereert dat je met een steen een slangpilaar op een veilige manier in de leiding kunt persen ben je gestoord

Een CK balhoofdstel is zeker in NL een erg dure luxe

willem.megens schreef:Zeker als je veel met de fiets gaat vliegen, zou ik voor gewone (velg)remmen kiezen.
Willem,

??? Een verklaring zou ik op prijs stellen!

Ben

waar zou een CK dan geen luxe zijn marten? oftewel wat zou het relevant maken om wel aan te schaffen?

Sephi schreef:waar zou een CK dan geen luxe zijn marten? oftewel wat zou het relevant maken om wel aan te schaffen?
in de vs zijn ze stukken goedkoper

m-gineering schreef: Magura's zijn prima dingen en gaan niet gauw kapot, maar als je iemand suggereert dat je met een steen een slangpilaar op een veilige manier in de leiding kunt persen ben je gestoord
Nu vond ik de laatste tijd het forum al een stuk minder prettig dan voorheen maar de term "gestoord" die nu naar mijn hoofd wordt geslingerd vind ik erg onplezierig. Ik ga er dan ook niet verder op in.

** MOD BREAK **

Marten, je woordkeuze is zeer discutabel. Ik zou het op prijs stellen als je in het vervolg dit soort termen NIET meer gebruikt.

Hier wil ik zeker geen discussie over starten, de lijn ligt hier. Elke reactie hier nog over zal ik dan zonder pardon verwijderen, censuur, vrijheid van meningsuiting blabla... daar trek ik me dan NIETS van aan.

We willen het hier GEZELLIG houden!! En als dat blijkbaar niet kan, dan grijpen we in. Een PB mag je altijd sturen.

** EINDE MOD BREAK **

Bent schreef:
willem.megens schreef:Zeker als je veel met de fiets gaat vliegen, zou ik voor gewone (velg)remmen kiezen.
Willem,

??? Een verklaring zou ik op prijs stellen!

Ben
Ik bedoelde met vliegen niet zoals in E.T., maar dat bij transport van een vliegtuig er soms nog wel wat mis kan gaan - ze kwakken die fietsen bovenop of naast de bagagekar - en dat zo'n leiding dan wat kwetsbaarder is. Maar nu M&M aangeven dat het heel blijft is dat argument vast niet meer steekhoudend.

Over het issue van het extra gereedschap en materialen hebben we het even niet; blijven over het gemak van repareren, de meerkosten en de veronderstelde betere remkracht/werking.

willem.megens schreef:Dus zo'n leiding gaat minder snel kapot? En het meenemen van een extra flesje, leiding en instructie is bij nader inzien niet extra?

:roll:

Op zijn best is het evenveel werk, evenveel gevoeligheid, evenveel spullen. Dan is het de vraag of je de meerkosten er voor over hebt.

Het is wel mooie techniek.
De leidingen zijn van nylon en kunnen met genoeg geweld uit de nippels worden gescheurd. Magura heeft twee systemen voor de bevestiging. De meeste remmen hebben momenteel dacht ik voor de leiding tussen greep en rem een klemring om de leiding met een wartelmoer . Voor de verbinding van remhelft en remhelft wordt een systeem met slangpilaren gebruikt . Maar er zijn variaties, kijk vooral wat je zelf hebt.
Een remleiding met tonnetje kun je inkorten en weer monteren met een nieuw tonnetje en de oude klemmoer (en 8mm steeksleutel).
Een leiding met slangpilaar kun je met het juiste gereedschap van een nieuwe pilaar voorzien:
  • snij de leiding haaks en glad af
    klem de leiding vast zonder hem te beschadigen, in het reparatiesetje zit hiervoor een speciaal klemblok, met een bankschroef en gladde bekken gaat het ook
    Sla met een nylon hamer (de schroefdraad op de pilaar moet heel blijven) de pilaar (dia 4.5mm) in de 3mm leiding. Als de pilaar scheef gaat scheurt de leiding, als de leiding erg koud is gaat het ook niet. Is de leiding scheef afgesneden dan scheurt die ook direct. Essentieel is ook dat de leiding niet te ver uitsteekt uit de bankschroef, dan veert en knikt die bij het inslaan
Controleer dat de slang netjes gelijkmatig om de pilaar gerekt is, zonder scheve- zwakke- plekken, het is of goed gebeurd of levensgevaarlijk!
Heb je geen zin in geworstel met slangpilaren dan kun je ook een kant en klare leiding mee nemen.

