Vrijdagavond 22 november wordt de vormgeving van de website aangepast aan onze nieuwe huisstijl. De gehele site zal daardoor even off-line zijn.

Slijtage broeken bij Gel zadel

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
Aniphys
Forum Lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2008
Locatie: Bottelare (nabij Gent, Belgie)
x 18

Berichtdoor Aniphys » wo 08 okt, 2008 10:07

He Snelterug,

Ik leef met je mee! Ik heb absoluut geen uit de kluiten gewassen bovenbenen (eerder iets als een ondervoede marathonloper) en ik kamp met dezelfde problemen. Hieronder een prentje van de oogst van drie jaar woon-werkverkeer...(ongeveer 25km/dag)

Afbeelding

...en dit is de schuldige: Selle Italia FLX leer.

Afbeelding

Fiets ze! (al dan niet met kruisverluchting)

Bart.
0 x

Haike
Forum Lid
Berichten: 1844
Lid geworden op: 06 februari 2006
Locatie: Amsterdam
x 1
snelterug schreef:Sinds jaar en dag heb ik op mijn woon-werk fiets een enorme slijtage aan mijn broeken op de plek waarmee de broek tijdens het fietsen langs het zadel beweegt.
De zadels zijn standaard gel-zadels waarmee de Koga-, Gazelle- en Batavusfietsen uitgerust zijn.
Ik moet wel eerlijk bekend dat mijn bovenbenen wel behoorlijk uit de kluiten gewassen zijn, zoiets van een baanwielrenner.
Zou een ander (lees "smaller") zadel helpen a la Terry Fly, die ook op mijn mountainbike is gemonteerd?
Mijn redenering is hiervoor: Breed zadel en brede bovenbenen dat werkt niet en veroorzaakt veel wrijving (broekslijtage)
Een smal zadel en brede bovenbenen zou dan weer normaal moeten werken.
Volgens mij is het een vergelijkbaar probleem als wat ik tegen kwam bij de buizen van mijn dragers; daar waar de kunststof achterplaat van de fietstas, de buis van de drager raakt, is die gewoon "plat" afgeschuurd, je kunt bij Tubus er zelfs speciale 'band' noem ik het meer eventjes, voor krijgen, wat ook aangeeft dat het een erkend probleem is.

Op de achterplaat is zelf niks te zien.

Op al mijn vorige stadsbarrels had ik een leren zadel en niet of geen noemenswaardige klachten qua slijtage van de broeken. Tot de laatste met leren zadel gestolen werd, en ik een tweedehandsje kocht met een hard kunstof zadel erop. Vanaf dat moment kreeg ik te maken met een nieuw fenomeen van slijtage om en nabij het kruis van al mijn broeken, en ik niks anders kon bedenken dat het van het zadel afkomstig moet zijn. Heb onlangs een leren zadel gekocht om dit probleem te ondervangen, het is nog even afwachten of ik gelijk ga krijgen over mijn eigen redenatie. :wink:
0 x
Groet, Haike

snelterug
Forum Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 maart 2008
Locatie: Gaanderen

Berichtdoor snelterug » wo 08 okt, 2008 21:14

Aniphys schreef:He Snelterug,

Ik leef met je mee! Ik heb absoluut geen uit de kluiten gewassen bovenbenen (eerder iets als een ondervoede marathonloper) en ik kamp met dezelfde problemen. Hieronder een prentje van de oogst van drie jaar woon-werkverkeer...(ongeveer 25km/dag)

Afbeelding

...en dit is de schuldige: Selle Italia FLX leer.

Afbeelding

Fiets ze! (al dan niet met kruisverluchting)

Bart.
Precies, dat zijn ook mijn problemen!
0 x

liz
Forum Lid
Berichten: 816
Lid geworden op: 20 augustus 2003
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor liz » wo 08 okt, 2008 21:20

Ik vermoed dat een gladde fietsbroek ook beter tegen het bewegen langs een - al dan niet leren - zadel bestand is. Dus bij redelijke afstanden kun je ook overwegen een fietsbroek te dragen en op het werk even om te kleden.
0 x

Aniphys
Forum Lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2008
Locatie: Bottelare (nabij Gent, Belgie)
x 18

Berichtdoor Aniphys » do 09 okt, 2008 09:24

@ Liz:
Je hebt wellicht helemaal gelijk. Een jeans zal wel sneller slijten dan een fietsbroek. Ik vind het wel makkelijk om niet te hoeven omkleden (zowel thuis als op het werk). Dan moet ik de gaatjes er maar bijnemen...

