Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel droog houden - Forum Wereldfietser

Brooks zadel droog houden

OK, vergis ik me nu of is het de bedoeling dat je je Brooks met een regenkapje moet afschermen ook als je erop rijdt (door de regen uiteraard) of alléén als hij ergens "standby" staat?

Als je d'r zelf op zit: hoesje er af! Overigens is het hoesje niet waterdicht, dus voor een kort buitje voldoet het, maar voor een nacht lang in de regen zou ik gewoon een plastic zak gebruiken.
Dat is vreemd, een regenhoesje dat niet waterdicht is.
Het je het nu over het Brooks hoesje?

Uhuh!

zie op dit forum eerdere, erg uitgebreide discussies met antwoorden op echt alle vragen die je over een brooks zadel kunt stellen

Als je er bovenop zit zoal Spironski al opmerkt hoef je geen hoesje meer te gebruiken, als berijder hou je alle nattigheid tegen. Zelf raad Brooks aan het zadel aan de bewerkte kant en daarmee bedoelen ze de bovenkant waarop je zit in het vet te zetten.
Ik gebruik niet een Brooks hoesje maar een van een ander merk, en dat is waterdicht. Maar daarvoor heb ik het jarenlang met een plastic boterhammem zakje gedaan, en dat werkt ook goed.

Ik vroeg me het af na een dag in de regen gereden te hebben waarbij m'n zadel echt wel doorweekt was: je zeem neemt water op (en geeft het weer af :? ), 't loopt langs je broek, je loopt eens op je trappers, echt droog blijft het toch niet eh?

Tuurlijk blijft het zonder dekje niet droog als het echt regent. En daar wordt het niet beter van.
Wim

Daar heb ik nog nooit last van gehad, als je een regenjack draagt wat wat langer is gebeurd het niet. Bij echt slecht weer rij ik met een poncho van het tateljee dan word je zadel ook niet nat, en van onderen heb je genoeg ventilatie dat ook je eigen vocht niet een groot probleem wordt.

Wim schreef:Tuurlijk blijft het zonder dekje niet droog als het echt regent. En daar wordt het niet beter van.
Wim
Kortom, een plastic zakje dus.....

Ik wel. Ik rij niet met een poncho. Bovendien hoef je maar even af te stappen, en het is mis.
Wim

Niet als je een dekje in je stuurtas bewaard, een greep en het zit er om. Daar komt bij dat het dekje wat ik gebruik niet bedoelt is om op te fietsen dat houdt helemaal niet.

Laten we wel wezen. Een brooks-zadel is niet van suikergoed. Het is echt niet zo, dat je je zadel meteen weg kunt gooien als er een paar regendruppels op komen. Je moet je Brookds-zadel gewoon niet zeiknat laten regenen. En zelf als dat per ongeluk gebeurt, is er nog weinig aan de hand als je het zadel eerst op laat drogen, voordat je erop gaat zitten.

Gerd

Inderdaad, een beetje vocht heeft mijn zadel ook nog nooit kwaad gedaan. Ik wrijf mijn zadel voor de vakantie ook altijd nog even in met vet, en als er dan wat druppels op vallen parelen die er zowat af!
Waar mijn zadel veel vochtiger van wordt dan van wat regen is mijn eigen zweet. Als ik een paar uur bergop zit te stampen is mijn zadelleer ook vochtig hoor!

Je moet een beetje op passen dat het leer niet door en door nat wordt, voor de rest valt het wel mee.

Een ander vraagje over een Brooks zadel. Ik heb laatst bij de kringloopwinkel een zo goed als nieuw Brooks zadel op de kop getikt (nadat ik een paar weken eerder een nieuwe Brooks gekocht had, welliswaar een ander model maar toch). Dit zadel is ingefietst en dus gevormd naar een ander set billen. Is er een manier om het zadel weer strak te krijgen? Ik dacht aan water zoals je vroeger een lederen voetbalschoen inliep. Of gewoon een kwestie van spannen en opnieuw inrijden?

groet,
Niels

Niels1975 schreef:Een ander vraagje over een Brooks zadel. Ik heb laatst bij de kringloopwinkel een zo goed als nieuw Brooks zadel op de kop getikt (nadat ik een paar weken eerder een nieuwe Brooks gekocht had, welliswaar een ander model maar toch). Dit zadel is ingefietst en dus gevormd naar een ander set billen. Is er een manier om het zadel weer strak te krijgen? Ik dacht aan water zoals je vroeger een lederen voetbalschoen inliep. Of gewoon een kwestie van spannen en opnieuw inrijden?
groet,
Niels
Als het leren zadeldek de rails eronder razakt wordt het hoog tijd om het dek te spannen met het bekende brookssleuteltje (of pielen met een steeksleutel). Verder kun je niet veel doen, maar dat hoeft ook niet want dat persoonlijke inrijden moet je met een korrel zout nemen. Veel belangrijker is of het type brookszadel bij jou past.
Leon

Dank je Leon. Ga ik doen. Het is geloof ik een B67. Meer voor een toerfiets, lijkt me. Op m'n vakantie fiets heb ik een Flyer met veren. Bevalt erg goed!

groet, Niels

Ik zou toch ook even op letten of het leer wel voldoende ingevet is, anders zouden er kleine scheurtjes kunnen ontstaan bij het spannen.
HansvanderVeeke schreef:
do 11 sep, 2008 11:27
Dat is vreemd, een regenhoesje dat niet waterdicht is.
Het je het nu over het Brooks hoesje?
Vraag: is het Brooks hoesje (iig degene met de wereldkaart er op) nog steeds niet waterdicht? Overal wordt vermeld dat dit wel het geval zou zijn.
Fedor schreef:
di 03 jul, 2018 13:26
HansvanderVeeke schreef:
do 11 sep, 2008 11:27
Dat is vreemd, een regenhoesje dat niet waterdicht is.
Het je het nu over het Brooks hoesje?
Vraag: is het Brooks hoesje (iig degene met de wereldkaart er op) nog steeds niet waterdicht? Overal wordt vermeld dat dit wel het geval zou zijn.
Ik kan je melden dat het (originele) Brooks zadelhoesje wat ik over de Cambium C17 had inderdaad niet helemaal waterdicht was.

Ergens op dit forum heb ik gelezen dat de hoesjes van Vaude wel waterdicht zijn.
Deze heb ik onlangs gekocht bij B4T, waarbij de medewerker mij vertelde dat je hem er op kunt laten zitten tijdens het fietsen als het regent. Dit sprak mij wel aan.
Ik hoop alleen dat we de hoesjes straks niet hoeven te gebruiken tijdens onze fietsvakantie naar Denemarken :wink: