Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of niet? - Forum Wereldfietser

Rohloff of niet?

Ik wil een nieuwe toerfiets kopen en twijfel hevig tussen een Rohloff-naaf of niet. Ik hoop door deze post ervaringen van anderen te krijgen.

Ik heb redelijk uitgebreid gezocht op dit forum (en op andere sites) en als hoofdvragen/problemen komt naar voren:

1. lawaai, met name in bepaalde versnellingen
2. lange inrij-tijd
3. hij schakelt niet altijd lekker

1. In de versnellingen 1 t/m 7 schijnt de Rohloff lawaai te maken.
- Is dat nu echt zo'n serieus lawaai? Hangen de mensen uit de ramen als jij met je ratelende Rohloff de straat inrijdt?
Ik heb er een behoorlijke hekel aan als een fiets lawaai maakt, dus ik vind het een belangrijke overweging.
Het schijnt ook in de loop der (duizenden?) kilometers af te nemen.
- Is dat inderdaad zo?

2. Soms lees je dat je 1000 tot 2000 kilometer moet 'inrijden' totdat een Rohloff lekker rijdt. Maar ook heb ik 6000 kilometer gelezen.
Ik vind het nogal wat! Ik gebruik hem eerder als toerfiets dan als wereldfiets, en om nou eerst meerdere jaren te moeten fietsen voor het ding lekker rijdt....
Anderzijds heb ik ook gelezen van mensen die van het begin af blij waren.
- Is het verschil tussen ingereden en niet ingereden nou echt zo groot? Merk ik dat wel als niet ontzettend professionele dagjesfietser?
De verkoper in de winkel meende van niet - maar zijn mening is natuurlijk subjectief.
- zou ik nu echt 6000 km moeten inrijden?
- kun je zo'n naaf niet ingereden en al kopen? Als het gewoon om kilometers maken gaat, waarom doen ze dat dan niet in de fabriek?

3. Een Rohloff lijkt niet altijd lekker te schakelen.
Al schijnt dat ook weer af te nemen met de kilometers.
- Is het nou echt zo lastig?


Een van de belangrijkste redenen om voor Rohloff te kiezen is de vermeende onderhouds-armheid, een gewone derailleur is nogal een gedoe, met schoonmaken en zo. Maar als ik zo door de commentaren lees moeten Rohloff-naven toch wel vaak terug naar Duitsland en is er van alles en nog wat mee.
Ik vind de prijs niet zo'n bezwaar - maar ik zou toch wel graag willen weten of ik er dan ook gelukkiger van word :-)

Moet de conclusie misschien zijn dat een Rohloff onderhoudsarm is voor zover het het regelmatig schoonmaken betreft, dat niet meer hoeft, maar voor de rest is het eigenlijk helemaal niet zo geweldig?

- Misschien is er een nieuwste versie, die verbeterd is op de bovenstaande punten?

Alvast bedankt voor het commentaar!
Een Rohloffnaaf maakt geluid, net als alle andere naafversnellingen. In een dichte velomobiel (klankkast) is het een koffiemolen, in een open stalen frame hoor je het stukken minder. En het is een duur ding, dus worden alle goede en slechte eigenschappen op alle fora flink uitvergroot ;) Maar het is heel simpel, je gaat naar een serieuze Rohloffdealer en regelt dat je een middag zo'n fiets meekrijgt.
Lijkt me veel overtuigender of het wat voor je is of juist helemaal niet dan theoretische discussies

Ik zie dat je in amsterdam woont. als je naar de vakantiefietser ga (zie advertentie)
mag je een tijdje proefrijden. Wel je legitimatie meenemen :roll:

mario

ik heb vandaag mijn naaf besteld, na heel wat wikken en wegen.
Uiteindelijk had ik het idee dat het de moeite is ondanks de prijs.
Ik ben ook een mierenne**er op gebied van geluidjes, maar als het om werkende techniek gaat is het toch een ander verhaal voor mij.

Kijk maar naar het "perfecte wereldfiets" topic, Eric stelde daar een paar goede vragen om je beslissing te gidsen.

Ik kan er voor de zomer jammergenoeg niks over schrijven, daar mijn frame midden in mijn exameperiode klaar is en dat ik er dus niet aan kan beginnen...

fietsze met of zonder rohloff (want dat is toch het belangrijkste)

Thomas

De irritatiedrempel voor lawaai verschilt bij iedere fietser. Soms hoor je mensen aan komen fietsen, lang voor je ze ziet. Blijkbaar stoort het hen niet dat hun roestbruine ketting fluit als de inhoud van een volière.