Ontluchten:
ga er maar vanuit dat als de leiding bij transport stuk gaat je het systeem opnieuw met olie moet vullen en dus moet ontluchten.*) Je hebt hiervoor een 30-40 cc injectiespuit nodig met vulslang **) die je in de rem kunt schroeven. spuit de olie (magura olie, hydraulische olie naaimachineolie,..) van onder naar boven, breng de ontluchtingsstop in de hendal aan en vervang de spuit door het andere stopje. zie Magura.de voor de hele handleiding

*) als je zelf de leiding een stukje inkort kun je vaak zonder ontluchten toe
**) een rohloff vulslang pastl ook

CK balhoofd heeft inderdaad niet een doorslaggevend voordeel. Of je wilt dat iedere freak voor je fietsje buigt... Voor de prijs van 1 CK koop je namelijk 3 andere van uitstekende kwaliteit die ook niet de potentie hebben kapot te gaan. Denk aan bv. Cane Creek stellen.

Een wannabee Frank van Rijn zal trouwens nooit voor HS33 kiezen (stel dat de leiding breekt, hahaha!!), maar misschien zijn inmiddels veel leeuwen en beren rondom 'vernieuwingen' wel uit de weg geruimd. HS33 remt in ieder geval magnifiek!

Dank voor alle reacties tot nu toe. Ik begrijp dat de reparatie van Magura's een lastige zaak is. Nu ben ik wel geen Frank van Rijn, maar in de Zweedse bossen zijn weinig fietsenmakers. En ik ben zelf ook niet zo'n techneut, ik heb een fiets om op te fietsen en wil er zo min mogelijk aan sleutelen.
Wat betreft de Chris King: ik las een reactie dat die in Nederland overbodig is. Maar daar is deze fiets niet voor, die is voor de (onverharde) Scandinavische binnenwegen waar het een stuk hobbeliger is. Voor de reactie van andere fietsers doe ik het ook niet, je komt daar meer elanden dan fietsers tegen. Wat voor merk balhoofd er standaard op een Avaghon zit weet ik niet, weet iemand dat?

Een wannabee Frank van Rijn...
Poeh, wat maakt dat ons dan? Een "never to be"? :D

HarryG schreef:...... En ik ben zelf ook niet zo'n techneut, ik heb een fiets om op te fietsen en wil er zo min mogelijk aan sleutelen.
Als je niet te veel wilt sleutelen zijn magura's juist aan te raden. Het vervangen van remblokjes, wat je toch relatief vaak moet doen, is erg simpel. De kans op echte problemen met de leiding is naar mijn inschatting erg klein. Je kunt een rem trouwens ook laten repareren bij een monteur die om kan gaan met hydrauliek. Het hoeft dus geen fietsenmaker te zijn.
Wat betreft de Chris King: ik las een reactie dat die in Nederland overbodig is. Maar daar is deze fiets niet voor, die is voor de (onverharde) Scandinavische binnenwegen waar het een stuk hobbeliger is.
Wat bedoeld wordt is dat de Chris King balhoofden zo duur zijn dat de prijs - kwaliteitverhouding scheef loopt. Dus dat heeft niets te maken met Nederlandse wegen. Je kunt met een standaard balhoofd ook gewoon over de Zweedse, hobbelige wegen fietsen. Je moet 'm alleen eerder vervangen dan een CK. Overigens bezwijkt een balhoofd doorgaans niet instantaan. Je kunt de vervanging dus enigzins "voorspellen". Maar er zijn personen op dit forum die dit laatste beter weten dan ik.

