Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel droog houden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks zadel droog houden

Re:

Niels1975 schreef:
vr 12 sep, 2008 08:50
Een ander vraagje over een Brooks zadel. Ik heb laatst bij de kringloopwinkel een zo goed als nieuw Brooks zadel op de kop getikt (nadat ik een paar weken eerder een nieuwe Brooks gekocht had, welliswaar een ander model maar toch). Dit zadel is ingefietst en dus gevormd naar een ander set billen. Is er een manier om het zadel weer strak te krijgen?
Als de deuken van een ander hinderlijk in de weg zitten, zijn er wel manieren om het zadel weer helemaal strak te krijgen.

Voordeel van een Brooks met veren is dan bovendien dat je het frame kunt los halen.

Vorig jaar heb ik een ingedeukte en bijna versteende Brooks Conquest gereanimeerd, door het frame daaronder los te schroeven, het leer even te laten weken in lauw water -- lang genoeg tot de putten met de vingers terug te duwen waren -- en het zadel vervolgens van onderen te vullen met lappen en daarop in de gewenste vorm te klemmen, onder meer met strategisch gewonden tape.

Drogen aan de lucht schijnt dan het beste te zijn, duurt alleen even.

Daarop was het bij mijn zadel nodig om er ladingen leervet in the föhnen, om er leven in te krijgen. Maar de deuken waren weg, en zijn ook nog niet weer zo extreem terug gekomen.

Afbeelding
Ik denk niet dat deze Niels niet sinds vr 12 sep, 2008 08:50 zat te wachten op dit verlossende antwoord. Misschien heeft hij er inmiddels wat aan voor zijn volgende zadel :D
In Denemarken is het weer in grote trekken hetzelfde als hier heeft de ervaring me geleerd en ik kom er vaak en veel. Dus hier warm en droog, dan daar ook. Als je goed kijkt naar het weer van 20.00 uur zie je ook dat het weertype wat dan heerst vrijwel altijd over Nederland en Denemarken ligt. Want 800 km verschil in afstand is voor een hoge of lage-drukgebied zoiets als een cm op een liniaal... :D
Edwin* schreef:
di 03 jul, 2018 13:35
Ik kan je melden dat het (originele) Brooks zadelhoesje wat ik over de Cambium C17 had inderdaad niet helemaal waterdicht was.

Ergens op dit forum heb ik gelezen dat de hoesjes van Vaude wel waterdicht zijn.
Ik weet niet of er zadelhoezen bestaan die echt waterdicht zijn. De hoesjes die wij in de loop der jaren hebben gehad, waaronder exemplaren van Brooks en Vaude, bleken bij de eerste de beste stevige regenbui al te lekken.
Edwin* schreef:
di 03 jul, 2018 13:35
Deze heb ik onlangs gekocht bij B4T, waarbij de medewerker mij vertelde dat je hem er op kunt laten zitten tijdens het fietsen als het regent. Dit sprak mij wel aan.
Ik had dus blijkbaar op dat zadelhoesje moeten gaan zitten om het zadel droog te houden. Weer wat geleerd! :wink:
Haike schreef:
di 03 jul, 2018 14:24
In Denemarken is het weer in grote trekken hetzelfde als hier heeft de ervaring me geleerd en ik kom er vaak en veel. Dus hier warm en droog, dan daar ook. Als je goed kijkt naar het weer van 20.00 uur zie je ook dat het weertype wat dan heerst vrijwel altijd over Nederland en Denemarken ligt. Want 800 km verschil in afstand is voor een hoge of lage-drukgebied zoiets als een cm op een liniaal... :D
Een fraai staaltje meteorologie van de koude grond, dankzij een gereanimeerd draadje over zadeldekjes. Je kunt natuurlijk ook gewoon de Enkhuizer Almanak raadplegen, die het verloop van het weer in Nederland (en blijkbaar ook Denemarken) een heel jaar vooruit beschrijft, al eeuwenlang. Met, naar eigen zeggen, een juistheidspercentage van 70-80% :D
Nee gewoon ervaringsdeskundige, en verder gaf ik aan hoe je mijn bewering zelf kan nagaan, das een kwestie van goed lezen. Blijkbaar staat iets dergelijks ook in de Almanak? In de winter kan het er inderdaad koude grond voorkomen, maar ik heb er ook hele zachte winters meegemaakt.
Haike schreef:
di 03 jul, 2018 14:24
In Denemarken is het weer in grote trekken hetzelfde als hier heeft de ervaring me geleerd en ik kom er vaak en veel. Dus hier warm en droog, dan daar ook. Als je goed kijkt naar het weer van 20.00 uur zie je ook dat het weertype wat dan heerst vrijwel altijd over Nederland en Denemarken ligt. Want 800 km verschil in afstand is voor een hoge of lage-drukgebied zoiets als een cm op een liniaal... :D
In de bergen kan 800 km gemakkelijk het het verschil betekenen tussen omkomen van dorst, hitte, kou of de verdrinkingsdood. Het ligt niet alleen aan die 800 km. Ook het verschil tussen het strand en het binnenland bedroeg in nederland afgelopen week vaak ruim 10 graden.
T'uurlijk.. in de bergen wel. Maar daar had ik het niet over, en die zijn er ook niet serieus in Denemarken. In Jutland kwam ik hier en daar een hellingkje tegen, maar verder is het tamelijk plat. Vandaar naar het Oosten met de pont naar Fyn en je komt meer in een Zuid-Limburg achtig gebied terecht. Maar geen rijtje bergen die tussen hier en Denemarken het weer tegen houdt. Waarmee ik niet wil beweren dat er nooit verschillen in weer tussen deze twee landen zijn.

