Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chinese Giant cassette - Forum Wereldfietser

Chinese Giant cassette

Een vraag voor de Giant kenners>

Ik fiets al 7 maanden rond op een Giant Trooper 2.0 tourfiets die ik in Beijing heb gekocht. Echter na nu meer dan 10000 km te hebben afgelegd zijn er op de achter cassette al wat tandjes versleten en slippen enkele versnellingen af en toe door. Het is nog geen groot probleem maar zolang de kilometers slijten zo zal ook mijn cassette verder slijten in de toekomst. Ik ben nu in India en heb afgelopen week in Bangalore bij de Trek-dealershop in India, Firefox, geprobeerd een nieuwe erop te zetten maar daar vertelden ze mij dat dit een heel andere maat, een chinese, voor bevestiging is. Deze mensen waren echter niet erg behulpzaam en zagen mij liever gaan dan komen... Ik heb jammer genoeg niet zo heel veel verstand van fiets mechanica dus heb ik een paar vraagjes voor de kenners hier.

Hebben Trek en Giant en/of andere merken individuele bevestigingstechnieken en maten voor onderdelen of is het probleem dat de fiets uit China komt en daar het systeem anders is??

Is het mogelijk om onderdelen van dit model in Nederland te vinden? Dan kan ik ze laten sturen per post.

Ik neem aan dat alle Giant fietsen die gemaakt worden dezelfde systemen hebben. Of heb ik dat mis?

wie oh wie kan mijn vraag beantwoorden, dat word zeer op prijs gesteld!

Groeten,

Wouter
Prinsen schreef:Een vraag voor de Giant kenners>

Ik fiets al 7 maanden rond op een Giant Trooper 2.0 tourfiets die ik in Beijing heb gekocht. Echter na nu meer dan 10000 km te hebben afgelegd zijn er op de achter cassette al wat tandjes versleten en slippen enkele versnellingen af en toe door. Het is nog geen groot probleem maar zolang de kilometers slijten zo zal ook mijn cassette verder slijten in de toekomst. Ik ben nu in India en heb afgelopen week in Bangalore bij de Trek-dealershop in India, Firefox, geprobeerd een nieuwe erop te zetten maar daar vertelden ze mij dat dit een heel andere maat, een chinese, voor bevestiging is. Deze mensen waren echter niet erg behulpzaam en zagen mij liever gaan dan komen... Ik heb jammer genoeg niet zo heel veel verstand van fiets mechanica dus heb ik een paar vraagjes voor de kenners hier.

Hebben Trek en Giant en/of andere merken individuele bevestigingstechnieken en maten voor onderdelen of is het probleem dat de fiets uit China komt en daar het systeem anders is??

Is het mogelijk om onderdelen van dit model in Nederland te vinden? Dan kan ik ze laten sturen per post.

Ik neem aan dat alle Giant fietsen die gemaakt worden dezelfde systemen hebben. Of heb ik dat mis?

wie oh wie kan mijn vraag beantwoorden, dat word zeer op prijs gesteld!

Groeten,

Wouter
lijkt me sterk, maar concrete gegevens zouden helpen.
Wat voor achternaaf zit er in? staat daat text en of een typenummer op?
Idem voor shifters en achterderailleur. Hoeveel versnellingen heb je

Gegevens heb ik nu niet bij de hand, ik zal er onderzoek naar doen vandaag. Ik heb 24 versnellingen, dus de cassette bevat 8 tandwielschijven, waarvan er 6 een component zijn plus nog 2 losse schijven.

sorry voor de onwetendheid...
Hoi,
Ik heb ook geen idee. Een foto (van dichtbij) zou wellciht wel helpen. Aan je weblog te zien lukt je dat wel.
Groet,
Leon
Prinsen schreef:Hebben Trek en Giant en/of andere merken individuele bevestigingstechnieken en maten voor onderdelen of is het probleem dat de fiets uit China komt en daar het systeem anders is??
Beste Wouter,

Een maand geleden zaten we nog in China en hebben daar verschillende fietsenwinkels gezien. De fietsen van Trek en Giant hebben in China geen andere maat onderdelen dan in Europa/Amerika/India. Als je bijvoorbeeld een "shimano-casette" hebt (ik weet het, er zijn veel verschillende modellen) en je komt een winkel tegen waar Shimano wordt verkocht dan moet het geen probleem zijn een vervangend onderdeel te vinden. De fietsen die ik in China heb gezien hebben geen andere "chinese" maten voor wat betreft de onderdelen. Als het mogelijk is zou ik nog even een andere winkel ter plekke proberen.

Je schrijft: "Ik heb 24 versnellingen, dus de cassette bevat 8 tandwielschijven, waarvan er 6 een component zijn plus nog 2 losse schijven."

Dat lijkt heel erg op een "gewone" casette en die kan je zonder meer in NL krijgen. Maar ook in goede fietsenwinkel in Azie.

Succes,
Marco

Ik heb het even gechecked en ik heb een naaf: Shimano Deore FH M530 en derailleur: Shimano Acera.

Ik neem aan dat het inderdaad allemaal universeel is en dus te vervangen is met onderdelen uit Nederland?

Prinsen schreef:Ik heb het even gechecked en ik heb een naaf: Shimano Deore FH M530 en derailleur: Shimano Acera.

Ik neem aan dat het inderdaad allemaal universeel is en dus te vervangen is met onderdelen uit Nederland?
Dat is hele gewone 8 speed, waar alle gewone 7, 8 en 9 speed tandwielen op passen

Goedkope cassettes kun je uit elkaar halen door hele kleine inbusjes los te schroeven of door drie klinknagels weg te boren. Als je de tussenringen van je huidige cassette gebruikt kun je ook de tandwielen uit een 7 of 9v cassette monteren

Ik heb de spullen besteld en ze zijn onderweg uit Nederland. Dan kan ik erop vertrouwen dat het klopt en dat ik het over een paar weken in handen heb!

Thanks voor de info en toelichting beste mensen. Al gaande leert men!