Zelf krijg ik het onmiddellijk op de zenuwen als ik iets hoor wat niet klopt. Lawaai is een voorbode van meer onheil. Maar als het geluid erbij hoort is dat een andere zaak. Porche-rijders kunnen het (overmatige) geluid van de boxermotor niet missen.

Ook een goed onderhouden ketting die door een derailleur draait snort zacht, maar hoorbaar. Dat geldt ook voor het geluid van een naafversnelling.

Iedere Rohloff naaf is weer een beetje anders, dus dan krijg j eook verschillende berichten. Die van mij is in de hoogste zeven versnellinge heel stil, net zo stil als een derailleur, of misschien zelfs nog stiller. In de onderste zeven is het een koffiemolen, al wordt dat wel beter.
Wim

Ik werk zelf in een fietsen zaak en Shimano heeft de spullen weer duurder gemaakt.

een casette 9 v kostte een week geleden nog 27,50 nu is deze 30,95.

wees maar blij met je R- naaf.

Mario

Removed

:D Ik heb het al zo vaak gemeld. had ik maar eerder een rohloff gekocht. Niets dan lof. Dat geluidje maakt niets uit en wordt allengs minder. Nu bijna 10000 km gefietst en geen enkel probleem. Zo simpel, niet meer (automatisch) naar je ketting en tandwielen kijken bij schakelen. Vrij onderhoudsvrij, bij stilstand schakelen en die 1/2 kilo extra moet je gewoon zelf afvallen , dan ben je er ook. Dat hij meer meerstand heeft dan een derailleur is larie. Die derailleur is immers altijd wel vuil en dat is de weerstand gelijk. Na ca. 20.000 km krijg je financieel het omslagpunt. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

hallo,

Ik heb sinds kort een VSF T 400 Rohloff en het rijd en schakeld echt geweldig. maak veel dag tochten op de veluwe en met die heuveltjes is het schakelen gemakkelijk, kort om het bevalt heel goed even die prijs tja als je de fiets hebt is dat snel vergeten gezien de voordelen ook het ratelen in bepaalde versnellingen dat wordt al een stuk minder en het lijkt of de naaf soepeler gaat lopen in sommige versnellngen.
Kortom ben een tevreden mens met de rohloff naaf.
martin

Dank voor de commentaren.

De beste tip was misschien wel: ga het eens uitproberen bij een winkel. Dat heb ik gedaan (bij de Vakantiefietser in Amsterdam) en het gaf voor mij het doorslaggevende antwoord.
En dat is: dat geluid is er wel, maar betekent voor mij weinig. In de 7 hoor je inderdaad iets, en ook (nog iets minder) in de laagste versnellingen. Veel vind ik het niet voorstellen.

Daar komt bij: aangezien ik meer in Nederland fiets dan daarbuiten, zal ik de versnellingen 10-14 het meest gebruiken, en die hoor je niet, of amper.

Ik heb de fiets inmiddels besteld (Idworx Easy Rohler) en donderdag wordt hij afgeleverd. Er zijn natuurlijk nog meer onderdelen waarover je kunt dubben, maar helaas is mijn tijd beperkt. De Idworx wordt daardoor tamelijk standaard afgeleverd (met Son naafdynamo, standaard zadel/stuur/verlichting, Schwalbe Marathon Supreme banden). Een voordeel daarvan is ook de snelle levering, in 2 dagen.

Natuurlijk kan het zijn dat mijn specifieke Rohloff-exemplaar tegenvalt, want de kwaliteit is blijkbaar variabel. Maar dit staat vast: hij kan goed zijn, en als er wat mee is, zal de service ook wel goed zijn. Over dat laatste zijn alle commentaren wél unaniem, voor zover ik zie.

Ik ben heel benieuwd! In ieder geval heb ik in mijn agenda gezet om 1 maand na ingebruikname (13 april) mijn ervaringen hier te melden. Subject wordt: 'Ervaring Idworx Easy Rohler met Rohloff-naaf'.

Removed

Gefeliciteerd met je nieuwe fiets!!!! persoonlijk vind ik die Idworx mooie fietsen maken hor.