Re:

Spironski schreef:
do 11 sep, 2008 10:50
Als je d'r zelf op zit: hoesje er af! Overigens is het hoesje niet waterdicht, dus voor een kort buitje voldoet het, maar voor een nacht lang in de regen zou ik gewoon een plastic zak gebruiken.
Een groot nadeel van dat soort zadels vind ik dat het af te raden is ze te gebruiken als ze echt nat zijn. Als men rijdt met spatbord dan moet het al een hele tijd hard regenen voor het zadel nat is als men er op zit. Maar dat vraagt dan wel de nodige aandacht bij op- en afstappen en zelf bij verkeerslichten.

Zonder spatbord (of een tas bovenop de bagagedrager) geraakt het zadel wel doorweekt en dat is dus niet gunstig. Dat probleem valt echter ook niet te verhelpen met een regenhoesje.

Renaat
Revanho schreef:
Zonder spatbord (of een tas bovenop de bagagedrager) geraakt het zadel wel doorweekt en dat is dus niet gunstig. Dat probleem valt echter ook niet te verhelpen met een regenhoesje.

Renaat
Een set tassen achterop houdt ook het water richting zadel tegen.
Ik heb vorig jaar mijn zadelhoesje van Brooks op waterdichtheid gecontroleerd door het te vullen met water. Er kwam geen druppel door. Als het flink regent fiets ik trouwens met hoesje. Gelukkig niet zo vaak.
Gerrit
Doe dat experiment eens over waarbij je een vel keukenpapier onder het zadelhoesje houdt, in direct contact. Blijft dat ook droog?

Bij tentdoek wordt de waterkolom gebruikt als maat voor de waterdichtheid. Tentdoek heet pas waterdicht als het een waterkolom van 2 meter niet doorlaat. Ik vermoed dat je een zadelhoesje niet meer dan 5 cm hoog kunt vullen. .
Is zo'n Brooks zadelhoesje gemaakt van een of ander tentgrondzeilachtig weefsel dan zou ik niet de illusie hebben dat het waterdicht blijft na er urenlang op te zitten, fietsende bewegingen makend.
math schreef:
di 03 jul, 2018 22:50
Doe dat experiment eens over waarbij je een vel keukenpapier onder het zadelhoesje houdt, in direct contact. Blijft dat ook droog?

Bij tentdoek wordt de waterkolom gebruikt als maat voor de waterdichtheid. Tentdoek heet pas waterdicht als het een waterkolom van 2 meter niet doorlaat. Ik vermoed dat je een zadelhoesje niet meer dan 5 cm hoog kunt vullen. .
Goede tip van dat keukenpapier. Brooks hoesje vullen en dan dichtvouwen en "persen" wil de druk wel een stukje verhogen.

Tips voor een echt waterdicht hoesje (naast de plastic zak ;)) zijn ook welkom natuurlijk. Over Vaude zijn de meningen ook al verdeeld.
Toen ik nog zo'n onding had, had ik zo'n ziekenhuis-schoen-hoesje-met-elastiek. Die was toch best wel waterdicht, als ik het me goed herinner.
Revanho schreef:
di 03 jul, 2018 17:06
Spironski schreef:
do 11 sep, 2008 10:50
Als je d'r zelf op zit: hoesje er af! Overigens is het hoesje niet waterdicht, dus voor een kort buitje voldoet het, maar voor een nacht lang in de regen zou ik gewoon een plastic zak gebruiken.
Een groot nadeel van dat soort zadels vind ik dat het af te raden is ze te gebruiken als ze echt nat zijn. Als men rijdt met spatbord dan moet het al een hele tijd hard regenen voor het zadel nat is als men er op zit. Maar dat vraagt dan wel de nodige aandacht bij op- en afstappen en zelf bij verkeerslichten.

Zonder spatbord (of een tas bovenop de bagagedrager) geraakt het zadel wel doorweekt en dat is dus niet gunstig. Dat probleem valt echter ook niet te verhelpen met een regenhoesje.

Renaat
Een GB zadel kan veel meer vocht hebben.
groverr schreef:
wo 04 jul, 2018 23:07
Een GB zadel kan veel meer vocht hebben.
Als ik lees dat een Brooks soms al last (blaasjes e.d.) heeft van zweet, dan iig wel. Mijn GB (wel recent ingevet) was wel ff dof na afstappen maar dat trekt weer volledig bij.