@ Haike:
Ook de bagagedragerslijtage ken ik (helaas). Sta me toe weerom te antwoorden met een prentje:

Afbeelding

En niet enkel daar wordt er aan m'n fiets gevreten! [pochmodus] Ook mijn Rohloffkabels knabbelen aan mijn B&M IQ Fly [/pochmodus].

Afbeelding

Sorry als ik iets te ver off-topic ga...

Groetjes,

Bart (met de halfverteerde fiets en broeken)
0 x

Haike
Forum Lid
Berichten: 1844
Lid geworden op: 06 februari 2006
Locatie: Amsterdam
x 1

Berichtdoor Haike » do 09 okt, 2008 12:58

Aniphys schreef:@ Liz:
Je hebt wellicht helemaal gelijk. Een jeans zal wel sneller slijten dan een fietsbroek. Ik vind het wel makkelijk om niet te hoeven omkleden (zowel thuis als op het werk). Dan moet ik de gaatjes er maar bijnemen...

@ Haike:
Ook de bagagedragerslijtage ken ik (helaas). Sta me toe weerom te antwoorden met een prentje:

Afbeelding

En niet enkel daar wordt er aan m'n fiets gevreten! [pochmodus] Ook mijn Rohloffkabels knabbelen aan mijn B&M IQ Fly [/pochmodus].

Afbeelding

Sorry als ik iets te ver off-topic ga...
Het gaat nog steeds over slijtage :D die Rohlof buitenkabels zijn kunststof. Die B&M is dat ook kunststof? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat kunststof tegenover een natuurlijk materiaal anders slijt door wrijving dan wrijving tussen onderdelen van gelijksoortig materiaal.
0 x
Groet, Haike

Aniphys
Forum Lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2008
Locatie: Bottelare (nabij Gent, Belgie)
x 18

Berichtdoor Aniphys » do 09 okt, 2008 17:21

Haike,

Bij mijn weten zijn zowel de Rohloff kabels (en mijn remkabel, er zijn 3 slijtpunten op de lamp) én de B&M lampbehuizing van kunststof. Mogelijk zijn de plastics van een verschillende hardheid of zo (ik ben geen materiaalkundige) want aan de Rohloff- en remkabels is er niks van slijtage te zien, maar ze passen wel precies in de slijtpunten op de lamp. Ook mijn vorige koplamp (een B&M halogeenlamp) vertoonde identieke slijtmerken, zij het nog veel erger (die heeft er 2 jaar opgestaan, mijn IQ fly staat er nog maar een 10-tal maand op).

Groetjes,

Bart
0 x

Haike
Forum Lid
Berichten: 1844
Lid geworden op: 06 februari 2006
Locatie: Amsterdam
x 1

Berichtdoor Haike » do 09 okt, 2008 18:59

Aniphys schreef:Haike,

Bij mijn weten zijn zowel de Rohloff kabels (en mijn remkabel, er zijn 3 slijtpunten op de lamp) én de B&M lampbehuizing van kunststof. Mogelijk zijn de plastics van een verschillende hardheid of zo (ik ben geen materiaalkundige) want aan de Rohloff- en remkabels is er niks van slijtage te zien, maar ze passen wel precies in de slijtpunten op de lamp. Ook mijn vorige koplamp (een B&M halogeenlamp) vertoonde identieke slijtmerken, zij het nog veel erger (die heeft er 2 jaar opgestaan, mijn IQ fly staat er nog maar een 10-tal maand op).
Aha!

Blijkbaar zit het dan ook nog anders in elkaar, maar ook ik ben geen materiaal deskundige, maar als ik dat zo allemaal lees doet kunststof de zaken wel hard slijten. :lol:
0 x
Groet, Haike


Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gammon en 11 gasten

cron