Sjirk

SjirkM schreef:De kans op echte problemen met de leiding is naar mijn inschatting erg klein. Je kunt een rem trouwens ook laten repareren bij een monteur die om kan gaan met hydrauliek. Het hoeft dus geen fietsenmaker te zijn.


Je ziet wel eens voor TV een verslag van een auto-tocht door een verweggiestan. En dan gaat er wat kapot. Auto's(hebben ze overal) hebben ook hydraulische remmen. Dan blijken ook daar weer auto(of landbouwwerktiugen, kachel etc -hebben ze overal-)werkplaatsjes te zitten waar ze van niets/afval toch weer iets kunnen maken.

Goochelen met een steen is dan te voorkomen want die plaatselijke monteurs blijken echt geen prutsers te zijn maar heel serieus, inventief en vooral heel geduldig. Tja, ze moeten wel onder de gegeven omstandigheden. Die 'liefde voor het vak' zie je in westerse landen niet zo veel meer.

Wat betreft de Magura’s, begrijp ik het goed dat je ook gewoon een reserve-exemplaar van een slang (de langste) kunt meenemen en dan klaar bent? Net zoals ik nu een reserve remkabel meeneem? Wat betreft de kans op schade: de fiets zal denk ik nooit in een vliegtuig komen, wel in de fietsbus naar Denemarken maar daar ben ik zelf bij. Het gaat me dus om schade die door valpartijen c.q. het simpelweg omvallen van de fiets ontstaat.

En over de CK: de meeste andere balhoofden zijn vast ook niet slecht. Maar als ik er om de twee, drie jaar een andere in moet laten zetten ben ik uiteindelijk duurder uit. Wellicht niet aan materiaalkosten maar wel aan arbeidsloon van de fietsenmaker. Het idee achter de Rohloff was voor mij ook dat je juist niet meer zo vaak naar die fietsenmaker hoeft (nou ja, niet de belangrijkste reden, die is dat ik niet meer steeds takjes tussen de versnelling krijg en nooit meer ’s avonds in de regen bij het licht van een klein led-lampje de “aandrijflijn” hoef schoon te maken. Lui hé!)

HarryG schreef:Wat betreft de Magura’s, begrijp ik het goed dat je ook gewoon een reserve-exemplaar van een slang (de langste) kunt meenemen en dan klaar bent?

gereedschap

spuit
slangetje met slangpilaar m6
olie
8mm steek
4&5mm inbus
mes

reservedelen
knelring
korte leiding met slangpilaren
lange leiding ev met een reeds gemonteerde slangpilaar (afh van bouwjaar

heb je het helemaal luxe ;)

Blijf je in de bewoonde (magura) wereld dan kun je met alleen een mes, tonnetje en 8mm steek altijd de achterremleiding op je voorrem zetten (kunnen de frameogen open is de inbussleutel voldoende en zet je de hele rem over) en redelijk veilig de fietsenmaker halen

Marten, dank, is me helemaal duidelijk. Relatief veel reserveonderdelen dus buiten "Magura-gebied". Ik hou het bij de gewone remmen denk ik, heb ik het de afgelopen 25 jaar ook mee gered.

Nu ik toch aan het vragen stellen ben: als optie op de Avaghon zijn o.a. ook leverbaar
- een xt trapas i.p.v. een lx. 85 euro. Zinvol? Veel langere levensduur?
- een externe schakelbox voor de Rohloff, 93 euro. Is me duidelijk dat dit handig is als de kabel breekt, maar kan me niet herinneren wanneer er bij mij voor het laatst een derailleurkabel gebroken is. Maakt het verder nog verschil met schakelen als je zo'n box hebt?