Ik heb zelf ook een rohloffnaaf op een ligfiets en lig er met mijn hoofd dus dicht boven. Je hoort m wel, maar met een klein beetje snelheid (eigenlijk boven de 15km/h) heb je al meer wind in de oren dan herrie van de naaf. Ik heb tot nu toe naast/achter een stuk of 20 rohloff-naven gefietst en ik vind dat spiksplinternieuwe naven iets meer geluid maken, maar na een kleine 1000km is dat al stukken minder in de meeste gevallen. En dan het onderhoud, en de problemen met schakelen, of het de grote stappen tussen twee verschillende tandwielen. Of eigenlijk juist het gebrek er aan! Tegenwoordig ben ik meer tijd kwijt aan het vervangen van de (schijf)remblokjes (ik rem graag nogal laat sinds ik zo hard kan remmen met mijn schijfremmen en ik fiets graag rond de 27km/h of meer) dan aan de rest van het onderhoud. Nou jah, banden plakken is ook een vervelende bezigheid, maar goed. Dat is geen onderhoud, maar daar mogen ze ook nog wel eens zo'n oplossing voor vinden!

De kwaliteit komt niet erg verschillend op mij over, maar wel dat sommige mensen gevoeliger zijn voor een wat ratelend freewheel geluid dan anderen. En idd de service die jij noemt is wel errug netjes hoor! Een tweede hands gekochte naaf met een nummer <10.000 (uit 2000 dus) die had wat (heel langzaam) lekkende olie keerringen. Dat is een bekend probleem, maar in technisch opzicht voor de naaf niet echt erg. Je kunt er gewoon mee doorfietsen, maar je lekt wel wat olie en dat is natuurlijk nooit prettig. Dus achterwiel opgestuurd en binnen een week (!!!) had ik m terug met een nieuw type ringen. De kosten waren echt bar-weinig, ik dacht iets van 20 euro en ik ben helemaal perplex van dit soort service!

Ik ben iig erg nieuwsgierig naar jouw ervaringen! Veel fietsplezier iig.

Al 5 jaar heb ik een rohloffnaaf. Het is niet dat ik ontevreden ben maar op mijn nieuwe fiets doe ik weer gewoon een achter derailleur. Het geluid valt erg mee maar hij krijgt zijn oude kwaal, waar hij 3 keer voor terug geweest is, weer terug. Af en toe slaat hij door. Straks wil ik een vakantie tocht doen van 3500km en ik twijfel sterk of ik dat met de rohloffnaaf doe! Hij lekt niet, maakt haast geen geluid, schakelt en loopt soepel en heeft ongeveer 12000 km gereden maar toch!! Ik weet het niet. Misschien ga ik wel op de nieuwe, een carbon frame met sram en raceface onderdelen. De leverancier van het frame staat voor de kwaliteit van het frame in, hij moet met gemak een bob kunnen trekken.

groot41 schreef:Al 5 jaar heb ik een rohloffnaaf. Het is niet dat ik ontevreden ben maar op mijn nieuwe fiets doe ik weer gewoon een achter derailleur. Het geluid valt erg mee maar hij krijgt zijn oude kwaal, waar hij 3 keer voor terug geweest is, weer terug. Af en toe slaat hij door. Straks wil ik een vakantie tocht doen van 3500km en ik twijfel sterk of ik dat met de rohloffnaaf doe! Hij lekt niet, maakt haast geen geluid, schakelt en loopt soepel en heeft ongeveer 12000 km gereden maar toch!! Ik weet het niet. Misschien ga ik wel op de nieuwe, een carbon frame met sram en raceface onderdelen. De leverancier van het frame staat voor de kwaliteit van het frame in, hij moet met gemak een bob kunnen trekken.
Wat vervelend! Ik had dit ook een aantal keer, maar dat was het gevolg van een versleten ketting vervangen en dan niet even het achterkransje vervangen. Tja, dat was snel verholpen. Wat voor doorslaan is het, echt doortrappen, of bij het schakelen van 7 naar 8 in z'n 14e versnelling schieten?

Wat vervelend! Ik had dit ook een aantal keer, maar dat was het gevolg van een versleten ketting vervangen en dan niet even het achterkransje vervangen. Tja, dat was snel verholpen. Wat voor doorslaan is het, echt doortrappen, of bij het schakelen van 7 naar 8 in z'n 14e versnelling schieten?[/quote]

Al jaren ben ik, tot volle tevredenheid van velen, fietsenmaker en weet waar ik over praat. Het is geen slijtage aan ketting en tandwielen. Het doorslaan komt niet bij of tijdens het schakelen, niet in een bepaalde versnelling maar op zeer onverwachte momenten. Er zit niets anders op dan het wiel weer op sturen naar Rohloff. De service van Rohlof en de Nederlandse importeur is geweldig daar ontbreekt het niet aan. Alle keren ben ik goed en snel geholpen.

groot41 schreef: Al jaren ben ik, tot volle tevredenheid van velen, fietsenmaker en weet waar ik over praat. Het is geen slijtage aan ketting en tandwielen. Het doorslaan komt niet bij of tijdens het schakelen, niet in een bepaalde versnelling maar op zeer onverwachte momenten. Er zit niets anders op dan het wiel weer op sturen naar Rohloff. De service van Rohlof en de Nederlandse importeur is geweldig daar ontbreekt het niet aan. Alle keren ben ik goed en snel geholpen.
Hmmm, dan kan ik weinig advies geven? :)
Ik had er nog niet eerder van gehoord trouwens, dat ze kunnen doortrappen. Zeker als dat totaal onverwacht is, lijkt e dat nogal vervelend op z'n minst, maar het kan ook gevaarlijk worden zou ik zo zeggen.
Waar komt het door, blijft hij dan tussen twee versnellingen hangen?

alecgold schreef:
groot41 schreef: Al jaren ben ik, tot volle tevredenheid van velen, fietsenmaker en weet waar ik over praat. Het is geen slijtage aan ketting en tandwielen. Het doorslaan komt niet bij of tijdens het schakelen, niet in een bepaalde versnelling maar op zeer onverwachte momenten. Er zit niets anders op dan het wiel weer op sturen naar Rohloff. De service van Rohlof en de Nederlandse importeur is geweldig daar ontbreekt het niet aan. Alle keren ben ik goed en snel geholpen.
Hmmm, dan kan ik weinig advies geven? :)
Ik had er nog niet eerder van gehoord trouwens, dat ze kunnen doortrappen. Zeker als dat totaal onverwacht is, lijkt e dat nogal vervelend op z'n minst, maar het kan ook gevaarlijk worden zou ik zo zeggen.
Waar komt het door, blijft hij dan tussen twee versnellingen hangen?
Tussen 2 versnellingen blijven hangen is, naar mijn indruk, uitgesloten.

groot41 schreef:
alecgold schreef:
groot41 schreef: Al jaren ben ik, tot volle tevredenheid van velen, fietsenmaker en weet waar ik over praat. Het is geen slijtage aan ketting en tandwielen. Het doorslaan komt niet bij of tijdens het schakelen, niet in een bepaalde versnelling maar op zeer onverwachte momenten. Er zit niets anders op dan het wiel weer op sturen naar Rohloff. De service van Rohlof en de Nederlandse importeur is geweldig daar ontbreekt het niet aan. Alle keren ben ik goed en snel geholpen.
Hmmm, dan kan ik weinig advies geven? :)
Ik had er nog niet eerder van gehoord trouwens, dat ze kunnen doortrappen. Zeker als dat totaal onverwacht is, lijkt e dat nogal vervelend op z'n minst, maar het kan ook gevaarlijk worden zou ik zo zeggen.
Waar komt het door, blijft hij dan tussen twee versnellingen hangen?
Tussen 2 versnellingen blijven hangen is, naar mijn indruk, uitgesloten.
Freewheelpallen die blijven hangen? Wat gebeurt er als je er 50% winteroel en 50% spoelolie ingooit.

m-gineering schreef:
groot41 schreef:
alecgold schreef: Hmmm, dan kan ik weinig advies geven? :)
Ik had er nog niet eerder van gehoord trouwens, dat ze kunnen doortrappen. Zeker als dat totaal onverwacht is, lijkt e dat nogal vervelend op z'n minst, maar het kan ook gevaarlijk worden zou ik zo zeggen.
Waar komt het door, blijft hij dan tussen twee versnellingen hangen?
Tussen 2 versnellingen blijven hangen is, naar mijn indruk, uitgesloten.
Freewheelpallen die blijven hangen? Wat gebeurt er als je er 50% winteroel en 50% spoelolie ingooit.
Ik heb, net als elk ander voorjaar, gespoeld en verse olie gedaan. De fiets staat voor 90% in een verwarmde schuur want ook aan kou heb ik gedacht. Dat heb ik echter gauw opzij gezet want hij deed het ook in Spanje bij 30˚. Het komt geheel onverwacht en niet bij bv sterk aanzetten. Het is maar een heel kort moment en misschien een 1/8 of minder van `n omwenteling.